Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke leilighet


TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurte på om hva jeg gjør hvis jeg må flytte ut av nåværende leilighet innen 01.09.2019 og ikke får leid annen leilighet.

Jeg har søkt og sendt mange søknader til utleiere på finn (startet prosessen siden cirka juni mnd), men får "avslag" fra alle. Jeg har en 100% fast jobb med passe god lønn og jobber mye overtid.

 

Og nå må jeg snart flytte ut av nåværende bolig, hva gjør jeg? Hvor skal jeg gjøre av meg? 

Jeg har ingen familie/bekjente - hvor jeg kunne ha bodd midlertidig. 

 

Kan man få støtte fra noen plasser?

 

Tusen takk på forhånd! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Nødløsning hvis du absolutt ikke finner noe: AirBnB er vel alltid en mulighet for kortidsleie? Litt avhengig av by kan du vel finne noe som varer i et par uker eller en måned.

 

Ellers så ville jeg vurdert om du kanskje er for kravstor? Søker du kun på kremen av kremen, eller har du også sett på litt mer realistiske leiligheter?

 

Har du referanser fra tidligere leieforhold? Har du sjekket at disse ikke er negative? 

Lenke til kommentar

Hvilken by er det snakk om? Svalbard har generelt litt problemer med ledige boliger, og i Oslo er det småvanskelig å få tak i en stor leilighet med høy standard med privat takterrasse til under 7000/mnd... 

 

Så hvilken taktikk har du benyttet i nesten 90 dager når du finner annonser og snakker med utleiere? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom du bokstavelegtalt står på gata den fyrste september så kan du ta kontakt med NAV (kommunen) for å få midlertidig butilbud. Har du ikkje råd til å betale for bustaden så kan du også søke om støtte til dette. Ordninga er tenkt for dei som har akutt behov for bustad, som f.eks. etter brann og liknande.

 

Har du råd til det så kan det være aktuelt å sette møblane dine på lager og bu på hotell eller liknande midlertidig fram til du får ordna deg anna bustad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil nå tro at kommunen ikke har flust av tomme leiligheter som fritt kan disponeres av hvem som helst. Har man hatt 3 måneder på å finne et nytt sted å bo, og har finanser til å håndtere en bolig kan da umulig kommunen være riktig instans å melde seg for...?

Kommunens kriseteam stiller med adekvat husly når hus brenner ned, rasfare, flom og andre naturkatastrofer,samt ved vold i hjemmet, men ikke fordi leieavtale er sagt opp av huseier...

Lenke til kommentar

Vil nå tro at kommunen ikke har flust av tomme leiligheter som fritt kan disponeres av hvem som helst. Har man hatt 3 måneder på å finne et nytt sted å bo, og har finanser til å håndtere en bolig kan da umulig kommunen være riktig instans å melde seg for...?

Kommunens kriseteam stiller med adekvat husly når hus brenner ned, rasfare, flom og andre naturkatastrofer,samt ved vold i hjemmet, men ikke fordi leieavtale er sagt opp av huseier...

Kommunen har ansvar for at alle har et sted å bo, så jo: det er riktig instans. Men selvsagt må du betale husleie også der hvis du ikke faller innenfor sosialstøtte-sonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan da umulig fungere slik..? Har man jobb, lønn og egne penger må man vel sjekke inn på hotell, hybel, campinghytte eller annet egnet sted og klare seg selv før kommunen eller andre offentlige instanser skal inn? 

Det kan være løsningen kommunen bruker, men det forhindrer ikke at kommunen har ansvaret. De har også en makspris for leiligheter, slik at dersom løsningen faktisk er hotell (f.eks.) vil det være langt billigere å gjøre det via kommunen. 

Men vanligvis har de bare noen tomme skikkelige dritleiligheter stående som har blitt brukt av all verdens rusmisbrukere, pyskiatriske pasienter og fanger rett ut fra fengsel. 

 

Vet virkelig ikke noen om dette? Det er en av de største problemene mange kommuner har - slike leiligheter er ikke bare dyre å ha stående, men de blir ødelagt HELE tiden og må pusses opp stadig vekk.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har også en makspris for leiligheter, slik at dersom løsningen faktisk er hotell (f.eks.) vil det være langt billigere å gjøre det via kommunen.

Maksprisen for kommunaleboliger for økonomisk vanskeligstilte ble opphevet for mange år siden. Regjeringen fjernet denne grensen for at kommunene skulle få nok inntekter til å vedlikeholde boligene, noe som har gjort det like dyrt å leie kommunalt som privat. I noen tilfeller dyrere. Boligene blir fortsatt ikke vedlikeholdt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Maksprisen for kommunaleboliger for økonomisk vanskeligstilte ble opphevet for mange år siden. Regjeringen fjernet denne grensen for at kommunene skulle få nok inntekter til å vedlikeholde boligene, noe som har gjort det like dyrt å leie kommunalt som privat. I noen tilfeller dyrere. Boligene blir fortsatt ikke vedlikeholdt.

I alle kommuner? 

Lenke til kommentar

Ja. Tidligere var det et nasjonalt vern mot at kommunale boliger for økonomisk vanskeligstilte ikke skulle koste for mye, nettopp fordi de som leier de har lite penger. Nå har kommunene fått lov til å ta det de vil, og det er ikke unormalt å betale like mye for ei innrøyka rønne som ikke har sett et malingstrøk siden den ble bygd på '60-tallet fra kommunen som du gjør for en relativt ny leiebolig på det private markedet.

Det er heller ikke unormalt at mange kommunale boliger står tomme i en årrekke i påvente av eventuelle asylsøkere mens det er venteliste på de andre boligene.

 

Mitt råd til trådstarter er å kontakte kommunen (NAV lokalt) og be om råd, og å sette inn en anonnse i lokalavisa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan da umulig fungere slik..? Har man jobb, lønn og egne penger må man vel sjekke inn på hotell, hybel, campinghytte eller annet egnet sted og klare seg selv før kommunen eller andre offentlige instanser skal inn?

Det at kommunen må blande seg inn forutsetter at det er eit behov, har ein ressursar så er det vanlegvis ikkje behov for hjelp frå kommunen. Men dersom behovet er der så må kommunen stille opp.

 

Det kan være mange grunnar til at folk med jobb og inntekt ikkje finner seg husrom, som feks psykisk sjukdom, at ein blir diskrimimert av utleigarar, osv.

Lenke til kommentar

Vil nå tro at kommunen ikke har flust av tomme leiligheter som fritt kan disponeres av hvem som helst. Har man hatt 3 måneder på å finne et nytt sted å bo, og har finanser til å håndtere en bolig kan da umulig kommunen være riktig instans å melde seg for...?

Kommunens kriseteam stiller med adekvat husly når hus brenner ned, rasfare, flom og andre naturkatastrofer,samt ved vold i hjemmet, men ikke fordi leieavtale er sagt opp av huseier...

I Norge er det lovfestet at alle skal ha tak over hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...