Gå til innhold

Rekord: Snart to uker siden Storbritannia brukte kullkraft


Anbefalte innlegg

 

Forutsatt at anlegget (kraftverket) var gratis og alle jobbet gratis der og alle innsatsfaktorer var gratis!

Om du har et kraftverk på 250MW så bruker det gass for 150 000kr PR time. Eller 1,3 milliarder kr PR år.

 

Det som er interessant er hva man betaler for kjemisk energi som storbruker. 29 øre PR kWh er det samme som 2,9kr PR liter for diesel. Når man da begynner å regne er det klart at Hydrogen og bio alternativer må bli billigere.

Er poenget ditt at gass er billigere enn diesel? Poenget mitt var at gass er alt for dyrt til strømproduksjon i forhold til sol og vind. Ny vindstrøm ca 30 øre per kWh, gass ca kr 1 per kWh (62 øre +++)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er poenget ditt at gass er billigere enn diesel? Poenget mitt var at gass er alt for dyrt til strømproduksjon i forhold til sol og vind. Ny vindstrøm ca 30 øre per kWh, gass ca kr 1 per kWh (62 øre +++)

Poenget er at det er ofte vanskelig å vite hva man betaler for naturgass. Bare spørr en storbruker.

 

Diesel vet alle hva koster. Mye spesial avtaler i naturgass markedet.

 

Det andre var at driftskostnader er svært små i forhold til fuel. Mange kraftstasjoner er ubemannet og har gjerne hovedservise hvert 5 år. Da snakker vi gassturbiner og stempelmotorer. Atom og kullkraft trenger nok mere bemanning.

 

At vindstrøm koster 30øre PR kWh tviler jeg litt på. Skal man garantere en kraftleveranse må man kunne levere. Det betyr at man må ha tilleggskraft når det ikke er vind. Denne tileggskraften kommer gjerne fra gass. Koster den 1 kr PR kWh blir det svært billig vindkraft. Tror de prisene er bare for tilfeldig kraft levert til nettet.

Lenke til kommentar

At vindstrøm koster 30øre PR kWh tviler jeg litt på. Skal man garantere en kraftleveranse må man kunne levere. Det betyr at man må ha tilleggskraft når det ikke er vind. Denne tileggskraften kommer gjerne fra gass. Koster den 1 kr PR kWh blir det svært billig vindkraft. Tror de prisene er bare for tilfeldig kraft levert til nettet.

Det er dette som er Norge sin store mulighet, dersom vi ønsker inntekter for å supplere oljeinntekter i årene som kommer.

Vannkraften vår har vært priset mellom 20 og 30 øre/kWh på Nord Pool over lange perioder.

I går fungerte vår vannkraft som batteri for dansk vindkraft, ved at vindkraften i Danmark ble priset til 5 øre/kWh og Norge importerte mye energi for å spare på vannet.

Etter ACER-samarbeidet ser det ut til at markedsprisen i snitt vil ligge mellom 40 og 50 øre/kWh, og Statkraft tjener mer penger enn tidligere.

Hvorfor ikke bygge ut vår egen vindkraft, da samspillet mellom vind, bølger og vannkraft gjør at den norske vannkraften er et batteri på 80 TWh.

Uten full råderett på energiområdet selv kommer vi neppe under 30 øre/kWh i snittpris over året i Norge, den tiden kan være forbi med ACER-samarbeidet.

Hvorfor ikke tenke på samme måte med salg av fornybar energi som vi tenker om fossil energi?

Lenke til kommentar

Uten full råderett på energiområdet selv kommer vi neppe under 30 øre/kWh i snittpris over året i Norge, den tiden kan være forbi med ACER-samarbeidet.

 

Hva baserer du dette på? Det er ingenting i ACER sammarbeidet som gir hurtig utslag i løpet av måneder. Du sprer FUD.

https://www.cicero.oslo.no/no/posts/klima/acer-faar-mindre-makt-enn-enkelte-fryktet?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3

 

Kànskje like greit du slutter med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva baserer du dette på? Det er ingenting i ACER sammarbeidet som gir hurtig utslag i løpet av måneder. Du sprer FUD.

https://www.cicero.oslo.no/no/posts/klima/acer-faar-mindre-makt-enn-enkelte-fryktet?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3

 

Kànskje like greit du slutter med det?

ACER ble innført i EØS-avtalen 05.05.2017, og kurven for strømpriser på Nord Pool viser at strømprisen er høyere etter den tid.

Nå er ACER-samarbeidet nytt, så det må gå noen år før vi kan si noe sikkert om virkningene, men det er ganske logisk at med et større marked vil prisene speile det markedet som er størst.

Med andre ord blir Nord Pool et lite marked sammenlignet med Tyskland, Frankrike og England, som er det markedet Nord Pool reklamerer med for kunder som Statkraft.

 

OguIaE3.png?1

Lenke til kommentar

ACER ble innført i EØS-avtalen 05.05.2017, og kurven for strømpriser på Nord Pool viser at strømprisen er høyere etter den tid.

Nå er ACER-samarbeidet nytt, så det må gå noen år før vi kan si noe sikkert om virkningene, men det er ganske logisk at med et større marked vil prisene speile det markedet som er størst.

Med andre ord blir Nord Pool et lite marked sammenlignet med Tyskland, Frankrike og England, som er det markedet Nord Pool reklamerer med for kunder som Statkraft.

 

OguIaE3.png?1

 

Nå velger du å plukke en knøttliten bit av fakta og man kan vel egentlig si at du lyver. Selv din egen kurve viser at prisene har steget lenge før det.

 

At strømforbruket i Norge har steget jevt og trutt velger du også å utelate.

 

Å trekke det som en relevans inn mot ACER er bare patetisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget er at det er ofte vanskelig å vite hva man betaler for naturgass. Bare spørr en storbruker.

 

Diesel vet alle hva koster. Mye spesial avtaler i naturgass markedet.

 

Det andre var at driftskostnader er svært små i forhold til fuel. Mange kraftstasjoner er ubemannet og har gjerne hovedservise hvert 5 år. Da snakker vi gassturbiner og stempelmotorer. Atom og kullkraft trenger nok mere bemanning.

 

At vindstrøm koster 30øre PR kWh tviler jeg litt på. Skal man garantere en kraftleveranse må man kunne levere. Det betyr at man må ha tilleggskraft når det ikke er vind. Denne tileggskraften kommer gjerne fra gass. Koster den 1 kr PR kWh blir det svært billig vindkraft. Tror de prisene er bare for tilfeldig kraft levert til nettet.

 

Så vidt jeg vet så avtales ikke kraftleveranser lang tid i forveien og dersom det er på årsbasis så er ikke risikoen særlig stor for vindkraft heller (jevn produksjon fra år til år). Hos Nord Pool forhandler selger og kjøper et døgn i forveien (strømbalanse og kjente priser hele tiden 24 timer før leveranse). Så vidt jeg vet så omsettes det meste av kraften i Norden og de baltiske land på denne måten. Nord Pool's store fortjeneste er at børsen sørger for balanse i tilbud og etterspørsel i et stort marked. Alle får strøm, selv om prisen unntaksvis blir svært høy (og mange ganger svært lav).

 

Så vidt jeg vet har vindkraft en forkjørsrett på en eller annen måte., hvilket er en favorisering av vindkraft. Verdien av denne favoriseringen vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så avtales ikke kraftleveranser lang tid i forveien og dersom det er på årsbasis så er ikke risikoen særlig stor for vindkraft heller (jevn produksjon fra år til år). Hos Nord Pool forhandler selger og kjøper et døgn i forveien (strømbalanse og kjente priser hele tiden 24 timer før leveranse). Så vidt jeg vet så omsettes det meste av kraften i Norden og de baltiske land på denne måten. Nord Pool's store fortjeneste er at børsen sørger for balanse i tilbud og etterspørsel i et stort marked. Alle får strøm, selv om prisen unntaksvis blir svært høy (og mange ganger svært lav).

 

Så vidt jeg vet har vindkraft en forkjørsrett på en eller annen måte., hvilket er en favorisering av vindkraft. Verdien av denne favoriseringen vet jeg ikke.

Jeg betrakter deg som en av de mest seriøse her på kommentarfeltet, så kanskje det er muligheter for å lære litt uten innblanding av masse feilinformasjon.

Kurven for strømpriser viser en økning etter at ACER tok over som regulerende myndighet på energimarkedet, men er usikker på om dette skylles at markedet er blitt større eller andre ting.

Nettsiden til Statnett sier at markedet til de som handler på Nord Pool også omfatter Tyskland, Frankrike og England, uten at vi får tilgang til prisene utenom Nord Pool, hvorfor er prisene utenfor Nord Pool forsøkt holdt skjult?

ACER er relativt nytt for oss i Norge og jeg tar bilde av Nord Pool sin side en gang pr. dag, for å se utviklingen.

Ut fra det jeg ser virker det som landene rundt oss priser seg helt likt med oss, og da blir det slik at svenskene kan selge norsk vannkraft til Latvia eller Tyskland, og egentlig tjener pengene på vår energi, på prisforskjellen mellom Latvia og Sverige.

Er dette rett forstått?

Jeg tror vi betaler høyere strømpriser fordi det tyske markedet er dominerende, og de eksporterer sin kraft videre til Frankrike og de andre landene de grenser til.

Jeg innbiller meg at snittprisen på strøm over tid vil ligge mellom 40 og 50 øre på Nord Pool etter ACER.

Tidligere kunne vi regne med strømpriser rundt 30 øre, så ja myndighetene har klart å heve strømprisen med rundt 10 øre/kWh ved å godta at ACER er i førersetet.

Hva er din vurdering av dette?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som vet om ombygde kullkraftverk i England som går på biomasse/vedfyring fortsatt blir karakterisert som fossil energi eller grønn energi ?

 

Edit: ser ut som det foreløpig kun er et ombygd kraftverk.

 

 

Biomass generation also increased by 13% in 2018 to 36TWh. This was due to the former coal plant at Lynemouth in Northumberland reopening to run on imported wood pellets and Drax in Yorkshire converting a fourth unit to burn the fuel.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvor store inntekter vil Norge tape dersom Storbritannia avslutter import av Norsk gass?

 

Flott at Storbritannia blir grønnere, men hva blir konsekvensene for Norge?

 

Siden politikerne er for feige til å starte omstillingen vil den heller komme som et sjokk og føre til en langt vanskeligere prosess når vi har mindre penger til å takle omstillingen.

Lenke til kommentar

Nå velger du å plukke en knøttliten bit av fakta og man kan vel egentlig si at du lyver. Selv din egen kurve viser at prisene har steget lenge før det.

 

At strømforbruket i Norge har steget jevt og trutt velger du også å utelate.

 

Å trekke det som en relevans inn mot ACER er bare patetisk.

At strøm forbruket stiger jevnt og trutt er en selvfølge som ikke trenger og nevnes.. Har det gjort siden vi begynte og bruke strøm. Jevnt og trutt er vel fin måte og si det på. Da vi har en ganske eksponentiell vekst.

 

Noe vi har tar høyde for og bygger ut. ACER er den ene store forandringen, og man så utslaget på vinteren.

Lenke til kommentar

Er poenget ditt at gass er billigere enn diesel? Poenget mitt var at gass er alt for dyrt til strømproduksjon i forhold til sol og vind. Ny vindstrøm ca 30 øre per kWh, gass ca kr 1 per kWh (62 øre +++)

Har sett litt på gasspriser rundtomkring. Det kan se ut som om gass noen steder selges til under 10øre PR kWh energi.

 

Opp til 20øre PR kWh er vanlig. I Norge har jeg hørt 26øre PR kWh men i praksis blir det dyrere pga at man kjøper gjerne Lng som koster noe mere. Ellers så kan man se på gassmengden Norge eksporterer og dele på våre inntekter.

 

Med 50% virkningsgrad kan man lage strøm til 20øre PR kWh når gassen koster 10øre.Men kraftstasjoner må bygges og driftes. Sluttprisen blir nok litt høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...