Redaksjonen. Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 Ulykken i Alta: Helikopterets hydrauliske system har vært årsaksfaktor ved flere ulykker
XIFXEGLO Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 ..er dette nødvendig da.. å spekulere i årsak på denne måten? 2
ACYBN18O Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 ..er dette nødvendig da.. å spekulere i årsak på denne måten? Syns det er fint at TU er interessert i saken og har relevante opplysninger. TU har jo som kjent svært god teknisk innsikt i mange saker. Jo raskere ulykken blir oppklart,jo bedre er det for alle etter denne tragedien. 6
XIFXEGLO Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 ..er dette nødvendig da.. å spekulere i årsak på denne måten? Syns det er fint at TU er interessert i saken og har relevante opplysninger. TU har jo som kjent svært god teknisk innsikt i mange saker. Jo raskere ulykken blir oppklart,jo bedre er det for alle etter denne tragedien. Joda, men alt til sin tid. https://www.nrk.no/finnmark/_-jeg-onsker-a-be-folk-vaere-tilbakeholdne-med-a-spre-rykter-1.14684069
AnonymBruker_1 Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 (endret) Joda, men alt til sin tid. https://www.nrk.no/finnmark/_-jeg-onsker-a-be-folk-vaere-tilbakeholdne-med-a-spre-rykter-1.14684069 Denne artikkelen handler om kjente begrensninger på helikoptertypen, ikke rykter. Endret 3. september 2019 av kim_InnleggNO 7
Lynxman Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 Dekanewton var ny. Jeg har sett dekanewton i vedlikeholdsmanualer for helikopter. 1
Lynxman Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 "185 dekanewton (cirka 189 kilo)" Det heter kgf når det er kraft, ikke kilo.
Twinflower Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 TU har jo som kjent svært god teknisk innsikt i mange saker. Den tiden er dessverre forbi, men denne saken skiller seg positivt ut.
ACYBN18O Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 TU har jo som kjent svært god teknisk innsikt i mange saker. Den tiden er dessverre forbi, men denne saken skiller seg positivt ut. TU er Norges mest interessante magasin med kolossalt mye info om all mulig teknologi. Takk Gud for at vi ikke bare må lese om rike kjendiser i VG eller strikkeoppskrifter i Se og Hør. 1
Twinflower Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 TU er Norges mest interessante magasin med kolossalt mye info om all mulig teknologi. Takk Gud for at vi ikke bare må lese om rike kjendiser i VG eller strikkeoppskrifter i Se og Hør. Helt enig i sistnevnte, litt skeptisk til førstnevnte 1
missi Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 Med så mange helikoptre av denne typen i landet så må det jo finnes en simulator for denne? Da burde en jo kunne trene på risikosituasjon og lære seg hva en ikke skal gjør. Hvis hydraulikken, slik det beskrives i artikkelen, som er årsaken til helgens styrt vil jeg ikke bli overrasket om piloten hadde liten til ingen kunnskap om denne begrensningen. 2
Twinflower Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 Jeg stusset veldig på hvorfor piloten ikke har noen informasjon over hodet om belastningen på servoen slik at han selv kan trekke av pådraget for å hente seg inn igjen. I alle systemer jeg lager (til skip riktignok) har jeg tall og grafer og nivå-visere på alt som kan ha begrensende effekt på systemet.
ozone Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 burde en jo kunne trene på risikosituasjon og lære seg hva en ikke skal gjør Det trener man som oftest og best på i et virkelig helikopter. Problemet er at ingen at prosedyrene for noen feil er spesielt effektive når man allerede flyr et par meter over bakken i stor fart. Når vi først skal spekulere, så var min første tanke at en brisen/full passasjer som sitter i høyre forsete, uforvarende dulter borti stikka i lav høyde oppe i åsen. Da vil helikopteret få en plutselig retningsendring som piloten ikke rekker å rette opp i hvis de allerede bare er få meter over trærne. Siden de var 6 personer ombord, så må en av passasjerene ha sittet i høyre pilotsete.
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 Jeg stusset veldig på hvorfor piloten ikke har noen informasjon over hodet om belastningen på servoen slik at han selv kan trekke av pådraget for å hente seg inn igjen. I alle systemer jeg lager (til skip riktignok) har jeg tall og grafer og nivå-visere på alt som kan ha begrensende effekt på systemet. Vet ikke konkret, men det kan ha noe med information overload å gjøre. Det er viktig at piloten får kun den informasjonen han trenger for å holde maskinen flyvende. For mye informasjon kan øke stressnivået i kritiske situasjoner.
Twinflower Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 Vet ikke konkret, men det kan ha noe med information overload å gjøre. Det er viktig at piloten får kun den informasjonen han trenger for å holde maskinen flyvende. For mye informasjon kan øke stressnivået i kritiske situasjoner. Ja, vil tro flybransjen har høyt fokus på slikt. Likevel mener jeg at akkurat denne informasjonen er like viktig som en stall-warning 4
KjeRogJør Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 Her får jeg en dårlig følelse, lite å gå på og ingen forvarsler. Hadde ikke trodd marginene var så "på kanten". 2
Lynxman Skrevet 2. september 2019 Skrevet 2. september 2019 Tror jack stall skjer uten forvarsel, bare ved å dra hardt nok i stikka. Det er forøvrig ganske kjent at det kan skje på AS350, og visse andre eurocopter-modeller (dauphin tror jeg også er utsatt). Jeg tror det er derfor man ikke ser krumspring med disse helikopterene på flyshow, til tross for fantastisk rotorhode, ytelse og løfteevne ellers. 1
ACYBN18O Skrevet 3. september 2019 Skrevet 3. september 2019 https://www.aibn.no/Aviation/Reports/2012-13-eng 1
Blårens Skrevet 3. september 2019 Skrevet 3. september 2019 Når vi først skal spekulere, så var min første tanke at en brisen/full passasjer som sitter i høyre forsete, uforvarende dulter borti stikka i lav høyde oppe i åsen. Da vil helikopteret få en plutselig retningsendring som piloten ikke rekker å rette opp i hvis de allerede bare er få meter over trærne. Siden de var 6 personer ombord, så må en av passasjerene ha sittet i høyre pilotsete. Det er neppe tilfelle, alle kontrollene tilhørende venstre sete kan fjernes ved behov. De hadde aldri benyttet setet hvis kontrollene hadde vært der. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå