Gå til innhold

Kan jeg kun velge en tilbyder av fiber?


Anbefalte innlegg

Jeg har bistått min far i forbindelse med at det for snart to år siden var utbygging av fiber i nabolaget hans. Han hadde da internett gjennom kobberlinje via nextgentel.

 

Det var Altibox ved BergenFiber/BKK som bygget ut og hvor han naturlig nok har abonnement hos. Bra var det, for slik jeg skjønner det vil kobberlinjen snart legges ned uansett.

 

Men forstår jeg det slik at det er kun Altibox han kan bruke og har ingen mulighet til å velge Telenor, Nextgentel eller andre hvis prisene er bedre?

 

Jeg har ikke helt skjønt hvordan dette markedet fungerer og om det egentlig er særlig til konkurranse i dette.

 

Jeg har ingen erfaring og kunnskap om dette fordi TV og internett hos meg går via sameiet jeg bor i så jeg kan bare følge strømmen med naboene mine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det selskapet som har lagt ledningen i gata eier den. Altså, man kan ikke velge Internett/TV leverandør fritt. Man kan kun ta den som har gravd i gaten. På landsbasis er det Altibox, Get og Canal digital (nå heter de Telenor) som graver eller strekker sine kabler. Sikkert andre aktører også i andre deler av landet enn sørlandet.

Kort sagt, nei, man kan ikke velge.

 

På kobberlinje (telefonnettet) ble det laget nye regler på 90 tallet, som gjorde at man kunne velge fritt av flere leverandører. Dette mot en liten avgift til Telenor som eide kabelen.

Slik er det ikke på kabel (coax/kobber eller fiber). Der er det ikke laget regler som gjør at andre tilbydere kan bruke linjen som f.eks. Get har strukket/gravd.

 

Store boligområdet og blokker kan av og til velge, men da er det større kostnader med å legge nye linjer (ledninger) til det området.

Altså ikke noe tema for en vanlig husstand.

Dette vet selskapene også, derfor er det meningsløst å forhandle om pris eller få gode tilbud, de vet at man er prisgitt den som har lagt linjen i gaten.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for oppklaring.

 

Greit at hastighetene på internett begynner å bli høye, men jammen er prisene blitt det også etterhvert.

 

Synd det ikke går an å velge hastigheter på 20-30 mb/s for en rimelig penge for husstander som kun bedriver enkel surfing på nyheter, nettbank og mail.

Lenke til kommentar

Vi har fått fiber fra Eidsiva bredbånd, og der er man bundet til de i 2 år (det er maks bindingstid ifølge norsk lov visstnok) så kan man fritt velge noen andre når de to årene har gått.

Regner med at man evt må betale en eller annen form for linjeleie da men.

 

Om ikke jeg misforsto så var det likt hos alle tilbydere

Lenke til kommentar

Vi har fått fiber fra Eidsiva bredbånd, og der er man bundet til de i 2 år (det er maks bindingstid ifølge norsk lov visstnok) så kan man fritt velge noen andre når de to årene har gått.

Regner med at man evt må betale en eller annen form for linjeleie da men.

 

Om ikke jeg misforsto så var det likt hos alle tilbydere

Bindingstid har mange i starten, men det betyr ikke at man kan velge noe annet på kabelen man har etterpå.

 

Vi kan kun ha Altibox og det er kr 1100 i måneden for billigste pakke med nett og TV. Bare nett er såpass lite billigere at vi har med TV også.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hvem tilbyr dette pr i dag? Jeg hadde håpet at det ble mer som i Sverige, der kan man vel velge mellom flere og tjue tilbydere. Men nettet er vel statlig finansiert der borte, så det blir kanskje annerledes...

 

NextGenTel selger til private over Telenor sin infrastruktur (VULA).

 

Ellers bruker mange andre operatører VULA til å selge til bedrifter der de selv ikke har kabler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem tilbyr dette pr i dag? Jeg hadde håpet at det ble mer som i Sverige, der kan man vel velge mellom flere og tjue tilbydere. Men nettet er vel statlig finansiert der borte, så det blir kanskje annerledes...

Vel, i Sverige er det vanlig med en helt annen løsning, man er medeier i ett fiberbolag, dog er bakdelen at det fort koster mellom 10000 til 50000 i egenandel. Dog vil man da stå fritt i mange tilfeller til og velge ISP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bindingstid har mange i starten, men det betyr ikke at man kan velge noe annet på kabelen man har etterpå.

Vi kan kun ha Altibox og det er kr 1100 i måneden for billigste pakke med nett og TV. Bare nett er såpass lite billigere at vi har med TV også.

Vel vi kan da det når de to årene har gått ihvertfall, å sånn han hadde infomøte sa det så virket det som om det gjaldt alle. Men det er jo ikke sikkert det stemmer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...