Gå til innhold

Det er nesten umulig å få godkjent en ombygd elbil i Norge


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Vi bør være forsiktig med å eksperimentere med vilkårlige deler fra brukte elbiler, men det burde vært åpning for produksjon av godkjente batteripakker for ombygging av kjøretøy, så fremt man følger instruksjonene.

Problemet er vel at bilfabrikantene som har erfaring med godkjenning av batterier ikke har noen interesse av å hjelpe med noe som kan redusere nybilsalget...

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elsker at folk blir så gjerrige at de skal bygge om biler til batteridrift, ingen bygget da om en bensin/dieselbil hver gang det kom en ny motor med bedre euro klassifisering, kjøp deg en Nissan Leaf eller noe, da sparer du deg selv for så mye, men jeg skjønner jo at når man bygger om en Audi A2 så er man spesielt interessert.

Haha, jesus christ, folk altså.

 

Og det er jo ikke delene som nødvendigvis må være godkjente, hele bygget skal være godkjent så det spiller ingen rolle om man bruker en vraket Tesla eller ikke.

Det er ikke nødvendigvis like enkelt å få godkjent en ombygd bensin/diesel bil heller.

 

 

For en merkelig konklusjon du drar. Tror du det handler om gjerrighet? Nei du det er nok andre ting som driver folk til å bygge om. Gleden av å skape, ta vare på gamle ting, gjenbruk fremfor bruk&kast, en dyp begeistring for modellen som ønskes å bygge om å bevare. Det vil nok variere fra person til person, men jeg tror ikke du finner en eneste en som bygger om til eldrift pga gjerrighet. 

 

Grunnen er ganske enkelt at slike prosjekter blir svært kostbare, enormt tidkrevende og når sluttregningen gjøres opp (om noen faktisk tør å gjøre det uten å bevist utelate enkelte kostnader) vil nok økonomien i prosjektet tilsi at det er langt billigere å kjøpe seg en brukt el-bil enn å forsøke å redde gammel kjærlighet eller å ta vare på og bringe drømmebilen inn i vår grønne era der fossilbiler ikke passer inn. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

En stor ulempe med slike prosjekter her i landet er den inngrodde oppfatningen om at

den som vil gjøre noe annerledes

er rar, dum, og gjerrig.

Ja, en original som fritt kan hånes om vedkommende stikker hodet for langt

frem.

Her er Jante i sitt ess, han raljerer over

ting han ikke skjønner vitsen med,

og da skal ingen andre få gleden av det heller.

For hver en "orginal" som lykkes gråter

Jante av misunnelse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Nå skrev ikke jeg volvo 240 ;)

Og jeg presiserte ikke hvilke gamle Volvoer som man "uten videre" får godkjent V8 i.

Uansett er det mulig å få godkjent fossile drivlinjer ved ombygging, jeg har fått godkjent 780 turbo (fra V6), 240 til 2.3 turbo fra 940, 242 med 3.0 24V rekke 6 fra 960, 242 med twin turbo 24v rekke-6. Volvo 960 (S90 type) med twin turbo. Det vanskeligste var 960, pga euro-1 kravene, men jeg fikk det nå til.

 

Men derimot å bygge en kul gammel elbil er helt umulig... Det er helt teit. Jeg mener selvsagt at ting skal gjøres skikkelig, kanskje man måtte få en elektriker til å gå over bilen feks... (Litt som i et sikringsskap i et hus).

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Og jeg presiserte ikke hvilke gamle Volvoer som man "uten videre" får godkjent V8 i.

 

 

Nei men du sa spesifikt volvo 240 var mulig å få papirer på med v8 innenfor visse rammer. 

Du har feil fokus. Det du preiker om er flisespikkeri og ikke viktig for hverken saken, det jeg skrev eller meg personlig. Konkret hvilke volvomodeller volvo har levert ut papirer til er ikke viktig for sakens kjerne, det artikkelen handlet om. Saken er at det er mulig å bygge om biler til effektfulle turbo-vogner eller dytte ned en fet v8 som erstatning for den vesle rekkefireren bilen ble typegodkjent med. 

 

For å spisse eksemplet så kan du klare å få godkjent en Volvo Duett eller Amazon med v8. Biler som aldri kom med v8 og aldri var typegodkjent for så momentsterke maskiner. Men det er altså helt umulig å få godkjent en Duett eller Amazon med en stusselig leaf motor og batteripakke uten å frakte bilen på henger t/r tyskland og ta turen til TÜV for en kostbar godkjenning der. Da først vil du få norske skilter. 

 

Ser du poenget mitt nå?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

800Volt? Da er det fare for liv og helse om ledningsnett kommer i kontakt med bilens karroseri.

 

Dette vil jo gjøre at om man må hjelpe noen langs veien bør man ha med voltmeter for å sjekke om bilen er spenningssatt etter en kollisjon.

 

Spenningssatt i forhold til hva? Hvor skal strømmen gå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"For å forhindre brann...." Dette er bare en vag unnskyldning, og jeg forstår ikke helt på hvilket sviktende grunnlag denne påstanden er fundamentert! Det norske regelverket som legger effektive sviller i veien for å bygge om "fosilbiler" til elektrisk drift fremstår som en massiv motsetning til "det grønne skiftet" våre politikere snakker så varmt om. Det finnes vel knapt en mer miljøvennlig handling enn å forlenge levetiden til "fosilbiler" med elektrisk drift, og sett i lys av at de aller fleste elbiler i dag stort sett gjemmelades (gjennom en 16 amp kurs), bør ikke brannfaren for slik lading være høyere enn lading av alskens apparater som foregår i landets garasjer! Så lenge man forholder seg til en fosilbils vektbegrensninger og plasserer batteriene hvor man fjerner motor, girgasse, overføring, drivstofftank vil heller ikke de tekniske egenskapene til bilen endres (med unntak av heftigere akselerasjon og dreiemoment). Jeg er redd for at det er petroleums og bilindustrien som egentlig ligger bak og dikterer (bremser) utviklingen. Metoden er jo godt kjent fra andre industrier, som tobakk og sprøytemidler(Monsanto) med mye mer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sleng på noen flere konspirasjonsteorier a!

 

Det er ikke sånn at det er jævlig enkelt med godkjenning av ombygde biler i Norge i det hele tatt med mindre det er en av de gamle Volvoene som fritt kan bygges om innenfor et forhåndsgodkjent regelverk.

 

Jeg har selv vært gjennom det styret der et par ganger, den ene gangen brukte vi et halvt år på å få godkjent en bil som allerede var godkjent av TÜV..

Samme leksa starter jeg på straks, nytt leketøy som er godkjent av TÜV men ikke av SVV enda.. Regner med å bruke en del tid, penger og andre ressurser på dette..

 

Jeg skal ikke bygge om til elektrisk, den siste nå skal faktisk ikke ha ny motor en gang men har fått diverse andre ombygginger.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

"For å forhindre brann...." Dette er bare en vag unnskyldning, og jeg forstår ikke helt på hvilket sviktende grunnlag denne påstanden er fundamentert!

Det er noe mer rart med denne "begrunnelsen". Eksosbiler brenner langt oftere enn elbiler, også når man justerer for antallet biler. Å bygge om en eksosbil til elbil burde derfor regnes som et brannforebyggende tiltak.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er noe mer rart med denne "begrunnelsen". Eksosbiler brenner langt oftere enn elbiler, også når man justerer for antallet biler. Å bygge om en eksosbil til elbil burde derfor regnes som et brannforebyggende tiltak.

Hvor stor sannsynlighet er det for brann i en konvensjonell drevet bil kontra en elektrisk drevet bil?

Artig at du fortsatt forsøker å ha et negativt fokus på konvensjonelle biler ved å bruke negativt ladede betegnelser på disse.

Lenke til kommentar

Statistikk over branner har vi vært innom før. Jeg tror vi kom til rundt 100 ganger større risiko for en eksosbil sammenlignet med en elbil. Noe av den store forskjellen skyldes nok at eksosbilparken er gjennomsnittlig eldre enn elbilparken.

 

Noen kaller det fossilbiler, men det insinuerer at drivstoffet er fossilt. Biodrivstoff er altså ikke inkludert. Derfor velger jeg samlebetegnelsen eksosbiler i stedet for fossilbiler når jeg mener alle biler som produserer eksos. Synes du ikke det er en ganske treffende betegnelse?

 

Konvensjonelt kan tolkes som synonymt med vanlig. Forumet forblir nok lesbart i mange år eller tiår fremover og allerede nå står elbiler for bortimot 50% av salget, så før eller siden blir elbiler det vanlige/konvensjonelle. Da er det en fordel å bruke mer treffende beskrivelser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Statistikk over branner har vi vært innom før. Jeg tror vi kom til rundt 100 ganger større risiko for en eksosbil sammenlignet med en elbil. Noe av den store forskjellen skyldes nok at eksosbilparken er gjennomsnittlig eldre enn elbilparken.

Jeg ba ganske enkelt om henvisning til en kilde, et kjapt søk ga meg ingen fornuftige treff fra noen norske sider.

 

Noen kaller det fossilbiler, men det insinuerer at drivstoffet er fossilt. Biodrivstoff er altså ikke inkludert. Derfor velger jeg samlebetegnelsen eksosbiler i stedet for fossilbiler når jeg mener alle biler som produserer eksos. Synes du ikke det er en ganske treffende betegnelse?

At de gjerne produserer eksos er vi enige om men det er lett å tolke det som at du omtaler de slik på det vanlige nedlatende viset en del elbil-folk er så glad i.

Det er biler med forbrenningsmotor, kanskje det er bedre å bruke det enn eksosbil, fossilbil osv siden det vil være en helt korrekt betegnelse som ikke er negativt ladet.

 

Konvensjonelt kan tolkes som synonymt med vanlig. Forumet forblir nok lesbart i mange år eller tiår fremover og allerede nå står elbiler for bortimot 50% av salget, så før eller siden blir elbiler det vanlige/konvensjonelle. Da er det en fordel å bruke mer treffende beskrivelser.

Konvensjonelt i denne sammenheng henger mer sammen tradisjonelt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En stor ulempe med slike prosjekter her i landet er den inngrodde oppfatningen om at

den som vil gjøre noe annerledes

er rar, dum, og gjerrig.

Ja, en original som fritt kan hånes om vedkommende stikker hodet for langt

frem.

Her er Jante i sitt ess, han raljerer over

ting han ikke skjønner vitsen med,

og da skal ingen andre få gleden av det heller.

For hver en "orginal" som lykkes gråter

Jante av misunnelse.

Det er kun du som forfekter slike holdninger, ikke at det har noe med janteloven å gjøre heller.

 

Statistikk over branner har vi vært innom før. Jeg tror vi kom til rundt 100 ganger større risiko for en eksosbil sammenlignet med en elbil. Noe av den store forskjellen skyldes nok at eksosbilparken er gjennomsnittlig eldre enn elbilparken.

Da kommer man fordelaktig ut når det er flere eldre forbrenningsmotorbiler som bygges om. Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Jeg synes man skal endre reglene slik at det blir både enklere og billigere å bygge om biler til elbiler, men det bør skje hos autoriserte verksteder. På den måten vil de som bygger om bilen ha nødvendig kompetanse for å få gjort det riktig. Firmaer som vil starte med ommbygging av biler må derfor skaffe seg en autorisasjon, men så er det mulig å tilby dette til kunder.

 

På denne måten ivaretas sikkerheten for bileieren og samfunnet, samt at man får flere fossilbiler vekk fra trafikken og ombygd gamle elbiler med ny teknologi. Vinn-vinn for alle.

Lenke til kommentar

Jeg synes man skal endre reglene slik at det blir både enklere og billigere å bygge om biler til elbiler, men det bør skje hos autoriserte verksteder. På den måten vil de som bygger om bilen ha nødvendig kompetanse for å få gjort det riktig. Firmaer som vil starte med ommbygging av biler må derfor skaffe seg en autorisasjon, men så er det mulig å tilby dette til kunder.

 

På denne måten ivaretas sikkerheten for bileieren og samfunnet, samt at man får flere fossilbiler vekk fra trafikken og ombygd gamle elbiler med ny teknologi. Vinn-vinn for alle.

Det der er et typisk bransjeønske. Forby egenarbeid så folk blir tvunget til å bruke bransjen mer. Vi har sett den trenden lenge i bilbransjen allerede. Gamle biler kunne man bytte ut rubbel og bit selv hjemme i garasjen. Nå må man på verksted for å få byttet selv en lyspære eller kupefilter. Tenk om vi skulle få sånne tilstander på datamaskinene? Jeg liker ikke forelaget om å forby egenarbeid. Det som bør settes krav til er resultatet. F.eks at bilen må innom biltilsynet for en teknisk godkjenning før man får skilter på den. Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...