Gå til innhold

Ulykken i Alta: Helikopterets hydrauliske system har vært årsaksfaktor ved flere ulykker


Anbefalte innlegg

Med så mange helikoptre av denne typen i landet så må det jo finnes en simulator for denne? Da burde en jo kunne trene på risikosituasjon og lære seg hva en ikke skal gjør. Hvis hydraulikken, slik det beskrives i artikkelen, som er årsaken til helgens styrt vil jeg ikke bli overrasket om piloten hadde liten til ingen kunnskap om denne begrensningen.

 

Det koster desverre penger med simulator.

Det trenes også på flyging uten hydraulisk trykk generelt, men ikke servo transparency(hyd lock)

Ettersom dette er utenfor helikopteret sine begrensninger.

Jeg kan garantere at alle som flyr denne typen heli vet godt hva dette er og hvordan det oppstår, men kan finnes andre faktorer som gjør at en havner i en sånn situasjon, dessverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

burde en jo kunne trene på risikosituasjon og lære seg hva en ikke skal gjør

 

Det trener man som oftest og best på i et virkelig helikopter.

Problemet er at ingen at prosedyrene for noen feil er spesielt effektive når man allerede flyr et par meter over bakken i stor fart.

 

Når vi først skal spekulere, så var min første tanke at en brisen/full passasjer som sitter i høyre forsete, uforvarende dulter borti stikka i lav høyde oppe i åsen. Da vil helikopteret få en plutselig retningsendring som piloten ikke rekker å rette opp i hvis de allerede bare er få meter over trærne.

 

Siden de var 6 personer ombord, så må en av passasjerene ha sittet i høyre pilotsete.

Helt riktig at det blir spekulasjoner. For det første sitter piloten på høyre side i heli og for det andre så fjernes dobbeltkontroller når det skal sitte passasjerer fremme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...så fjernes dobbeltkontroller når det skal sitte passasjerer fremme.

 

Det er da enda godt! La oss håpe at det var gjort i dette tilfellet!

 

I tillegg har det jo også (etter jeg skrev mitt innlegg) kommet fram i media at et vitne mente å høre en mye lavere hastighet på rotoren enn det som er normalt. Hvis det viser seg å stemme, og at vi her snakker om en teknisk (eller operativ) feil, så er jo ikke min spekulasjon riktig, heldigvis!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så også at det var en kommentar (mener det var VG) fra en "flykjenner". Her mener jeg at redaksjonen må være noe mer kildekritiske enn hva de har vært. Jeg tror aldri noensinne en AS350 under noen omstendigheter høres ut som en 2 bladet stempelmotorhelikopter. Skulle turtallet senkes med så mye som 30% hadde maskinen gått i blade stall før vitne hadde fått det med seg. Jeg har ikke tatt type rating på AS350, men når vi som flyr andre typer har fått det med oss, så er jeg ganske sikker på at dette blir grundig gjennomgått på kurset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...