Gå til innhold

Richard Stallman trekker seg fra MIT og går av som leder av Free Software Foundation


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Marius B. Jørgenrud

 

 

 

I stedet argumenterte han for at 17-åringen mest sannsynlig hadde frivillig sex med professoren.

 

Kjære vene, klarer heller ikke Digi.no å lese? Er ikke noen RMS fan, men det skrev han faktisk ikke.

Ja, sitatet gjengitt på https://itsfoss.com/richard-stallman-controversy/ stemmer ikke i det hele tatt med hva Digi skriver.

Vi gjengir selvsagt ikke alt han skrev ordrett. De som ønsker å lese det kan følge lenken til Vice. I vårt sammendrag manglet det en nyanse (presented herself), som er lagt inn nå, men jeg synes ikke det vi skrev først var så galt.

 

Stallman skrev følgende på epostlisten "We can imagine many scenarios, but the most plausible scenario is that she presented herself to him entirely willing". Dermed argumenterte han for at den mindreårige jenta *mest sannsynlig* ga inntrykk av at hun gjorde dette helt frivillig. Han skrev også "All I know she said is that Epstein directed her to have sex with Minsky. That does not say whether Minsky knew that she was coerced. It does not report what each said and did during their sexual encounter. We can imagine various scenarios".

 

Poenget er at Stallman gjennomgående omtaler noe som i lovens forstand er voldtekt av barn, som sex. Videre kommer han til Minskys forsvar ved å skrive at jenta var under tvang og ble skadelidende, men av Epstein. Han mener det er uklart om Minsky overhodet visste at jenta ble tvunget til dette.

Lenke til kommentar

Poenget er at Stallman gjennomgående omtaler noe som i lovens forstand er voldtekt av barn, som sex.

Men det er ikke ulovlig under Norsk lov. Dette skjedde selvsagt ikke i Norge, men om dere har en moralsk høygrunn her burde dere kanskje også kritisere Norsk lov?

 

Vil også påstå at dette er en passende artikkel å gjøre det i.

Endret av Rudde
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi gjengir selvsagt ikke alt han skrev ordrett. De som ønsker å lese det kan følge lenken til Vice. I vårt sammendrag manglet det en nyanse (presented herself), som er lagt inn nå, men jeg synes ikke det vi skrev først var så galt.

 

Det du skrev var helt totalt feil. Faktisk så skrev du at RMS mente det stikk motsatte av hva han skrev.

 

Hvis du ikke synes det er "så galt" kan jo ingen stole på noe av hva du skriver. Just saying.

 

edit: Prøver ikke å være en "hater", men synes det er viktig man er presis når det gjelder rapportering av såpass grove ting. Er jo ikke snakk om signalleringen i en PCIe bus...

Endret av LordCrc
Lenke til kommentar

Eg gidder ikkje å diskutere rykta som er ute og går, men eg har aldri likt Stallman. Han er altfor ekstrem i sine meiningar, ser bare svart-kvitt.

Føler han alltid har vært i sin egen lille verden med sitt tidvis unike syn på ting. Riktig nok har han gjort mye bra til tross for sin eksentrisme. På meg virker litt som han bruke Epstein-saken litt som en unnskyldning for å trappe ned.

Lenke til kommentar

Poenget er at Stallman gjennomgående omtaler noe som i lovens forstand er voldtekt av barn, som sex. Videre kommer han til Minskys forsvar ved å skrive at jenta var under tvang og ble skadelidende, men av Epstein. Han mener det er uklart om Minsky overhodet visste at jenta ble tvunget til dette.

Lovens forstand i statene er ofte på et nivå som vi i Norden vil ristet på hodet av. Nå skal jeg ikke forsvare Stallman her, men å ikke se på hva lovens forstand faktisk betyr i dette tilfellet er å svikte saken. Nå er jeg ikke oppdatert siste årene, men det har f.eks. vært slik i deler av USA at om du som 18-åring hadde sex med noen på 17 så ville du kunne bli anklaget og dømt som seksualforbryter. Så for å få korrekt perspektiv bør en kanskje finne frem loven «lovens forstand» faktisk henviser til.

Endret av missi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, hun var mindreårig når det skjedde, men man kan ikke definere dette som pedofili da hun var kommet lengre i utviklingen enn barn som går under den kategorien når seksuelle overgrep skjer. https://en.wikipedia.org/wiki/Pedophilia

Det som er ille er måten det foregikk på, hun ble jo regelrett utnyttet og brukt for en mann som tjente penger på å ha slike under seg og det er jo på ingen måte greit.

Mennene som utnyttet henne (om det var soleklart at hun ikke var med på det som en prostituert) burde ha sett at hun var mindreårig og ikke egnet til å gjøre slikt, men om det ikke var tilfelle så er det forståelig at man har sex med en som både ser ut som en over 18 og som tillater at du har sex med henne når du ikke presser henne til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Men det er ikke ulovlig under Norsk lov. Dette skjedde selvsagt ikke i Norge, men om dere har en moralsk høygrunn her burde dere kanskje også kritisere Norsk lov?

 

Vil også påstå at dette er en passende artikkel å gjøre det i.

Juridisk sett er det forskjell å ha sex med en person på 17 år, kontra en på 18 år, når man selv er myndig.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...