Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gjør Cola samme nytte som kaffe...?


nor50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nei, det er lite koffein i Cola. Så tror jeg mye av "energien" du får i cola er av sukkeret, da det er massevis av det i Cola.. 

 

Har drevet å drukket Cola i mange år og er det en ting jeg er sikker på så er det at jeg ikke blir mindre våken av å drikke det, men jeg tviler det har med koffein. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Cola er usunt. Værste som finnes, hender vi drikker Pepsi Max til krydret middag.

 

Kaffe er ok om morgenen for å vokne, og kanskje etter lunsj og middag.

 

Ja, jeg er enig. Det er for mye kaffedrikking og man tar ikke over seg konsekvenser. Dersom du drikker for mye blir du avhengig og får hodepine dersom du ikke drikker. 

Lenke til kommentar

nå er det lagt til sukkeravgift så en 1.5L koster 45,-kr

jeg har prøvd bestprice og grans cola det smaker nesten

som pepsi cola som ikke er så halv galt , så er det noen ganger

salg på 10x box cola ,

kaffe det blir ikke det samme å drikke kaffe

hjemme som på kafe , men kaffe maskin er bra hvis en lager

dobbel kopp kaffe , senseo og nescafe maskin

 

men dages trakte kaffe på shopping center og black friday er ikke dumt

Endret av fleksnes radio amatør
Lenke til kommentar

Kaffe er sunt, koffein bidrar til at det er sunt, med mindre du er hypersensitiv overfor koffein. Koffein er en stimulant og prestasjonsfremmende, mens kaffe forøvrig inneholder en del sunne stoffer og antioksidanter. Man kan vel også si at kaffe, og stemningen rundt det å ta seg en "kaffe" eller en "kaffekopp" er med på å skape god stemning og å redusere stress. Og det å redusere stress i hverdagen er nok i seg selv til å generere en rekke helsefordeler. Regnestykket er med andre ord sammensatt.

 

Cola inneholder sukker og koffein, men kan ikke sammenlignes overhodet. Sukker i store mengder er gift for kroppen.

Endret av Pliscin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kaffe er sunt, koffein bidrar til at det er sunt, med mindre du er hypersensitiv overfor koffein. Koffein er en stimulant og prestasjonsfremmende, mens kaffe forøvrig inneholder en del sunne stoffer og antioksidanter. Man kan vel også si at kaffe, og stemningen rundt det å ta seg en "kaffe" eller en "kaffekopp" er med på å skape god stemning og å redusere stress. Og det å redusere stress i hverdagen er nok i seg selv til å generere en rekke helsefordeler. Regnestykket er med andre ord sammensatt.

 

Cola inneholder sukker og koffein, men kan ikke sammenlignes overhodet. Sukker i store mengder er gift for kroppen.

Sukker er bare karbohydrater, ikke no og være redd for. Det er kjappe karbohydrater så og pælme ned 1 liter på kort tid er ikke sunt. Pga hopp i blodsukker, men om du drikker denne 1liter jevn over dagen har den så si ingen negativ effekt bortsett fra at den gir deg kalorier som du må huske når du spiser middag (Spise litt mindre). Samt sukker er en fin næring for bakterier på tenna, så om du ikke er flink kan det fort gi tann besvær.

 

Men ja, kaffe er bare bra i moderate mengder. Og er en fin kilde til fosfor. Som er viktig både for tenner og ben, og hvordan kroppen bruker karbohydrater og fett. Samt er brukt i produksjon, vedlikehold, reparering av celler og vev. 

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Sukkersyke er det Værste som finnes. Og når man er ung tenker man ikke over det.

 

Bestekamerat var glad i coca cola, og bælmet det mer og mer.

 

Resultatet sukkersyke som 30 år pluss.

 

Og det er helvete, han kan ikke unne seg noenting, blir syk av to øl osv.

 

Og må ta undersøkelse av ben, og må kanskje amputere et ben eller to med årene.

 

Etter han fikk dette så bråsluttet jeg å drikke cola, Redbull alle sånne sukkerbomber.

 

Hender jeg tar et glass om vi er i bursdag selskap osv.

 

Jeg savner det ikke, og når jeg smaker cola idag så smaker det ekkelt.

 

Typ sånn som dr.pepper smaker.

 

Kvalmt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er halvparten så mye koffein i cola og 100% mere sukker. Så nei det gjør ikke samme "Nytten". Lettbrus bare bytter ut sukkeret med andre kjemiske søtstoffer som heller ikke er bra i enorme volumer. Lurer insulin-nivået i kroppen blant annet. Derfor forblir tjukke folk som bælmer 3L pepsi max om dagen tjukke. Men joda, de hadde sikkert blitt tjukkere av å drikke 3L vanlig Cola om dagen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...