Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vedlikehold ved leie av bolig


Gudmunns

Anbefalte innlegg

Huseier ønsket dog at jeg skulle klippe gresset [...] dersom han stilte med gressfrø og plenklipper. 

 

Dette blir ein litt anna situasjon, då det å stille med utstyr heilt klart er avtalt å være eit vilkår.

Det at huseigar ønska beplantning er heller ikkje eit påbud, men meir ein muntleg avtale om at dersom huseigar ønskjer å lage plen rundt huset, så kan leigetakaren gjere jobben dersom utleigaren skaffar det som trengs.

 

I trådstarters situasjon så er utfordringa at leigetakaren påstår å ha forstått avtalevilkåret som at det også forpliktar utleigaren, avtalen seier berre at leigetakaren skal sørge for at jobben blir gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I kontrakten står det kun at leier skal klippe plenen, noe som betyr at utleier stiller med klipper.

Så utleiger stiller med saks, og då kan leigetakaren berre gå i gong med å stusse 100 m² med plen?

 

Det seier seg vell sjølv at leigetakaren bestemmer korleis oppgåva skal løysast og med kva slags utstyr og derfor er den som skal skaffe slikt utstyr? Eller kan leigetakaren nekte å utføre jobben før uteleigaren har kjøpt traktor og har betalt for at leigetakaren skal ta sertifikat?

Lenke til kommentar

Har selv leid bolig hvor det spesefikt stod at jeg måtte klippet gresset selv. Jeg også manglet utstyr til å gjøre jobben.

Her gikk jeg bare inn en avtale med utleier at han fikk andre til å gjøre jobben, eller gjorde det selv, så skulle jeg betale 1000,- kroner ekstra i månden..

 

Da gir man leietager ett alternativ, hvor de ser at de kan spare inn penger på å invistere i en gressklipper selv og gjøre litt arbeid.

 

Så det kan jo være en kurrant løsning på problemet.. :)

Edit: Kan vel legge til at det ikke var pressisert i min leiekontrakt at jeg måtte stille med eget utstyr, men jeg har alikevell underskrevet på at jeg pliktet meg til å holde plenen nedklipt og i rimelig stand..  Så jeg tolker lovverket slik at jeg måtte gjøre jobben som leietaker uavhengig av hva jeg har til rådighet av verktøy.. Og det var vel en muntelig samtale om dette før underskriving av kontrakten også..

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det står i kontrakten at leietaker er ansvarlig for gressklipping vil det vanligvis innebære at det er leietakers ansvar å oppfylle sin forpliktelse. Når lov eller avtale legger en forpliktelse på den ene parten vil det normalt være den partens ansvar å velge hvordan forpliktelsen skal oppfylles, og å skaffe til veie det nødvendige.

 

Her vil det naturligvis kunne komme forskjellige utfall avhengig av kontekst og spesifikk ordlyd. "Leietaker klipper plenen" i en leilighet hvor utleier bor i hovedhuset og disponerer gressklipper vil kunne forstås som at leietaker skal klippe med utleiers utstyr. "Leietaker klipper plenen" i en enebolig hvor utleier bor lengre unna vil i større grad oppfattes som at leietaker har det ansvaret for vedlikehold av plen som ellers tilkommer utleier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar og takk for fin diskusjon. Det er som tidligere skrevet av andre snakk om en enebolig. Leietakere disponerer hele huset, med hage og innkjørsel. Det er kun de som benytter seg av eiendommen. Det er flere som nevner at det å være en vanskelig utleier ikke lønner seg, men det er ikke dette det er snakk om. Jeg lurte på hva folk her inne tenkte før jeg tok dette videre. Jeg kan selvfølgelig kjøpe inn en gressklipper, men jeg mente og mener at det er leietaker sin plikt å stå for. Men dette har ordnet seg, da leietakere har kjøpt inn en gressklipper og tar tak i problemene. 
Men igjen, takk for gode svar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må være fint å ha folk som betaler for å jobbe for seg og samtidig betaler av egne midler for verktøyet! Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å operére  på den måten, jeg hadde følt meg skamfull. Og ville aldri latt meg tvinge til å betale for å jobbe.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Det må være fint å ha folk som betaler for å jobbe for seg og samtidig betaler av egne midler for verktøyet! Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å operére  på den måten, jeg hadde følt meg skamfull. Og ville aldri latt meg tvinge til å betale for å jobbe.

Hvis du leide ut en enebolig, ville du kommet og måkt snø, lukt ugress, vasket vinduer osv. osv.? Når man leier en hel enebolig med hage er det da helt naturlig å sørge for slike ting selv, inkludert at plenen slås.

 

Jeg ville følt meg skamfull hvis jeg satt og slappet av på terrassen og så på at utleier måtte komme og slå gresset på plenen jeg disponerer 100%.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis du leide ut en enebolig, ville du kommet og måkt snø, lukt ugress, vasket vinduer osv. osv.? Når man leier en hel enebolig med hage er det da helt naturlig å sørge for slike ting selv, inkludert at plenen slås.

 

Jeg ville følt meg skamfull hvis jeg satt og slappet av på terrassen og så på at utleier måtte komme og slå gresset på plenen jeg disponerer 100%.

 

Det spørs på vilkårene! Jeg kunne tilbudt for eksempel 8000 kr/mnd inkludert alt, og jeg står for vedlikehold av uteplass, eller 7000 kr/mnd og leier tar seg av det her, jeg kjøper selvsagt inn verktøy, men forlanger at det blir behandlet med respekt. Blir det ødelagt av uvettig og skjødesløs bruk må de kjøpe nytt selv.

 

Finnes vaktmesterfirmaer det går an å leie inn hjelp fra. Dette blir et regnestykke man må ta hensyn til før man tenker på å leie ut. Det er ikke bare å snyte og tyne folk mest mulig. Man skal tilby en tjeneste, det dreier seg om folks liv her.

 

Går an å tilby valgmuligheter.

Lenke til kommentar

Det spørs på vilkårene! Jeg kunne tilbudt for eksempel 8000 kr/mnd inkludert alt, og jeg står for vedlikehold av uteplass, eller 7000 kr/mnd og leier tar seg av det her, jeg kjøper selvsagt inn verktøy, men forlanger at det blir behandlet med respekt. Blir det ødelagt av uvettig og skjødesløs bruk må de kjøpe nytt selv.

 

Finnes vaktmesterfirmaer det går an å leie inn hjelp fra. Dette blir et regnestykke man må ta hensyn til før man tenker på å leie ut.

Ja, mange muligheter. Tilsvarende kan leietaker vurdere å betale for å leie inn hjelp i stedet for å betale mer i husleie.

 

Det er ikke bare å snyte og tyne folk mest mulig. Man skal tilby en tjeneste, det dreier seg om folks liv her.

Selvsagt, men hvor kom denne stråmannen inn i bildet? Var det noe TS skrev som ga deg inntrykk av at det handlet om å snyte og tyne leietakerne?

 

Jeg vil tvert i mot si at den beste og enkleste løsningen er at leietakeren står for gressklipping selv. gressklipping er bråkete og forstyrrende, og hvis jeg disponerte en enebolig med hage ville jeg absolutt ønske å slippe å måtte forholde meg til en fremmed person som kom for å klippe plenen, muligens midt under grillmiddagen min. Mye enklere å ha ansvar selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Leietaker betale for hjelp?? Hvilken planet lever du på?? Hvor fikk du dette fra?? Er jo totalt ute fra det vi diskuterer her!

 

Ja, det er et spørsmål om at utleier ikke gidder å legge til rette! Han eller hun gidder ikke engang å kjøpe en forbasket gressklipper til de lojale leieboerne sine, som stikker penger inn på kontoen hans/huns hver eneste måned! Når en utleier så utrolig smålig, når leieboerne selv sier seg villig til å vedlikeholde plenen, da er det ikke liv laga! Og de fortjener ikke å ha leieboerer! Da er det snyting og bedrag!

 

Hahaha, det var en fin manipulasjonsteknikk ^^ den kommer du dessverre ikke langt med. Det er ikke verre enn å avtale en tid midt på dagen, vaktmestertjenester jobber ikke på lørdag, men på dagtid hverdag. Prøv å bruk hodet litt nå da.

 

Bruk ETIKK!! IKKE Grådlighet!

Lenke til kommentar

Leietaker betale for hjelp?? Hvilken planet lever du på?? Hvor fikk du dette fra?? Er jo totalt ute fra det vi diskuterer her!

Det var du som dro inn muligheten for å leie inn hjelp. Hvis det er totalt ute fra det vi diskuterer, hvorfor dro du det inn?

 

 

Ja, det er et spørsmål om at utleier ikke gidder å legge til rette! Han eller hun gidder ikke engang å kjøpe en forbasket gressklipper til de lojale leieboerne sine, som stikker penger inn på kontoen hans/huns hver eneste måned! Når en utleier så utrolig smålig, når leieboerne selv sier seg villig til å vedlikeholde plenen, da er det ikke liv laga! Og de fortjener ikke å ha leieboerer! Da er det snyting og bedrag!

Jeg har sansen for mye av det du poster i forumet her Taurean, men noen ganger lurer jeg på om du har hatt traumatiske opplevelser som du så projiserer på mer eller mindre relevante problemstillinger her.

 

Hvor i all verden får du det til, ut fra TS sin beskrivelse at utleier er smålig, snyter og bedrager, bare ut fra at han avtaler at leietaker av en hel enebolig skal sørge for penklipp av hagen som leietaker disponerer 100%?

 

 

Hahaha, det var en fin manipulasjonsteknikk ^^ den kommer du dessverre ikke langt med. Det er ikke verre enn å avtale en tid midt på dagen, vaktmestertjenester jobber ikke på lørdag, men på dagtid hverdag. Prøv å bruk hodet litt nå da.

Hvis utleier skal bruke en vaktmestertjeneste på noe så banalt som plenklipp, blir jo utleieprisen tilsvarende høyere. Det er en god grunn til at nesten alle klipper plen selv og ikke bruker vatktmestertjeneste til det. Hvorfor i all verden skal det være så mye vanskeligere å klippe plenen der du bor bare fordi du leier?

 

 

Bruk ETIKK!! IKKE Grådlighet!

...og hva i all verden har det sitatet med det vi diskuterer her å gjøre. Mener du seriøst at det er uetisk og grådig å avtale at leietaker av en enebolig skal klippe plenen. Hvorfor i all verden er det det? Endret av theNiceOne
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg mente å skru ned prisen på leia hvis leietager gjorde jobben ^^ ikke å leie inn hjelp!

 

Jeg sier ikke at han/hun direkte er det, men at det er slike tendenser.

 

Jeg har ikke hatt direkte traumatiske opplevelser, men jeg lurer på om du og/eller omtrent 80% av alle som poster i juss- og økonomiforumet noen gang har møtt på en vegg eller to overhodet. Eller noen mer komplekse livsproblemer. For det virker jo som at alt er så lett, og det virker også som at den som leier ut eller eier alltid har retten på sin side.

 

Her er det igjen. Hvis utleie ikke gidder å klippe, kjøpe gressklipper eller senke husleia, så må han jo betale for noen til å gjøre det da! Jeg skrev et helt avsnitt om det her i forrige post og gidder ikke å gjenta meg.

 

Ikke direkte, spørs igjen på prisen og vilkår. Men jeg mener -i det minste- at den som legger til rette for bovilkår må stille med alt som trengs av verktøy.

 

Det har med ren sunn fornuft og praktisk sans å gjøre. Ett eksempel er om noen bor der i bare 4 måneder og blir tvunget til å spleise på gressklipper for 1500 kr. Det blir jo ganske urettferdig.

 

Det må være utleiers ansvar å holde verktøy og maskiner. Så får det bli opp til pris og vilkår hvem som gjør jobben.

 

Det er utleier som -eier- tomta! Da må også -eier- ta vedlikehold, eller betale for det. Lyspærer og småting er igjen diskutabelt. Noen steder er det dårlige strømforhold og lyspærer går hver 2 måned. Da er det urettferdig at leier betaler.

 

Det er fullt av nyanser. Jeg skriver av 15 år med leieerfaring av stor variasjon. Virker som fikk tror jeg ikke har peiling på noe som helst. Dét er dog ikke mitt problem. Prøver bare å hjelpe til å komme frem til den mest rettferdige løsningen.

Lenke til kommentar

 

 

Prisen (dvs. husleie) inneholder ikke vederlag for plenklipp og er derfor satt ned allerede. Når det gjelder utleiers ansvar for utstyr er det bedre at folk gjør egne avtaler fordi ingen situasjon er lik. Men at man må betale for bruk av gressklipper - i en eller annen form, det er sikkert:

- Ved eget kjøp betaler man ved å "bruke opp" eiendelen (tenk månedspris = kjøpspris / sum driftsmåneder).

- Ved leie blir det høyere husleie hvor utleier legger på ekstra for å helt sikkert unngå tap på utlånet.

 

Hva som vil lønne seg i den enkelte situasjon må man selv forsøke å beregne da det kommer an på så mye.

 

EDIT 1: Selv ville jeg nok foretrekke å eie gressklipper fremfor å leie. Er man forsiktig kan man ha den lenge.

EDIT 2: leif.

Endret av nightowl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg sitter på andre enden av denne problemstillingen jeg da. I 2017 flyttet jeg inn som leietaker i en ny bolig, der hagen ikke var beplantet. Huseier ønsket dog at jeg skulle klippe gresset, og jeg ga beskjed at jeg hadde ingen problemer med å anlegge hagen og klippe denne, dersom han stilte med gressfrø og plenklipper. 

 

Nå to år senere dukket han plutselig opp utenfor hagen etter at mine foreldre hadde vært på besøk. Jeg har kona hans som venn på facebook (we go way back), og hun hadde sett et bilde som mine foreldre hadde lagt ut og tagget meg i, men en ustelt plen avbildet. Han gikk så i gang med å klippe stråene. Dette bunner i at han har lagt huset ut for salg (ikke gjennom mengler, men avertert det selv på den lookale boliggruppen), og at plenen kanskje skremmer vekk potensielle kjøpere. 

 

Så nå har han klippet plenen. Jeg spurte han om han hadde gjort seg videre tanker om beplanting av plenen, og jeg sa at jeg fremdeles kunne gjøre dette dersom han stilte med utstyret, men han takket og avslo det. Med andre ord, selv om det står i kontakten min at jeg skal ta vare på plenen, så mener han selv at så lenge han ikke stiller med utstyret, så gjør han det selv. 

 

Vet ikke om dette svarte på spørsmålet ditt. 

Er det ingen plen, så skal du heller ikke klippe en plen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...