Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feilkode...


Simenmtb

Anbefalte innlegg

Har fått opp en feilkode på min Peugeot 307 2004.

Hver gang jeg skrur på bilen og kjører så kommer det opp «ESP/ASR not functioning»

 

Dette skjedde først etter jeg hadde koblet av batteriet. Feilkoden var ikke før det. Har prøvd å koble av batteriet igjen og la den stå en stund uten hell. Har prøvd reset av bsi, også uten hell. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Skal selvfølgelig få tatt en diagnose så fort som mulig, men kanskje noen vet om noe annet som kan funke? Når jeg kjører så funker ikke antispinnen, så det er ikke bare en feilkode som lyser.

 

 

Syns det er litt rart at den har kommet opp etter jeg kobla fra batteriet. Den var ikke sånn før og antispinnen funka. Noen som vet om et godt tips for å få fjerna feilkoden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal få lest av feilkoder så fort jeg har mulighet. Noen ganger når jeg begynner å kjøre så slår esp inn, så den tror at den spinner og lager en høy lyd fra hjula foran, også stopper det etter noen sekunder. Når det skjer så får jeg ikke gassa, siden bilen tror at den spinner. Noen som har vært borti dette?

Lenke til kommentar

Skal få lest av feilkoder så fort jeg har mulighet. Noen ganger når jeg begynner å kjøre så slår esp inn, så den tror at den spinner og lager en høy lyd fra hjula foran, også stopper det etter noen sekunder. Når det skjer så får jeg ikke gassa, siden bilen tror at den spinner. Noen som har vært borti dette?

Lenke til kommentar

Høres ut som en eller flere følere som har tatt kvelden. Det kan være absfølere, men kanskje mer trolig er hastighetsføler på girkasse evt på dieselpumpen eller lignende. Uansett blir det bare ren gjetting, du må få lest ut feilkoder, og lest ut verdier på ymse følere og se resultatet opp mot skjema i verkstedsmanual. Mest sannsynlig er du slett ikke første som får denne feilen, så bare å Google feilkodene kan noen ganger være nok til å finne feilen. ?

Lenke til kommentar

Skal få lest av feilkoder så fort jeg har mulighet. Noen ganger når jeg begynner å kjøre så slår esp inn, så den tror at den spinner og lager en høy lyd fra hjula foran, også stopper det etter noen sekunder. Når det skjer så får jeg ikke gassa, siden bilen tror at den spinner. Noen som har vært borti dette?

Har hatt nøyaktig samme symptom på min BMW. Var en ABS-sensor/hastighetssensor som var gåen. Første gangen kunne jeg bare ta den ut og rense kransen så fungerte det igjen i ca. 3 år. Neste gang måtte jeg bytte sensoren.

Lenke til kommentar

Okei, takk for svar. Jeg skal prøve å få rensa sensoren hvis jeg ikke får mulighet til å ta en diagnose først. Det høres/føles ut som det kommer mest fra venstre foran, men vanskelig å si. Skal ta å rense begge sensorene foran også se om det hjelper. Håper det er noe enkelt.

 

En ting til jeg lurte på. Når jeg kobla på batteriet igjen, det kan ikke være at sikringen har gått? Da ville vel ikke ABS/esp fungert i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Typiske feil som gir disse symptomene er som nevnt:

 

Ødelagt ABS-sensor. Salt og dritt kan slite ut disse veldig fort. Kan på noen biler være PITA å få ut.

Korrosjon i koblingene til ABS-sensorene. Igjen pga. salt og dritt.

Skadet ledning til ABS-sensor.

ABS-krans full av dritt.

ABS-sensor sprekt/knekt.

Ødelagt ABS-modul. Dyrt! Heldigvis ikke den mest vanlige feilen men det skjer.

 

Sikring tviler jeg på siden den fungerer delvis. Ved brudd i sikring pleier systemet å være helt dødt. Dog er det gratis å sjekke. Men sjekk som nevnt alle sikringene. Nye biler har så mange moduler/ECU-er som kommuniserer med hverandre at feil i én kan gi feil i andre moduler.

 

Noen biler har hjullager med integrert ABS-ring. Min bil har integrert foran og vanlig ABS-krans bak. Det var bak på høyre side som røyk på min. ABS-kransen hadde pakka seg med dritt som igjen hadde slitt i stykker sensoren.

 

Hvis du bytter sensor eller tar de ut for å sjekke så gjør de rene og smør et tynt lag med silikonfett på de når du monterer de igjen. Ikke bruk vanlig fett!

 

Edit: Jeg tror du kan ohme sensorene. Husker ikke verdien men hvis du ohmer alle så kan du se om de er like. Hvis én skiller seg ut så er den mest sansynlig gåen.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Auda. Jeg hadde liknende feilkode på min Peugeot 207 fra 2008, og den tok tid å finne ut av.

Merkeverkstedet byttet en liten del inni motoren av alle steder, med en overhalt, brukt del.

Det varte mindre enn en uke.

Så byttet de den med en annen, overhalt, brukt del av samme type.

Det varte mindre enn en uke.

Så byttet de den med en annen, overhalt, brukt del av samme type, fra en annen leverandør av brukte deler.

Den virker fremdeles, flere måneder senere.

 

Det er DYRT. Både fordi delen er dyr, og fordi den sitter dypt inni.

Men det er ikke mitt problem. De har tatt imot betaling for at det skulle være gjort, så alle de gangene jeg måtte tilbake til verkstedet for omfattende arbeid var på huset. Denne første leverandøren av overhalte deler var kanskje ikke så flink.

 

Grunnen til at vi brukte overhalte deler i utgangspunktet var fordi delen er så dyr.

Men arbeidet med å bytte den er så omfattende, at om du må gjøre det flere ganger, er ingen penger spart.

Men selvsagt, det er verkstedet som gikk god for brukte deler sitt problem.

 

Jeg sier ikke nødvendigvis at du har samme problem, det kan kanskje være så enkelt som en ABS-sensor.

Men feilmeldingen kan visstnok bety mange ulike ting.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Okei, takk for svar. Har sjekker ABS begge sider foran. Ringen ser fin ut og jeg har prøvd å gjøre litt rent og tatt av sensoren og satt den på igjen uten hell... begynner å bli ganske lei av dette... noen som har tips til en billig og god diagnoseleser? Tenker rundt 1-2000 et sted, helt så billig som mulig. Den må da altså kunne lese ABS feil. Fint om den kan slette koder og lese/slette airbag feil. Noen som har tips til en god diagnoseleser?

Lenke til kommentar

Anbefaler dere å dra på et verksted og lese koder og bytte sensor selv hvis det er det som er problemet og evt dra tilbake igjen å slette koden hvis den ikke går vekk av seg selv eller å kjøpe et diagnoseverktøy og fikse det selv? Hvis det blir flere turer til verksted for å lese av koder, så lønner det seg jo i lengden å ha leseren selv tenker jeg hvertfall. Men da er det jo greit å ha en som kan gjøre det meste

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lite peiling på Peugeot, men på Ford fra samme årstall (2001-2006) bruker man bare en Modifisert ELM237. Koster en hundrelapp.

 

Bruker software på pcen som gir tilgang til alt man ønsker av feilkoder og verktøy. Har selv brukt dette til å programere nye dyser.

 

Kjenner jeg Peugeot rett så har de sikkert gjor dette på en annen måte, men du kan jo prøve å søke litt om bilen har en lignende løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...