Gå til innhold

[Løst] Hva anbefaler du å oppleve i New york i oktober?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du bo på Manhattan? Da er både 9/11 memorial, One World Trade Center, Times Square, Central Park, Empire State Building, Rockefeller Placa innenfor rekkevidde. Og High Line. Ellers er det interessant å slenge innom Little Italy og Chinatown, og kanskje drømme litt utenfor dørene til NYSE. Enten man er interessert i Apple-produkter eller ikke er det fint å ta en tur innom The Cube (Apple Store), som gjenåpnes i disse dager etter 2 års oppussing.

Lenke til kommentar

Jeg var der i april.

 

Bodde på Long Island, kosta en del mindre enn Manhattan, og med F-toget fra 21St Queensbridge var vi bare 4 stopp unna Rockefeller Center.

 

Kjøpte ukespass, og kjørte subway hele tiden.

 

For å se frihetsgudinnen tok vi States Island-ferja tur/retur. Den er gratis, og du har en helt grei utsikt til statuen fra litt avstand.

 

Tok også en helikoptertur, som tok oss innpå statuen fra lufta, samt Manhattan. Jeg synes dette var vel verdt pengene.

 

Vil anbefale å lage en liste over tingene man vil se, legge dem inn på et kart og så ta de tingene som ligger geografisk nær hverandre i samme slengen, for å slippe å farte på kryss og tvers over hele byen hele tiden.

 

Den første dagen rusla vi rundt i Central Park. Om man liker museer finnes det en del i nærheten her. Vi avslutta spaserturen med en tur opp til Tom's Restaurant, med fasaden som de brukte til kafeen i Seinfeld.

 

En rooftop bar syntes vi var stilig, å sitte blant skyskrapere på et tak og drikke drinker.

 

Vi var ikke veldig opptatt av museer, kirker og andre landemerker, men brukte dagene på å bare se på byen, de mest vanlige attraksjonene som bl.a. Times Square, Top of the Rock, 9/11 memorial, spasertur over Brooklyn Bridge, Rangers-kamp i Madison Square Garden, samt kjøpte oss så mye god mat vi orka å dytte i oss.

 

Du kommer uansett til å ha en flott tur, jeg er veldig glad jeg endelig fikk tatt turen til New York.

Lenke til kommentar

Vil anbefale å lage en liste over tingene man vil se, legge dem inn på et kart og så ta de tingene som ligger geografisk nær hverandre i samme slengen, for å slippe å farte på kryss og tvers over hele byen hele tiden.

 

Takk for alle tips. På tidligere reiser har jeg brukt layers i Google maps som andre har laget og nå tror jeg at jeg har funnet ut hvordan man lager slikt selv. Legger inn alle tipsene jeg har fått i denne tråden slik at det blir lettere å planlegge. 

 

Vurderer å lage slike layers til en del av byene og / eller landene jeg har omtalt på reisesiden min så blir det lettere å visualisere anbefalingene til folk som besøker siden. 

Lenke til kommentar

Et tips for å se Frihetsgudinnen er å ta Staten Island Ferry. Den er gratis og går mellom sydspissen av Manhattan og Staten Island. Du "slipper" å stå helt inntill Frihetsgudinnen å få vindt i nakken av å kikke rett opp, men ser henne på passe avstand.

Lenke til kommentar

Gotham Comedy Club er en veldig kjent stand-up scene i byen. Du kan sjekke om det går noe spennende der. Vi så pablo francisco der da vi var der.

 

Jeg synes det var veldig koselig å gå over Brooklyn Bridge.

 

Det er noen svære department store som heter C21, hvor jeg anbefaler å handle litt. Kjøpte lacoste-håndklær som er store og gode til 27$ stk.

 

Støtter som nevnt over, WTC-memorial. Du må gå et stykke, men det er fint. Ville prøvd å besøke alle burrougsene (kanskje foruten Harlem og Bronx).

 

Rockefeller og Central Park er noe du absolutt bør innom. Times Square er også et must.

 

Billetter til sportsarrangement er litt dyre, så book i så fall i god tid for ikke å betale alt for mye. Jeg selv valgte basket, men spørs på når i oktober du drar (ift om sesongen er kommet i gang enda. Pleier å starte ca 12. okt) . Hockey er sikkert et greit alternativ, tror jeg ville styrt unna baseball.

Lenke til kommentar

Om du skal opp i høyden og ikke ønsker bruke mange timer på kø så drop Empire State Building og One World, men ta heller Top of the Rock på Rockefeller center. Minst kø og best utsikt. Du ser både Empire State Building og Central Park bra derfra.

 

Du kan jo også prøver finne ut om du elsker eller hater den nye The Vessel

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

når jeg bodde der en av mine favoritt ting å gjøre i høstmånedene var å tusle rundt i Central Park. Det var så fint å se på med varme farger og bare komme seg litt vekk fra rushet. Også tips, det er relativt ok varme i oktober så husker jeg trengte bare lett jakke! 

Ellers kommer det litt ann på når du reiser i oktober men Halloween tiden er kjempegøy der:) (veldig amerikansk). Du kan også dra til Rockefeller og stå på skøyter, er en opplevelse i seg selv! 

 

Du kan også stikke bort til High Line, selv om jeg personlig foretrekker den om våren når blomstene er fremme. Så har du typiske turistattraksjoner som Frihetsgudinnen (synes personlig ikke den er verdt det men eneste grunn jeg dro der var når jeg hadde familie på besøk:/ ellers hadde jeg aldri giddet).

 

 

For mat så synes jeg Queens, Bronx og Brooklyn har utrolig mye variert så ikke vær redd for å dra innom de strøkene:) veldig mange turister holder seg til bare Manhattan in nærheten av Time Square og Union Square, men der er det som oftest overpriset og dårlig mat. Hvis du liker japansk eller koreansk derimot så har du Astor Pl for japansk og Ktown/Queens for koreansk.

 

Og en ting til, med Brooklyn Bridge (Manhattan siden) i nærheten av parken pleier det å stå en food truck som selger vafler, det heter "Wafels & DInges", absolutt must på en høstdag:3

Endret av Mai
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...