Gå til innhold

Tilbyr «ubegrenset lagring» – nå kveles hastigheten for folk med mye data: – En betydelig forringelse, sier sint kunde


Anbefalte innlegg

Nå benytter jeg ca 3 tb men jeg har bare gode erfaringer med Jottacloud. Benytter både telefon app, windows klient og CLI på en debian maskin.

 

Det har vært andre markeder der "ubegrenset" er benyttet, dette har blitt slått ned på så mener at Jottacloud bør endre ordlyden i abbonnementet sitt. Til info er dette samme modell som Google benytter på sine Google Drive abonnement så folk bør heller ikke bli overrasket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så latterlig smakløst å kalle noe ubegrenset, for så å sette en begrensning. Da er det ikke ubegrenset lenger. skjønner at Forbrukerrådet reagerer. Like tullete er det med Fri Bruk av mobildata fra mobilselskaper.

 

Jeg har ingen interesser i Jottacloud, men vil uansett påpeke at devsier ubegrenset lagring ikke overføring så de holder egentlig detbde lovervselv om de struper hastigheten, ja det er absolutt ikke optimalt Men hva skal Jottacloud gjøre npr bånbredde kostnadene økeruten at intektene øker vel de kan

 

1: droppe ubegrenset lagring

2: Begrense hastigheten til di sum overfører mest

  • Liker 3
Lenke til kommentar

95% av de som sutrer over dette er fotografer og andre som bruker bilde/video til inntekt (ref innlegg på foto-forum etc) og som har sneket seg unna så langt. For min del er det helt greit at disse betaler ekstra for en lagringstjeneste da de vanligvis har mye mer data enn menigmann, men det er selvfølgelig alltid noen som skal ha resultatet av andres arbeidsinnsats 'gratis' om de så fakturerer med gaffel selv.

 

Alle jeg har sett sutre over det til nå, er folk som har lastet ned fra piratebay og lignende

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen interesser i Jottacloud, men vil uansett påpeke at devsier ubegrenset lagring ikke overføring så de holder egentlig detbde lovervselv om de struper hastigheten, ja det er absolutt ikke optimalt Men hva skal Jottacloud gjøre npr bånbredde kostnadene økeruten at intektene øker vel de kan

 

1: droppe ubegrenset lagring

2: Begrense hastigheten til di sum overfører mest

 

Det er i seg selv helt greit. Problemet er at de endrer betingelsene for eksisterende kunder, ikke bare på kort varsel, men de hevder at det ikke er en endring som løser kundene fra binding.

Lenke til kommentar

Det er i seg selv helt greit. Problemet er at de endrer betingelsene for eksisterende kunder, ikke bare på kort varsel, men de hevder at det ikke er en endring som løser kundene fra binding.

 

En må vel først se hvor store hastighetsreduksjonene blir før det er aktuelt å kreve tilbake penger ved oppsigelse. De tar jo forbehold om endringer i vilkårene så de skal i så fall redusere hastigheten ganske drastisk. Antallet privatkunder som har lagret 15-20 TB og er avhengig av å kunne laste opp noen GB i døgnet er nok ganske minimalt så det blir nok ikke noe rush hos forbrukerrådet tenker jeg.

 

Lenke til kommentar

Kjøte nettopp et årsabn. for å begynne å arkivere gamle harddisker. Er til nå oppe i 6,5TB. Har timesvis med opptak og tusenvis av bilder av ungene fra de 20 siste årene. Dette irriterte kraftig og reduserer Jotta til en useriøs leketjeneste.

 

Og i gamledager så var man glad for å ha et par gode bilder i fra barndommen på papir om man var heldig  :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klønete løst. Hva med å lansere et "pluss"-abonnement til private som øker taket til feks. 20 TB? Og hva med bedriftsmarkedet? Det største de tilbyr bedrifter i dag er jo 1 TB på deling. Det blir litt slapt i våre dager. Mon tro hvorfor Jotta ikke løser dette på en litt mer elegant måte enn å klage på brukere som tar påstanden om "Ubegrenset lagring" på alvor? Er det infrastrukturen til Jottacloud som ikke skalerer så bra? Har de nådd et tak og prøver å utsette nødvendige oppgraderinger eller kjøpe seg tid?

Lenke til kommentar

Klønete løst. Hva med å lansere et "pluss"-abonnement til private som øker taket til feks. 20 TB? Og hva med bedriftsmarkedet? Det største de tilbyr bedrifter i dag er jo 1 TB på deling. Det blir litt slapt i våre dager. Mon tro hvorfor Jotta ikke løser dette på en litt mer elegant måte enn å klage på brukere som tar påstanden om "Ubegrenset lagring" på alvor? Er det infrastrukturen til Jottacloud som ikke skalerer så bra? Har de nådd et tak og prøver å utsette nødvendige oppgraderinger eller kjøpe seg tid?

 

Nah. De har vel over tid blitt provosert over at en liten prosent med mer eller mindre profesjonelle foto- og videofolk tar halvparten av lagringskapasiteten, noe som de går kraftig i underskudd på. (Folk skryter jo på foto-forumene hvordan de har opprettet konto i andres navn etc for å lure Jotta).

Som vanlig er det noen idioter som ødelegger for mange.

 

At det er klønete løst av Jotta er jeg ikke uenig i, men de gikk vel tom for gode virkemidler. :-)

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Og i gamledager så var man glad for å ha et par gode bilder i fra barndommen på papir om man var heldig  :wee:

 

Haha. Jeg er så glad jeg (og andre) slipper å bli plaget med timevis av videopptak fra barndommen min. :-D  Men noen bilder er fint å ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kun ca 2 GB er nødvendig å sikre hos meg lokalt. Foretrekker å ha 2 kopidisker med siste versjon i et annet hus et stykke unna. Så rotere disse så den siste aldri er i samme hus som originalen. Kun noen få filer i arbeid er interessant å replikere ofte, f eks hver halvtime. Liker ikke at data er lagret på steder der det kan bli konflikt, og at mine data kan holdes som gissel. Det har regnskapsbyråer opplevet mange ganger. Plutselig øker prisen på tjenesten kraftig, du klager og nekter å betale. Plutselig mister du tilgangen til dine data, og kravet øker fordi leverandøren fører på "ekstra kostnader" fordi de må stenge deg ute og så slippe deg inn når du har betalt. Hos visse leverandører får du ikke mulighet til å sikkerhetskopiere data til lokal disk - i tilfelle de trenger et gissel. 

 

Det minte meg på at jeg må betale barnehageregningen :-) hehe.

Lenke til kommentar

Klønete løst. Hva med å lansere et "pluss"-abonnement til private som øker taket til feks. 20 TB? Og hva med bedriftsmarkedet? Det største de tilbyr bedrifter i dag er jo 1 TB på deling. Det blir litt slapt i våre dager. Mon tro hvorfor Jotta ikke løser dette på en litt mer elegant måte enn å klage på brukere som tar påstanden om "Ubegrenset lagring" på alvor? Er det infrastrukturen til Jottacloud som ikke skalerer så bra? Har de nådd et tak og prøver å utsette nødvendige oppgraderinger eller kjøpe seg tid?

 

Nå er vel det fortsatt ubegrenset lagring selv etter endringen.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe Backblaze, backuptjenesten som sletter data om du ikke har en lokal kopi av den etter 90 dager.

Alle disse lagringstjeneste har sine svakheter, og eg har heller brukt et NAS og VPN. Fungerer gull, kan faktisk mounte NFS over VPN og på Altibox sitt nett så fungerer det overraskende bra.

 

At Backblaze sletter filer etter 90 dager er, så vidt jeg husker, relatert til at de ikke ønsker at kunder skal offloade filer til dem. Da er det ikke backup lengere, men et offsite object store. Til dette har Backblaze lagd tjenesten B2, hvor man betaler for antall GB lagret ($5 pr TB pr måned).

 

Jeg tør påstå at de aller fleste som har behov for å gjenopprette filer, er enten fordi enkeltfiler blir slettet eller endret ved en feil, eller på grunn av at mediet filer er lagret på blir utilgjengelig (diskhavari, stjålet/mistet laptop etc). Det å ha en backup av filer, selv om det er 90 dagers retention på filer som er slettet, gjør at man har en mulighet til å få disse tilbake. Selvsagt ville det optimale ha vært at alle data blir lagret i evig tid, men det er nok et kost/nytte spørsmål vil jeg anta, og det er derfor de tilbyr B2 istedet.

 

Primært bruker jeg B2 til å lagre mine data utenfor huset, og da er prisen på $5 pr TB pr måned i blant det billigste.

Tidligere brukte jeg Crashplan (pga Solaris-klient), men jeg klarte aldri å få gjennomført en full backup dit pga deres dårlige båndbredde. Etter ca 9 måneder så var jeg ca 70% ferdig.

 

Uansett hvilken leverandør man velger for backup, object store etc, så er det viktigste at man ikke lagrer sine data kun ett sted. Selv om jeg teknisk sett kunne ha slettet alle mine data hjemme (og hadde sett bort fra prisen for å få lastet ned mine filer igjen til $10 pr TB), så ville jeg aldri ha gjort dette uansett om de kunne ha garantert 100% tilgjengelighet på mine data.

 

Å legge alle sine egg i én kurv er ikke smart.

 

Mine aller mest uvurderlige data er lagret på minst 3 forskjellige medier, og minst 2 steder er utenfor min bolig.

Det aller meste av resten av mine data er lagret på minst 2 forskjellige medier, og minst 1 sted er utenfor min bolig.

Bare en veldig liten andel av mine data er lagret kun hjemme i min bolig, og det er da innhold som ikke er viktig eller som kan gjennskapes forholdsvis enkelt.

 

Om dine data kun ligger på ett NAS, vil jeg anta at disse dataene ikke er så viktig for deg og/eller kan gjenskapes forholdsvis lett, siden du har lagt alle dine egg i én kurv, og dermed ikke er bekymret over eventuelle feil som kan oppstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for at hastigheten settes ned for folk som forsøker å laste hele internet opp til Jotta Cloud.

At fyren er så sint som han sier bør forbigås i stillhet og ingenting å skrive hjem om.

Det er slike mennesker som ham som gjør at gode tilbud begrenses. Folk som utnytter alt til fingerspissene.

Sist leste jeg om en sint kunde som ikke fikk lov å bytte sin PC inn i en ny for ørtende gang, i sistt forsøk på å ha gratis PC fra Elkjøp.

Dette er dumme mennesker som absolutt bør få sperrer satt på!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for at hastigheten settes ned for folk som forsøker å laste hele internet opp til Jotta Cloud.

At fyren er så sint som han sier bør forbigås i stillhet og ingenting å skrive hjem om.

Det er slike mennesker som ham som gjør at gode tilbud begrenses. Folk som utnytter alt til fingerspissene.

Sist leste jeg om en sint kunde som ikke fikk lov å bytte sin PC inn i en ny for ørtende gang, i sistt forsøk på å ha gratis PC fra Elkjøp.

Dette er dumme mennesker som absolutt bør få sperrer satt på!

Ikke uenig i at misbruk må slås ned på, og det er alltid noen som ødelegger for andre fordi de kan.

 

Men det virker som de nå har gått i panikkmodus. For ikke lenge siden var det 10 TB som var den "magiske grensen" dvs Jottaclouds definisjon av "ubegrenset" lagring.

 

Så hva med oss som har så vidt litt over 5 TB lagret? Skal jeg måtte stå med lua i hånda og argumentere for at jeg hverken er pirat, kriminell eller utnytter systemet til vinnings hensikt?

 

Igjen ville det vært bedre om de var litt mer ærlige og innrømmer at "ubegrenset" dessverre må begrenses siden det misbrukes MEN lar folk kjøpe seg opp hvis de har behov for å lagre over 5 TB og beholde normal upload-hastighet. Helt greit for meg at bedrifter tar mer betalt jo mer man bruker tjenesten. 

Lenke til kommentar

Så hva med oss som har så vidt litt over 5 TB lagret? Skal jeg måtte stå med lua i hånda og argumentere for at jeg hverken er pirat, kriminell eller utnytter systemet til vinnings hensikt?

 

Har du mer enn 5 TB data ser det for meg ut som du driver en eller annen slags butikk.

Det er svært få "normale" mennesker som har flere TB med data.

Joda, JottaCloud burde slutte å oppgi "ubegrenset lagringsplass" uten å oppgi konsekvenser. Det vil de ikke tape en eneste kunde på.

Folk som blir så sinte som artikkelen skriver har jeg null sympati for. Hadde det vært mange av denne typen ville JottaCloud begrenset lagringsplassen kraftig. Som sagt, det er slike mennesker som saboterer de fleste gode tilbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så hva med oss som har så vidt litt over 5 TB lagret? Skal jeg måtte stå med lua i hånda og argumentere for at jeg hverken er pirat, kriminell eller utnytter systemet til vinnings hensikt?

 

Har du mer enn 5 TB data ser det for meg ut som du driver en eller annen slags butikk.

Det er svært få "normale" mennesker som har flere TB med data.

.

 

Det er like lite butikk over sikkerhetskopiene hos Jotta som kjellerboden min - den tjener jeg jammen ikke så mye penger på. Hvis noen klarer det så kan de få provisjon mot å rydde der. :)

 

De som faktisk driver butikk her er jo Jottacloud som selger "ubegrenset lagring" til en fast sum.

 

Etter min mening har de et godt priset tilbud, god oppetid og ytelse på tjenesten. Jeg liker å støtte lokale aktører, har vært en lojal kunde siden de startet opp, og anbefalt dem til familie, venner og kolleger.

 

De har heller aldri gitt lyd fra seg om at jeg har tråkket over noen grense hos dem.

og jeg har ikke så lyst til å bruke sommerferien på å rydde duplikater fordi de plutselig har definert 5 TB som en magisk grense.

 

Men den som venter får se - enig i at folk kan besinne seg og ikke fly helt i flint grunnet tiltak som ikke en gang er iverksatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...