Gå til innhold

Tips til et godt kamera for å ta bilde av folk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du planer om store forstørrelser, eller snakker vi hjemmeside og sosiale medier som er en gjenganger i 2019?

Hvis store forstørrelser er ute av bildet, har du mye å velge blant, inkludert Fuji som er nevnt men også resten av røkla egentlig inkl Sony, Nikon og Canon, alle har fullformat og crop modeller med litt mindre sensor, litt mer kompakte kameraer som Fuji, Olympus og Lumix (Panasonic).

Objektiv(ene) vil være det viktigste, kitobjektiver på rimeligere kamera er stort sett bare innpakket søppel du bør styre unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ville jeg kanskje valgt noe videre. Gjerne rundt 24mm - 50mm. Fujinon XF 16-55mm f/2,8 R LM WR vil være et godt, og veldig allsidig valg.

Ok, jeg prøvde å finne dette på prisjakt.no, men der fant jeg ikke dette. Hvor kan jeg få kjøpt objektivet som du referer til for en minst mulig penge fra en seriøs norsk nettbutikk? Mange takk for svarene folkens. :) Endret av Gronfargen
Lenke til kommentar

Med et budsjett på 15 000, og planer om å ta portrettbilder både ute og inne, med og uten kontroll på belysningen, ville jeg først og fremst sett meg ut to lyssterke fastobjektiver, et på ca. 80mm og et på et sted mellom 35mm og 50mm. Alle systemer utenom kanskje Canon EOS M har et bra utvalg her.

 

  • Sony: Sigma har veldig ålreite objektiver her, 30mm og 56mm. Litt store kanskje, men helt topp skarphet og lysstyrke.
  • Panasonic/Olympus: Samme Sigmaer finnes her, men på grunn av større crop-faktor blir de kanskje litt lange? Har Olympus 17mm og 45mm selv, og er veldig fornøyd med dem. Panasonic 20mm og 42,5mm er også høyst aktuelle alternativer.
  • Fuji: Jeg er redd Fuji fort blir litt dyrt, spesielt om du skal ha noe raskere enn f/2. Samtidig scorer de høyt på design, byggkvalitet, ergonomi og bildekvalitet. X-E3 med 23mm/f2 og 50mm/f2 er akkurat innenfor budsjettet.

En annen litt radikalt løsning er selvsagt å kjøpe et "originalt" objektiv i topp kvalitet, og supplere med et rimelig manuelt objektiv fra f.eks. 7Artisans for den andre brennvidden. Det forutsetter at du kan leve med manuell fokus og synes det er greit med bilder som er mer "dreamy" enn de er knivskarpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å gå for Fuji XH-1 , Selv om denne er utenfor budsjettet, men har dette kameraet selvutløser?

 

Sikkert et helt topp valg det. Hvilket objektiv har du sett deg ut?

 

Fjernutløser får du tak i; det finnes også en drøss med kjempebillige kablede på ebay/ali. Mener det også er en mobilapp du kan bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert et helt topp valg det. Hvilket objektiv har du sett deg ut?

 

Fjernutløser får du tak i; det finnes også en drøss med kjempebillige kablede på ebay/ali. Mener det også er en mobilapp du kan bruke.

Jeg hadde sett meg ut objektivet Fujinon XF 16-55mm f/2,8 R LM WR. Fjernutløser følger vel med kameraet Fuji XH-1? Eller er det best å kjøpe det ekstra i tillegg til kameraet og objektivet?
Lenke til kommentar

Aha ok, jeg ønsker fortrinnsvis å kjøpe fjernutløseren i Norge, også er det fint om den kan brukes sammen med et kamerastativ.

 

Hør med dem hos kameralangeren, de har sikkert en du kan bruke. Koster vel fort et par hundrelapper heller enn et par tiere på den måten, men går jo an iblant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Aha ok, jeg ønsker fortrinnsvis å kjøpe fjernutløseren i Norge, også er det fint om den kan brukes sammen med et kamerastativ.

Det er timer innebygget i kamera normalt på 2 og 10 sekunder forsinkelse.

 

På nyere Canonkameraer "WIFI" kan du laste ned en app som du kan bruke som utløser. i tillegg kan du se på telefonskjermen hvordan bildet vil bli.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...