Gå til innhold

Alternativer til Telenor ADSL/bredbånd/internett


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har den lite hyggelige situasjonen å være tilkoblet det gamle kobbernettet til Telenor, og fra 1. september har de da økt våre utgifter med nesten 200 kroner per måned. Samtidig ser det ikke ut til at de tilbyr noen andre løsninger, selv om vi bor kun 7 mil unna Oslo på det sentrale Østlandet, 2 minutter fra kommunens største tettsted.

 

Jeg har ikke peiling på bredbånd, internett osv., men har jeg noen reele alternativer til Telenor her? Eller er jeg nødt til å svelge prisøkningen på en allerede dårlig tjeneste ("Alltid på nett" er ikke vår hverdag). 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://bredbånd.no/

 

eller hør med andre levrandører med priser på fiber.

7 mil unna oslo, blir vel mjøndalen uten for drammen eller hønefoss eller gardemoen sier ikke så mye egentlig.

Takk skal du ha, har sendt forespørsel nå. En blir så fastlåst i Telenor på en måte, har hatt det siden "the beginning" liksom. Og har inntrykk av at alle må leie nett av dem uansett? Sikkert bare noe jeg har fått for meg. Bor på Hadeland. :) 

Lenke til kommentar

https://www.breiband.no/bredband-honefoss/

 

https://www.fiber1.no/

 

Kanskje noen av disse kan være til hjelp?

 

Telenor er vel egentlig pålagt å leie ut fiberen, problemet er de ikke gjør et i praksis.

De ønsker monipol i noen år etter fiberen har blitt lagt, dermed blir det vaskelig å bytte levrandør.

 

Men snart forsvinner kobberkabelene, så håper fiberen blir pålagt leid ut slik man får bedre konkuranse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

https://www.telenor.no/privat/internett/modernisering/

Vel du får vel sjekke om telenor har planer for ditt området, er ikke lett å vite når telenor vil tilby fiber eller mobilbredbånd som erstattning var ikke lenge siden de har fått dato, har lenge vært snakk om docsis 3.1 og G.fast som aldri ble noe av, så kommer vel fiberutbygging som jeg antar må være minst 50 kunder i et området før telenor vurder å legge fiber, så blir vel til du må bytte levrandør uansett, enten blir det fort dyrt med annet alternativ eller vil prisene blir for vedlikehold for dyrt om det sluttes å produsere utstyr.

Lenke til kommentar

https://www.telenor.no/privat/internett/modernisering/

Vel du får vel sjekke om telenor har planer for ditt området, er ikke lett å vite når telenor vil tilby fiber eller mobilbredbånd som erstattning var ikke lenge siden de har fått dato, har lenge vært snakk om docsis 3.1 og G.fast som aldri ble noe av, så kommer vel fiberutbygging som jeg antar må være minst 50 kunder i et området før telenor vurder å legge fiber, så blir vel til du må bytte levrandør uansett, enten blir det fort dyrt med annet alternativ eller vil prisene blir for vedlikehold for dyrt om det sluttes å produsere utstyr.

Ja, tror det kan bli litt ballete framover nå...moro...Her er svaret jeg får når jeg tester; de vil vel absolutt ha meg på tråden tenker jeg...

"Vi beklager, men detaljer i din bestilling gjør at din order må håndteres manuelt. Ring kundeservice på tlf 09000 så hjelper vi deg videre."
Lenke til kommentar

https://www.telia.no/mobilt-bredband/

Noe slikt kan jo fungere hvis man har lite behov.

Men man kunne ønske det var mere konkuranse på 4g\5g nettet, er jo dyrt, å laste ned over 200 GB i måneden.

Icenet har ofte dårlig dekning men det kan jo også vurderes som midlertidig løsning. 1 TB pakke er jo fint problemet hvis man først får problemer med dekningen får man neppe hjelp å får pengene tilbake så er jo risikoen dette. Mange slike pakker er ofte bindingstid.

Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon og forsøker å finne et alternativ. Har i øyeblikket mobilabb fra Ice til 129,- men ser at jeg kan oppgradere det til 6GB for 299,- og samtidig kjøpe Data Frihet som gir ytterligere 1000GB pr. måned for 99,-.

Jeg spurte nettopp Ice kundeservice om jeg med det abonnementet kunne sette et tvillingkort i en router til Internett, men tvillingkortet kunne bare bruke 6GB av den totale kvoten. De bekreftet imidlertid at jeg kunne sette hovedsim i routeren, men da ville jeg miste f.eks. Bank-ID på mobil da dette kun ligger i hovedsim.

Det jeg nå vurderer er å bestille et nytt mobilabb med Data frihet = 1006GB pr. måned til 398,- og kjøpe meg en 4G router.

Noen som har erfaring med dette?

Edit: Ser nå at hastigheten på Data Frihet kun er 10MB/s, men det har jeg hatt en stund med Telenor også ;-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Takker for svar og tips. Når jeg regner på det sparer jeg ikke veldig mye på å bytte leverandør; men fy f.... så deilig det hadde vært bare for å gjøre det. Jeg skal vurdere litt fram og tilbake, blei veldig provosert at brevet som økte prisene med nesten 20 % og så ønsket meg riktig fin sommer.  :sick:  

 

Om de ønsker å kvitte seg med det gamle kobbernettet får de få ut fingeren å bygge ut nytt; da kan man kanskje komme på nett hele døgnet også...

Lenke til kommentar

Homenet og Nextgentel leverer nett på akkurat samme kobberkabel du har nett på idag.

Typisk telenor hvis de øker prisene på hastighet øker de nok grosistprisene også. Lite gjennomtenkt å ikke gjøre det.

Nextgentel er kjent for å makse teoretisk toppfart så istedenfor å betale gamle kobberkabel bør man helle bytte til fiber.

 

 

Det jeg nå vurderer er å bestille et nytt mobilabb med Data frihet = 1006GB pr. måned til 398,- og kjøpe meg en 4G router.

Sjekk dekningen der du bor ofte bruker ice 450 mhz eller 900 mhz er ikke sikkert alle routere bortsett fra ice sine egne støtter det.

Lenke til kommentar

Typisk telenor hvis de øker prisene på hastighet øker de nok grosistprisene også. Lite gjennomtenkt å ikke gjøre det.

Nextgentel er kjent for å makse teoretisk toppfart så istedenfor å betale gamle kobberkabel bør man helle bytte til fiber.

 

Sjekk dekningen der du bor ofte bruker ice 450 mhz eller 900 mhz er ikke sikkert alle routere bortsett fra ice sine egne støtter det.

 

Dekningen er bra her. Får 4 av 4 streker i stua på mitt eksisterende abb.

 

Det med router må jeg selvsagt sjekke nærmere! Takk for tips! :-)

Lenke til kommentar

Linje leier hadde ikke vært noe problem hvis man bare får tilbyd fiber uten etableringspris men levrandørene skal både ha dyr etableringspris + linjeleie også.

 

Prøvd å sjekke hva homenet\nextgentel tilbyr noen få mbit på ADSL til flere hundre kr i måneden man får jo bedre 4g avtale av det.

Så forstår ikke hvorfor de gidder i heletatt? Er direkte useriøst å kun tilby 5-25 mbit til flere hundre kr?

 

Hjelper lite å melde sin interisse går flere år man aldri hører noe.

Håper virkelig 4g\5g gir bedre priser frem i tid, for det er jo god avtale hvis man har hytte slipper å ha flere bredbånd levrandører.

Men spørs vel de velger snitt å øke de prisene når telenor og nextgentel\homenet gjør ikke annet en å ha samme pris på samme gamle linje. Går de i stykker er det synd for kundene som må betale vedlikehold i tillegg.

 

Postive med 4g slipper man vertfall linjeleie, men prisen er jo noe stiv hvis man laster ned over 300 GB i måneden.

Hvis man først har 100 mbit eller mere lønner det seg hvis man får fiber til rundt 700 kr måneden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Selv om du har fiber er det ikke sikkert særlig telenor du er særlig fremtidrettet.

Så langt er det 500 mbit høyeste hastighet GPON klarer:

 

 

Nå vet vi lite hvordan 5g blir i norge, men hvis det er teknisk mulig med 2 gigabit ned og 60 mbit opp ved lav trafikk, er det ganske utrolig, da blir jo 5g raskere en fiberen for de fleste hvis vi ser bort fra opplasting hastighet, muligens altibox\homenet har mulighet å tilby 2 gigabit linjer, men tviler på telenor vil gjøre det med det første. Selv man har fiber kan det bli dyrt å oppgradere. Er en grunn for telenor ikke har høyere en 500 mbit slik nettet er delt må de har 40 gigabit inn i hvert borettslag\boligfelt antakelig for å dekke behovet. Så det blir nok ikke raskere linjer med første vil jeg tro. Men hvem vet?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...