Gå til innhold

SNIKTITT: Apple iOS 13 Beta iPhone blir ny og her er funksjonene vi liker best


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som at familiekontroll er langt bedre på iOS en på Android... Finnes det apper eller løsninger på Android som gir deg like god kontroll på barna addon mobilbruk som det man tilsynelatende får på iOS? (Har ikke erfaring med noen av de, men har barn som nærmer seg mobilalder med stormskritt)...

Lenke til kommentar

Virker som at familiekontroll er langt bedre på iOS en på Android... Finnes det apper eller løsninger på Android som gir deg like god kontroll på barna addon mobilbruk som det man tilsynelatende får på iOS? (Har ikke erfaring med noen av de, men har barn som nærmer seg mobilalder med stormskritt)...

Må si Google Family link overrasket meg stort når jeg begynte å bruke det. Anbefales sterkt ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Virker som at familiekontroll er langt bedre på iOS en på Android... Finnes det apper eller løsninger på Android som gir deg like god kontroll på barna addon mobilbruk som det man tilsynelatende får på iOS? (Har ikke erfaring med noen av de, men har barn som nærmer seg mobilalder med stormskritt)...

 

Ah, nok en ting jeg kommer til å savne fra Windows og Windows Phone/Mobile. Hadde Apple og Google gjort som MS hadde vi ikke fått alle disse "barn x brukte 10000 på appkjøp/mikrotransaksjoner" artiklene i alle fall.

Lenke til kommentar

Skal vi bare «overse» en av de kuleste tingene?

Det har kommet en ny medfølgende app kalt «Snarveier», her kan du sette opp såkalte automatiseringer, f.eks når du skur på Flymodus, wifi, eller når klokken er X osv.

Da kan du lage en callback til URL, åpne apper, og programmere - ganske likt som i Scratch.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal vi bare «overse» en av de kuleste tingene?

Det har kommet en ny medfølgende app kalt «Snarveier», her kan du sette opp såkalte automatiseringer, f.eks når du skur på Flymodus, wifi, eller når klokken er X osv.

Da kan du lage en callback til URL, åpne apper, og programmere - ganske likt som i Scratch.

 

Vi overser det ikke, men "Snarveier" har vært med en stund, du måtte bare aktivt laste ned ned før :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, nok en ting jeg kommer til å savne fra Windows og Windows Phone/Mobile. Hadde Apple og Google gjort som MS hadde vi ikke fått alle disse "barn x brukte 10000 på appkjøp/mikrotransaksjoner" artiklene i alle fall.

Mange år siden kjæresten stoppet hennes yngste datters muligheter til å kjøpe apper/transaksjoner på hennes iPhone og iPad. Så hvis du savner dette, så har du sannsynligvis ikke ett iOS produkt, eller er uvitende.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange år siden kjæresten stoppet hennes yngste datters muligheter til å kjøpe apper/transaksjoner på hennes iPhone og iPad. Så hvis du savner dette, så har du sannsynligvis ikke ett iOS produkt, eller er uvitende.

Jeg sa ikke stoppe. Kidsa mine har iPad og iPhone, og når jeg satte dem opp forsøkte jeg å ta i bruk familiefunksjonene, og det var no plagsomt makkverk. Man måtte opprette ny e-postkonto, hvorfor skal et barn tvinges til å bruke en applee-post? Jeg måtte enten stoppe alt, eller godkjenne alt, inklusive gratisapper innenfor riktig aldersgrenser. Og måtte finne fram en iDings for å godkjenne ALT var no dritt, for Apple forventer naturligvis at du som foreldre har en epledings selv, uten det funker ikke dette i det hele tatt. Og, kredittkort måtte i alle tilfeller legges inn på pædden om noe skulle kjøpes. Ja, man kan legge inn en PIN som, som man glemmer av, og får enda mer bersel med. Greia er at det funket langt dårligere enn Microsoft sin løsning. Granted, det er mulig Apple har strømlinjeformet den siste tiden, jeg gav opp hele familieskiten og gikk videre. Men en ting skal Apple ha, familiedeling av kjøpte apper var kjekt, hvis man hadde klart å holde ut med familieskiten deres.

 

Microsoft sin løsning lar meg logge inn på nettsiden for familien, og tildele barnet et beløp det kan handle for. Enkelt og greit. Det er ikke mulig å gå over, og det ser kun apper og spill i kategoriene du har tillatt. Man kan naturligvis begrense mer, og man kan stenge av for apper eller i app kjøp.

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si Google Family link overrasket meg stort når jeg begynte å bruke det. Anbefales sterkt

 

Må hive meg på denne. Det fungerer utmerket, selv om det er litt knot å sette opp. 

 

- Ungen(e) må ha egen Google-konto.

- Kontoen må legges til i Google Family

- Man må dele en betalingsmetode med familien. 

 

Ellers er veiviseren ved oppsett av Family Link veldig grei. Man setter f.eks maks aldersgrense for apper de kan installere etc, og kan sette at alle kjøp via familiebetalingsmetoden må godkjennes av en forelder. 

 

Man kan også sette opp leggetid, maks skjermtid pr. dag etc, samt at man kan få ungens telefon til å lage lyd når de har rotet den bort. 

 

Støtter også filtre for Google Chrome, Youtube og Google søk, samt blokkering av apper hvis du f.eks vil blokkere YouTube men tillate YouTube Kids.

 

Det er litt ekstra jobb selvsagt, men for å gjøre mobil- og nett-bruken litt tryggere for barna føler i alle fall jeg at det er verdt det.

 

En stor fordel er at Google Family Link er tilgjengelig også på IOS, slik at foreldrene ikke nødvendigvis trenger ha en Android enhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Vi overser det ikke, men "Snarveier" har vært med en stund, du måtte bare aktivt laste ned ned før :)

Interessant, denne visste jeg ikke om. Skal lekes med. Det ligner sånn sett veldig på «Automator» på OSX som også er en like godt bortgjemt perle :) den lar deg også grafisk scripte alt mulig på tvers av applikasjoner

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Ah, nok en ting jeg kommer til å savne fra Windows og Windows Phone/Mobile. Hadde Apple og Google gjort som MS hadde vi ikke fått alle disse "barn x brukte 10000 på appkjøp/mikrotransaksjoner" artiklene i alle fall.

 

Du mener å ikke ha noen apper?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jeg sa ikke stoppe. Kidsa mine har iPad og iPhone, og når jeg satte dem opp forsøkte jeg å ta i bruk familiefunksjonene, og det var no plagsomt makkverk. Man måtte opprette ny e-postkonto, hvorfor skal et barn tvinges til å bruke en applee-post? Jeg måtte enten stoppe alt, eller godkjenne alt, inklusive gratisapper innenfor riktig aldersgrenser. Og måtte finne fram en iDings for å godkjenne ALT var no dritt, for Apple forventer naturligvis at du som foreldre har en epledings selv, uten det funker ikke dette i det hele tatt. Og, kredittkort måtte i alle tilfeller legges inn på pædden om noe skulle kjøpes. Ja, man kan legge inn en PIN som, som man glemmer av, og får enda mer bersel med. Greia er at det funket langt dårligere enn Microsoft sin løsning. Granted, det er mulig Apple har strømlinjeformet den siste tiden, jeg gav opp hele familieskiten og gikk videre. Men en ting skal Apple ha, familiedeling av kjøpte apper var kjekt, hvis man hadde klart å holde ut med familieskiten deres.

 

Microsoft sin løsning lar meg logge inn på nettsiden for familien, og tildele barnet et beløp det kan handle for. Enkelt og greit. Det er ikke mulig å gå over, og det ser kun apper og spill i kategoriene du har tillatt. Man kan naturligvis begrense mer, og man kan stenge av for apper eller i app kjøp.

Sorry, men her har du tydeligvis valgt noe merkelige innstillinger. Her i huset har ikke dette vært noe problem.

Lenke til kommentar

Virker som at familiekontroll er langt bedre på iOS en på Android... Finnes det apper eller løsninger på Android som gir deg like god kontroll på barna addon mobilbruk som det man tilsynelatende får på iOS? (Har ikke erfaring med noen av de, men har barn som nærmer seg mobilalder med stormskritt)...

 

Family Link

Lenke til kommentar

Takk for en finfin artikkel!

 

Men er det noen som vet om man bare oppdaterer tlf til iOS 13 når det lanseres selv om man har beta? Eller må tlf nedgraderes først for så å oppdateres til iOS 13?

 

Det er bare å fjerne betaprofilen så vil mobilen oppgradere fra beta til fullversjonen av iOS 13 når denne er lansert.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...