Gå til innhold

Tips til et godt kamera for å ta bilde av folk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gronfargen skrev (På 23.5.2020 den 13.52):

Finnes det noen bedre alternativer til kameraer og batterigrep enn Fujifilm XF 16-55mm f/2.8 R LM WR kamera og Fujifilm X-H1 + VPB-XH1 batterigrep i mai 2020 til under 25 000 kroner? 

Til portrett... vet ikke om det er bedre til ditt bruk enn Fjufilm-alternativet ditt, men til portrett hadde dette blitt mitt valg blant det som er på finn.no:

Sigma 85mm f1.4 DG Art https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=178840536 (Forgjengeren til dette objektivet er også OK og vanligvis litt lavere priset) Til portrett er det viktig at objektivet kan isolere motivet fra bakgrunnen (stor blenderåpning) og kan tegne bakgrunnen uskarp på en tiltalende måte (bokeh). Usikker på om jeg ville bruk zoom til portrett.

Nikon D800 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=177486706

I tillegg er Photix el. Jupio batterigrep ikke så veldig dyrt. Kamerahuset her er ganske slitent, men du får et OK med lav shuttercount (20-30 000) fra 6 000 og oppover. Nikon D800 fra 2012 henger fortsatt med hva gjelder bildekvalitet, det er ikke nødvendigvis alle innovasjonene som er kommet til som hjelper en portrettfotograf. D810 har bedre demping av speilet som på D800 noen ganger visstnok kan gi uskarphet. Prisen er ofte nær dobbelt, men du er fortsatt godt innenfor budsjettet.

Med et budsjett på 25 000 skulle du da ha penger til overs til f.eks. studioblitz og litt annet snadder.

Edit: Ser lengre bak i tråden at bildene for en stor del skal brukes på sosiale medier, da blir kanskje fullformat overkill og APS-C burde holde i massevis. Det betyr at du kan legge desto mer i god optikk. Hva med https://butikk.foto.no/fujifilm/106239/fujifilm-xf-56mm-f-12-apd-fujinon-xf-56mm-f-12-apd ?

Endret av quantum
Lenke til kommentar
quantum skrev (På 25.5.2020 den 10.37):

Til portrett... vet ikke om det er bedre til ditt bruk enn Fjufilm-alternativet ditt, men til portrett hadde dette blitt mitt valg blant det som er på finn.no:

Sigma 85mm f1.4 DG Art https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=178840536 (Forgjengeren til dette objektivet er også OK og vanligvis litt lavere priset) Til portrett er det viktig at objektivet kan isolere motivet fra bakgrunnen (stor blenderåpning) og kan tegne bakgrunnen uskarp på en tiltalende måte (bokeh). Usikker på om jeg ville bruk zoom til portrett.

Nikon D800 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=177486706

I tillegg er Photix el. Jupio batterigrep ikke så veldig dyrt. Kamerahuset her er ganske slitent, men du får et OK med lav shuttercount (20-30 000) fra 6 000 og oppover. Nikon D800 fra 2012 henger fortsatt med hva gjelder bildekvalitet, det er ikke nødvendigvis alle innovasjonene som er kommet til som hjelper en portrettfotograf. D810 har bedre demping av speilet som på D800 noen ganger visstnok kan gi uskarphet. Prisen er ofte nær dobbelt, men du er fortsatt godt innenfor budsjettet.

Med et budsjett på 25 000 skulle du da ha penger til overs til f.eks. studioblitz og litt annet snadder.

Edit: Ser lengre bak i tråden at bildene for en stor del skal brukes på sosiale medier, da blir kanskje fullformat overkill og APS-C burde holde i massevis. Det betyr at du kan legge desto mer i god optikk. Hva med https://butikk.foto.no/fujifilm/106239/fujifilm-xf-56mm-f-12-apd-fujinon-xf-56mm-f-12-apd ?

Takk for forslaget. Jeg ønsker å kjøpe et nytt kamera. Jeg aner dessverre ikke om kameratet som du foreslo fra foto.no er noe bedre. 

Lenke til kommentar
Gronfargen skrev (8 timer siden):

Takk for forslaget. Jeg ønsker å kjøpe et nytt kamera. Jeg aner dessverre ikke om kameratet som du foreslo fra foto.no er noe bedre. 

Hei, jeg har ikke foreslått noe kamera fra foto.no, jeg foreslo et annet objektiv enn det du har sett deg ut. Om det er bedre til ditt bruk er ikke godt å si men generelt er det viktig å kunne isolere motivet fra bakgrunnen og få en tiltalende uskapr bakgrunn når du tar protrettfoto, og der kommer oftest zoom-objektiver til kort vs. objektiver med fast brennvidde. Dersom du ikke skal fotografere i situasjoner hvor du er avhengig av variabel brennvidde vil mitt forslag til objektiv være bedre, i og med at det er et dedikert portrettobjektiv med stor blenderåpning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror fortsatt du overkompliserer dette her. Det skal godt gjøres å kjøpe et dårlig kamera, og hvis du ønsker å ta portretter, plukk opp en rimelig (gjerne brukt) ekv. 80-90mm og prøv deg frem! Hvis du faktisk har brukt ti måneder på å lese forum, tester og målinger, kan du ha gått glipp av mange bilder.

Et alternativ kan være å kjøpe et billig brukt kamerahus (hvis du liker Fuji, kanskje X-E2 eller X-T10) og en påkostet portrettlinse (56mm f/1.2). Du kan også vurdere Olympus 45mm f/1.8, som går for 1000-1500 på bruktmarkedet, et billig MFT-kamera som E-M10, E-PL eller GX, og reke rundt med det mens du pønsker deg frem til hvilket proffsystem du skal skaffe deg på sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Okapi skrev (På 4.6.2020 den 14.57):

Et alternativ kan være å kjøpe et billig brukt kamerahus (hvis du liker Fuji, kanskje X-E2 eller X-T10) og en påkostet portrettlinse (56mm f/1.2). Du kan også vurdere Olympus 45mm f/1.8, som går for 1000-1500 på bruktmarkedet, et billig MFT-kamera som E-M10, E-PL eller GX, og reke rundt med det mens du pønsker deg frem til hvilket proffsystem du skal skaffe deg på sikt.

Jeg synes det er et glimrende forslag å kikke på bruktmarkedet. Man må bare være klar over hva man (potensielt) går glipp av, og det er ofte ting man ikke har behov for ved portrettfotografi; video-funksjoner, lav støy ved ekstrem iso, superrask autofokus osv. Dette er egenskaper som ofte forbedres fra kamera-generasjon til kameragenerasjon, og hvis man virkelig trenger det kan det lønne seg å betale for det, og kjøpe en ny modell. Men til portrett ville jeg kanskje heller lagt pengene i optikk, som man jo også kan kjøpe brukt. Tror bildekvalitet pr. anvendt krone blir høyere på den måten. Skulle for eksempel ikke forundre meg om TS fikk både kamera, 35, 50 og 85mm (FF-millimetere) med stor blenderåpning innenfor budsjettet. Siden det ofte kan være trær i bakgrunnen på bildene til TS ville jeg sterkt vurdert dette fremfor splitter nytt zoom-objektiv, for å unngå urolig/kaotisk bakgrunn i portrettene. 

Edit: PS her er en oversikt over Fjui-objektiver med litt omtale https://www.dpreview.com/reviews/buying-guide-best-lenses-for-fujifilm-mirrorless-cameras

Eksempel på fastopptikk vs zoom portrett: https://www.google.com/search?q=prime+vs+kit+lens+portrait&sxsrf=ALeKk03ILezFbZsaPUV6YZ44J_81M3LCmA:1591368715540&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjM6fu39urpAhXCBhAIHXJvAcIQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1000&bih=979&dpr=2#imgrc=c-Djh3v4AnPo7M

Google også feks. "prime vs zoom lens portrait"

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...
On 12/31/2020 at 5:09 PM, FinneUt said:

Nå har det gått noe tid og jeg ser meg igjen etter et godt kamera for å ta bilde av folk. Har det kommet noen nye og bedre kameraer på markedet siden november 2019? Ha et godt nyttår. :)

Hvilke forslag har dere? :)

Endret av FinneUt
Lenke til kommentar
8 hours ago, FinneUt said:

Hvilke forslag har dere? :)

"Ta bilder av folk" er jo ganske vagt. Alle kameraer kan det. Snakker vi om headshots her? Helfigur? Gatefoto? Konsert? Hele koret og fotballaget? Inne, ute, dag, natt? Har du noen preferanser på pris, størrelse, utforming?

Mener ikke å være frekk, men vi må nesten ha noe mer info for å kunne foreslå noe. Dette blir litt som "skal kjøpe bil, hvilken er best?" 😛 

Lenke til kommentar

Hvis du er på budsjett og vil ha noe nytt: Lumix GX880 (= GX850 i USA)  (3295,-) med 12-32mm (tilsv 24-64mm) kit objektiv + Olympus 45mm f1.8 (2276,- ) tilsv 90mm så ok for portrett og bokeh)  

 

Alternativt brukt Sony A6x00 med større APS-C sensor og objektiv som passer.  Mye morsomt f.eks. brukte og dels rimelige objektiv via div adaptere. 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...