Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Merkelig RAM feil etter oppgradering


Anbefalte innlegg

Har prøvd og oppgradere RAM i min lenovo thinkcentre 910q.

Fra 8GB ram til 32GB ram.
Først tok jeg bare og fjerna 8gb brikka, og satt i de nye 2 stk 16gb (kun 2 slots i denne maskin)
Da kræsja maskin etter ca 30 sekunder. 
Tok en haug med restarter, og prøvde flere ganger, samme feil.

Så da startet feilsøking (kanskje feil i brikkene?) -
1. Først tok jeg ut en av de 16gb brikkene og starta opp. 0 feil. alt fungerte perfekt med kun en 16gb brikke
2. Så bytta jeg plass på brikka, starta opp, 0 feil. Alt perfekt.
3. Gjorde samme med den andre 16gb brikka, testa begge slots på den også. 0 Feil. alt perfekt.

4. Så satt jeg i den gamle 8gb brikka som fulgte med maskin, sammens med en av de nye 16 mb brikkene. Alt fungerer perfekt. 24GB ram installert. Begge slots i bruk. Helt perfekt.
5. Så tok jeg ut den originale 8gb brikka, og satt i den andre 16gb brikka igjen. Da skal det være 32gb ram instalert. starter maskin, fyrer opp greit. kræsjer etter 30 sekunder.

 

Kan noen forklare greia her?
Jeg satt på tlf med lenovo også, og de skjønte ikke greia. Alt de kunne tro var at jeg måtte oppgradere bios til siste v. Det er gjort for lenge siden, så feilen er ikke der.

 

\m/


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart problem egentlig da det ikke er noe galt med soklene eller brikkene dine, men kombinasjonen av to 16 GB brikker. Normalt sett er det doble minnekanaler slik at en kan bruke "dobbeltsidig" konstruert RAM. Siden maskinen skal takle 32 GB RAM er det vel noe som ikke er helt kompatibelt selv om det tilsynelatende virker ulogisk. Prøvd å se om det er noe minne som garanteres for maskinen eller om det finnes en alternativ BIOS som gjør nytten om Lenovo ikke tilbyr det ?

Lenke til kommentar

Forskjellen med 2x16 er at du ikke har aktivert dual channel med

1x8

1x8 + 1x16

Stor forskjell for memory subsystemet.

 

Det kan være at timingsene blir litt for aggressive for cpuens minnekontroller.

Sjekk også om xmp profil (dersom minnet støtter det aktiveres eller ikke), det skaper mere aggressive timings .

Kan du manuelt justere spenningen i thinksenter på DDR4 kan du prøve manuelt sette det 1.25V og 1.275V.

Påse også at CMD rate er satt til 2T med 1x16 + 1x16

 

Men dette skulle selvsagt virket «out of the box» forutsatt at du kar kjøpt minne med ok density og chip bank organisering.

 

Hvilken type/modell minnebrikker ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Forskjellen med 2x16 er at du ikke har aktivert dual channel med

1x8

1x8 + 1x16

Stor forskjell for memory subsystemet.

 

Det kan være at timingsene blir litt for aggressive for cpuens minnekontroller.

Sjekk også om xmp profil (dersom minnet støtter det aktiveres eller ikke), det skaper mere aggressive timings .

Kan du manuelt justere spenningen i thinksenter på DDR4 kan du prøve manuelt sette det 1.25V og 1.275V.

Påse også at CMD rate er satt til 2T med 1x16 + 1x16

 

Men dette skulle selvsagt virket «out of the box» forutsatt at du kar kjøpt minne med ok density og chip bank organisering.

 

Hvilken type/modell minnebrikker ?

https://www.proshop.no/RAM/Crucial-DDR4/2538946

Lenke til kommentar

Crucial Kit CT2K16G4SFD824A som du har kjøpt på proshop er i allefall supportert på ThinkCentre 910q Tiny

Har ikke mye for seg å handle enda et sett annet minne for å møte det samme problemet igjen.

Prøv "load defaults" i BIOS etter å ha satt inn 2 x 16

 

 

https://uk.crucial.com/gbr/en/compatible-upgrade-for/Lenovo/thinkcentre-m910q-tiny

post-35394-0-56546600-1567176758_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har kontakta lenovo, og de har ingen svar da ram brikkene jeg bestilte skal støttes i maskina dems. Og siste versjon av bios er installert. De mener det er feil på brikkene, og de går nå i retur, ihåp om at jeg kan kjøpe brikker som fungerer.
Jeg må nevne at begge brikkene passer godt sammens med den originale 8gb brikka som satt i maskin når ny (som er samsung brikker, med lenovo klistremerke på). da blir det 24gb ram. som egentlig holder bra.

Takker for alle forslag :)
 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Samme feil som oppsto her. Nå er pc'n såpass ny og funker greit med 24gb ram. Og sende den bort til noen som ikke engang fikser dette, og være uten stue pc er bortkasta. Pc'n er forøvrig ellers meget god til videoredigering og film titting.

Lenovo thinkcentre M910q core 7i 7.gen 2.90GHz. 500GB SSD. MAKS MINNE GB i støtte 32. Så synd man ikke fikk utnytta alt. Blir dyrt og prøve andre merker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...