Gå til innhold

Svært mange var skeptiske da Vy plasserte ut 250 biler i Oslos gater – har ført til 500 færre biler så langt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedgesjeften til VY er transportbasert ledelsesutvikling. Da faller dette helt innunder formålet.

 

 

"Transportbasert ledelsesutvikling", hva i huleste er det? Ikke rart det ble opprettet en parodikonto på Twitter med alle disse selskapsflosklene.

 

Tror de fleste ville vært fornøyd om hovedgeskjeften var å få tog i rute.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Flott tiltak.... eller er det

 

"Delebilene" er med rett å parker alle steder i Oslo og jeg som bor i Oslo har ikke rett på å parkere foran min egen dør til å laste av og på bilen min..... fossil-bil!!

 

Hele og kun 5kr per minutt er ca 300 per time og og..... ikke smart å bruke om ikke alternativet er TAXI.

Det er mulig å ha vanlig bil-leiebil for det per dag som er timepris hos vy bilene.

 

At folk har solgt bilene sine i større flokker til å bruke seg av vy bilene er fantasi.... folk har ikke råd eller mulighet å ha en bil i Oslo under styre av sosiallistene i AP eller det sosialisme som drives i Oslo... det tviler jeg sterkt på og det er trolige flere enn jeg som er skeptiske til Byrådet i Oslo, gode å ansette sine i viktige stillinger og skape kaos med alle de skandalene som har funnet sted.... men det er som med isberget det er kun liten del som stikker opp til overflaten..... ikke glemme alle de løgnene som folk mates med.

 

Parkerer en i gaten (om det finne parkering når alt skal fjernes) da er det enten å komme hem ved kl 20 og dra før kl 9 på morgenen, eller å betale ågerpriser for parkering i gaten som ligger utenfor eget hjem og ingen beboere har rett til å parkere der uten å betale dyrt for det. Men en firma som skal tjene seg søkkrik på elendighet og urett skal ha rett å ha sine biler alle steder.

 

Det er sagt fra før at MDG er til å skape forskjeller og det er bevist med at det er 0,6% fattige som har elbil enn det er 16% av de som tjener godt som har elbil..... koster peng å tjene peng......

 

DET ER FORSKJELL PÅ FOLK OG FOLK I DAGENS OSLO.... takk AP og MDG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... jeg som bor i Oslo har ikke rett på å parkere foran min egen dør til å laste av og på bilen min..... fossil-bil!!

Oslo er for folk uten bil. Selv de som har egne p-plasser sliter med å få brukt doningen (annet enn til turer ut av byen).

 

Og det blir antagelig bare værre fremover så dersom er privatbil en nødvendig greie tror jeg det vil være greiest å flytte.

Lenke til kommentar

Oslo er for folk uten bil. Selv de som har egne p-plasser sliter med å få brukt doningen (annet enn til turer ut av byen).

 

Og det blir antagelig bare værre fremover så dersom er privatbil en nødvendig greie tror jeg det vil være greiest å flytte.

 

Jeg tror du har rett. Oslo må være den mest befolknings-fiendtlige byen i landet. Med mindre du er singel, barnløs, trives på 30 kvadrat i en blokk, tjener et par hundre tusen over gjennomsnittet, og elsker kaffelatte, så er ikke Oslo byen for deg.

 

Nei, dette er ikke sarkasme. At folk frivillig bosetter seg i den byen er helt utrolig etter min mening.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

I mitt hode betyr "delebil" noe annet, og ikke noe ville betalt for å kjøre rundt med. :-)

 

Språket og ordbruken endrer seg: En gang i tiden var «sporvogn» pr. definisjon en hestesporvogn; andre sporvogner fantes ikke (unntatt i land hvor en brukte muldyr til å trekke dem). Da vi fikk det vi nå kaller trikk, måtte en presisere at dette var en elektrisk sporvogn. For 60–70 år siden var «trafikkmaskin» et trafikkfly (passasjerfly), og en snakket om jetfly kontra konvensjonelle fly. For enda lenger siden var «fly» et flyvende insekt, som i «fly og fluger av alle slag» i Jacob Sandes dikt Slipesteinen. For ikke lenge siden snakket vi om «mobiltelefoner» og «telefoner». De siste som stod fast og ringte når vi la oss i badekaret. Nå er telefon = mobiltelefon. «Fasttelefonen» finnes fortsatt, men vesentlig i ordbøkene. Osv.

Pål Jensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, språket er i endring. Av og til endrer ord betydning, av og til har ett ord flere vidt forskjellige betydninger. Som oftest framgår betydingen av sammenhengen.

 

Å bruke begrepet «delebil» om bil som deles mellom flere på norsk kommer trolig fra Danmark, hvor ordet har vært brukt lenge. De har egne parkeringsplasser merket spesielt for delebiler, hvor ingen andre kan parkere.

 

Jeg synes det er en logisk kombinasjon av ordene dele og bil.

 

Ja, «delebil» har fram til nå vært en kortform av reservedelsbil (som det også heter på dansk, reservdelsbil på svensk). Vi kaller også reservedelslager for «delelager», som like gjerne kunne være et lager man deler med andre.

 

Se forøvrig https://da.m.wikipedia.org/wiki/Delebil for interessante synspunkter på om delebil er positivt eller negativt for samfunnet.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet et bra initiativ, men prisene er helt hinsides!

 

5 kr minuttet gjør det omtrent like greit å bare eie sin egen bil.

 

Det spørs jo hvor ofte du trenger den. om du kun trenger bil et par-tre ganger pr. måned eller ikke har noe sted å parkere egen bil er det lite smart å eie en. 

 

Vanlig leiebil er greit innimellom, men krever utrolig mye mer jobb før man kan kjøre i forhold til å låse opp en bil i nærheten med en app og deretter bare kjøre avgårde. 

 

Koster ikke disse sparkesyklene man kan leie 2-3 kroner pr. minutt? Da er vel 5 kroner for en bil et røverkjøp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan gjerne lønne seg for de som kun kjører et par "fem-minutters" i måneden. Men da kan man også spørre seg om det egentlig er nødvendig med bil i det hele tatt, eller om ikke bysykler og sparkesykler gjør den jobben minst like godt. Oslo har også et svært bra kollektivtilbud.

Lenke til kommentar

Det kan gjerne lønne seg for de som kun kjører et par "fem-minutters" i måneden. Men da kan man også spørre seg om det egentlig er nødvendig med bil i det hele tatt, eller om ikke bysykler og sparkesykler gjør den jobben minst like godt. Oslo har også et svært bra kollektivtilbud.

Skal man på Ikea og handle hyller er nok bil tingen ;) Samme om man har litt vei til rimelige butikker og gjør storinnkjøp et par ganger i måneden for eksempel. Vanskelig å få med seg 5-6 bæreposer på en sparkesykkel ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man på Ikea og handle hyller er nok bil tingen ;) Samme om man har litt vei til rimelige butikker og gjør storinnkjøp et par ganger i måneden for eksempel. Vanskelig å få med seg 5-6 bæreposer på en sparkesykkel ;)

Du kan få med deg omtrent like mye på en sykkel som med en vanlig persombil, du kan ha store sidevesker på sykkelen og en ryggsekk på ryggen.

I tillegg kan du også få kjøpt tilhengere i forskjellige størrelser til sykkel, og min tilhenger, som ikke er av de største, kan ta 5-6 bæreposer, det avhenger litt av hva som er i dem. Jeg mener her volum, og ikke vekt, for tilhengeren kan ta en maksvekt på 35 kilo.

 

Om sykkelvesker,rykksekk og tilhenger ikke er nok, så fins det forskjellige lastesykler på to eller tre hjul, og noen av disse kan ta mer last enn de fleste personbiler.

 

Kjører du til flere butikker for å finne den billigste, så er sykkel midt i blinken fordi det jo er gratis å kjøre sykkel. Med bil kan det jo fort bli dyrere pga bensinutgifter og bompenger.

Endret av Gammel Nok
Lenke til kommentar

Flott tiltak.... eller er det

 

"Delebilene" er med rett å parker alle steder i Oslo og jeg som bor i Oslo har ikke rett på å parkere foran min egen dør til å laste av og på bilen min..... fossil-bil!!

 

Hele og kun 5kr per minutt er ca 300 per time og og..... ikke smart å bruke om ikke alternativet er TAXI.

Det er mulig å ha vanlig bil-leiebil for det per dag som er timepris hos vy bilene.

 

At folk har solgt bilene sine i større flokker til å bruke seg av vy bilene er fantasi.... folk har ikke råd eller mulighet å ha en bil i Oslo under styre av sosiallistene i AP eller det sosialisme som drives i Oslo... det tviler jeg sterkt på og det er trolige flere enn jeg som er skeptiske til Byrådet i Oslo, gode å ansette sine i viktige stillinger og skape kaos med alle de skandalene som har funnet sted.... men det er som med isberget det er kun liten del som stikker opp til overflaten..... ikke glemme alle de løgnene som folk mates med.

 

Parkerer en i gaten (om det finne parkering når alt skal fjernes) da er det enten å komme hem ved kl 20 og dra før kl 9 på morgenen, eller å betale ågerpriser for parkering i gaten som ligger utenfor eget hjem og ingen beboere har rett til å parkere der uten å betale dyrt for det. Men en firma som skal tjene seg søkkrik på elendighet og urett skal ha rett å ha sine biler alle steder.

 

Det er sagt fra før at MDG er til å skape forskjeller og det er bevist med at det er 0,6% fattige som har elbil enn det er 16% av de som tjener godt som har elbil..... koster peng å tjene peng......

 

DET ER FORSKJELL PÅ FOLK OG FOLK I DAGENS OSLO.... takk AP og MDG

 

Hadde dere som bor i byen benyttet dere av det ekstremt gode kollektivtilbudet deres, så hadde det ikke vært behov for bompenger og fjerning av parkeringsplasser for å få bort køer. Da kunne vi som bor utenfor byene og kollektivtilbudene fått raskere reisevei til jobb.

 

Er det noen jeg har null sympati for, så er det folk i Stor-Oslo som klager over at det er dyrt og vanskelig å eie bil.

 

Verste eksempelet, er en tidligere kollega som bor på Fornebu og jobber på Skøyen. Han kjører bil fordi det er for langt å gå i 10 minutter til bussholdeplassen. Forbanna gjøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan få med deg omtrent like mye på en sykkel som med en vanlig persombil, du kan ha store sidevesker på sykkelen og en ryggsekk på ryggen.

I tillegg kan du også få kjøpt tilhengere i forskjellige størrelser til sykkel, og min tilhenger, som ikke er av de største, kan ta 5-6 bæreposer, det avhenger litt av hva som er i dem. Jeg mener her volum, og ikke vekt, for tilhengeren kan ta en maksvekt på 35 kilo.

 

Om sykkelvesker,rykksekk og tilhenger ikke er nok, så fins det forskjellige lastesykler på to eller tre hjul, og noen av disse kan ta mer last enn de fleste personbiler.

 

Kjører du til flere butikker for å finne den billigste, så er sykkel midt i blinken fordi det jo er gratis å kjøre sykkel. Med bil kan det jo fort bli dyrere pga bensinutgifter og bompenger.

Småting kan man få med seg mye av på sykkel, men prøv å få med 2m lange endegavler til en hylle + en pakke med 6 80cm brede hylleplater og to glassdører? ;)

 

Lastesykler må man ha parkeringsplass til, de kan man ikke ta med seg ned i boden eller opp i leiligheten. Henger går nok enklere, men er allikevel mye jobb. Og 35kg er ikke mye, 4 stk. 6-pack med Pepsi Max så er man over grensa allerede. 

 

Det blir også en god del mer jobb og tidsbruk på å pakke ned alle posene i sidevesker, ryggsekk osv. i forhold til å slenge alle posene inn i bagasjerommet på en eller annen delebil. Det er neppe tilfeldig at delebilsløsninger er i sterk vekst nå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...