Gå til innhold

Hjelp til komprimering av mp3 filer


Peter James

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å legge ut noen radio/musikkfiler i mp3 ut på en nettside. Disse filene er opprinnelig på rundt 100 MB og for å kunne legge dem ut på en Wordpress nettside, såhar jeg måtte redusere filstørrelsen. Jeg har i den anledningen brukt et gratis mp3-komprimerings program, som har redusert filene ned til rundt 30 MB. 

 

Når jeg så har lagt dem ut på nettsiden så har programmene blitt redusert fra rundt 55 min til ca 18-19 min. Er det noen som vet hva som kan ha skjedd og om det er noen gratis mp3-komprimerings program som kan hjelpe meg med å redusere størrelsen men ikke i antall minutter programmet  varer?

 

På forhånd takk:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke godt å si hva du har gjort, men mp3 er altså et komprimeringsformat. Er låta i mp3, er den komprimert. Skal du komprimere ytterligere, må bitrate reduseres. Det vil igjen redusere kvaliteten. Går du et stykke under 320kbps begynner det å bli merkbar reduksjon i lydkvalitet, alt etter hva slags lydanlegg en benytter. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY
Hvis du skal splitte MP3'er, uten kvalitetstap, så prøv mp3splt.

mp3splt @2.4.1 (audio)

Variants:             universal

 

Description:          mp3splt is a free command-line utility that allows you to split mp3 and ogg files from a begin time to an end time, without need of decoding and reencoding. It's useful to split large mp3/ogg to make smaller files or to split entire albums to obtain original tracks.

Homepage:             http://mp3splt.sourceforge.net/

Endret av Slettet-GTrad9iY
Lenke til kommentar

RazorLAME sammen med LAME som nevnt er noe av det beste du får innenfor mp3.

 

Splittingen er også godt forslag om du vil beholde kvalitet og er komfortabel med flere filer. Dette er også veldig enkelt. Fordelen med dette programmet er at de ikke gjør kvaliteten på lyden dårligere gjennom å dekode og re-encode på nytt igjen.

 

Et tredje alternativ er å omkode til AAC. Dette er en mer effektiv kompresjon enn mp3, så mulig du klarer å komme under grensen og fremdeles ha god kvalitet på en enkelt fil. Ulempen er jo at AAC er litt mindre kompatibel med utstyr enn mp3, men ikke mye.

 

AAC encoderen til Apple går får å være den med best lydkvalitet (for å preservere best mulig lydkvalitet fra en mp3), så om du installere iTunes og konverterer filen der så har du et godt utgangspunkt hvis du vil teste.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Om vi skal hive inn flere alternativer her så vil jeg mye heller anbefale OGG Opus fremfor AAC, så slipper man en 22 år gammel proprietær codec.

 

Hvis folk bare skal høre på dette via datamaskinen eller telefonen det jo som regel null problem, men folk bruker mye rart av avspillere på farten og på andre internet-dingser som gjerne ikke takler de nyere formatene.

 

Kommer an på hva målgruppen er og hvor viktig det er at det fungerer med alternativene for de besøkende. Ellers er dette topp-notch formater.

 

En kan jo også helgardere seg og legge ut flere filer i forskjellige formater.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...