Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU oppgradering førte til ødelagte M2 SSD disker?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en komplett pc i deler pakke som inkluderte asus b450 brikkesett med AM4 sokkel. Ryzen 5 2600 cpu fulgte med her. Bygde pcen, den funket utmerket med 2stk M2/NVMe ssd-er på 1TB hver. 

 

Bestemte meg for å forrige uke å videre oppgradere fra Ryzen 5 2600 til Ryzen 7 2700X. 40W forskjell på strømforbruk, men dette skulle gå fint på min nåværende 550W strømforsyning. Ingen SATA disker i bruk, kun M2 internt på hovedkort.

 

Etter bytte av CPU, fikk jeg POST om å konfiguere min nye CPU i BIOS. I sammen slengen flashet /oppdaterte jeg BIOS versjonen som gikk vellykket. Alle innstillinger var "default" fra starten av, så jeg loadet default settings igjen, slik at bios innstillinger var som før. De fleste innstillinger i ASUS sitt BIOS system står på AUTO uansett, så skal vell litt til at noe er "feil" innstilt. Uansett, da jeg lagret BIOS innstillinger og restartet PC, gikk den rett i BIOS igjen.

 

Jeg sjekket og fant ingen tegn til noe M2 disker i systemet, BIOS klarer ikke å identifisere at noen M2 disker er koblet til, noe de er! Jeg startet opp Linux via USB, til og med her var det ingen tilkobling til noe M2 disker eller disker generelt. Men diskene står koblet i hovedkort som før...

 

Komplett sier at det kan være BIOS innstillinger etter Flash, at det har ingenting med CPU bytte å gjøre. Men jeg har prøvd så og si alle innstillinger, eneste plassen jeg føler meg litt uskikket til å leke meg, er i CBS området. Her er det ganske avanserte innstillinger. Alt annet i BIOS er ok, som i CMS og andre steder.

 

Jeg er redd for at begge M2 diskene, den ene kryptert, den andre ikke, er ødelagte :(

Jeg var veldig forsiktig ved bytte av CPU, brukte jordet hansker og alt. Eneste jeg la merke til var at den gamle (ehh 2-3 mnd gamle) CPU-en hang veldig godt fast i kjølepasta, måtte vri den løs. Ellers gikk det greit med oppgradering.

 

Eneste utvei for meg ble å installere Windows 10 igjen på en eldre SSD disk jeg hadde liggende, noe som gikk som smurt. Tok en full diagnostikk av PC i Windows i dag hvor all hardware rapporterte OK. Stress tester på CPU m.m. er helt OK. Hardware faulty tests var ok på RAM, HK, CPU, GPU og alt annet. 

 

Hva er det som kan ha skjedd her? Har noen andre opplevd at M2/NVMe disker bare blir defekt etter CPU oppgradering? Og jeg snakker kun om CPU bytte, ikke noe som helst annet. PC er ny i Feb 2019.

 

Jeg er bare trist i dag. Ser ikke ut som Komplett har noe peiling på hva som har skjedd. Jeg skal kjøpe en billig 64GB M2 og teste om denne kommer opp i BIOS i dag, hvis den gjør det, så betyr det at mine er ødelagte. Da skal jeg reklamere på de til Komplett. Jeg føler ikke jeg har gjort noe galt i form av forberedinger o.l.

 

EDIT: Jeg har foreløpig gitt opp. Jeg prøvde til og med å flashe tilbake til gammel BIOS versjon, men dette nyttet ikke heller. Byttet også tilbake til gammel CPU uten at det hjalp. 

 

Jeg tror rett og slett at jeg var veldig uheldig ved BIOS flash, at M2 diskene ble defekt begge to under BIOS flashing prosessen. Det er det eneste logiske jeg kan tenke har skjedd. Evt. at jeg har ødelagt noe i HK pga den gamle CPU satt litt godt fast grunnet stock kjølepasta. Rart at den satt så godt fast etter 2 mnd.

 

Skal teste med en ny M2 disk om noen uker, bare for å bekrefte at de 2 jeg allerede har er defekt. Hvis den nye M2 disken ikke popper opp i BIOS, så har det skjedd en feil i Hovedkortet. De gamle SSD diskene mine vises i BIOS (de som er koblet opp via SATA). Det er kun M2 internt på HK som ikke fungerer.

 

Det skal også nevnes at jeg aldri har opplevd lignende før. Aldri hatt problemer etter CPU montering, og aldri hatt problemer etter BIOS flash. Men en gang må bli den første :p Skriv gjerne tilbake hvis du har opplevd noe lignende :)

 

Btw, her er HK mitt:

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, Socket-AM4

Endret av toholekadu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å unplugge diskene og cleare CMOS og deretter sette dem inn igjen. Du kan vel også prøve og se om det er noen valg i BIOSen for å tukle med (slå av/på/endre) selve m.2 slottsa. Tror det ligger under Advanced/onboard Devices seksjonen hvis jeg husker riktig.

Endret av Rajak
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Å bruke lang og tro tjeneste som argument, virker mot sin hensikt. Referanse til Edward John Smith som var kaptein på Titanic.  I hans levetid regnes han som den mest erfarne og høyest dekorerte sivile sjøkapteinen i England, og Europa forøvrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bruke lang og tro tjeneste som argument, virker mot sin hensikt. Referanse til Edward John Smith som var kaptein på Titanic.  I hans levetid regnes han som den mest erfarne og høyest dekorerte sivile sjøkapteinen i England, og Europa forøvrig.

 

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Prøv å unplugge diskene og cleare CMOS og deretter sette dem inn igjen. Du kan vel også prøve og se om det er noen valg i BIOSen for å tukle med (slå av/på/endre) selve m.2 slottsa. Tror det ligger under Advanced/onboard Devices seksjonen hvis jeg husker riktig.

Har prøvd dette. Har ikke clearet CMOS, grunnen til det er at mine andre eldre SSD disker fungerer fint på samme HK. Har testet alle valg som er mulige i BIOS, har loadet default oppsett og det meste i ASUS sine BIOS står på Auto uansett. Men takk for svar for det om :)

 

Har du:

 

Forsøkt "Load optimized defaults" i bios?

 

Forsøkt "gammel/eldre" versjon av bios? (Sjekk at cpu er støttet først).

Ja dette har jeg prøvd :) Og ja har sjekket at CPU er støttet til HK. PC er jo ny fra Feb 2019 :) Har B450 brikkesett med AM4.

Endret av toholekadu
Lenke til kommentar

Å bruke lang og tro tjeneste som argument, virker mot sin hensikt. Referanse til Edward John Smith som var kaptein på Titanic.  I hans levetid regnes han som den mest erfarne og høyest dekorerte sivile sjøkapteinen i England, og Europa forøvrig.

 

Jo det er for sin hensikt mtp at da slipper folk å svare ved å spørre om jeg har prøvd de mest vanlige løsninger de fleste teknikere tenker på når man opplever feil og problemer. Hvis det var dette med at "jeg har lang erfaring innenfor data" du tenkte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jo det er for sin hensikt mtp at da slipper folk å svare ved å spørre om jeg har prøvd de mest vanlige løsninger de fleste teknikere tenker på når man opplever feil og problemer. Hvis det var dette med at "jeg har lang erfaring innenfor data" du tenkte på.

Ja det var nok det. Det hjelper jo ikke å ha kjørt feilfritt i 20 år, når man krasjer.. he he.

 

Prøv å oppgrader BIOS'en enda en gang.

Lenke til kommentar

Ja det var nok det. Det hjelper jo ikke å ha kjørt feilfritt i 20 år, når man krasjer.. he he.

 

Prøv å oppgrader BIOS'en enda en gang.

 

Det er sant :p Jeg har allerede prøvd det flere ganger. Jeg har gitt opp. Venter spent på å teste en ny M2 disk for å bekrefte at de andre er defekt. Nå kjører jeg siste versjon av BIOS og har reset alle instillinger. Windows funker fint og CPU viser fine temps med min gamle SSD lol. Heldigvis at jeg hadde gamle SSD disker liggende :D

Endret av toholekadu
Lenke til kommentar

Det er sant :p Jeg har allerede prøvd det flere ganger. Jeg har gitt opp. Venter spent på å teste en ny M2 disk for å bekrefte at de andre er defekt. Nå kjører jeg siste versjon av BIOS og har reset alle instillinger. Windows funker fint og CPU viser fine temps med min gamle SSD lol. Heldigvis at jeg hadde gamle SSD disker liggende :D

Har du testet disken i en annen PC? virker snodig at den bare "dør"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er sant :p Jeg har allerede prøvd det flere ganger. Jeg har gitt opp. Venter spent på å teste en ny M2 disk for å bekrefte at de andre er defekt. Nå kjører jeg siste versjon av BIOS og har reset alle instillinger. Windows funker fint og CPU viser fine temps med min gamle SSD lol. Heldigvis at jeg hadde gamle SSD disker liggende :D

Hvis du starter Powershell eller cmd som administrator og kjører

diskpart

så skriver du 

list disk

 

Ser du den da?

 

PS. Har du noe i port 5 og 6 på sata?

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Hvis du starter Powershell eller cmd som administrator og kjører

diskpart

så skriver du 

list disk

 

Ser du den da?

 

PS. Har du noe i port 5 og 6 på sata?

 

Nei jeg så de ikke da heller. De var jo borte fra listen i BIOS også, så liten sjanse å finne de i Windows :p

Har ikke noe i port 5 eller 6 på SATA nei. Kun port 0,1, 2.

Endret av toholekadu
Lenke til kommentar

Har du testet disken i en annen PC? virker snodig at den bare "dør"

 

Det er planen å teste disse 2 M2 diskene i en annen PC, men det vil ta noe tid før jeg får tilgang på en annen PC med støtte for M2/NVMe ;) Hvis de virker i en annen PC, da vet jeg at noe er galt med hovedkortet mitt eller BIOS. Men rart at PCen skulle fungere fint i Windows med en eldre SSD, så jeg tipper at M2 diskene er korrupt eller defekt.

Lenke til kommentar

Det er planen å teste disse 2 M2 diskene i en annen PC, men det vil ta noe tid før jeg får tilgang på en annen PC med støtte for M2/NVMe ;) Hvis de virker i en annen PC, da vet jeg at noe er galt med hovedkortet mitt eller BIOS. Men rart at PCen skulle fungere fint i Windows med en eldre SSD, så jeg tipper at M2 diskene er korrupt eller defekt.

 

Goode!

 

Syntes det virker rart at begge diskene skal feile, men det er selvfølgelig ikke umulig! har selv hatt 3 stk Crucial M.2 disker som bare har feiliet helt random

Endret av kla3torsk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hørt at BIOS flashing kan gjøre skader ..

 

Utført korrekt fører ikke flashing til skader.

 

Du får M.2 til USB eller SATA konverter for noen hundrelapper, så kan du teste diskene dine.

 

Høres ut som problemer med kontrolleren til M.2 diskene.

 

Dersom du har vridd mye på CPU når du tok ut den gamle kan du ha skadet noe som gjør at kontrolleren for M.2 ikke får kontakt eller lignende, det samme kan skje ved feil i BIOS osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utført korrekt fører ikke flashing til skader.

 

Du får M.2 til USB eller SATA konverter for noen hundrelapper, så kan du teste diskene dine.

 

Høres ut som problemer med kontrolleren til M.2 diskene.

 

Dersom du har vridd mye på CPU når du tok ut den gamle kan du ha skadet noe som gjør at kontrolleren for M.2 ikke får kontakt eller lignende, det samme kan skje ved feil i BIOS osv.

 

Takk for info. Ja det må nevnes at den gamle (2 mnd gamle) CPU-en satt godt fast grunnet stock kjølepasta. Klarte ikke å løfte den av, så måtte vri kjøleren litt for at den skulle løsne. Tror du jeg har vært uheldig og ødelagt noe i HK? Rart at HK rapporterer alt OK ved diagnostikk verktøy i etterkant, men man vet jo aldri.

 

Skal sjekke ut denne adapter'n du snakker om :) Den høres veldig grei ut å ha tilgjengelig. Kjøper nok denne, tenker jeg. Jeg skal ha flashet BIOS korrekt, den ga tilbakemelding om vellykket prosess vertfall.

Endret av toholekadu
Lenke til kommentar

Takk for info. Ja det må nevnes at den gamle (2 mnd gamle) CPU-en satt godt fast grunnet stock kjølepasta. Klarte ikke å løfte den av, så måtte vri kjøleren litt for at den skulle løsne. Tror du jeg har vært uheldig og ødelagt noe i HK? Rart at HK rapporterer alt OK ved diagnostikk verktøy i etterkant, men man vet jo aldri.

 

Skal sjekke ut denne adapter'n du snakker om :) Den høres veldig grei ut å ha tilgjengelig. Kjøper nok denne, tenker jeg. Jeg skal ha flashet BIOS korrekt, den ga tilbakemelding om vellykket prosess vertfall.

Ettersom dette er ryzen så sjekk om pinsa på cpu er bøyd eller om gamle pins fra forrige cpu sitter fast i socket.

Kan også hende at nye cpu ikke sitter bra nok og du burde reseate den. Vet at jeg hadde det problemet der en av ramslotsa ikke fungerte før jeg reseata cpuen igjen.

Kan også hende du har skrudd igjen kjøeren for stramt/ ujevnt?

Endret av Rajak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...