Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU oppgradering førte til ødelagte M2 SSD disker?


Anbefalte innlegg

Ettersom dette er ryzen så sjekk om pinsa på cpu er bøyd eller om gamle pins fra forrige cpu sitter fast i socket.

Kan også hende at nye cpu ikke sitter bra nok og du burde reseate den. Vet at jeg hadde det problemet der en av ramslotsa ikke fungerte før jeg reseata cpuen igjen.

Kan også hende du har skrudd igjen kjøeren for stramt/ ujevnt?

 

Takk for info. Jeg har allerede tatt CPU av og på og sjekket pins, alt er OK. CPU sitter godt og kjøler er montert forsiktig. 

Jeg er mer redd for at jeg fjernet den gamle på feil måte da stock kjøler satt litt fast i CPU (etter kun 2 mnd bruk lol). Så jeg skal aldri bruke stock kjølepasta igjen :p Jeg vred i kjøleren for at den skulle løsne, men jeg skulle jo egentlig tatt å hektet av CPU fra sokkel først, og fjernet den fra kjøleren etterpå. Ser jo ut som HK fungerer fint i ettertid, så jeg vet egentlig ikke om jeg skadet HK i det hele tatt :/ Finner ikke noe tegn til skader.

 

Og temps er veldig fine på den nye CPU mens jeg sitter i Windows 10 på en alternativ SSD nå, ligger på min 30C og max 60C til normalt. Utførte en stress test i går og fikk max 79C, noe som igjen er helt innenfor normalen :) Skulle ønske jeg holdt meg under 70C da med den dyre kjølepastaen jeg kjøpte xD Bruker AMD sin stock kjøler til 2700X.

Endret av toholekadu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for info. Jeg har allerede tatt CPU av og på og sjekket pins, alt er OK. CPU sitter godt og kjøler er montert forsiktig. 

Jeg er mer redd for at jeg fjernet den gamle på feil måte da stock kjøler satt litt fast i CPU (etter kun 2 mnd bruk lol). Så jeg skal aldri bruke stock kjølepasta igjen :p Jeg vred i kjøleren for at den skulle løsne, men jeg skulle jo egentlig tatt å hektet av CPU fra sokkel først, og fjernet den fra kjøleren etterpå. Ser jo ut som HK fungerer fint i ettertid, så jeg vet egentlig ikke om jeg skadet HK i det hele tatt :/ Finner ikke noe tegn til skader.

 

Og temps er veldig fine på den nye CPU mens jeg sitter i Windows 10 på en alternativ SSD nå, ligger på min 30C og max 60C til normalt. Utførte en stress test i går og fikk max 79C, noe som igjen er helt innenfor normalen :) Skulle ønske jeg holdt meg under 70C da med den dyre kjølepastaen jeg kjøpte xD Bruker AMD sin stock kjøler til 2700X.

jeg ville ha prøvd å ta ut cmos batteriet i 30-60sek + clear cmos jumper/knapp ettersom det er en forskjell mellom det og load default settings. cleare cmos vil resete hardware konfigurasjonen og ta vekk alt dritt som kan ha blitt corrupted. Husk å ta ut strømkabel til psu mens du gjør dette for å tømme systemet for strøm.

Endret av Rajak
Lenke til kommentar

jeg ville ha prøvd å ta ut cmos batteriet i 30-60sek + clear cmos jumper/knapp ettersom det er en forskjell mellom det og load default settings. cleare cmos vil resete hardware konfigurasjonen og ta vekk alt dritt som kan ha blitt corrupted. Husk å ta ut strømkabel til psu mens du gjør dette for å tømme systemet for strøm.

 

Før jeg prøver det med CMOS, som jeg tviler på hjelper, så skal jeg teste selve M2 diskene for å se om de fungerer. Dette tester jeg neste uke med hjelp av en adapter. Så oppdaterer jeg her etterpå ;)

Lenke til kommentar

M.2 disker kan være vrien å faktisk se i BIOS

Siden de ofte kun er synlig under valg for oppstartsrekkefølge så vil de f.eks. ikke være synlig dersom CSM er slått av og diskene kun har legacy installasjon/oppsett.

 

Siden du har et ASUS kort med nyere BIOS versjon - forsøk å slå på CSM som ligger på boot-fanen og se om du kanskje har hatt en legacy installasjon av Windows 10 på den m.2'en som er systemdisk.

 

(Antar at BIOS oppdatering, og ihvertfall tilbakestilling til "optimized default" har deaktivert CSM, siden legacy-mode ikke er nødvendig for vanlige brukere)

 

Edit: Om CSM mot formodning skulle være aktivert - sjekk både "legacy" og "UEFI driver first" på storage device for å se om det gir noen forskjell.

Endret av horrorr
Lenke til kommentar

M.2 disker kan være vrien å faktisk se i BIOS

Siden de ofte kun er synlig under valg for oppstartsrekkefølge så vil de f.eks. ikke være synlig dersom CSM er slått av og diskene kun har legacy installasjon/oppsett.

 

Siden du har et ASUS kort med nyere BIOS versjon - forsøk å slå på CSM som ligger på boot-fanen og se om du kanskje har hatt en legacy installasjon av Windows 10 på den m.2'en som er systemdisk.

 

(Antar at BIOS oppdatering, og ihvertfall tilbakestilling til "optimized default" har deaktivert CSM, siden legacy-mode ikke er nødvendig for vanlige brukere)

 

Edit: Om CSM mot formodning skulle være aktivert - sjekk både "legacy" og "UEFI driver first" på storage device for å se om det gir noen forskjell.

Takk for svar. Men dette har jeg også allerede prøvd ut :) Både med CSM av og på, og UEFI eller Legacy first. Har prøvd alt :( Så når jeg får tak i denne M2 adapteren, så skal de bli spennende å teste M2 diskene i windows. Adapteren kobles til USB 3.1 port, så hvis M2 diskene fungerer, så skal de komme opp i OS.

Lenke til kommentar

Har du fjernet samtlige komponenter i pcen?

Altså alt av harddisker og kun latt det grunnleggende være igjen for å få til å gå inn i bios? Ingen M.2 disker skal være satt inn i pcen når du gjør dette...

 

Hvis du ikke har gjort det, så plugger du ut alt du skal, går inn i bios og sørger for å starte bios på nytt ved å "load optimized defaults" eller noe i den duren.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Samsung og Kingston M2 2280 disker, den ene på 1TB og den andre på 256GB.

Begge lager mange ulike drives - både ahci, sata og nvme protokollbaserte m.2 drives. Det har innvirkning på om de i de i det hele tatt funker i et usb 3.0 adapter eller ei.

Eksakt typebetegnelse er vesentlig å opplyses om i en support/hjelpe tråd.

Hva du tenker å kjøpe av et adapter m/link kan også være relevant å opplyse om.

Lenke til kommentar

PCIe-adapterkort for M.2, så skulle det vel være enklere å få testa dette i andre pc-er?

 

Jeg har allerede bestilt en USB 3.1 adapter ;)

 

Har du fjernet samtlige komponenter i pcen?

Altså alt av harddisker og kun latt det grunnleggende være igjen for å få til å gå inn i bios? Ingen M.2 disker skal være satt inn i pcen når du gjør dette...

 

Hvis du ikke har gjort det, så plugger du ut alt du skal, går inn i bios og sørger for å starte bios på nytt ved å "load optimized defaults" eller noe i den duren.

 

Jeg har testa og loada alt i bios uten noe harddisker tilkoblet HK, uten hell. Jeg orker ikke å demontere hele PCen vertfall.

 

Begge lager mange ulike drives - både ahci, sata og nvme protokollbaserte m.2 drives. Det har innvirkning på om de i de i det hele tatt funker i et usb 3.0 adapter eller ei.

Eksakt typebetegnelse er vesentlig å opplyses om i en support/hjelpe tråd.

Hva du tenker å kjøpe av et adapter m/link kan også være relevant å opplyse om.

 

Adapter jeg har tenkt å kjøpe er linket til komplett sin side tidligere i tråden, og det står at adapteren støtter 2280 M2/NVMe disker. Så satser på at det fungerer som en midlertidig testløsning. Hvis ikke, så gir jeg blaffen og kjøper meg en ny 2TB 2.5" SSD disk. Hater å bruke mer tid enn jeg allerede har gjort på å feilsøke alt mulig rart som sikkert ikke har en betydning :p Jeg er dønn sikker på at enten har BIOS flash forårsaket dette, eller demontering av gammel CPU kjøler (pga. denne satt godt fast). PC fungerer utmerket nå i dag med en eldre SSD disk jeg hadde liggende, så hele problemstillingen er ganske rar :(

 

Ikke sikkert disse virker i en USB adapter, ville heller testet de i en annen PC med riktig m.2 spor

 

Det får jeg se an, hvis de ikke fungerer med adapter, så kan det også bety at diskene er kaput. Prøver de gjerne i en annen PC senere i sommer.

 

 

Min Samsung Evo Plus virket ikke i USB adapteret, men virket i PCIe adapteret.

 

Kanskje jeg burde vurdert en PCIe adapter, men ganske rart at Komplett selger en USB adapter hvis den ikke fungerer? I tilfelle den ikke fungerer, så sender jeg den tilbake til Komplett.

Endret av toholekadu
Lenke til kommentar

Jeg har allerede bestilt en USB 3.1 adapter ;)

 

 

 

Jeg har testa og loada alt i bios uten noe harddisker tilkoblet HK, uten hell. Jeg orker ikke å demontere hele PCen vertfall.

 

 

 

Adapter jeg har tenkt å kjøpe er linket til komplett sin side tidligere i tråden, og det står at adapteren støtter 2280 M2/NVMe disker. Så satser på at det fungerer som en midlertidig testløsning. Hvis ikke, så gir jeg blaffen og kjøper meg en ny 2TB 2.5" SSD disk. Hater å bruke mer tid enn jeg allerede har gjort på å feilsøke alt mulig rart som sikkert ikke har en betydning :p Jeg er dønn sikker på at enten har BIOS flash forårsaket dette, eller demontering av gammel CPU kjøler (pga. denne satt godt fast). PC fungerer utmerket nå i dag med en eldre SSD disk jeg hadde liggende, så hele problemstillingen er ganske rar :(

 

 

 

Det får jeg se an, hvis de ikke fungerer med adapter, så kan det også bety at diskene er kaput. Prøver de gjerne i en annen PC senere i sommer.

 

 

 

 

Kanskje jeg burde vurdert en PCIe adapter, men ganske rart at Komplett selger en USB adapter hvis den ikke fungerer? I tilfelle den ikke fungerer, så sender jeg den tilbake til Komplett.

Jeg kan spare deg for bryet og tiden du kommer til å bruke.

Adapteret kan kun benyttes til m.2 sata drives.

ICY BOX

IB-184M2

External USB 3.1 enclosure for M.2 SATA SSD

https://www.raidsonic.de/products/external_cases/external_cases_m2_m_sata/index_en.php?we_objectID=4186

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg kan spare deg for bryet og tiden du kommer til å bruke.

Adapteret kan kun benyttes til m.2 sata drives.

ICY BOX

IB-184M2

External USB 3.1 enclosure for M.2 SATA SSD

https://www.raidsonic.de/products/external_cases/external_cases_m2_m_sata/index_en.php?we_objectID=4186

Her er M2 disken min: https://www.komplett.no/product/1005330/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/kingston-a1000-960gb-m2-ssd?noredirect=true?noredirect=true#technical-details

Og her er adapteren: https://www.komplett.no/product/957699/datautstyr/lagring/harddiskerssd/eksterne-kabinetter/icy-box-ib-184m2-usb-31-to-m2-adapter?noredirect=true?noredirect=true#technical-details

 

Så denne adapteren kan ikke lese M2 disken min? Jeg ser det at Adapteren støtter 2280 ekspansjon, men jeg vet ikke om Kingston M2 disken går under ICY box eller IB-184M2 :/ Jeg er veldig noob på M2/NVMe disker. Dette var min første PC med denne type disker. 

 

Damn.. Skulle bare holdt meg til 2.5 SSD disker :p

Endret av toholekadu
Lenke til kommentar

Kontrolleren i det adapteret er beregnet for å koble sammen en SATA m2 SSD til USB 3.1

 

ASM1351 is latest generation of ASMedia’s single chip solution, bridging the USB3.1 to Serial ATA host interface with highly integrated SuperSpeedPlus, SuperSpeed, High speed, and SATA1.5/3.0/6.0Gbps

 

http://www.asmedia.com.tw/eng/e_show_products.php?cate_index=172&item=156

 

https://www.raidsonic.de/products/external_cases/external_cases_m2_m_sata/index_en.php?we_objectID=4186#technical_data

 

 

Du har en nvme SSD og trenger et adapter tilpasset dette.

 

M2 er bare formfaktoren og den fysiske kontakten.

Lenke til kommentar

btw, et lite spørsmål. Når du installerte windows, var m.2 diskene fortsatt tilkoblet?

 

Fordi ihvertfall hos meg så vil ikke m.2 disken min bli oppdaget før jeg kommer inn i installeren til windows hvor man velger hvilken disk man vil installere på. Når windows er da installert, så dukker den opp i bios

 

anyhow, adapteren er kun for sata m.2 og ikke nvme som du har.

Endret av Rajak
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Her er M2 disken min: https://www.komplett.no/product/1005330/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/kingston-a1000-960gb-m2-ssd?noredirect=true?noredirect=true#technical-details

Og her er adapteren: https://www.komplett.no/product/957699/datautstyr/lagring/harddiskerssd/eksterne-kabinetter/icy-box-ib-184m2-usb-31-to-m2-adapter?noredirect=true?noredirect=true#technical-details

 

Så denne adapteren kan ikke lese M2 disken min? Jeg ser det at Adapteren støtter 2280 ekspansjon, men jeg vet ikke om Kingston M2 disken går under ICY box eller IB-184M2 :/ Jeg er veldig noob på M2/NVMe disker. Dette var min første PC med denne type disker. 

 

Damn.. Skulle bare holdt meg til 2.5 SSD disker :p

Den adapteren du har kjøpt er til M2 SATA.

OG

Det er tydeligvis forskjell på M2 PCIe og M2 SATA.

https://en.wikipedia.org/wiki/M.2

 

420px-SATA_Express_interface.svg.png

 

Jeg koblet en Samsung 970 EVO plus til en slik adapter, og det virket ikke og disken ble fryktelig varm.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...