Gå til innhold

Båtferie langs kysten er verre enn å fly tur-retur London, hevder forskere


Anbefalte innlegg

Vitskapsfornektarane verkar å vere vaksinert mot fakta. Det er like godt gje opp. Gje dei heller ei røvarhistorie som dei må tru på, gjerne fortald av nokon på YouTube, slik at dei slepp å lese.

Du er ikke spesielt flink til og dokumentere dine påstander du heller.

 

Her har du en røverhistorie og kritisere, beklageligvis er den ikke på youtube, men håper du orker og lese litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vitskapsfornektarane verkar å vere vaksinert mot fakta. Det er like godt gje opp. Gje dei heller ei røvarhistorie som dei må tru på, gjerne fortald av nokon på YouTube, slik at dei slepp å lese.

Du er ikke spesielt flink til og dokumentere dine påstander du heller.

 

Her har du en røverhistorie og kritisere, beklageligvis er den ikke på youtube, men håper du orker og lese litt.

Der var mykje rart og lite relevant blant signaturane. Mange geologar. Ein og annan lærar og ingeniør. Svært få med relevant fagkompetanse. Kvifor det, trur du?

 

Her er ei relevant bok: https://en.wikipedia.org/wiki/Merchants_of_Doubt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Undre meg på hvorfor denne er så vanskelig å finne for klimaendring-fornektere.

Kan det være at enkelte synes målingene er utilstrekkelige med alle sine "kreative justeringer" ?

 

Tar du foreksempel Nasa/Giss 1981, 1997 og 2015 ser man tydelig de "administrative justeringer".

Det seier mykje når du kalar justeringane "administrative". Det ligg svært mykje forskning bak desse korreksjonane. Det kjem av at målemetodane har endra seg over tid, og dei nye målemetodane er gjerne meir nøyaktige enn dei gamle. Då vert ikkje resultatet av målingane dei same, og dei brukar ulike former for statistisk analyse til å rekne seg fram til kva verdien ville vore med bruk av same metode heile vegen. Av og til får det utslag ein veg, andre gonger motsett veg.

 

Satellittmålingar er mykje utsett for dette, sidan dei har lært mykje om instrumenta sidan satellittane vart skotne opp. Spesielt har det vist seg at banehøgda verkar kraftig inn på målingane, og den varierer både med kvar i bana satellitten er og med periodiske justeringar av bana, men over tid har dei funne ein haug parameter dei må justere for. Samanliknar du grafar frå versjon 1 av målingane med versjon 7, som vel er noverande, ser du heilt ulike grafar. Meiner du det er feil å justere for kjend misvising frå instrumenta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken idiot har kommet på dette uttrykket. Er dett en måte å ta makt og drive med hersketeknikk. La den store masse føle skam, og så kan herskere, maktmennesker og dei med masse penger gjere som dei vil. Ingen, jeg sier ingen skal få la meg føle skam over å bruke min 30 fots feriebåt med 236 hk dieselmotor og min Mazda cx5 med dieselmotor. Heller ingen skal få meg til å føle skam for om jeg setter meg på et fly, og flyr på ferie to ganger pr år. Jeg er en gjennomsnitts borger, no pensjonist, og hadde en ganske ordinær lønn som arbeidstaker. Jeg bruker min båt og bil på en fornuftig måte, uten å overdrive hverken fart eller bruk.

Lenke til kommentar

Det seier mykje når du kalar justeringane "administrative". Det ligg svært mykje forskning bak desse korreksjonane. Det kjem av at målemetodane har endra seg over tid, og dei nye målemetodane er gjerne meir nøyaktige enn dei gamle. Då vert ikkje resultatet av målingane dei same, og dei brukar ulike former for statistisk analyse til å rekne seg fram til kva verdien ville vore med bruk av same metode heile vegen. Av og til får det utslag ein veg, andre gonger motsett veg.

Satellittmålingar er mykje utsett for dette, sidan dei har lært mykje om instrumenta sidan satellittane vart skotne opp. Spesielt har det vist seg at banehøgda verkar kraftig inn på målingane, og den varierer både med kvar i bana satellitten er og med periodiske justeringar av bana, men over tid har dei funne ein haug parameter dei må justere for. Samanliknar du grafar frå versjon 1 av målingane med versjon 7, som vel er noverande, ser du heilt ulike grafar. Meiner du det er feil å justere for kjend misvising frå instrumenta?

Forige gong var Dieselbil anbefalt av stortinget uten subsidier, no er det EV med (litt mer enn bøndene og hyler etter mer).

 

Er ideotane blitt Klokkere ?

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det må snarest innføres fjerning av merverdiavgift og toll på alle produkter og tjenester som kan bidra til kraftig reduksjon av CO2-utslipp.

 

Båtliv er en svært viktig del av den norske kulturen og båteiere må få økonomiske fordeler, på lik linje som bileiere, slik at skifte til elektriske motorer og installasjon av batteripakker i båter blir mulig.

 

Ordningen kan finansieres ved å øke avgiftene på diesel og bensin.

 

Den kulturelle delen av norsk "båtliv" er ikke akkurat basert på båter som bruker 100 liter i timen.. Ta en nærmere titt på Brudeferd i Hardanger.

 

https://ap.mnocdn.no/images/d98f433e-3c2f-495c-88bc-1a91ca7b6ee0?fit=crop&h=326&q=80&w=580

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er det noe med datagrunnlaget og fremstillingen jeg sliter med å forstå. Sett kun på transportdelen er fottur i fjellet ca 190 mens campingferie med campingvogn ca 110, og bil med telt ca 70. Bobilferie er ca 230.

 

Dette gir kun noe fornuft hvis man antar en kortere biltur til campingplass og blir kun på denne plassen hele ferien. Med bobil kan man forflytte seg omtrent til fjellet men da må man bli værende akkurat der ut ferien. Jeg antar da at bobil koster litt mer i forbruk en enn mindre bil for å komme seg til fjells. For min del når jeg går til fjells pleier jeg vanligvis kun å bruke bil, buss eller tog for å komme opp til og ned fra fjellet. Alle dagene på fjellet går med til å gå fra sted til sted.

 

Hvis jeg var riktig ukritisk kunne jeg kopiert grafen i toppen og sagt at heretter dropper jeg fottur i fjellet til fordel for campingferie med bil, og kunne langt på vei forsvart bobilferie også hvis vi tar med flere folk i bobilen. Vi trenger ikke da å nevne at mange som bruker bil i ferien liker nettopp denne type ferie fordi de kan kjøre fra sted til sted.

Lenke til kommentar

Her er det noe med datagrunnlaget og fremstillingen jeg sliter med å forstå. Sett kun på transportdelen er fottur i fjellet ca 190 mens campingferie med campingvogn ca 110, og bil med telt ca 70. Bobilferie er ca 230.

Dette gir kun noe fornuft hvis man antar en kortere biltur til campingplass og blir kun på denne plassen hele ferien. Med bobil kan man forflytte seg omtrent til fjellet men da må man bli værende akkurat der ut ferien. Jeg antar da at bobil koster litt mer i forbruk en enn mindre bil for å komme seg til fjells. For min del når jeg går til fjells pleier jeg vanligvis kun å bruke bil, buss eller tog for å komme opp til og ned fra fjellet. Alle dagene på fjellet går med til å gå fra sted til sted.

Hvis jeg var riktig ukritisk kunne jeg kopiert grafen i toppen og sagt at heretter dropper jeg fottur i fjellet til fordel for campingferie med bil, og kunne langt på vei forsvart bobilferie også hvis vi tar med flere folk i bobilen. Vi trenger ikke da å nevne at mange som bruker bil i ferien liker nettopp denne type ferie fordi de kan kjøre fra sted til sted.

Som jeg har sagt mangen ganger før. Om du ønsker å være klimavennlig bør du bo i en blokk,helst bare spise grøt,ikke jobbe,handle for 3mnd i slengen, ikke varme eller kjøle leilighet mere enn det du trenger for å ikke fryse ihjel, ikke kjøpe nye klær, ikke bruke Internett, i alle fall ikke ha bil eller hytte i Hemsedal,båt osv.

 

Få ønsker å leve slik

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...