Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er skade på speil "normal slitasje"?


Kontorstol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette noe du vet, eller noe du mener? Jeg spør pga. at småskader i gulvet f.eks er normal slitasje pga. at det ikke er uvanlig å miste ned ting i hjemmet. :)

 

Dette er min tolkning. Sammenligningen med gulv er vel ikke så relevant da et gulv og et speil utsettes for totalt forskjellig bruk og slitasje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter Husleieloven §10-3 annet avsnitt kan utleier kreve erstatning fra leietaker hvis husrommet ikke tilbakeleveres i samme stand som ved overtakelse jf. §10-2 annet avsnitt.

 

Det er i §10-2 annet avsnitt gjort unntak fra å levere tilbake husrommet i samme stand når det gjelder forringelse som skyldes alminnelig [altså vanlig] slit og elde.

 

Gjenstander "taper seg" gjennom tiden ved normal bruk. Denne typer skader skal ikke leietaker dekke.  Edit: Dette kan feks være riper i parkett eller kjøkkenbenk. Slitasjeskader som oppstår ved normal aktsom bruk.

 

Videre kan man se til Husleieloven §5-1 annet avsnitt hvor det står at leietakeren plikter å behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet. Man skal ta hensyn til at man bruker en annen person sitt husrom og inventar. 

 

Leietaker plikter å melde ifra om skader etter Husleieloven §5-5 første avsnitt.  Det følger implisitt av §5-5 annet avsnitt at leietaker skal dekke den skade som leietaker selv har forårsaket.

 

Så for å konkludere: Aktsom bruk av et speil medfører at det ikke blir knust. Når søsteren din har knust speilet er dette å betrakte som uaktsom bruk jf §5-1. Hun plikter dermed å betale for denne skaden, se §5-8. 

Endret av heheszki
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å slå eit glas inn i speilet slik at det knuses er openbart ikkje normal slitasje.

 

Så dette er ein skade som leigetakaren må dekke. Men det kan være aktuelt å trekke frå verditap som følge av at skapet er gamalt.

Ved å melde frå til huseigaren så burde det være gode muligheiter til å få til ein avtale. Det er ikkje gitt at huseigaren bryr seg særleg mykje om ein slik liten skade som nok ikkje reduserer utleigeverdien nevneverdig.

Lenke til kommentar

Et svar litt utenom det du spør etter, en innboforsikring har jo gjerne en egenandel og de kan variere ganske mye i pris.

Det er kanskje verdt å vurdere egenandelen mot et besøk hos en glassmester for å få tilpasset et nytt speil etter mål og byttet det selv, men det kommer jo selvsagt an på om en har egenandel og hvor høy den er.

 

Kun et velment forslag, selv om det er i jussdelen av forumet :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spiller for så vidt ingen rolle for min del hva de velger å gjøre. Jeg videreformidler bare informasjonen og stiller de spørsmål som hun selv har. Jeg foreslo selv at hun burde ta det opp med utleier og så få det fikset om han ønsket det, men når hun spør om jeg kan finne konkrete svar på ting prøver jeg å være hjelpsom. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tjaa, det lille greiene der da. Hadde det vært en lang sprekk gjennom hele speilet, ville jeg forventet å kjøpe ny i hvert fall speil eller dør.

 

Ho kan nok forventes å måtte gjøre det uansett, men er utleieren halvveis medgjørlig, går det an å forhandle frem en slags avtale. Kanskje på den måten at, du/ho finner ut hva nytt speil og/eller dør koster, og betale en viss prosent av hva det koster. Sånn at hvis speilet blir mer ødelagt en annen gang, kanskje av en annen leieboer, så har ho betalt en prosent av summen.

 

Eller kanskje ho gjør en annen nyttejobb i eller rundt eiendommen i bytte mot prisen av skaden.

 

Men utleier kan vel være så kjip at han/hun kan kreve full erstatning, jeg tipper 2000-3000 kr. Men da skal du/ho ha det skapet og prøve å selge det på Finn.no, for å hente inn mest mulig penger. For da ligger det i sakens natur at utleier mener gjenstanden er i så dårlig stand at den må skiftes ut, og dermed havne på fyllinga. Da kan dere like gjerne prøve å selge det.

Lenke til kommentar

Om innboforsikringen dekker det? Dere må sjekke hva den dekker selv.

Sparebanken har et slikt standardvilkår:

"Innenfor forsikringssummen omfattes også løsøre som eies av andre, og som sikrede ved lov eller skriftlig avtale har overtatt risikoen for eller har plikt til å forsikre"

 

Jeg vil tro at et slikt vilkår ikke kommer til anvendelse i et tilfelle som dette.

Overtagelse av risiko er ikke regulert i husleieloven og det er vel ikke avtalt en slik overtagelse av risiko hos dere.  Er usikker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...