Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er du mot vaksinering?


AnnonymG

Anbefalte innlegg

I kampen mod farlig sykdom kan man endelig se at vaksinen mot HPV-virus fungerer godt! Vi får håpe vaksinemotstandere ikke tar knekken på denne.

 

Jeg er nysgjerrig på vaksinemotstandere - ville dere tatt denne vaksinen, eller er det kun vaksiner hos barn- og unge mot barnesykdommer som er uaktuelle?

 

 

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/06/28/ny-stor-studie-pa-hpv-vaksiner--vi-kan-forvente-70-prosent-farre-krefttilfeller/?fbclid=IwAR066rwG6fk4iw3EcMttK-4hwX3ALwKwuMnZ3AlsbDSqiw7m3Q7Yay4hctk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk vaksiner som barn, og på grunnskolen. I voksen alder stiller jeg meg mer skeptisk til vaksiner. Kanskje fordi jeg har lest litt for mye anti vaxx propaganda..

 

Jeg tok svineinfluensa vaksine i voksen alder, eller var det fugleinfluensa kanskje.. ? Jeg husker ikke. Poenget er at til slutt viste det seg at for normale friske unge mennesker er disse sykdommene helt ufarlige. Sykdommene er som regel bare farlig for folk som allerede er syke med en annen sykdom, eller eldre, barn, gravide, folk med nedsatt immunforsvar o.l.

 

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/virusinfeksjoner/svineinfluensa/?page=8

 

Big pharma tjener store penger på vaksiner, noe som gjør meg skeptisk til vaksiner. For ordens skyld er jeg ikke anti vaxxer, og jeg tror ikke at vaksiner forårsaker autisme eller annet.

 

Så lenge jeg er forholdsvis frisk, tviler jeg på at jeg vil ta noen vaksiner igjen.

Lenke til kommentar

Selv vaksinene du tok da du var liten må fylles på. De varer ikke hele livet ut. Syns det er rart at det ikke er allmenn kunnskap hvis de skulle være så keen på å selge vaksiner til voksne også? Men nå er det helt sikkert enklere å få barn til å bli tvunget til å vaksineres enn å prøve å tvinge en voksen person å vaksinere seg. 

 

Tvang har ingen plass i et moderne samfunn.

Lenke til kommentar

Big pharma tjener store penger på vaksiner, noe som gjør meg skeptisk til vaksiner. 

Apple tjener store penger på sine produkter... 

Amazon tjener store penger på sin tjeneste...

Microsoft tjener bøttevis med penger på sine produkter..

Statoil tjener drøssevis med penger på olje..

osv osv osv...

 

Regner med at du er like skeptisk til Apple sine produkter, Amazon sin tjeneste, Microsoft sitt OS etc?

 

 

Så lenge jeg er forholdsvis frisk, tviler jeg på at jeg vil ta noen vaksiner igjen.

Vaksiner er som en fallskjerm, når du er på vei ned er det for seint.

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk vaksiner som barn, og på grunnskolen. I voksen alder stiller jeg meg mer skeptisk til vaksiner. Kanskje fordi jeg har lest litt for mye anti vaxx propaganda..

 

Jeg tok svineinfluensa vaksine i voksen alder, eller var det fugleinfluensa kanskje.. ? Jeg husker ikke. Poenget er at til slutt viste det seg at for normale friske unge mennesker er disse sykdommene helt ufarlige. Sykdommene er som regel bare farlig for folk som allerede er syke med en annen sykdom, eller eldre, barn, gravide, folk med nedsatt immunforsvar o.l.

 

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/virusinfeksjoner/svineinfluensa/?page=8

 

Big pharma tjener store penger på vaksiner, noe som gjør meg skeptisk til vaksiner. For ordens skyld er jeg ikke anti vaxxer, og jeg tror ikke at vaksiner forårsaker autisme eller annet.

 

Så lenge jeg er forholdsvis frisk, tviler jeg på at jeg vil ta noen vaksiner igjen.

 

Det er mange ulike måter vaksiner er bygget opp på. Svineinfluensa og influensa-vaksinene er i utgangspunktet laget for å forsøke å dempe utbruddet av influensa, evt dempe sykdomsutvikling hos personer som ikke tåler dette så godt, f.eks eldre, KOLS-syke osv. HPV-vaksinen skal forhindre kreft, mot influensa-vaksinen forsøker å forhindre influensa. Det er to vaksiner i hver sin ende av skalaen.

 

Forstår godt din skepsis, men av alle som er skeptiske, så synes jeg du har en fornuftig reflektert tilnærming til det.

 

"Big pharma":

Alle her i verden prøver å tjene penger. Tobakk-industrien, sukkertøy-industrien, ferdigmat-industrien osv. Det er ekstremt kostbart å forske frem medisiner, og medisinene blir derav dyre. Alle medisiner som kommer på markedet skal ha vitenskapelig dokumentert effekt og gjennomgått kliniske studier i flere ulike faser for å fastsette dose, toksisitet, virkning, bivirkninger, osv. Det er mange andre industrier som er helt fritatt slik forskning og kan derfor selge slik de selv ønsker. Big pharma er de eneste som leverer medisiner som gjør det frisk, ihvertfall hvis du er alvorlig syk. Hvis man først skal rette kritikk mot en industri som tjener store penger, ville jeg begynt i en annen ende enn big pharma. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg fikk vaksine sponset av staten for svineinfluensa ble jeg også syk så jeg fikk ekstra stor dose med sykdommen, det endte opp med en måned i senga og noe jeg vil si er den verste opplevelsen hittil.

 

Jeg er for vaksinering, men dette her var maksimal uflaks og skulle ønske jeg ikke tok den der overhode. Mat smakte metall i lang tid etterpå, noen jeg kjenner fikk varig funksjonskade fra denne vaksinen - det får meg desverre til å betvile om det er rett, men det skal mer til før jeg sier nei takk.

Endret av ddb2002
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple tjener store penger på sine produkter... 

Amazon tjener store penger på sin tjeneste...

Microsoft tjener bøttevis med penger på sine produkter..

Statoil tjener drøssevis med penger på olje..

osv osv osv...

 

Regner med at du er like skeptisk til Apple sine produkter, Amazon sin tjeneste, Microsoft sitt OS etc?

 

 

Vaksiner er som en fallskjerm, når du er på vei ned er det for seint.

 

Klarer du ikke skille på varer/tjenester og privat helse? 

Lenke til kommentar

Klarer du ikke skille på varer/tjenester og privat helse? 

Skjønner du ikke at alle bedrifter skal tjene penger.

 

 

Leger leverer tjenester..

vaksiner/medisiner/piller/etc er varer..

 

Hva er det som _ikke_ er varer/tjenester i helse?

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er jo at selv om de fleste friske vil overleve mange av sykdommene man vaksinerer seg for, så er det grupper i samfunnet som av ulike grunner ikke kan vaksinere seg.

Og de beskytter man ved at flest mulig av oss andre er vaksinert og dermed unngår unødvendig spredning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner du ikke at alle bedrifter skal tjene penger.

 

 

Leger leverer tjenester..

vaksiner/medisiner/piller/etc er varer..

 

Hva er det som _ikke_ er varer/tjenester i helse?

 

Hvis jeg bruker 100 kroner på en ny iphone, og det er et dårlig produkt, så har jeg kastet bort 100 kroner.

 

Hvis jeg bruker 100 kroner på en ny vaksine, som ikke fungerer og i tillegg gir meg alvorlige bivirkninger/autisme. Da har jeg kastet bort 100 kroner, og fått negative konsekvenser for min helse.

 

Klarer du å se forskjellen?

 

Jeg er fullt klar over hvordan det kapitalistiske samfunn fungerer, og er greit fornøyd med det, i forhold til andre økonomiske systemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg bruker 100 kroner på en ny iphone, og det er et dårlig produkt, så har jeg kastet bort 100 kroner.

 

Hvis jeg bruker 100 kroner på en ny vaksine, som ikke fungerer og i tillegg gir meg alvorlige bivirkninger/autisme. Da har jeg kastet bort 100 kroner, og fått negative konsekvenser for min helse.

 

Klarer du å se forskjellen?

 

Jeg er fullt klar over hvordan det kapitalistiske samfunn fungerer, og er greit fornøyd med det, i forhold til andre økonomiske systemer.

 

Dette er noe helt annet enn hva du begynte argumentet med, jeg antar at du selv skjønner det? Men la gå.

 

Siden du, av en eller annen grunn, har begynt med eksempler med sykt lav sannsynlighet så la meg ta et i retur.

Hva hvis du bruker 36 kroner for en bussbillett og bussen kræsjer og du dør?

Er du like skeptisk til å kjøpe bussbillett/ta bussen ?

Lenke til kommentar

Dette er noe helt annet enn hva du begynte argumentet med, jeg antar at du selv skjønner det? Men la gå.

 

Siden du, av en eller annen grunn, har begynt med eksempler med sykt lav sannsynlighet så la meg ta et i retur.

Hva hvis du bruker 36 kroner for en bussbillett og bussen kræsjer og du dør?

Er du like skeptisk til å kjøpe bussbillett/ta bussen ?

 

Jeg tror ikke det er så mye annerledes enn hva jeg har sagt hele tiden, ellers må du påpeke det, for jeg ser det ikke.

 

Paragraf 2, nei, jeg er ikke veldig skeptisk til å ta buss.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

"Big pharma":

Alle her i verden prøver å tjene penger. Tobakk-industrien, sukkertøy-industrien, ferdigmat-industrien osv. Det er ekstremt kostbart å forske frem medisiner, og medisinene blir derav dyre.

 

Med "big pharma" menes ikke uvilje mot at de tjener penger, men at store og sterke kommersielle aktører i bransjen tillegges edle motiver og slik får tilgang til fellesskapets midler uten at det stilles kritiske spørsmål. Når vi vet at motivet er å tjene penger, må vi ha lov til å stille spørsmål om alt de foreslår faktisk er nødvendig. Det er en unnlatelsessynd å ikke være kritisk.

 

Selv vaksinene du tok da du var liten må fylles på. De varer ikke hele livet ut. Syns det er rart at det ikke er allmenn kunnskap hvis de skulle være så keen på å selge vaksiner til voksne også? Men nå er det helt sikkert enklere å få barn til å bli tvunget til å vaksineres enn å prøve å tvinge en voksen person å vaksinere seg.

 

Noen vaksiner må oppfriskes etter noen år, men noen gir også beskyttelse livet ut, for eksempel vaksinen mot meslinger. En del av barnevaksinene er mot sykdommer som først og fremst er farlige for barn, da har det ikke mye å si at voksne ikke holder vaksinasjonen ved like (heller ikke for de av barna som ikke kan vaksineres). Det faktum at disse sykdommene ikke er fremtredende i samfunnet blant uvaksinerte/ubeskyttede voksne, gjør det vel temmelig vanskelig å begrunne pålegg om vaksinasjon av voksne.

Lenke til kommentar

Selv vaksinene du tok da du var liten må fylles på. De varer ikke hele livet ut.

 

 

De aller fleste vaksiner som er aktuelle for barn varer svært lenge, ofte livet ut, som meslinger, kusma, røde hunder, polio, vannkopper med flere.

 

Det er vel nesten bare stivkrampe og difteri som bør oppfriskes etter rundt ti år, men i og med at polio og kikhoste inngår i samme kombinasjonsvaksine oppfrisker man også disse samtidig med en Boostrix-vaksine.

 

Det gis som oftest Boostrix på sykehus og legevakt dersom man skader seg og trenger behandling.

Alt fra å tråkke på en spiker til mindre kutt som må syes eller lignende, er normalt en risiko for stivkrampe, hvor det gis boostrix under behandling dersom man er usikker på hvor lenge det er siden siste vaksine, eller det er 10 år eller lengre siden osv. 

 

Fikk personlig oppdatert denne på legevakten for to år siden etter et lite uhell, men har aldri oppdatert MMR eller BCG-vaksinen, og det er trolig ikke nødvendig heller.

 

Influensavaksiner holder også jeg meg unna, men er på grunn av reiser vaksinert for det aller meste, som malari,a hepatitt, gulfeber, tyfoid og sikkert mer, å er i gang med treårig vaksine mot allergier, og har aldri merket noe negativt, men ville aldri påstått at vaksiner er helt trygge, det er en del som blir alvorlig syke av vaksiner, selv om det går bra med de fleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...