Gå til innhold

Tre nye F-35 på plass i nye sheltere – kun uker til de kan overta for F-16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette seriøst?? Teltduk til å beskytte miliardinvestering.. Mot hva? Mild yr fra sørøst? Knapt nok, det så ganske vått ut på innsiden. Om de er provisoriske så er det "greit nok", men armerte betongsheltere burde vært ferdigstilte dagen etter flyene ble bestilte, altså for x år siden.

 

Nå finnes det misiler som lett trenger gjennom betong da men...

Men selv jeg syns de shelterne der så litt spinkle ut med tanke på vær og vind.

En ganske sterk storm og de er vel borte tenker jeg.

Lenke til kommentar

Nå finnes det misiler som lett trenger gjennom betong da men...

Men selv jeg syns de shelterne der så litt spinkle ut med tanke på vær og vind.

En ganske sterk storm og de er vel borte tenker jeg.

Sant nok at bunker busters går lett gjennom armert betong, men trykkbølgen vil nå kunne ta ut naboen "gratis". Det er en grunn til at vanlige sheltere er formet som kjølen på en båt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå finnes det misiler som lett trenger gjennom betong da men...

Men selv jeg syns de shelterne der så litt spinkle ut med tanke på vær og vind.

En ganske sterk storm og de er vel borte tenker jeg.

Shelterne ved Bodø og Andøya flystasjon er konstruert for å tåle sovjetiske atomangrep.

 

Disse skal nå raseres, og samtlige jagerfly skal samles på en plass (redundans? ikke et tema, tydeligvis) og stilles opp i partytelt.

 

Så snart F-16 er utfaset kan en stykk sinnatagg med jaktrifle og kikkert sette hele luftvåpenet ute av spill på en formiddag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Nå finnes det misiler som lett trenger gjennom betong da men...

Men selv jeg syns de shelterne der så litt spinkle ut med tanke på vær og vind.

En ganske sterk storm og de er vel borte tenker jeg.

Shelterne ved Bodø og Andøya flystasjon er konstruert for å tåle sovjetiske atomangrep.

 

Disse skal nå raseres, og samtlige jagerfly skal samles på en plass (redundans? ikke et tema, tydeligvis) og stilles opp i partytelt.

 

Så snart F-16 er utfaset kan en stykk sinnatagg med jaktrifle og kikkert sette hele luftvåpenet ute av spill på en formiddag.

Jeg har tenkt litt i samme baner selv men siden flyene har stealth egenskaper så er det muligens ikke ett for stort problem.

Er vel sjeldent at alle flyene befinner seg på basen til enhver tid og hvis man skal ta ut hele flyflåten til ett annet land å forutsetter det at man kan oppdage dem først. De flyr jo Rotasjonsflying med fordkjellige oppdrag, Overvåkning, Suvernitetshevdelse etc.

Den Fremskutte basen på evenes vil også kunne avhjelpe dette argumentet noe i tillegg.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Nå finnes det misiler som lett trenger gjennom betong da men...

Dette senker jo terskelen for å sette flyene ut av drift ganske dramatisk. En 1000 kr lekedrone + fyrverkeri kjøpt på Rema i romjula er nå nok til å sette ting i brann og røyklegge, altså sette flyene midlertidig ut av drift. Flydekk brenner vel like lett som bildekk?

 

Disse partyteltene fremstår som en vits! Nå som bildene er publisert sitter vel forsvarsledere verden over og ler så kaffen spruter..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg har tenkt litt i samme baner selv men siden flyene har stealth egenskaper så er det muligens ikke ett for stort problem.

Stealth fungerer ikke inni et hvitt telt.

Misforstå meg ikke

Jeg ser absolutt at

Faren er større for at en fyr med en drone og litt sprengstoff kan sprenge det til fillebiter som en annen har nevnt her eller at det er lettere å slå ut flyene generelt når de står parkert inni teltene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kan noen regne på dette.
Verdi = F35
Trusler = Atomangrep fra Russland og Kina
Sårbarheter = Partytelt som shelter.

Sannsynligheter = Null

Konsekvenser = Enorme

 

Verdi * Trusler * Sårbarheter * Sannsynligheter * Konsekvenser = NULL

 

Uansett hvor stor noen av de er, så skal bare det være en null'er, før ligningen gir null til svar.

 

Dagens ROS analyse er herved levert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen regne på dette.

Verdi = F35

Trusler = Atomangrep fra Russland og Kina

Sårbarheter = Partytelt som shelter.

Sannsynligheter = Null

Konsekvenser = Enorme

 

Verdi * Trusler * Sårbarheter * Sannsynligheter * Konsekvenser = NULL

 

Uansett hvor stor noen av de er, så skal bare det være en null'er, før ligningen gir null til svar.

 

Dagens ROS analyse er herved levert.

God i matte. Regnskapsførere trengte deg sånn ca anno 1940.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kan noen regne på dette.

Verdi = F35

Trusler = Atomangrep fra Russland og Kina

Sårbarheter = Partytelt som shelter.

Sannsynligheter = Null

Konsekvenser = Enorme

 

Verdi * Trusler * Sårbarheter * Sannsynligheter * Konsekvenser = NULL

 

Uansett hvor stor noen av de er, så skal bare det være en null'er, før ligningen gir null til svar.

 

Dagens ROS analyse er herved levert.

God i matte. Regnskapsførere trengte deg sånn ca anno 1940.

Vi kan ikke beskytte oss med F35.

 

Hvis vi blir angrepet vil kryssermissiler svært enkelt ødelegge F35 flyene før pilotene har rukket å reise seg fra stressless'en.

 

F35 kan kun brukes til å bombe mål i midtøsten. De har ingen - absolutt ingen - verdi hvis landet skal forsvares.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Kan noen regne på dette.

Verdi = F35

Trusler = Atomangrep fra Russland og Kina

Sårbarheter = Partytelt som shelter.

Sannsynligheter = Null

Konsekvenser = Enorme

 

Verdi * Trusler * Sårbarheter * Sannsynligheter * Konsekvenser = NULL

 

Uansett hvor stor noen av de er, så skal bare det være en null'er, før ligningen gir null til svar.

 

Dagens ROS analyse er herved levert.

God i matte. Regnskapsførere trengte deg sånn ca anno 1940.

Vi kan ikke beskytte oss med F35.

 

Hvis vi blir angrepet vil kryssermissiler svært enkelt ødelegge F35 flyene før pilotene har rukket å reise seg fra stressless'en.

 

F35 kan kun brukes til å bombe mål i midtøsten. De har ingen - absolutt ingen - verdi hvis landet skal forsvares.

F35 er ganske gode på luftkamp fordi de er vanskelige å oppdage.

Norske piloter Hevder flyet dominerte stort på Red Flag med 28:1 kill ratio.

Det er ganske mye.

 

Så jeg er ikke enig at de ikke har noen verdi.

Tid brukt for å få flyene opp i lufta ville du hatt uansett flytype

 

men det er saktens ett argument om det er så særlig smart å samle flyene bare på 2 baser. Noen misiler per baser og det liksom er game over med mindre Norge skaffer seg våpen som kan skyte ned Droner og Missiler da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vi kan ikke beskytte oss med F35.

 

Hvis vi blir angrepet vil kryssermissiler svært enkelt ødelegge F35 flyene før pilotene har rukket å reise seg fra stressless'en.

 

F35 kan kun brukes til å bombe mål i midtøsten. De har ingen - absolutt ingen - verdi hvis landet skal forsvares.

Har du dekning for å påstå noe slikt vrøvl?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

F35 er ganske gode på luftkamp fordi de er vanskelige å oppdage.

Norske piloter Hevder flyet dominerte stort på Red Flag med 28:1 kill ratio.

Det er ganske mye.

 

Så jeg er ikke enig at de ikke har noen verdi.

Tid brukt for å få flyene opp i lufta ville du hatt uansett flytype

 

men det er saktens ett argument om det er så særlig smart å samle flyene bare på 2 baser. Noen misiler per baser og det liksom er game over med mindre Norge skaffer seg våpen som kan skyte ned Droner og Missiler da.

 

Du missforstår. Flyene kommer ikke å lette.

 

- Moderne kryssermissiler har svært liten radarsignatur - vi har ikke radar som kan detektere de.

- Moderne kryssermissiler skytes fra U-båter - De vil nå målet iløpet av få minutter.

- Moderne kryssermissiler er svært vanskelig å skyte ned. De er hurtige og lavtflygende. Vi har ikke skyts. 

 

 

... og forresten: 

 

Internett, DAB, nødnett, mobilenett og all annen infrastruktur vil bli hacket i filler. Så selv om vi hadde hatt skyts (som vi ikke har) ville vi ikke kunne aktivert skytset i tide (da vi ikke rekker det) fordi vi ikke vet at missilene kommer (fordi vi ikke ser de) Ingen kunne gitt beskjed til flybasen. (fordi kommunikasjonen ikke virker) 

 

Vi er fullstendig ute av stand til å forsvare jagerflyene, og dermed er de fullstendig ute av stand til å forsvare oss. 

 

Så like greit å ha de i telt. Det er litt mindre penger sløst, og illustrerer at forsvaret er fullstendig klar over problemstillingen. Uansett hvor mange milliarder vi hadde brukt, så ville vi fremdeles ikke klart å forsvare flyene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei! 

 

Til opplysning: Det er klin nye betongsheltere som er tatt i bruk på kampflybasen og som brukes til daglig. Teltene som er avbildet ble brukt i en fase der shelterne var under oppbygning. Selv om shelterne nå er ferdig kan likevel teltene brukes til ymse, som å ta i mot nye fly eller til bakkekjøring av motor etter vedlikehold. Hvorfor? Fordi det er praktisk og enkelt.

 

Kilde: Jeg har sett det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...