Gå til innhold

Den nye elbilen til Lotus får 2000 hestekrefter


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Du glemte å klage på hengerfeste. Og sikkert ikke noe priblem å kjøre frem til en haug av hytter heller.

Dere er så morsome at Bill Burr kan takke for seg, gitt.

 

Det jeg sa har kun med ytelsen å gjøre, som for en 2000hk bil er jævla beskjeden, ifht en "folkebil" som Tesla. Og at ladingen er noe fra sci-fi, for den vil mørklegge en småby med slik forbruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

"Batteriet vårt, elmotorer og girkasse leverer hver 98 prosents effektivitet."

 

Om dette betyr 94 % fra lithium til hjul så er det svært imponerende. Men aner meg at de har utelukket noe. Feks inverteren.

Lenke til kommentar

Du sier 100-200 er tåkeprat, men aksepterer at 9 sekund på 0-300 er helt ok. 

Hvordan vil du fordele sekundene til 100-200-300?

 

Og den dagen en MC veier 8-10 ganger mer, og likevel slår alle biler, så blir det en relevant sammenligning å bruke. 

 

Alt som er mye over 1G er tåkeprat, for gatebiler. (100 - 200 km/t på 2 sekund er 1,4G. Jeg har aldri hørt om et gatedekk som kan handtere det).

Selvsagt kan du få slike fantasitall med racingslicks på bane, men da er det strengtatt Formel 1 som er meterstokken.

Å sette banedekk på en gatebil, og snakke om det som om det var en gatebil, det er tåkeprat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legg ut en video av en sykkel til under 200 000 som gjør 0-300 på under 9 sekunder da. P100D gjør jo allerede 0-100 på under 2.5, det begrenser seg fort hvor mye raskere du kan gjøre det uten dragster-dekk. De fleste sykler har ikke sjans til å henge med det, pga traction og anti-wheelie. Med mindre vi snakker om dragster-oppsett.

 

Lotusen er stilig, men jeg har lest så mange fantasi-specs ved siden av datagenererte bilder at jeg har blitt immun. Jeg kan vel faktisk like godt slå følge. Her er min Mega Falcon XL Type R Premium Edition:

 

rnXQYrI.jpg

 

0-100 på 1 sekund.

0-200 på 2 sekunder.

0-300 på 3 sekunder.

Helt autonom, kan brukes som taxi, som lastebil og som tørketrommel. Har plass til 9. Standardutstyr er massasjeseter, integrert racingjekk og basketballbane. Hengerfeste dessverre uavklart p.t. Forhåndsbestill nå.

 

Du har helt rett i at på slike kjøretøy så er det friksjon, og ikke hestekrefter som er begrensningen.

Derfor er 0-100 tider mye under 2.5 sekund umulig på gatedekk, så alle som påstår lavere tider enn det kan du bare skyte ned på ryggmargsrefleks som tåkeprat.

Men at P100D tar "de fleste sykler" tror jeg du må tenke på nytt om. Med mindre du har erklært at de fleste sykler er 175cc India-mopeder, hvilet teknisk sett er korrekt......

For 1000CC RR type motorsykkel, slik som min egen, så ser vekt/effekt forholdet noe slikt ut: 186hk / 166kg = 1120 hk / 1000 kg. Og P100D, så ser vekt/effekt forholdet slik ut: 773 hk / 2039 kg = 379 hk / tonn.

P100D har altså ikke nubbesjangs, motorsykkelen har 3 ganger så mye motor.

 

Så da var neste ledd i ligningen dekk da, for det er jo friksjon som er begrensningen på kjøretøy som har 1000hk / tonn.

Da kan jeg fortelle deg det at lettere kjøretøy kan kjøre med mykere gummiblanding i dekkene, uten å få problemer med varmgang og slitasje.

Motorsykkelen veier 166 kg, P100D veier 2 tonn.

Dekkene til Teslaen er laget av bakelitt, mens dekkene til motorsykkelen er laget av tyggegummi.

 

Motorsykkelen har akselerasjonstid på 0 - 100 km/t, fra stillestående start, på 2,35 sekund. Målt i praksis av uavhengig tredjepart.

Teslaen bruker rolling start, utfører helst testen selv, og likevel klarer de ikke helt å oppnå de ytelsene som de oppgir.

 

Motorsykkelen er verdens raskeste serieproduserte gateregistrerte kjøretøy målt på 0 - 100 tid, det har den vært siden den var lansert i 2005, og det er den fortsatt.

 

Jeg har hørt mange protestert på den påstanden, men jeg har enda ikke møtt noen som klarer å bevise at jeg tar feil.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_motorcycles_by_acceleration

 

Og grunnen til at det kan være sånn, er som du er inne på: Mye skryt og fantasitall blandt bilprodusenter.

Men fakta ernår man har så mye motorkraft at friksjon er begrensningen, da er det letteste kjøretøy som vinner, fordi letteste kjøretøy kan bruke dekk med bedre grep.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Der går selvfølgelig inflasjon i dette også, som i så mye annet, og da mister man "imponatoreffekten".

Det blir mer eller mindre teoretiske tall,

som er beregnet på banetesting.

Da er det ikke bil lengre, men et testinstrument.

 

Det er for det meste bare skryt.

En stund var det slik a bare produsenten selv klarte å gjenskape de tallene de oppgav.

Nå klarer oftest ikke engang produsenten selv å oppnå de ytelsestallene de oppgir.

Da er det bare skryt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meep meep

Modellbiler og visse fly kan akselerere enda raskere, men det er også irrelevant. Kunne ikke bry meg mindre om motorsykler og jeg har aldri hatt lyst på en, men hyperbiler liker jeg selv om jeg ikke har råd til de. Er man ikke interessert i hyperbiler er det rart å trolle kommentarfelt om de. JEg pleier ikke engang gå inn på artikler om motorsykler.

Endret av Lynxman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Modellbiler og visse fly kan akselerere enda raskere, men det er også irrelevant. Kunne ikke bry meg mindre om motorsykler og jeg har aldri hatt lyst på en, men hyperbiler liker jeg selv om jeg ikke har råd til de. Er man ikke interessert i hyperbiler er det rart å trolle kommentarfelt om de. JEg pleier ikke engang gå inn på artikler om motorsykler.

Hva du liker er ikke retningsgivende for hva jeg liker. Jeg liker både bil, mc, båt og fly.

Men jeg liker ikke skryt, og skryt er et fenomen som elbilister er gode på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere er så morsome at Bill Burr kan takke for seg, gitt.

 

Det jeg sa har kun med ytelsen å gjøre, som for en 2000hk bil er jævla beskjeden, ifht en "folkebil" som Tesla. Og at ladingen er noe fra sci-fi, for den vil mørklegge en småby med slik forbruk.

 

Du nevnte bagasjeromsplass, og det har ingenting med ytelse å gjøre.

Lenke til kommentar

Hva du liker er ikke retningsgivende for hva jeg liker. Jeg liker både bil, mc, båt og fly.

Men jeg liker ikke skryt, og skryt er et fenomen som elbilister er gode på.

Liker du ikke skryt? Jeg visste hvilken sykkel du hadde fra før, fordi du skryter så intenst av den ved enhver perifer anledning. Selv brukernavnet ditt på forumet er jo snikskryt med referanser til fart. Og sykkelen din gjør ikke 0-300 på 9 sekunder, som du skrøt av. Gixxer-boys er seg selv like.

 

Her er en 2017 P100D uten interiør som gjør 0-60 mph på 2.23.

 

 

Har ikke tall på den nye Raven-refresh versjonen, men den er et halv sekund raskere på kvartmilen. Og jeg har kjørt mye sykkel selv, det er ekstremt mye lettere å hente max ytelse ut av en Tesla. Der kan enhver amatør bare klaske klampen i bånn, mens du må være en veldig god sjåfør for å skvise ut de siste tidelene av en sykkel med korrekt clutchbruk, vektfordeling o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker du ikke skryt? Jeg visste hvilken sykkel du hadde fra før, fordi du skryter så intenst av den ved enhver perifer anledning. Selv brukernavnet ditt på forumet er jo snikskryt med referanser til fart. Og sykkelen din gjør ikke 0-300 på 9 sekunder, som du skrøt av. Gixxer-boys er seg selv like.

 

Her er en 2017 P100D uten interiør som gjør 0-60 mph på 2.23.

 

https://www.youtube.com/watch?v=tnStUm6gz_w

 

Har ikke tall på den nye Raven-refresh versjonen, men den er et halv sekund raskere på kvartmilen. Og jeg har kjørt mye sykkel selv, det er ekstremt mye lettere å hente max ytelse ut av en Tesla. Der kan enhver amatør bare klaske klampen i bånn, mens du må være en veldig god sjåfør for å skvise ut de siste tidelene av en sykkel med korrekt clutchbruk, vektfordeling o.l.

Fakta er ikke skryt.

Tåkeprat er skryt.

 

Jeg har ingen behov for å skryte av at sykkelen min er rask. Jeg har ett behov for å fortelle skrytepaver at "Teslaen din er en snegle, hold kjeft".

Syns du at du har hørt om sykkeken min før, så ee det en direkte konsekvens av usaklig elbilskryt.

Da regner jeg med du la merke til nettopp elbilskrytet også?

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som om svaret ditt var klart på noen som helst måte. Bestem deg. Handler diskusjonen om ytelse eller hva DU syns er gøy?

Spørsmålet ditt er ikke mulig å besvare i det format det er stilt (ja/nei spørsmål).

Hvorfor leser du ting ut av svarene, som jeg ikke har skrevet? Leser du bare det du ønsker å lese? Jeg skylder ikke deg noe mer svar, enn du skylder meg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som om svaret ditt var klart på noen som helst måte. Bestem deg. Handler diskusjonen om ytelse eller hva DU syns er gøy?

Spørsmålet ditt er ikke mulig å besvare i det format det er stilt (ja/nei spørsmål).

Hvorfor leser du ting ut av svarene, som jeg ikke har skrevet? Leser du bare det du ønsker å lese? Jeg skylder ikke deg noe mer svar, enn du skylder meg...

Det var ikke engang et ja/nei-spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...