Gå til innhold

Skattelistene bruttoinntekt


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hvis jeg ønsker å finne ut hva noen hadde i bruttolønn i 2017

 

Kan jeg da søke på personen i skattelistene og plusse sammen nettoinntekt og betalt skatt?

 

Hvis jeg tar mine egne tall så blir ikke summen helt riktig, det blir 20 000 mindre enn hva jeg faktisk hadde i bruttolønn.

 

Er dette måten å gjøre det på for å få ca-tall?



Anonymous poster hash: d927a...c1b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så nettoinntekt + skatt + 100 000?

 

Anonymous poster hash: d927a...c1b

Nei, det kommer an på hvilke fradrag man har.

 

Noen fradrag kan man kalkulere ut i fra lønn, mens fradrag for rentekostnader, barn, BSU, reisevei til jobb, .... vil variere fra person til person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke + skatt.

Skattbar inntekt ihht skattelisten + fradrag = brutto inntekt.

De fleste med normal inntekt (500-600 tusen i året) har vel gjerne fradrag på rundt 150 tusen tenker jeg.

Spørsmålet er hvorfor du er så interessert i hva noen andre tjente, hva skal du med denne informasjonen. 

Vit også at hvis du søker på noen får de opp navnet ditt og at du har søkt på dem.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvorfor du er så interessert i hva noen andre tjente, hva skal du med denne informasjonen. 

 

Jeg skal sammenligne min lønn med en annen som jobber i tilnæmet samme stilling i samme bedrift.

 

Jeg fant denne kalkulatoren, er den noe å stole på?

 

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3058-finn-den-egentlige-lonnsinntekten-fra-skattelistene

 

Anonymous poster hash: d927a...c1b

Lenke til kommentar

Nei. Ikke fordi den ikke er bra, men fordi vedkommende kan ha en haug med fradrag eller gevinster som justerer skatten masse opp og ned. Du får ikke infoen du vil ha utifra skattetallene uten å vite om vedkommende har disse eller ikke.

 

Man kan som andre har nevnt ha fradrag for tap på aksjer, tap på valuta, tap på bitcoin, fagforeningskontigent, reisevei, IPS sparing, BSU sparing, rentefradrag+++ 

 

Man kan også ha ekstra skatt pga askjegevinst, fordeler i jobbsammenheng, salg av bolig, utleieinntekter, bijobb, +++

 

Du ser ikke forskjell på en som har masse fradrag og dermed skattemessig lav inntekt og skatt, eller en person som bare har lav inntekt. 

 

Dataene du ser er ikke bra nok, punktum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal sammenligne min lønn med en annen som jobber i tilnæmet samme stilling i samme bedrift.

 

Jeg fant denne kalkulatoren, er den noe å stole på?

 

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3058-finn-den-egentlige-lonnsinntekten-fra-skattelistene

 

Anonymous poster hash: d927a...c1b

Dessverre vil fasiten fint kunne være et sekssifret beløp unna det et forsøk på å beregne tallet fører fram til, så dette kan du i beste fall benytte veiledende.

 

For øvrig er det fullt mulig at to personer kan ha noenlunde tilsvarende stillinger i samme bedrift, men hvor den ene likevel gjør en jobb som gjør vedkommende flere hundre tusen mer verdt enn den andre. Om det er til lønnsforhandlinger så er det nok neppe noen god ide å bruke argumentet «jeg tror han/hun tjener xxx, derfor bør jeg gå opp i lønn», det ville heller ikke vært en god ide om du hadde visst lønna. Men om du heller tenker å bruke slik info til å sjekke hvorvidt det kan være mulig å be om høyere lønn uten å nevne kollegaen, så kan det være kjekk info å ha.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

 

Jeg skal sammenligne min lønn med en annen som jobber i tilnæmet samme stilling i samme bedrift.

 

Jeg fant denne kalkulatoren, er den noe å stole på?

 

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3058-finn-den-egentlige-lonnsinntekten-fra-skattelistene

 

Anonymous poster hash: d927a...c1b

Har du vurdert å bare spørre ham?

 

Anonymous poster hash: 2d5d8...c75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Jeg skal sammenligne min lønn med en annen som jobber i tilnæmet samme stilling i samme bedrift.

 

Jeg fant denne kalkulatoren, er den noe å stole på?

 

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3058-finn-den-egentlige-lonnsinntekten-fra-skattelistene

 

Anonymous poster hash: d927a...c1b

For at du i det hele tatt skal få et tilnærmet veiledende svar må du være 100% sikker på at vedkommende har en voldsomt standard økonomi utenom lønn fra den jobben du vet om.

For min del er summen som står som inntekt i skattelistene over 400 000 høyere enn bruttoinntekten jeg har fra hovedjobben min. Jeg har nemlig i tillegg en ekstrajobb og er også enke med barn som gjør at barna mine får barnepensjon som legges på min inntekt skattemessig. Så om en kollega på hovedjobben hadde tenkt som deg ville vedkommende trodd at jeg hadde hatt sinnssykt mye bedre lønn enn han/henne.

 

Anonymous poster hash: 9417d...f0b

Lenke til kommentar

For at du i det hele tatt skal få et tilnærmet veiledende svar må du være 100% sikker på at vedkommende har en voldsomt standard økonomi utenom lønn fra den jobben du vet om.

For min del er summen som står som inntekt i skattelistene over 400 000 høyere enn bruttoinntekten jeg har fra hovedjobben min. Jeg har nemlig i tillegg en ekstrajobb og er også enke med barn som gjør at barna mine får barnepensjon som legges på min inntekt skattemessig. Så om en kollega på hovedjobben hadde tenkt som deg ville vedkommende trodd at jeg hadde hatt sinnssykt mye bedre lønn enn han/henne.

 

Anonymous poster hash: 9417d...f0b

Hvis det er slik, så kan egentlig tallene på skattelistene ikke brukes til en dritt.

 

Hvorfor er de da i det hele tatt tilgjengelig? Hvem har nytte av tall man ikke kan bruke til noe egentlig? 

 

Anonymous poster hash: d927a...c1b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...