Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lungebetennelse, hva burde jeg spise og hva burde jeg holde meg unna?


Laserbeam

Anbefalte innlegg

Jeg har fått lungebetennelse (går på antibiotika kur), men er litt usikker på hva jeg burde spise og hva jeg burde holde meg unna.

Har spist litt yoghurt og mikromiddag, men har lite matlyst.

Ble anbefalt av legen å spise og drikke jevnlig, men er litt utfordrene da det kan til tider være litt vanskelig å svelge pga mye slim som har bygd seg opp.

Jeg pleier egentlig å lage mye mat nesten fra bunn, men pga varmen og lungebetennelsen i tillegg, så orker jeg nesten ingenting. :p

 

Jeg anbefaler ihvertfall å ikke spise potetgull, eller andre ting som får "skarpe" kanter etter at de er tygd opp i biter, bitene skjærer som kniver nedover i halsen.  :ph34r:

Endret av Sarcoex - Gnålern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått lungebetennelse (går på antibiotika kur), men er litt usikker på hva jeg burde spise og hva jeg burde holde meg unna.

Har spist litt yoghurt og mikromiddag, men har lite matlyst.

Ble anbefalt av legen å spise og drikke jevnlig, men er litt utfordrene da det kan til tider være litt vanskelig å svelge pga mye slim som har bygd seg opp.

Jeg pleier egentlig å lage mye mat nesten fra bunn, men pga varmen og lungebetennelsen i tillegg, så orker jeg nesten ingenting. :p

 

Jeg anbefaler ihvertfall å ikke spise potetgull, eller andre ting som får "skarpe" kanter etter at de er tygd opp i biter, bitene skjærer som kniver nedover i halsen.  :ph34r:

Spis akkurat det du vil, og orker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når man er syk er ikke tiden for å tenke på hva man skal spise; da bør hovedfokus være på å spise nok mat. Hvis det betyr å spise bacon dyppet i rømme fordi man ikke har matlyst og spiser som en fugl, så gjør man det.

 

Multivitaminpiller er også greit å få i seg, spesielt hvis kostholdet er litt skakkjørt.

Lenke til kommentar

Du skal spise antibiotika til faste tider hver dag, utover dette vil ikke mat på noen måte påvirke sykdomsforløpet

Jepp. 

 

 

Ser det blir nevnt ovenfor om multivitamin. Med mindre man har påvist en spesifikk mangel påvist hos lege, er kostholdtilskudd av ymse slag, kun dyr urin. Man klarer å dekke det meste ved å spise helt normalt og variert kosthold, noe jeg antar Sarkoex får til, siden han lager mat ifra bunnen av. og det går helt greit å spise litt mindre når man er syk, det er jo for en kortere periode. 

 

Om du svetter mye av både sykdom og varmen, Sarkoex, så kan du prøve å drikke Farris. Gjerne med litt lime ved siden av for smaken skyld. Spis det som frister :) Hvordan er magen din nå som du går på antibiotika? 

 

Min strategi for å trigge matlyst/få i meg mat, og for å få bedre smak i munnen: 

* Grønne, sure epler, appelsin

* Vann/farris med lime eller sitron. Ikke drikke alt på en gang, men jevnt over. 

* Spise små måltider, hyppig. Del opp maten i mindre deler, så virker det ikke så uoverkommelig

* Koser meg med gele, da dette glir lettere ned, og smaker litt digg og ingenting annet frister

* Is for lindring i halsen, evt varm kyllling eller varm tomatsuppe (væravhengig)

* Hvis jeg er veldig slimete, unngår jeg melkeprodukter. Hvis jeg derimot er plaget av tørrhoste, bruker jeg melkeprodukter for å få produktiv hoste, sånn at slimet er lettere å hoste opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spis akkurat det du vil, og orker.

Spist litt Yoghurt, og klarte å tvinge i meg en hel porsjon med stekt ris igår, på en restaurant. Var faktisk ganske deilig å kjenne at jeg var skikkelig mett. ^^

 

Når man er syk er ikke tiden for å tenke på hva man skal spise; da bør hovedfokus være på å spise nok mat. Hvis det betyr å spise bacon dyppet i rømme fordi man ikke har matlyst og spiser som en fugl, så gjør man det.

 

Multivitaminpiller er også greit å få i seg, spesielt hvis kostholdet er litt skakkjørt.

Kostholdet er litt skakkjørt fra før jeg fikk lungebetennelse, mye pasta, saus og grønnsaker. 

 

Banan.

 

Tomatsuppe.

 

Egg er veldig næringsrikt, på grovt brød med meierismør, små biter av gangen.

Har ikke klart å fått i meg noe brødmat, er for vondt å svelge. Men nå har jeg ikke prøvd på et par dager da.

 

Du skal spise antibiotika til faste tider hver dag, utover dette vil ikke mat på noen måte påvirke sykdomsforløpet

Joda, spiser antibiotika til faste tider. :)

 

Det har vært populært å anbefale probiotika som Biola og lignende når man tar antibiotika, men der er forskningen sprikende så vidt jeg vet, jeg så noe som indikerte at det var ugunstig. Så ikke hør ukritisk på de som sier du skal spise probiotisk.

Jeg har lest litt om det, men utfra det jeg har lest, så har det en effekt på noen, og ikke på andre. Kommer også an på "hvor" syk man er, så vidt jeg har skjønt.

 

Jepp. 

 

 

Ser det blir nevnt ovenfor om multivitamin. Med mindre man har påvist en spesifikk mangel påvist hos lege, er kostholdtilskudd av ymse slag, kun dyr urin. Man klarer å dekke det meste ved å spise helt normalt og variert kosthold, noe jeg antar Sarkoex får til, siden han lager mat ifra bunnen av. og det går helt greit å spise litt mindre når man er syk, det er jo for en kortere periode. 

 

Om du svetter mye av både sykdom og varmen, Sarkoex, så kan du prøve å drikke Farris. Gjerne med litt lime ved siden av for smaken skyld. Spis det som frister :) Hvordan er magen din nå som du går på antibiotika? 

 

Min strategi for å trigge matlyst/få i meg mat, og for å få bedre smak i munnen: 

* Grønne, sure epler, appelsin

* Vann/farris med lime eller sitron. Ikke drikke alt på en gang, men jevnt over. 

* Spise små måltider, hyppig. Del opp maten i mindre deler, så virker det ikke så uoverkommelig

* Koser meg med gele, da dette glir lettere ned, og smaker litt digg og ingenting annet frister

* Is for lindring i halsen, evt varm kyllling eller varm tomatsuppe (væravhengig)

* Hvis jeg er veldig slimete, unngår jeg melkeprodukter. Hvis jeg derimot er plaget av tørrhoste, bruker jeg melkeprodukter for å få produktiv hoste, sånn at slimet er lettere å hoste opp. 

Kostholdet mitt er ikke helt variert som det burde være, mye pasta, saus og grønnsaker. Men når lungebetennelsen er over, så skal jeg prøve å ta skja i en annen hånd. :)

Er litt luft i magen som kommer ut både foran og bak, for i si det sånn, etter at jeg startet på antibiotika. :p

Spiste en is igår, men da kom det ganske mye slim opp iløpet av noen timer, og jevnt utover kvelden. Og ganske mye da jeg våkna istad (har sovet rundt 7 timer).

La meg tidlig etter at jeg tatt de siste antibiotikaene for dagen.

 

Du bør spise lungemos fem ganger om dagen. Fem om dagen, er bra for magen lungene.

Skal jeg spise mine egne lunger da, eller noen andres?  :ph34r:

Neida fra spøk til alvor. Har aldri spist det, og kommer aldri til å spise det. :p

Lenke til kommentar

Haha, det er kjempebra om du fiser :) Det er sunnhetstegn å fise. Håper du slipper unna diaré som ikke er uvanlig å få på antibiotikakur.

 

Isen ga seg nok mer slim om det var melkebasert. Prøvd saftis?

 

Jeg vil ikke si at det er det verste kostholdet btw du har. Du spiser jo grønnsaker. Fortsett med det! Om du legger til fisk/sjømat, kylling,litt frukt til det bra du allerede gjør, så er knall. Men i et sykdomsforløp har det ikke så mye å si :)

Lenke til kommentar

Haha, det er kjempebra om du fiser :) Det er sunnhetstegn å fise. Håper du slipper unna diaré som ikke er uvanlig å få på antibiotikakur.

Isen ga seg nok mer slim om det var melkebasert. Prøvd saftis?

Jeg vil ikke si at det er det verste kostholdet btw du har. Du spiser jo grønnsaker. Fortsett med det! Om du legger til fisk/sjømat, kylling,litt frukt til det bra du allerede gjør, så er knall. Men i et sykdomsforløp har det ikke så mye å si :)

Isen var melkebasert ja. Skal prøve saftis istedenfor, evt de frukt-is greiene som ikke er fryst fra før, men som man putter i fryseren når man kommer hjem.

Lenke til kommentar

Ser digg ut! Håper det lindrer på smerten i halsen:) 

Det hjalp veldig godt istad. :)

Men jeg har mista stemmen (nesten, kan hviske) fullstendig nå.  :hm:

 

 

 

Og jeg tror jeg må holde meg unna energidrikker til jeg er frisk igjen. Drakk 1 boks (0.5L, sukkerfri) 1 time før jeg skulle ta de 2 av penicillinene. Ble skikkelig dårlig.

Mistenker at koffeinet har en innvirkning på penicillinene, eller omvendt.  Har kjøpt iste også, men må nok vente med den også. :p

Vanlig brus med sukker fungerte helt fint istad.

Endret av Sarcoex - Gnålern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjalp veldig godt istad. :)

Men jeg har mista stemmen (nesten, kan hviske) fullstendig nå.  :hm:

 

 

 

Og jeg tror jeg må holde meg unna energidrikker til jeg er frisk igjen. Drakk 1 boks (0.5L, sukkerfri) 1 time før jeg skulle ta de 2 av penicillinene. Ble skikkelig dårlig.

Mistenker at koffeinet har en innvirkning på penicillinene, eller omvendt.  Har kjøpt iste også, men må nok vente med den også. :p

Vanlig brus med sukker fungerte helt fint istad.

Prøv å ikke hviske, fordi det belaster mer enn normalt prat, dvs. ikke snakke de dagene du kun kan hviske. Hehe koffein er uansett vanndrivende, så greit å unngå det og heller hydrere:) iste og brus går helt sikkert bra, såvidt jeg vet er det ikke så mye koffein i iste, mest i energidrikker såvidt jeg vet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøv å ikke hviske, fordi det belaster mer enn normalt prat, dvs. ikke snakke de dagene du kun kan hviske. Hehe koffein er uansett vanndrivende, så greit å unngå det og heller hydrere:) iste og brus går helt sikkert bra, såvidt jeg vet er det ikke så mye koffein i iste, mest i energidrikker såvidt jeg vet.

I Eldorado Iste, så er det ca 150mg/L med koffein. (sendte dem en epost i fjor og spurte :p). Mens i energidrikker er det ca 320mg/L med koffein.

Lenke til kommentar

Tok den første CRP testen forrige Fredag. Da var CRP verdien på 185, på Mandag hadde den gått ned til 156, men nå på Onsdag hadde den gått opp igjen til 192. Legen lyttet på lungene; hørte ingenting utenom normalen. Ble henvist til sykehuset for røngten av lungene for sikkerhetsskyld; De var helt fine og normale. Lurer jaggu meg hva som faktisk er galt da?!  :ohmy:

Har ihvertfall fått byttet ut penicillin til doksycyklin fordi CRP'en hadde gått opp igjen. Skikkelig hestekur med andre ord.

Skal ta ny måling av CRP i morgen. Hvis den ikke har synket fort nok, eller gått opp igjen, så blir det innleggelse på sykehus for å få antibiotika (eller noe sånt) intravenøst.

Blir litt nervøs (for å si det mildt) når ting ikke går som det skal..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...