Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville nok lagt ut amp nr. 2 på brukten. Kanskje også amp nr. 1 for så å kjøpe en bedre amp for summen av de to.

Har du testet en god klasse D amp?

F. Eks. XTZ Edge A2-300 eller en Crown (om du ikke my bry deg med WAF)?

Personlig har jeg sans for mange forskjellige forsterkere i både Klasse D og Klasse A - A/B. Det hele avhenger ofte av bruksområdet. Om jeg kunne levd med susing i htt på moderat til lavt volum så hadde jeg nok ikke byttet til klasse D, men du verden så mye mer nabovennlig det er å ikke måtte sku opp volum for å overdøve susingen.

Når det gjelder bi amping vs brokobling så er det avhengig av flere ting:

1. Hva er det du ønsker å oppnå ved å bruke to forsterkere (Bedre lyd blir ett for vagt svar på dette overordna spørsmålet)? Mer trøkk og helhet på lavt volum? (Brokobling er ofte best). Mindre hardhet med kompleks musikk? (Bi-amp er ofte best). Høyere volum og mer trøkk? (Brokobling).

2. Komponentene. Å brokoble en amp for å drive en lettdreven htt er bare tullete dersom det er snakk om effekt innenfor anbefalt effekt for htt. Men dine htt er ikke spesielt lettdrevne med sine 88dB spl (2,83VRMS, 1m). Noe som er relativt lettdrevent for en monitor, men kan ha godt av kraftreserver. MAO de kan godt like mye effekt og strøm, men krever det ikke på alle lyttenivå. Og btw det er ofte vanskeligere for en Klasse AB amp å spille helhetlig på lavt til moderat lyttenivå når de får ett sterkt attenuert (=redusert volum) signal fra en pre-amp. Noe som også er grunnen til at mange gode Klasse AB amper er satt opp til å spille klasse A opp til en gitt effekt.

Klasse D har som oftest ikke denne svakheten. Men har sine utfordringer som må være løst (input buffer må være skikkelig implementert for at ampen skal reagere raskt nok på ett innkommende signal). Det betyr ofte at input buffer må være klasse A (noe f.eks. stock icepower moduler ikke er). Det inkluderer de som er brukt i 99% av alle surround recievere. Og grunnen til det er veldig enkel: 1. Det er dyrere. 2. De blir mindre effektive (typisk 5-10% mindre effektive).

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (På 18.2.2021 den 11.30):

med tanke på diskusjonen for et par sider som angående B&W 705s2 og NAD C72 og muligheten for for mye kraft. Jeg sendte en e-post til HIFi-klubben ettersom de var oppført som norsk kontakt for Bowers & Wilkins. 

Svaret er under. er egentlig klar tale. C272 #2 var unødvendig kjøp til bruken jeg hadde planlagt. 

 

 

Litt sånn som jeg var inne  på ja :)
Men jeg støtter AveMORphine: kanskje heller selge begge to og kjøpe en bedre amp. Jeg gikk fra en C370, til Pioneer AV-receiver til Electrocompaniet AW2x120-M. EC-forsterkeren løpte ringer rundt C370 og Pioneeren. En helt annen kontroll på høyttalerne. Ikke at jeg anbefaler at du kjøper EC, men det er mange andre amper som ikke nødvendigvis koster så mye på brukten som jeg tror vil gi deg bedre lyd. 

Hadde også en NAD M2 som jeg var veldig fornøyd med lydmessig, men DACen var helt helt forferdelig følsom for jitter, så måtte bruke ekstern DAC, noe som var litt småkjipt med en så habil amp. Uansett, da jeg skulle selge M2 (etter ha kjøpt Devialeten som jeg har nå), så var jo borte hos en fyr lenger oppi gata som var interessert. Han hadde et par CM9 med en C388 som han hadde lånt av Hifiklubben. Det var en helt annen liga. Vi begge ble veldig overrasket over hvor mye mer krefter M2en hadde, selv ved lavere volum. Lyden ble også klarere. En annen ulempe med M2en var at den krevde 16A sikring, ellers gikk sikringa hver gang man skulle skru den av/på. 

Synd prisene har gått opp så mye, man burde egentlig klare å finne en NAD M32 til en god pris, men det blir vel heller vanskelig i dagens marked. 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (23 minutter siden):

Synd prisene har gått opp så mye, man burde egentlig klare å finne en NAD M32 til en god pris, men det blir vel heller vanskelig i dagens marked. 

Mye av det skyldes vel svak krone mot Dollar og Euro. 

Jeg heller litt mot å bruke C272 #2 som forsterker på bakhøyttalerne i oppsettet. Dette er B&W CM5. 

Det er ikke utenkelig at jeg oppgraderer hele sulamitten med tiden. Mye av grunnen til at jeg gikk for NAD i sin tid var mye kraft og at man kan oppgradere modulene når det kommer nye standarder. I sommer brukte jeg en del penger på å oppgradere min NAD T757v2 med modulene for Atmos og UHD så det sitter litt langt inne å bytte det ut sånn helt uten Widerøe men oppgraderingen gjør det (forhåpentligvis) lettere å kvitte meg med. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (36 minutter siden):

Mye av det skyldes vel svak krone mot Dollar og Euro. 

Jeg heller litt mot å bruke C272 #2 som forsterker på bakhøyttalerne i oppsettet. Dette er B&W CM5. 

Det er ikke utenkelig at jeg oppgraderer hele sulamitten med tiden. Mye av grunnen til at jeg gikk for NAD i sin tid var mye kraft og at man kan oppgradere modulene når det kommer nye standarder. I sommer brukte jeg en del penger på å oppgradere min NAD T757v2 med modulene for Atmos og UHD så det sitter litt langt inne å bytte det ut sånn helt uten Widerøe men oppgraderingen gjør det (forhåpentligvis) lettere å kvitte meg med. 

Der var en ting jeg glemte å si; ta en kveld med testing på om du merker at bi-amping bidrar positivt. For meg var det en ganske stor forskjell når lyden var mer enn kl 9 på volumkontrollen. Mye roligere lydbilde, bedre kontroll og mer stram bass.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (41 minutter siden):

Mye av det skyldes vel svak krone mot Dollar og Euro. 

Jeg heller litt mot å bruke C272 #2 som forsterker på bakhøyttalerne i oppsettet. Dette er B&W CM5. 

Det er ikke utenkelig at jeg oppgraderer hele sulamitten med tiden. Mye av grunnen til at jeg gikk for NAD i sin tid var mye kraft og at man kan oppgradere modulene når det kommer nye standarder. I sommer brukte jeg en del penger på å oppgradere min NAD T757v2 med modulene for Atmos og UHD så det sitter litt langt inne å bytte det ut sånn helt uten Widerøe men oppgraderingen gjør det (forhåpentligvis) lettere å kvitte meg med. 

Jeg synes den muligheten å drive 4 høytalere er fornuftig i oppsettet ditt, Spesielt om du er fornøyd med NAD og BW kombinasjonen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Huff da, håper ingen er dum nok til å kjøpe denne. Det er så mange feil gjort at det halve kunne vært nok. Trafo`er festet med zip ties er virkelig toppen av kransekaken (bolten i midten er der for elektrisk sikkerhet folkens...). Videre er det brukt shunt supplies hvor transistorene har dårlig kontakt med kjøleribbene (Russ og Brian endret kjøleribbene senere og sendte ut replacements til de som bad om det). Halve trasistoren er ikke i kontakt med kjøleribben som har en utskjæring på feil sted. Er morsomt å komme over den DAC`en på finn mens jeg bytter transistorer på en DAC for en venn hvor to transistorer (som har hatt god kjøling) har røket pga overoppheting.

Ellers er det jo litt tragikomisk at den DAC er satt opp med digital aktiv deling (i software) med ett lydkort fra eXadevices som ikke er lett å finne driver til. Så i praksis er den ubrukelig, og prisen er insane.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=208512639

Den jeg jobber på atm:

20210225_162220.thumb.jpg.98031d037f96063995e387571a8b105a.jpg

Trafo`ene er montert på undersiden.

mms_20160429_125014.jpg.1ecb18061b7dd9264873fa61b8194747.jpg

 

Og ja denne DAC`en blir bygget om nå. Chassis ble for lite...

mms_20160428_205528.jpg

Lenke til kommentar

Det er DIY DAC fra Twisted Pear Audio http://twistedpearaudio.com/landing.aspx

Modulene som er brukt i den som er lagt ut på finn er noen generasjoner gamle moduler. USB kortet han har brukt har ikke vært mulig å kjøpe på mange år. Det var det første USB kortet som hadde støtte for 32/384 (i opptil 8 kanaler for aktiv deling i software). Det var gjort skikkelig med optisk isolator på i2s linjer osv, men det kosta mer enn det smakte. Det tok ikke veldig lang tid før Amanero USB kortet kom (2 kanaler). Har ett av de exa kortene liggende i en skuff her for eventuelt å ta det i bruk om jeg lukter på aktiv deling i software (og jeg har siste tilgjengelige driver etter å ha krangla endel med produsenten).

Lenke til kommentar

Hehe, ja er endel av oss DIY folk som burde kjøpt ferdig ja... Men det er gøy når det funker og lyder bra. Noen av oss har jo jobbet profft med det også, så da blir det litt til at de kompromissene en må gjøre i ett produkt til kunder ikke alltid blir gjort i DIY prosjektene hjemme ;)

Ser forøvrig at det ikke var såå ille som jeg trodde, men den DAC`en der er ikke for hvemsomhelst. Det er faktisk Dual Stereo med forskjellige linjetrinn. Den ene DAC`en har ett linjetrinn med OP-amper og den andre har ett linjetrinn som er uten integrerte kretser. Håper den som eventuelt kjøper den vet hva han eller hun driver med, for det linjetrinnet som er uten integrerte kretser må justeres for DC offset. Det har dc mellom jord og hver pol på opptil + - 9V !!!! Da jeg brukte det linjetrinnet kjørte jeg uten jord tilkobling mellom DAC og amp (diffrentiell drift) og nullet ut DC fra balansert + pol til balansert - pol (via trimpot). Den justeringen måtte ofte gjøres ved jevne mellomrom.

Selger vil nok få en kald dusj mtp pris om han finner en kjøper som vet hva han driver med, og andre uvitende som eventuelt måtte kjøpe den kan i værste fall ende opp med sveisede htt elementer (eller død amp).

Edit: dette er litt som å videreselge ett NZXT H1 kabinett uten å nevne noe om hva som kan skje.

Endret av AveMORphine
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Huffameien, tør vi spørre hva den heter?

Jeg så ikke det..

 

Hva bruker dere til å spille av musikk på data og mobil?

Jeg bruker nå Foobar2000 og Poweramp samt det som følger med...

Audioquest som jeg skal kjøpe DAC fra, rådet til Qobuz og dette USB Audio Player PRO (extreamsd.com)

Den første har jeg hørt såvidt om men ikke USB Audio Player Pro...

Bruker ROON https://roonlabs.com/

Har Tidal (integrert).

På farten bruker jeg Tidal appen på mobilen.

Brukte Foobar2000 før jeg prøvde ROON. Har ikke testet det siden. Men antar at det har utviklet seg endel ila de siste 5-6 årene.

Jeg kan ikke med hånden på hjertet si at ROON er verd det med den dollar-kursen som er atm, men da jeg kjøpte lifetime var 1 dollar rundt 6 NOK så....

Det er flere ting jeg savner fremdeles, VPN (for å bruke ROON på farten) og mulighet for å bruke forskjellige enhetstyper sammen i grupper (f.eks sonos på badet samtidig og synket med stereo i stua). Jeg vet også at de har forsøkt å komme spotify i tale om å integrere spotify inn i ROON opplevelsen, men Spotify ser ikke ut til å ha noen interresse for det (ROON er tiny, spotify er gigant). Men det er vel lov å håpe...

DSP er ekstremt god, spesielt med hodetelefoner er det natt og dag mellom å bruke ROON og Tidal appen. Og brukeropplevelsen er som jeg har vært inne på tideligere totalt overlegen alt jeg har sett før. Det er litt som å sitte med ett cd cover eller lp cover (og cd coveret er dynamisk så dypdykket blir dypere og dypere jo mer en klikker seg videre - litt det beste fra begge verdner, både cover følelsen og søkemotor for videre info bygget inn).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (14 timer siden):

Bruker ROON https://roonlabs.com/

Har Tidal (integrert).

På farten bruker jeg Tidal appen på mobilen.

Brukte Foobar2000 før jeg prøvde ROON. Har ikke testet det siden. Men antar at det har utviklet seg endel ila de siste 5-6 årene.

Jeg kan ikke med hånden på hjertet si at ROON er verd det med den dollar-kursen som er atm, men da jeg kjøpte lifetime var 1 dollar rundt 6 NOK så....

Det er flere ting jeg savner fremdeles, VPN (for å bruke ROON på farten) og mulighet for å bruke forskjellige enhetstyper sammen i grupper (f.eks sonos på badet samtidig og synket med stereo i stua). Jeg vet også at de har forsøkt å komme spotify i tale om å integrere spotify inn i ROON opplevelsen, men Spotify ser ikke ut til å ha noen interresse for det (ROON er tiny, spotify er gigant). Men det er vel lov å håpe...

DSP er ekstremt god, spesielt med hodetelefoner er det natt og dag mellom å bruke ROON og Tidal appen. Og brukeropplevelsen er som jeg har vært inne på tideligere totalt overlegen alt jeg har sett før. Det er litt som å sitte med ett cd cover eller lp cover (og cd coveret er dynamisk så dypdykket blir dypere og dypere jo mer en klikker seg videre - litt det beste fra begge verdner, både cover følelsen og søkemotor for videre info bygget inn).

Har ikke brukt Laptop særlig til musikk siden jeg er så fornøyd med Blåtann fra telefonen... Eller Mediabiblotek og hardisk via Wifi og Lan til Sony. Dette kan jeg styre via Sony app på mobil og nettbrett... Vel og merke kun Hi-rez og Mp3 som lyder bra ut på anlegget. Flacs lyder merkbart dårligere enn CD og Spotify...

Men nå når jeg får ny Dac og forhåpentligvis bedre hodetelefoner enn BW kablet så endres kanskje det og at jeg kan bruke kablet med DAC til hodetelefoner.. Håper på det iallefall.

Eneste jeg har brukt Foobar2000 til er å lese av Dynamic Range til nye CD skiver her på forumet... Foobar2000 er utrolig stygt og knotete. Spiller ikke Hi-rez heller, men er kanskje begrensninger på lydkortet også..

Betaler gjerne for Roon om det ser bra ut og jeg har bruk for det, vet ikke prisen Qobuz var ikke mulig her i Svea...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...