Gå til innhold

Tusenvis kjører ulovlig elsparkesykkel. – Ingen planer om organiserte kontroller, sier politiet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til fartsgrensen er at forskning viser at dersom du treffer bakken i 20km i timen får du som regel ingen varige skader, mens om du treffer bakken i 30km i timen er det faktisk relativt sannsynlig at du dør. 

 

Hm... Falt nylig på min Xiaomi M365 som er trimmet til 32 km/t. Da falt jeg på asfalt, uten hjelm, og med null beskyttelse, i t-skjorte og fotballskjorts. Vondt gjorde det ja, men død? Fikk ingen varige skader, unntatt en del skrubsår da

 

I dag er det sol, det betyr at jeg kan kaste alle regnklærne min i restavfallet.

I førstehjelpen sies det at bråstanser i 30km/t skal mistenkes som høyenergiskader til det motsatte er diagnostisert. Det betyr selvfølgelig ikke at det alltid skjer. På lik linje som folk går uskadet bort fra front-til-frontkollisjoner i 80km/t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elscooter EV-Ultra 2000W

Toppfart: 50 + km / t

 

Holy fuck den må jeg kjøpe meg! Bare for å plage staten! hahahahahahahahah

 

Lol wtf ^^ Men meg0709 har et poeng når det gjelder sikkerhet. Jeg er ikke 100% overbevist om at forsikringen gjelder når du kjører med et kjøretøy som ikke gjelder etter loven, altså innstilt over 20 km/t. Hvis du skader deg, eller i hvert fall andre, så kan det hende du må betale sjøl. Jeg er ikke sikker. Uansett var dette mye av grunnen til at jeg solgte min S420.

 

 

Tror neppe staten blir så plaget, om noe skjer så er det deg det går utover og om du stryker med eller blir hardt skadd så er det vi andre i samfunnet som må betale.

 

Hva skjedde med å bare kjøpe seg en sykkel?

Er folk blitt så late at de ikke engang kan trå?

 

Det dreier seg ikke om latskap, men om nytteeffekt og psykologi. Hvis jeg kan spare krefter på kjedsommelige sysler, kan jeg bruke mer krefter på det som er gøy og meningsfylt, som skogturer, hjemmetrening og svømming. Det dreier seg om psykologi. I forhold til sykkel, så er det færre bevegelige deler på en elsparkesykkel, så de burde kreve mindre vedlikehold. Dog det er ikke så mye vedlikehold på en sykkel om man bruker den riktig.

 

Det har strengt tatt aldri vært normen her i Norge. 

 

Norm er djevelen, ikke bry deg om det. Tenk selv og velg selv. Bare bry seg litt om andre samtidig og legg sunn fornuft til bunn for avgjørelser, så går det bra.

 

Vag indoktrinering via frykt er det verste som finnes. Da blir folk fundamentalt usikre, og det er psykologisk veldig usunt. Det må være logikk og sunn fornuft som styrer folk. Det hjelper mot demens og stress også, etter min mening, når man har en klar retning.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

I dag er det sol, det betyr at jeg kan kaste alle regnklærne min i restavfallet.

I førstehjelpen sies det at bråstanser i 30km/t skal mistenkes som høyenergiskader til det motsatte er diagnostisert. Det betyr selvfølgelig ikke at det alltid skjer. På lik linje som folk går uskadet bort fra front-til-frontkollisjoner i 80km/t.

Etter min erfaring som nesten 31 år som syklist, er at bråstanser skjer så si aldri om du er aktsom. 

 

De gangene det har gått skeis, så er det jeg som har overvurdert hvor bra grip fordekket har.  Eller hvor mye grus det var det på vårstid.

 

Så si alt av bråstans er farlig, om man vil unngå det må man vel pålegge alle som ferdes i trafikken til og kjøre et kjøretøy av lik vekt.

 

For en sykkel som møter en bil i 30km/t vil gå fra 30 km/t forrover til hastigheten bilen har bakover om man treffer galt.

 

Noe som kan gi deg 60 km/t hastighets endring på veldig kort til, aka mange G. Om 2 ting av samme vekt kolliderer så vil som regel ikke 1 kjøretøy pulverisere det andre.

 

Kjør tungt, det er trygt. Amerikaner på 3+tonn, bare store kjøretøy som er farlig for deg. Husker Carola smalt med sin gamle Pontiac, stort flak av en amerikaner. Kolliderte med en golf, golfen ble total vraket og hun måtte bytte støtfanger samt noe kosmetisk på fronten. 

Lenke til kommentar

Tror neppe staten blir så plaget, om noe skjer så er det deg det går utover og om du stryker med eller blir hardt skadd så er det vi andre i samfunnet som må betale.

 

Har ikke gjort annet enn å betale. Betalt over 100k i skatt de siste 5-6 årene.

Til sammen sikkert nærmere 700k+ i skatt. Og enda mer fra diverse deltidsjobber og sånt, men tar det ikke med.

 

Hvis jeg stryker med, så regner jeg med det koster å fjerne meg. Typ 4000kr i timen for et sånt firma?

Så er det opphold på likhuset. Det er vel tilnærmet gratis. De som jobber der, jobber der uansett.

Vi kan prise det som å ligge på hotell. 1000kr natta. Ligger der i 4-5 dager sikkert.

Det behøves noen saksbehandlere som kan sette meg fra "levende" til "død" i et eller annet register.

Jeg regner med dette koster noe sykt som 50.000 kroner.

Begravelse er jo en ting men det er familien min sitt ansvar. Jeg trenger ikke noe fancy.

 

Vi er på et netto på 640 000. Min død kostet samfunnet, utifra mine grove beregninger, ca 60.000.

Hvis det koster mer enn dette, så er det ikke min skyld. Da aner de ikke hva de holder på med.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar

Hva skjedde med å bare kjøpe seg en sykkel?

Er folk blitt så late at de ikke engang kan trå?

 

Har lite med latskap å gjøre. Har med hva som er gøy, praktisk, tidsmessig og økonomisk fornuftig å gjøre. Og for noen helsemessig. Kjæresten får vondt i ryggen av å sykle på vanlig sykkel, så en elsparkesykkel passer fint for henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Grunnen til fartsgrensen er at forskning viser at dersom du treffer bakken i 20km i timen får du som regel ingen varige skader, mens om du treffer bakken i 30km i timen er det faktisk relativt sannsynlig at du dør. 

 

Hm... Falt nylig på min Xiaomi M365 som er trimmet til 32 km/t. Da falt jeg på asfalt, uten hjelm, og med null beskyttelse, i t-skjorte og fotballskjorts. Vondt gjorde det ja, men død? Fikk ingen varige skader, unntatt en del skrubsår da

 

https://ekstrabladet.dk/112/ung-mand-doer-efter-styrt-paa-el-skateboard/7803890

 

"En 25-årig mand fra Tyskland er død, efter at han søndag eftermiddag væltede på et elektrisk skateboard."

 

"- Det var et solouheld, hvor han vælter og slår hovedet i asfalten. Han bliver fløjet til hospitalet i Aalborg med en blødning i hovedet, og i går aftes dør han så klokken 22.42 på sygehuset, fortæller politikommissær ved lokalpolitiet i Thisted Jørgen Jensen til TV Midtvest."

Lenke til kommentar

Politiet i Stavanger har allerede beslaglagt 12 ulovlige elsparkesykler og gitt brukerne forenklet forelegg på kr 5000:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/70Le4v/Politiet-frykter-at-ulovlige-elsparkesykler-skal-ta-liv

(bak betalingsmur for de som ikke har abonnement)

 

Bryter de trafikkregler i tillegg til å kjøre ikke godkjente kjøretøy så risikerer brukerne ytterligere reaksjoner.

 

Nå lønner det seg ikke å ha sparkesykler som stikker seg ut, eller kjøre merkbart fortere enn 20 km/t.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Jøss, ser man det. Regnet vel med det, politiet kommer til å bli strengere med tiden. En ting er at folk kjører for fort, noe annet er at de ikke bruker hodet og tar sjanser. Det burde vært innført obligatorisk kurs som ikke kostet skjorta. Det er jo derfor vi tar førerkort. Men ungdom på 10-17 år kan ikke ta førerkort.

 

Å dele ut noen brosjyrer med informasjon om skikk og bruk burde vært enkelt å ordne. Når man kan kjøre fort og ikke. Men da oppfordrer man jo indirekte til at folk skal bryte den fartsgrensa, og da er det vel ikke lov lenger.

 

Nei det er vrient. Det må vel bare bli læring på den harde måten, og til slutt ender det vel med at utsalgsstedene blir stengt ned hvis de selger dem uten sperre. Og da tipper jeg de fleste kommer til å gå konkurs fordi ingen vil kjøpe dem.

 

22 km/t er etter min erfaring nå akkurat den grensa der man synes at det ikke går fort nok, i hvert fall på lange strekninger da. I byen er det helt greit, og ofte for fort. 25-30 km/t som jeg får min HX X7 opp i, føler jeg er akkurat fort nok til å klare å kontrollere fart, at det går fort nok fremover, og ikke så fort at jeg ikke ville klart å ta et kontrollert fall om en punktering skulle skje. Dog det går fortere i nedoverbakker, men det er min egen risiko.

 

Den største risikoen jeg ser er at hvis punkteringen skjer når en bil passérer. Så jeg er jaggu litt usikker på om jeg skal selge hele sulamitten og kjøpe halvårskort til buss i stedet, 1750 kr for buss i et helt fylke et halvt år, vanskelig å slå det. Man mister litt frihet, men også risikoen.

 

Den jeg hadde som gikk i 50-70 km/t, skjønte jeg var altfor fort for min egen sikkerhet. Det skal ikke mye humpen til før man ender på hodet i asfalten og da går det vel fort som den i to poster opp, #52. Veldig trist da.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Politiet i Stavanger fortsetter å beslaglegge ulovlige elsykler, også fra barn:

https://www.nrk.no/rogaland/fryktar-alvorlege-ulukker_-vil-ha-slutt-pa-sal-av-ulovlege-elsparkesyklar-1.14724519

 

Suser man fortsatt rundt på en rask sparkesykkel med sete så fortjener man å bli stoppet.

Regelverket er ikke vanskelig å forstå for voksne som kan lese.

Tror ikke tradisjonelle sparkesykler med smale hjul og uten sete blir stoppet, med mindre de blir fersket å kjøre fortere enn biler og syklister

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hello people, more that a discussion, I'm searching for a solution,

where the hell I can made my el-scoter have limit at 20km/hr?

I have this super fast el-scoter I drive in my town (No politi, and no people to hurt, almost not cars also)

But I will like to take the el-scoter to the city sometimes with out be Paranoiac about police.

Also if police stop me, maybe have a document that say ...My scooter is actually tuned for have 20km limit?

Thanks for answer me

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...