Gå til innhold

Lavere drivstoffsalg i sommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velvel, fortsatt mye høyere salg enn i 2017, så man bør være forsiktig med å tolke for mye elbilpolitikk inn i disse tallene..

 

En absolutt nedgang er nedgang. Det er vanskelig å tolke færre fossilbiler til å ikke være i korrelasjon med mindre solgt fossilt drivstoff.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En absolutt nedgang er nedgang. Det er ikke vanskelig å tolke færre fossilbiler til å ikke være i korrelasjon med mindre solgt fossilt drivstoff.

 

En ennå litt riktigere konklusjon er vel at "antall kjørte fossilbilkilometer" har gått ned :-). Tipper at de som kjører rundt 18000 km i året eller mer, står for omtrent halvparten av drivstoffbruken.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 2
Lenke til kommentar

5 millioner liter bensin * 2,4 kg CO2/liter bensin = ca 12 millioner kg CO2

10 millioner liter diesel * 2,6 kg CO2/liter diesel = ca 26 millioner kg CO2

Sum: ca 38 000 tonn CO2, riktignok med en god del usikkerhet i tallene, men det tyder uansett på at det går i riktig retning.

 

PS. Økningen i utslipp fram til 2017 skyldtes regjeringas diesel-favoriserende politikk på 2000-tallet. Ettersom levetiden til en bil er i gjennomsnitt 18 år så har økningen av andelen dieselbiler på 2000-tallet fortsatt stor påvirkning på våre CO2-utslipp. Men fra 2017 av har endelig andelen elbiler krøpet opp til det punkt at det begynner å merkes på drivstoffsalget. Men som vi ser av tallene er det langt i fra nok med 9% elbilandel og at det tar lang tid før høye andeler av bilsalget påvirker de totale utslippene fra bilparken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Velvel, fortsatt mye høyere salg enn i 2017, så man bør være forsiktig med å tolke for mye elbilpolitikk inn i disse tallene..

Feil. Salet av autodiesel i juli i både 2016 og 2017 var 248 millionar liter. I juli 2019 var det 239 millionar liter. Du må heilt attende til 2014 for å finne lågare tal for autodiesel.

 

For bensin finst det ikkje lågare tal for juli i månadsstatistikken frå SSB enn juli 2019. Salet har sikkert vore lågare men det er mange tiår sidan. Det eldste talet er frå 2010, då det vart seld 157 millionar liter mot 110 millionar liter i juli i år. Det er ein veldig klår nedgang, som sjølvsagt må sjåast i samband med at dieselmotoren var mykje meir populær enn bensinmotor i dei åra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Sum: ca 38 000 tonn CO2, riktignok med en god del usikkerhet i tallene, men det tyder uansett på at det går i riktig retning.

Joda, samtidig er Norges totale årlige utslipp (i CO2-ekvivalenter) på rundt 50 millioner tonn. Nedgangen fra biltrafikk utgjorde altså omtrent 0.76 promille av totalt utslipp, eller rundt 4 promille av alle utslipp fra veitrafikk i 2017.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Velvel, fortsatt mye høyere salg enn i 2017, så man bør være forsiktig med å tolke for mye elbilpolitikk inn i disse tallene..

Feil. Salet av autodiesel i juli i både 2016 og 2017 var 248 millionar liter. I juli 2019 var det 239 millionar liter. Du må heilt attende til 2014 for å finne lågare tal for autodiesel.

 

For bensin finst det ikkje lågare tal for juli i månadsstatistikken frå SSB enn juli 2019. Salet har sikkert vore lågare men det er mange tiår sidan. Det eldste talet er frå 2010, då det vart seld 157 millionar liter mot 110 millionar liter i juli i år. Det er ein veldig klår nedgang, som sjølvsagt må sjåast i samband med at dieselmotoren var mykje meir populær enn bensinmotor i dei åra.

Feil feil. Eg leste ssb artikkelen det blir lenka til. Den omtalte sal i perioden jan-juli og hadde ein graf for åra 2017, 18 og 19.

 

Er for mykje tilfeldig støy i månedstala. Fridagar, helgevær og periodisering dominerer.

 

Det sentrale spørsmålet er vel i kor stor grad billige bilar og auka biltetthet fører til ekstra køyring, kontra erstatning av fossilkøyring. (Du treng ikkje komme med anekdotiske bevis).

Lenke til kommentar

Elbiler utgjør kun 7-8% av alle biler, så store utslag i drivstoff forbruker blir det ikke, men det er nok til å lage ett trendskifte.

 

Har ikke noe imot Innblanding av biodrivstoff om den bare ikke er utvunnet på palmeolje (hvilket norsk biodrivstoff er eller har vært)

 

Ødelagte hagermaskiner:

-Husk å bruke fuel stabilizer på gressklipper/ snøfresere etc. etter endt sesong. Etanol i bensinen under lagring ødelegger forgasser og tetter drivstoff filtere. Å heller bruke Alkylatbensin er også et godt alternativ

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Å bytte ut bensin med diesel gir normalt mindre, ikke mer CO2 utslipp. ...

Jepp. Hvilket vel var årsaken til regjeringens "Diesel politikk" såvidt jeg husker. Det var NOx de ikke tok med i planen.

 

Dog, jeg antar økningen i drivstoff salg fra år 2000 og fremover reflekterer generelt bedret levestandard, dvs. flere fikk råd til å bruke bil.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... Nedgangen fra biltrafikk utgjorde altså omtrent 0.76 promille av totalt utslipp, eller rundt 4 promille av alle utslipp fra veitrafikk i 2017.

Personbilbruk har i seg selv ikke særlig stor miljøpåvirkning.

 

Produksjon av kjøretøyet og drivstoff omtrent samme mengde utslipp som bruk (i snitt). Totalen er noe bedre med eletrisk drift, men utfordringen er egentlig forbruket i seg selv. Dersom en videre beregner inn utslipp fra konstruksjon av nødvendig infrastruktur (veier etc), samt områdebeslag, blir tilrettelegging en større utslippskilde enn bruk.

Så en skal være noe forsiktig å fastslå at endring av fremdriftsmetode for privatbilismen er løsningen på tidens utfordringer.

Det er ganske mye ressurser som må til for å tilfredstille kravene til folk i i-land.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...