Gå til innhold

Kasting av PC


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal kaste en bærbar PC. For å unngå at private filer havner i uvedkommendes hender har jeg tatt ut og ødelagt harddisken med en hammer.

 

Er det andre komponenter i PCen som kan inneholde filinformasjon eller kan jeg trygt kaste resten av PCen som den er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde en større ryddeaksjon på jobben for en tid tibake (IT-avdeling på skole), med kasting av rundt 100 laptop'er, hvor jeg spurte om det samme for å være 110 % sikker (og fordi jeg ikke visste de interne rutinene på slikt). Og vi tok bare ut harddisken mvh. sikring av data.

Lenke til kommentar

Det er andre steder det ligger lagret informasjon på en laptop med harddisk, men dette er ikke brukerdata, men systemdata som ikke er sensitive for privatpersoner.

 

Det du bør forsikre deg om er at det ikke ligger noe solidstate-minne som f.eks M2 NVMe eller mSATA kort eller annet flashminne som f.eks inneholder cache.

 

Tipper du er rimelig trygg med det du har gjort så lenge maskinen bare inneholder HDD som lagringsmedie. Husk å tømme evt optisk stasjon for brent CD eller DVD. Antar du selv om har sett om det var tilfelle eller sjekket det før.

 

Om du spesifiserer produsent og maskinmodell er det enklere å gi deg et mer spesifikt svar.

Lenke til kommentar

Det er andre steder det ligger lagret informasjon på en laptop med harddisk, men dette er ikke brukerdata, men systemdata som ikke er sensitive for privatpersoner.

 

Det du bør forsikre deg om er at det ikke ligger noe solidstate-minne som f.eks M2 NVMe eller mSATA kort eller annet flashminne som f.eks inneholder cache.

 

Tipper du er rimelig trygg med det du har gjort så lenge maskinen bare inneholder HDD som lagringsmedie. Husk å tømme evt optisk stasjon for brent CD eller DVD. Antar du selv om har sett om det var tilfelle eller sjekket det før.

 

Om du spesifiserer produsent og maskinmodell er det enklere å gi deg et mer spesifikt svar.

 

Takk for grundig svar!

 

PCen er av typen Asus R510LAV-X0402H. (Kjøpt i januar 2015). Gjør dette at du kan gi et enda mer spesfikt svar?

Lenke til kommentar

Noen grunn for at du skal kaste maskinen? Det er fortsatt en brukbar maskin i dag.

 

det er (dessverre) en del kommunale og statlige foretak som kvitter seg med maskiner når de runder 3 år, dette både på grunn av avskrivinger og at servicen går ut etter 3 år. Disse er ofte brukbare fremdeles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er (dessverre) en del kommunale og statlige foretak som kvitter seg med maskiner når de runder 3 år, dette både på grunn av avskrivinger og at servicen går ut etter 3 år. Disse er ofte brukbare fremdeles.

Ganske synd. Vet at mange som hadde fått en stor oppgradering ved å få tak i en slik.

 

Ikke rart søppelfyllinger er plaget med inbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er (dessverre) en del kommunale og statlige foretak som kvitter seg med maskiner når de runder 3 år, dette både på grunn av avskrivinger og at servicen går ut etter 3 år. Disse er ofte brukbare fremdeles.

 

Det gjelder da private foretak også.

Lenke til kommentar

Noen grunn for at du skal kaste maskinen? Det er fortsatt en brukbar maskin i dag.

 

Men ødelegger du harddisken er du trygg ja.

 

Jeg skal kaste den fordi den fungerer dårlig. Den låser seg veldig hyppig, og det tar da ofte lang tid å få den på igjen. Forsøkte en "Fresh start" av Windows uten effekt. I tillegg er batteriet helt ødelagt.  

Lenke til kommentar

Jeg skal kaste den fordi den fungerer dårlig. Den låser seg veldig hyppig, og det tar da ofte lang tid å få den på igjen. Forsøkte en "Fresh start" av Windows uten effekt. I tillegg er batteriet helt ødelagt.

Sannsynligvis gåen harddisk (150kr for en 120GB SSD disk i dag) og batteri tåler ikke å stå fulladet over lang tid, men alle gjør det så er vel ingen batteri som varer mer en ett år omtrent.

 

Heldigvis har produsenter som Huawei og Lenovo litt beskyttelse som ikke lader batteriene til mere enn 60% når pcen står i laderen hele tiden. Dette forlenger levetiden på batteriene med flere år.

 

Men det var veldig off topic men greit å vite kansje så du ikke ødelegger batteriene på din nye pc og.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heldigvis har produsenter som Huawei og Lenovo litt beskyttelse som ikke lader batteriene til mere enn 60% når pcen står i laderen hele tiden. Dette forlenger levetiden på batteriene med flere år.

 

 

Da må det være noe Lenovo har kommet med nylig. Min jobb PC lades til 100% i docking stasjonen dems, og er på mitt andre ødelagte batteri.

Lenke til kommentar

For de som jobber i kommunen/bedrifter: Hva med å inngå deal med Arrow? De tar imot gamle laptoper, destruerer harddisker, fikser opp og selger de videre som brukt maskiner. Fant bra tilbud på laptop's til både min far og mor der :) (nei jeg jobber ikke der, men der jeg jobber leverer gamle latptoper til de når de går ut på garanti)

 

https://www.arrowdirect.no/

Lenke til kommentar

Letet etter en slik funksjon når første batteri røk, og ikke funnet noen. Har ikke slettet Lenovo programmene heller.

 

Merkelig. Var enkelt å aktivere på alle Lenovo jeg har vært borti. Men det er avslått som standard av en eller annen idiotisk grunn. Heter vel Lenovo Energy Management eller noe den softwaren man styrer det fra.

 

Er avslått på Huawei og som standard (og ganske bortgjemt). helt idiotiskt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...