Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny forslag om uføretrygd fra regejeringen, og utdanning


Mann1982

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Mulig det sto at de som var under 26 fikk det nærmest automatisk.

Nei, det stemmer overhode ikke. Å søke uføretrygd er en lang og hard kamp om ikke NAV er på din side. Har familie medlemmer som nærmest ble trakassert fra å gjøre det da de mente hun var frisk nok til å jobbe noe vedkommende ikke er. Det er en myte at det er enkelt å få det da dersom du ikke har god dokumentasjon på yrkesskade sliter. Om du er født med et handicap og har god dokumentasjon på det kan det i noen tilfeller gå kjappere om man er heldig.

 

Og om man tror det er lett å leve på uføretrygd bør man gå litt i seg selv. Det å være uføre er en stor belastning psykisk da man nærmest føler seg ubrukelig. De som tror uføre har det gøy på skattebetalerenes bekostning kan ta seg en bolle.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle som er ufør burde få samme sum utbetalt, og før noen trekker inn det med de har jobbet og fortjener mer, det er noe de skal få når de blir pensjonister når de har passert 60

Da blir det mye mindre folk på sosialen

 

De kan også belønne arbeid, istedet for det de gjør i dag, å straffe

En kan i dag tjene omtrent 37k før de trekker penger og det lønner seg rett og slett ikke å jobbe over det, da de trekker tilsvarende og med mindre man er i 100% jobb..  

Lenke til kommentar

70%?

 

Om ein må ha stort leilighet i Oslo-sentrum, kanskje. Men er ein ufør, så er det null behov å bo i sentrum. Ein finner mange rimelige leiligheiter i nærheita av Bodø, Kirkenes o.l.

 

Ein resepsjonist på hotell for ca 18000kr/månad utbetalt. Uføre skal ikkje ha meir enn det. Dei som jobber i 100% stilling skal ikkje ha mindre penger enn de som lever av staten.

For det første burde ingen tjene så lite. Å ha en jobb som fører til at du knapt kan delta i samfunnslivet og ha et visst forbruksnivå er ingen tjent med. Aller minst kapitaleierne.

 

For det andre er det ganske håpløst å foreslå at uføre bare må flytte til slike steder. Mange har familie og barn de må forholde seg til for ikke å snakke om partnere som potensielt er i full jobb nettopp på steder som Oslo og Bergen hvor det er høyt press i boligmarkedet. Og har du tenkt på kostnaden mindre steder får om flere uføre skulle begynne å flytte dit? Mennesker små samfunn antakeligvis går i tap på å ha boende i kommunen sin? Hvorfor dra fra større steder med bra tilrettelagt støttetilbud hvor hvert menneske koster samfunnet mindre pga sentralisering?

 

Anonymous poster hash: 82e83...d5e

Lenke til kommentar

Nei, det stemmer overhode ikke. Å søke uføretrygd er en lang og hard kamp om ikke NAV er på din side. Har familie medlemmer som nærmest ble trakassert fra å gjøre det da de mente hun var frisk nok til å jobbe noe vedkommende ikke er. Det er en myte at det er enkelt å få det da dersom du ikke har god dokumentasjon på yrkesskade sliter. Om du er født med et handicap og har god dokumentasjon på det kan det i noen tilfeller gå kjappere om man er heldig.

 

Og om man tror det er lett å leve på uføretrygd bør man gå litt i seg selv. Det å være uføre er en stor belastning psykisk da man nærmest føler seg ubrukelig. De som tror uføre har det gøy på skattebetalerenes bekostning kan ta seg en bolle.

Jeg snakker om ung ufør tillegget. Ikke om å bli ufør i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg snakker om ung ufør tillegget. Ikke om å bli ufør i utgangspunktet.

Og innlegget mitt handler om det og. Det er ingen automatikk i det. Dette er noe en må søke om i tillegg og har en god del tillegskritterier.

Lenke til kommentar

Og innlegget mitt handler om det og. Det er ingen automatikk i det. Dette er noe en må søke om i tillegg og har en god del tillegskritterier.

La meg sitere fra vedlegget i første post:

 

"I dag får nesten alle som får fastsatt uføretidspunktet til før fylte 26 år innvilget høyere minsteytelse som ung ufør."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

La meg sitere fra vedlegget i første post:

"I dag får nesten alle som får fastsatt uføretidspunktet til før fylte 26 år innvilget høyere minsteytelse som ung ufør."

Det er ikke hva de jeg har vært i kontakt med sin opplevelse. Men om det stemmer er det jo bra forøvrig. Fikk selv beskjed om at det skulle mye til før man får det.

Lenke til kommentar

Det er ikke hva de jeg har vært i kontakt med sin opplevelse. Men om det stemmer er det jo bra forøvrig. Fikk selv beskjed om at det skulle mye til før man får det.

Ok. La for all del din anekdotiske kunnskap være basis for en diskusjon om regjeringsbestemmelser.

 

Og det er jo ikke bra når regjeringen ønsker at det ikke skal være slik!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At man får ung ufør når sykdom- eller skadetidspunktet er før 26, er ikke garantert. Jeg vet om mange som måtte innom rettsvesenet for å få ung ufør, selv om de både var under 26 på tidspunktet og sykdom- eller skadetidspunktet var før 26 år.

Og er man under 20, så har man ikke krav på ung ufør før man fyller 20.

 

Edit:

Regjeringen og NAV liker å trekke frem glansbilder når det gjelder velferdsstaten. De liker å trekke frem at vi har høyt trygdenivå, og at ingen dør fattige i Norge.

Det er dette bildet de fleste baserer de såklate objektive meningene de har når det gjelder uføre i Norge.

 

Den faktiske realiteten blant de trygdede er derimot:

 

  • Minstetrygd er så lav at folk må supplere trygda med sosialstønad kun for å dekke minsteterskelen for overlevelse
  • Ingen med ung ufør utenfor de tre største byene kvalifiserer til bostøtte, da bruttoinntekt er for høy (nettoinntekt er lavere enn det den ville vært før trygdereformen 2015)
  • Medisiner utover det som dekkes på blåresept dekkes ikke av NAV. Dette dekkes på andre ytelser som AAP og livsopphold
  • Mange dør pga manglende varme om vinteren, og selvmordsraten blant uføre er skyhøy
  • Trygdede blir regelrett straffet for å leve så normalt som mulig, med de lytene de måtte ha. Trygdede mister opp til en fjerdedel av sin inntekt når man flytter sammen med sin kjære for nettopp å spare penger på boutgifter. I mange tilfeller mister man ytterligere mer i disponibel inntekt pga denne straffen.
  • Trygdede bor gjerne også der det er svært mangelfull kollektiv transport. Dette skaper et krav om privat transport, da bil. Bil er dyrt.
Endret av Dragen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Det er et nytt forslag om endring om uføretrygden i Norge:

 

https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2019/04/28/195573087/regjeringens-forslag-skaper-usikkerhet-for-ufore

 

Her er høringsnotatet: https://www.regjeringen.no/contentassets/0e4d0aa0e2f24fcd98862878e474e04c/horingsnotat-220119.pdf

 

I følge de nye endringene vil det ikke være mulig for å ta en heltids utdanning mens man er 100% varig ufør?

Vel. Det er allerede slik at det *ikke* nødvendigvis er mulig å ta en heltids utdanning mens man er 100% varig ufør.

 

Disse endringene endrer jo ikke nevneverdig på det.

 

Dersom man klarer studier på heltid, på en krevende linje så kan det være grunn til å tro at det har skjedd noe med forutsetningene man fikk uføretrygd for... men det må vurderes individuelt, og helhetssituasjonen teller.

 

Knoter man seg gjennom et enkelt studie med normal progresjon ("heltid" i studiepoeng,) middelmådige resultater, og unormalt lav innsats målt i timer... mens man setter alt det andre på vent, og ofrer mye ellers for å få det til... så er det greit.

 

Går man normalt gjennom medisinstudiet eller noe annet virkelig krevende, med normal progresjon og normal timeinnsats og og normal fungering ellers... så er det ikke greit. Da er det nesten helt sikkert at den vurderingen om at man er 100% arbeidsufør enten skjedde på feil grunnlag, eller at noe har skjedd sånn at man er blitt arbeidsfør.

 

Selv havner jeg i førstnevnte kategori. Var midt i en utdannelse jeg egentlig ikke burde fullføre da det gikk på bekostning av helsa... og alt annet - men var for sta til å gi opp. Helt greit det - holdt nav informert om helhetssituasjonen og fikk lov til å fortsette i de 2 årene som gjenstod, etter at 100% ufør ble innvilget. Ser heller ikke for meg at de vil nekte når jeg nå akter å fortsette enda litt videre, men da på deltidsbasis.

 

Det er en ren selvfølge at man skal kunne studere selv om man er 100% ufør. Det gir mening og livsglede... og det er ofte den eneste veien fram til de jobbene som gjør det mulig å utnytte den restarbeidsevnen som er igjen hos den enkelte.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ung-uføre få mer enn folk som har jobbet litt?

Uten at jeg vet det sikkert, så vil jeg tippe at det er mange som har jobbet i lengre perioder, som får mindre enn ung-uføre

Fordi de ikke har hatt muligheten til å jobbe. De som får ung ufør får det ikke fordi det er moro å få men fordi de ikke har sjansen engang til å jobbe litt før de blir uføre. Det blir ganske hjertesløst å si til folk som ikke har muligheten engang at sorry mac, du kommer aldri til å kunne krabbe deg ut av fattighullet på grunn av at du har vært så uheldig å bli født med xxx/utsatt for en ulykke/skadet deg/etc. Hvor rettferdig blir det å bare tråkke dem enda mer ned?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En dag får en psykisk ustabil person på trygd nok av trakasseringen vi får fra stat og regjering, og vi får en ny Breivik.

 

 

En saksbehandler i norge har allerede mistet livet sitt. Hun ble knivstukket og drept av en bruker som ikke hadde fått pengene sine og som var strukket veldig tynt. Staten trenger dessverre enda en påminnelse virker det som, den er garantert å komme. 

Lenke til kommentar

70%?

 

Om ein må ha stort leilighet i Oslo-sentrum, kanskje. Men er ein ufør, så er det null behov å bo i sentrum. Ein finner mange rimelige leiligheiter i nærheita av Bodø, Kirkenes o.l.

 

Ein resepsjonist på hotell for ca 18000kr/månad utbetalt. Uføre skal ikkje ha meir enn det. Dei som jobber i 100% stilling skal ikkje ha mindre penger enn de som lever av staten.

Du mener at uføre, som veldig sannsynlig kan slite med å forflytte seg, skal flytte ut av oslo? Hahahahhahahahahhahahahahahaha... 

 

Er du også for total isolasjon av folk bare for moro skyld også? 

Lenke til kommentar

Lurer også på om det virkelig er slik at folk med psykologisk probler kan bli ufør, hvis det ikke er noe helt spesielt så er vel det noe som man oftest blir frisk av og kanske ikke uførhet er det beste da det ofte fører til utenforskap og mer psykiske problemer dertil.

 

Er det seriøst nok og behandling har blitt utprøvd så ja, de kan få ufør. Nav er mye hit and miss, selv ting man egentlig skal ha krav på kan man få flere avslag på før man får gjennomslag. Du skal ironisk nok være veldig sterk for å takle å være syk i norge. 

Lenke til kommentar

Det er ingen automatikk i at man får ufør, eller ung ufør. Staten vil helst unngå at folk blir det. Finnes ingen automatikk i dette, det er levende mennesker som bestemmer hver eneste sak individuelt.

Som jeg allerede har presisert overfor andre brukere her så gjelder dette kun tillegget for ung ufør og det er ikke jeg som påstår det men forfatteren av dette vedlegget (høringsnotatet).

 

Jeg er fullstendig klar over at man ikke får det automatisk men må søke om det. Men påstanden fra høringsuttalelsen er altså at om man først har fått innvilget ufør og er under 26, eller grunnen til den nedsatte arbeidsevnen oppstod før man var 26, så får nærmest alle også ung ufør tillegget.

 

Jeg synes dette virker greit. Regjeringen er åpenbart uenig. Og om dere mener dette ikke stemmer bør dere finne ut hvordan dere kan svare på høringen.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

 

Er det seriøst nok og behandling har blitt utprøvd så ja, de kan få ufør. Nav er mye hit and miss, selv ting man egentlig skal ha krav på kan man få flere avslag på før man får gjennomslag. Du skal ironisk nok være veldig sterk for å takle å være syk i norge.

Ja dem får vel tabletter som quick fix åga resurser men langsiktig gjør vondt verre.

Lenke til kommentar

 

Det kryr av studier som ikke er helt fylt opp og å fylle opp de med flere studenter fører til at snittkostnaden per student blir enda lavere. 

Løsningen hvis ikke studieplassene er fylt opp, er å på sikt redusere antall plasser, ikke fylle dem opp med personer som studerer som fritidsbeskjeftigelse og ikke kommer til å benytte den dyre utdanninga (til hundretusenvis av kroner) i arbeidslivet.

Blir det fullt, vil det automatisk medføre krav om økte bevilgninger til enda flere studieplasser. Ingen vil sørge for å kaste ut hobbystudentene, enda de ikke har behov for utdanning, i og med at de allerede har sørget for å skaffe seg ei trygg årslønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi de ikke har hatt muligheten til å jobbe. De som får ung ufør får det ikke fordi det er moro å få men fordi de ikke har sjansen engang til å jobbe litt før de blir uføre. Det blir ganske hjertesløst å si til folk som ikke har muligheten engang at sorry mac, du kommer aldri til å kunne krabbe deg ut av fattighullet på grunn av at du har vært så uheldig å bli født med xxx/utsatt for en ulykke/skadet deg/etc. Hvor rettferdig blir det å bare tråkke dem enda mer ned?

Hvor rettferdig er det å gi folk som har jobbet, mindre penger enn de som ikke har jobbet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...