Gå til innhold

Trygg Trafikk frykter flere dødsfall hvis det blir færre fotobokser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som vanlig i molbolandet driter folk flest i overvåkningen og blir ikke plaget av det, men godtar gjerne mer av det for å få 'godfølelsen' av at Mamma Stat tar seg av dem.

 

Det er jo 'de andre' som blir 'tatt' uansett. Ola Dunk lider ikke av å bli fotografert og filmet overalt, han er jo bare ute for å kjøpe brunost og stemme Arbeiderpartiet. Trygt og godt!

 

Bare sånn at det er klart: riv ned møkka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, jeg ble litt usikker på om vi behøver flere fotobokser. Jeg synes ihvertfall at det er fint å se at man har et politisk parti som muligens bryr seg litt/noe/(fyll inn det som passer) om de som velger dem inn på tinget.

 

Jeg synes at fotobokser tar vekk fokus fra det å være en årvåken sjåfør. Blir litt som om du taster på mobiltelefon bak rattet, fordi mye fokus blir på å holde farten riktig i riktig øyeblikk. Samt at gjennomsnittsmålere på toppen av det stressnivået en normal fotoboks gir bare øker stresset.

 

Behøver vi flere slike stressende faktorer i trafikken. Oppgrader heller veinettet slik at forbikjøringer blir tryggere. Bygg flere firefeltsveier med midtgjerde..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

– Det er et element av overvåking i dette. Derfor har vi prinsipielle betenkeligheter, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til Motor.

For noe sprøyt. Med mindre du bryter fartsgrensen blir det ikke lagret noe informasjon fra vanlige fotobokser, og for strekningsmåling blir informasjonen slettet når man passerer siste fotoboks og forlater aldri noen av fotoboksene.

 

Det er 400 overvåkningskameraer bare rundt Oslo Sentralbanestasjon. Vegtrafikksentralen har 700 kameraer som overvåker trafikken (i 2006, sikkert mange fler nå). Mener FRP at de skal slutte med det?

Regjeringen og FRP ønsker en kraftig utvidet overvåkning og logging av internett-trafikk.

 

Journalister bør utfordre samferdselsministeren til å forklare dette "prinsippet", for det finnes åpenbart ikke. Det er en ren løgn på bekostning av drepte og skadde i trafikken. Det finnes ikke noe bunn-nivå for denne regjeringen.

 

https://www.veier24.no/artikler/vaker-over-vegtrafikken/195053

https://nrkbeta.no/2009/10/15/kamera-overalt/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, jeg ble litt usikker på om vi behøver flere fotobokser. Jeg synes ihvertfall at det er fint å se at man har et politisk parti som muligens bryr seg litt/noe/(fyll inn det som passer) om de som velger dem inn på tinget.

 

Jeg synes at fotobokser tar vekk fokus fra det å være en årvåken sjåfør. Blir litt som om du taster på mobiltelefon bak rattet, fordi mye fokus blir på å holde farten riktig i riktig øyeblikk. Samt at gjennomsnittsmålere på toppen av det stressnivået en normal fotoboks gir bare øker stresset.

 

Behøver vi flere slike stressende faktorer i trafikken. Oppgrader heller veinettet slik at forbikjøringer blir tryggere. Bygg flere firefeltsveier med midtgjerde..

 

Å ha kontroll på farten uten å miste fokus på veien er vel grunnleggende for å bestå oppkjøring. Hvis fokus og stress var et problem med fotobokser så ville ikke antall drepte bli halvert. Du får kun noen få meter motorvei for prisen av en fotoboks så det er ikke et reelt alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snart blir fotoboksene saga blott, når vi blir pålagt gps-sporere i alle kjøretøy for vegprising vil det automatisk bli implementert overvåking og kjører du et par kilometer over fartsgrensen, krysser heltrukket linje, kjører over stopplinje, etc. får du automatisk boten i posten.

Lenke til kommentar

Nja, jeg ble litt usikker på om vi behøver flere fotobokser. Jeg synes ihvertfall at det er fint å se at man har et politisk parti som muligens bryr seg litt/noe/(fyll inn det som passer) om de som velger dem inn på tinget.

 

Jeg synes at fotobokser tar vekk fokus fra det å være en årvåken sjåfør. Blir litt som om du taster på mobiltelefon bak rattet, fordi mye fokus blir på å holde farten riktig i riktig øyeblikk. Samt at gjennomsnittsmålere på toppen av det stressnivået en normal fotoboks gir bare øker stresset.

 

Behøver vi flere slike stressende faktorer i trafikken. Oppgrader heller veinettet slik at forbikjøringer blir tryggere. Bygg flere firefeltsveier med midtgjerde..

 

Den som ikke klarer å være en årvåken sjåfør uten å bryte fartsgrensen, bør la bilen stå.

Pål Jensen

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å ha kontroll på farten uten å miste fokus på veien er vel grunnleggende for å bestå oppkjøring. Hvis fokus og stress var et problem med fotobokser så ville ikke antall drepte bli halvert. Du får kun noen få meter motorvei for prisen av en fotoboks så det er ikke et reelt alternativ.

 

Ok, skadelig for helsen til bilsjåføren da (stresset), som igjen leder til kortere livslengde?

Lenke til kommentar

Den som ikke klarer å være en årvåken sjåfør uten å bryte fartsgrensen, bør la bilen stå.

Pål Jensen

 

Selvsagt.

Det er ikke umulig å få til for brorparten å passere fotobokser, men det er en stressfaktor som er negativ.

Endret av G
Lenke til kommentar

I utgangspunktet var jeg kritisk til fotobokser og enda mer til strekningsmåling. Etter lang erfaring med disse og når en ser på ulykkesstatistikken, må jeg med medgå at det virker. Synes også at strekningsmålings virker ok, ikke noe stress og folk flest er flinke til å holde farten.

 

Hver eneste fotoboks er dessuten skiltet og ved det oppnår en hensikten med både å styre hastigheten og gi bilførerne en real sjanse til holde jevn og riktig hastighet uten å bli å ha blitt lurt.

 

 

Noen kommentatorer her har et helt annet syn, og det var forventet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, jeg ble litt usikker på om vi behøver flere fotobokser. Jeg synes ihvertfall at det er fint å se at man har et politisk parti som muligens bryr seg litt/noe/(fyll inn det som passer) om de som velger dem inn på tinget.

 

Jeg synes at fotobokser tar vekk fokus fra det å være en årvåken sjåfør. Blir litt som om du taster på mobiltelefon bak rattet, fordi mye fokus blir på å holde farten riktig i riktig øyeblikk. Samt at gjennomsnittsmålere på toppen av det stressnivået en normal fotoboks gir bare øker stresset.

 

Behøver vi flere slike stressende faktorer i trafikken. Oppgrader heller veinettet slik at forbikjøringer blir tryggere. Bygg flere firefeltsveier med midtgjerde..

 

Kanskje det uansett er bedre med fotoboksene, da en slipper Audioter og andre sjåfører av premiumbiler inne i kofferten, konstant.

Lenke til kommentar

De som er kjent i området og råkjører til daglig, altså de vi vil ha bort fra veiene, blir ikke tatt av fotobokser

Vil tippe at 99% av de som blir tatt er ukjente, eller folk som glemmer seg og kjører 5-10 over grensen

 

Bare å stille seg opp ved en fotoboks, nesten alle kjører over fartsgrensen, og bremser før fotboksen, så er de over grensen igjen

Så de har ingen virkning, annet enn å ta lovlydige som var litt hard på gassen i det øyeblikket

 

Strekningsmåler er litt både og, er man uheldig havner man bak noen som kjøre sakte og da får man farlige forbikjøringer

Viss alle er på og litt over grensen, så er de helt greie, men det skjer aldri

Lenke til kommentar

De som er kjent i området og råkjører til daglig, altså de vi vil ha bort fra veiene, blir ikke tatt av fotobokser

Vil tippe at 99% av de som blir tatt er ukjente, eller folk som glemmer seg og kjører 5-10 over grensen

 

Bare å stille seg opp ved en fotoboks, nesten alle kjører over fartsgrensen, og bremser før fotboksen, så er de over grensen igjen

Så de har ingen virkning, annet enn å ta lovlydige som var litt hard på gassen i det øyeblikket

 

Strekningsmåler er litt både og, er man uheldig havner man bak noen som kjøre sakte og da får man farlige forbikjøringer

Viss alle er på og litt over grensen, så er de helt greie, men det skjer aldri

 

På hovedveiene (der boksene er) er hastigheten for alle biler mye jevnere nå enn de var for noen titalls år siden og dette har mye med fotoboksene å gjøre. Virkningen av bokser er udiskutabel, både den jevnere farten som alle kan observere og utviklingen i ulykkesstatistikken som er unik i Norge i forhold til EU-land.

 

 

Det sies at idioter som ikke bruker setebelter utgjør kanskje 30% av de døde i bileulykker. Teknologi som hindrer biler å kjøre av gårde uten at belter brukes, kan gjerne være påbudt for min del. Dette kombinert autonomisystemer som til enhver tid passer på at bilen er under kontroll (holder seg på veien, ikke overskrider skrense/styrefart i svinger, kollisjonskontroll etc), vil bringe oss mot neste null døde og skadde. Alkolås, konstant overvåking, automatisert begrensning av fart etc er alle unødvendige tiltak

Lenke til kommentar

Den totale mangelen på kunnskap og ansvar FRP viste om trafikksikkerhet på Dagsnytt18 i dag ville vært latterlig, om det ikke var for at den vil føre til flere tap av liv i trafikken. Det er sjokkerende at resten av regjeringen lar de slippe til med dette.

Lenke til kommentar

Den totale mangelen på kunnskap og ansvar FRP viste om trafikksikkerhet på Dagsnytt18 i dag ville vært latterlig, om det ikke var for at den vil føre til flere tap av liv i trafikken. Det er sjokkerende at resten av regjeringen lar de slippe til med dette.

 

Det med motstand mot fotobokser er nok en tapersak som FrP henger seg på og mange med meg er glade for det! Et minst mulig Frp er best mulig for Norge. Så håper jeg mange dyktige FrP-folk kan bruke sin energi og kreativitet i andre partier. Det er absolutt håp for de fleste, det kan en se på Per Sandberg. Da han fikk nærkontakt med Iran og en innvandrer, ble han en mye mer opplyst og nyansert mann!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...