Gå til innhold

Nå er endelig verdens største hybridskip levert fra Ulstein til Color Line


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å utfylle litt:

4,7MWt batterikapasitet

Gir ved 11,5KV gir da 4010kW lading, eller ca 33ganger kraftigere enn Teslas Superchargere.

 

Tar man utgangspunkt i at batteriet sjeldent er mindre enn 10-15% SoC, samt ladestasjonen bruker noe tid på å komne både opp i lade effekt, samt ramp down mot fullt batteri og 3% varmetap ved lading. Da vil 1 time ved 11,5kV plausibelt i daglig drift, men ikke fra 0-100% altså tilgjengelig batteri til overfarten vil maks være litt over 4,0MWt

 

Ville vært interessant å få vite litt mer om hvordan batterikapasiteten skal utnyttes maksimalt mht batterislitasje opp mot drivstoff besparelse. Vil daglig intervall være mellom 80-20%? Isåfall er utbyttbar batterikapasitet 2,8MWt. Antar at det kan installeres mer batterier senere om det er lønnsomt, men løsninga begrensning er kanskje kailadestasjonen på 11,5MV?

 

Altså er løsningen optimalisert for skipets behov eller landstrøm løsningene maksimum? Ett 40% større batteri vil kunne lade 11,5MV i intervallet 20-80%, samt skipet ksn begynne første seilas med fulle batterier og kjøre på den en 20 minutter ekstra.

Endret av N8591NB4
Lenke til kommentar

Motorer: 2 x 6L (3,6 MW) og 2 x 8L (4,8 MW) Rolls- Royce B: 33:45 L

Sikkert bare jeg som ikke forstår stammespråket her, men snakker de om 6 og 8-liters motorer eller står L-en for noe helt annet?

 

Hadde vært interessant å lese litt om hvordan energistyringen foregår. Hvor og når el-effekt brukes til framdrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å utfylle litt:

47MWt batterikapasitet

Gir ved 11,5KV gir da 4010kW lading, eller ca 33ganger kraftigere enn Teslas Superchargere.

 

Tar man utgangspunkt i at batteriet sjeldent er mindre enn 10-15% SoC, samt ladestasjonen bruker noe tid på å komne både opp i lade effekt, samt ramp down mot fullt batteri og 3% varmetap ved lading. Da vil 1 time ved 11,5kV plausibelt i daglig drift, men ikke fra 0-100% altså tilgjengelig batteri til overfarten vil maks være litt over 40MWt

 

Ville vært interessant å få vite litt mer om hvordan batterikapasiteten skal utnyttes maksimalt mht batterislitasje opp mot drivstoff besparelse. Vil daglig intervall være mellom 80-20%? Isåfall er utbyttbar batterikapasitet 28MWt. Antar at det kan installeres mer batterier senere om det er lønnsomt, men løsninga begrensning er kanskje kailadestasjonen på 11,5MV?

 

Altså er løsningen optimalisert for skipets behov eller landstrøm løsningene maksimum? Ett 40% større batteri vil kunne lade 11,5MV i intervallet 20-80%, samt skipet ksn begynne første seilas med fulle batterier og kjøre på den en 20 minutter ekstra.

Var vel mer det at det er Sandefjord kommune som er anale med sine krav at de valgte et hybrid skip som arvtager for Bohus. Da den jolla var ganske sliten.

 

Det som ikke nevnes er at den kommer til og gå på tungolje stort sett som resten av Color line sin flåte. De valgte bort gass turbin grunnet kostnader/mangel erfaring med dette. Da de klarte og slippe unna det med og dytte batterier i fjeset på sandefjord kommune.

 

Tungolje er drivstoff de får slengt etter seg, er så billig drivstoff. At batterier kan ikke konkurere  med det på nær fremtid. Om det ikke ilegges CO2 skatt på slike ting.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å utfylle litt:

47MWt batterikapasitet

Gir ved 11,5KV gir da 4010kW lading, eller ca 33ganger kraftigere enn Teslas Superchargere.

Tar man utgangspunkt i at batteriet sjeldent er mindre enn 10-15% SoC, samt ladestasjonen bruker noe tid på å komne både opp i lade effekt, samt ramp down mot fullt batteri og 3% varmetap ved lading. Da vil 1 time ved 11,5kV plausibelt i daglig drift, men ikke fra 0-100% altså tilgjengelig batteri til overfarten vil maks være litt over 40MWt

Ville vært interessant å få vite litt mer om hvordan batterikapasiteten skal utnyttes maksimalt mht batterislitasje opp mot drivstoff besparelse. Vil daglig intervall være mellom 80-20%? Isåfall er utbyttbar batterikapasitet 28MWt. Antar at det kan installeres mer batterier senere om det er lønnsomt, men løsninga begrensning er kanskje kailadestasjonen på 11,5MV?

Altså er løsningen optimalisert for skipets behov eller landstrøm løsningene maksimum? Ett 40% større batteri vil kunne lade 11,5MV i intervallet 20-80%, samt skipet ksn begynne første seilas med fulle batterier og kjøre på den en 20 minutter ekstra.

Er du sikker på disse tallene? Trodde skipet hadde 5MWh batteripakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert bare jeg som ikke forstår stammespråket her, men snakker de om 6 og 8-liters motorer eller står L-en for noe helt annet?

 

Hadde vært interessant å lese litt om hvordan energistyringen foregår. Hvor og når el-effekt brukes til framdrift.

Vet ikke hva L-en gjør men antar det er snakk om 6 sylindre og 8 sylindre motorer.

Lenke til kommentar

 

For å utfylle litt:

47MWt batterikapasitet

Gir ved 11,5KV gir da 4010kW lading, eller ca 33ganger kraftigere enn Teslas Superchargere.

Tar man utgangspunkt i at batteriet sjeldent er mindre enn 10-15% SoC, samt ladestasjonen bruker noe tid på å komne både opp i lade effekt, samt ramp down mot fullt batteri og 3% varmetap ved lading. Da vil 1 time ved 11,5kV plausibelt i daglig drift, men ikke fra 0-100% altså tilgjengelig batteri til overfarten vil maks være litt over 40MWt

Ville vært interessant å få vite litt mer om hvordan batterikapasiteten skal utnyttes maksimalt mht batterislitasje opp mot drivstoff besparelse. Vil daglig intervall være mellom 80-20%? Isåfall er utbyttbar batterikapasitet 28MWt. Antar at det kan installeres mer batterier senere om det er lønnsomt, men løsninga begrensning er kanskje kailadestasjonen på 11,5MV?

Altså er løsningen optimalisert for skipets behov eller landstrøm løsningene maksimum? Ett 40% større batteri vil kunne lade 11,5MV i intervallet 20-80%, samt skipet ksn begynne første seilas med fulle batterier og kjøre på den en 20 minutter ekstra.

Er du sikker på disse tallene? Trodde skipet hadde 5MWh batteripakke.

Bra observert. Glemte komma i teksten, men regnet på 4,7MWt så jeg skal rette teksten.
Lenke til kommentar

LNG er bare mindre klimafiendtlig enn tungolje hvis metan-lekkasjene holdes under ca 3% fra brønn til eksos. Hvis det finnes noen garantier for det så er LNG en grei erstatning for tungolje med tanke på klimaeffekt.

 

På andre typer utslipp er LNG veldig mye bedre enn tungolje.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det som ikke nevnes er at den kommer til og gå på tungolje stort sett som resten av Color line sin flåte. De valgte bort gass turbin grunnet kostnader/mangel erfaring med dette. Da de klarte og slippe unna det med og dytte batterier i fjeset på sandefjord kommune.

 

Men tross alt bedre enn ikke hybrid i det hele tatt? Et sted må man jo begynne :-)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...