Gå til innhold

Med solceller på 1300 kommunale tak vil Oslo bli landets største solenergiprodusent


Anbefalte innlegg

Solceller på tak er bra tiltak. Mye bedre enn å bygge vindparker i uberørt natur. Jeg undersøkte mulighet på mitt tak. For et 70 kvadrat tak ville jeg få 3000kwh i året. Investering ca 100 000kr.

 

Jeg installerte et anlegg med 36 paneler (10.44kWp) i slutten av oktober i fjor. Kostet 169k etter å ha trukket fra enova støtte. Så langt har anlegget produsert ca. 8600kWh. Så ligger godt an til å passerer godt over 9000 kWh i løpet av det første året.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"... Brynseng skole hatt en elektrisitetsproduksjon som har dekket 120 av de 180 kilowattene skolen trenger i løpet av en dag."

Er 180 kW pr dag et gjennomsnittlig forbruk av strøm? Og er dermed forbruket mye større på de dagene i året hvor det er kaldest og man får minst energi fra solen?

Jeg får nemlig et totalforbruk på (365 dager á 180kW) 65.700 kW i løpet av et år, til å være alt for lavt. Har jeg rett i det?

 

180 kW i ett år gir ca 1,6 million kWh (en dag har 24 timer!). La oss si at de 180 kW brukes bare 10 timer per døgn og bare ti måneder. Da blir behovet ca 540.000 kWh.

Lenke til kommentar

Solceller på tak er bra tiltak. Mye bedre enn å bygge vindparker i uberørt natur. Jeg undersøkte mulighet på mitt tak. For et 70 kvadrat tak ville jeg få 3000kwh i året. Investering ca 100 000kr.

33 år nedbetalingstid, uten å tenke på renter, er for mye. Du burde ikke satse på den løsningen på ditt hus. Regnestykket kan sikkert endres dramatisk om du regner samme anlegg på et annet hus, endrer anlegget eller får en bedre pris på det.

Lenke til kommentar

33 år nedbetalingstid, uten å tenke på renter, er for mye. Du burde ikke satse på den løsningen på ditt hus. Regnestykket kan sikkert endres dramatisk om du regner samme anlegg på et annet hus, endrer anlegget eller får en bedre pris på det.

Er veldig mange som har eiendom som egner seg for det samme anlegget bare montert på bakken, der anlegget blir mye mer effektivt pga vinklingen.

Det å legge solceller på et øst-vest vendt tak er jo litt bortkastet. Da er det jo nesten bedre å investere i solceller på naboens tak om han har sørvendt tak. 

 

Installasjonen uten taket, er også mye rimeligere. Samt man får kjøpt solceller som koster en brøkdel av det disse normale installasjonsfirmaene gjør det til. Da er det nesten bedre å leie en installatør mens man selv kjøper inn "ingrediensene". 

 

Kostnadene hos Otovo, Fjordkraft og slikt er jo med over 100% påslag som regel, om man finner de samme panelene selv. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...