Gå til innhold

Er mellombarer sunne?


Anbefalte innlegg

Kjøpte en pakke med såkalte mellombarer/energibarer fra Rema som består av havre og hasselnøtter, kalt "Müslibar", laget i Tyskland av H. & J. Brüggen KG. Jeg trodde ikke de skulle inneholde så mye karbohydrater og sukker, men per 100g så er jo karbohydrater 65g hvorav 25g er sukkerarter? Er ikke det i meste laget? Jeg kjøpte dem i forbindelse med trening og tur.

 

Fremside: https://i.imgur.com/lLwmfoi.jpg

 

Bakside: https://i.imgur.com/lu6qdKk.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Sunt" er veldig vanskeleg å definere, men med 25% sukker så vil eg ikkje påstå at det er noko ein treng gå og knaske på meir enn nødvendig. Det finnes sunnare alternativ.

 

Om du vil ha energi i enkel og praktisk form til tur så ville eg heller anbefalt usalt og urista nøtter, og frukt. Peanøtter, cashewnøtter, mandlar, valnøtter osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ikke annet enn en snackbar, på samme måte som en sjokoladebar. Spis den som godteri og noe du vil unne deg, men ikke fordi det er "sunt" for det er den ikke. Den gir rask energi, som i og for seg er greit hvis du behøver det, f.eks hvis du har spist alt for lite kalorier i løpet av en dag, eller går tom for energi under en tøff treningsøkt. Spis heller nøtter og havregryn i ren form, så slipper du å få med sukkertøymengder med sukker i tillegg.

Lenke til kommentar

Müslibar er sundt i den forstand at det er energikompakt mat med ei grei fordeling av næringsstoff, samt høgt fiberinnhold.

Passer fint som nødproviant på turer eller på jobb. Det høge fiberinnhaldet gjer at det mettar meir enn feks rein sjokolade.

 

Enkelte brukar slike som slankemat, men då på den måten at det er enkelt å rekne på kaloriinntaket. Dei fleste slike müslibarar inneheld ganske nøyaktig 100 kcal.

Skal du slanke deg på slike så er det sjølvsagt viktig at du erstattar store måltid med berre ein müslibar, og at ikkje müslibaren kjem i tillegg.

Personleg tenkar eg at slike energibarar berre gjer det lettare å få i seg formykje kaloriar, klarer du å begrense matinntaket så klarer du det med vanleg mat også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...