Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Ulovlig" utnytting av ENK foretak


Anbefalte innlegg

Har jobbet i knappe 1 år nå som regnskapsmedarbeider i et større byrå.

 

Har hatt en kunde som stiller seg veldig ut, det er ikke revisor i bilde heller. Kontoret er huset til eier.

Det er oppføring av bygninger som er formålet

 

Men altså. Jeg stusser ekstremt mye over kjøpene denne personen gjør. Det er ENK, men har 4/5 ansatte. Det er veldig mange private uttak hver mnd og jeg har gjort med kjent med både barn og familiemedlemmer sine navn og tilknytning ettersom jeg må spørre hver gang hva disse pengene gikk til osv.

 

Forklarer et par hendelser så får dere selv ideen av hvordan hendelsene skjer.

Desember 2018: Kjøper en grill hos den vanlige byggvareforhandleren, på en faktura som lyder på over 100k, så godt gjemt mellom alle planker og skruer i artikkelregisteret.  Forklaring: Grill til firmaet, grillfester og sosialt innad.   OK

 

Mars 2019: Kjøper en grill i en stor faktura nå også.   Forklaring: Grill til firmaet, gammel grill ødelagt

( en grill er en type weber til 14990kr og er helsort, nye typen er en sølv weber av annen HELT annen type)  

 

Ber om dokumentasjon på egentlig alt her.. Ødelagt grill og at ny grill står på "kontoret" til firmabruk.

Får dokumentasjon med dette i form av signatur og et bilde av en grill? ( Jaja...)

 

April 2019: Får en god del kvitteringer for utlegg "firmafest" rundt 4k. Med en kommentar, "Nye grillen var en suksess"

 

Besøker "kontoret" for å hente bilag i April. Ser altså da den første grillen de kjøpte som var Helsort og typen som gjenspeiler den første som er kjøpt, slenger en kommentar om at nye grillen var råfin og drar derifra.

 

Her skjønner jeg jo at han lyver og tror jeg ikke vet hva som skjer.  Misstenkte nemlig at den andre grillen er tatt med til hytta hans. ( Stor sannsynlighet for dette)

 

Altså..JEg kan fortsette med en god del hendelser, alt ifra kjøp av hengere, stillas, Altså SÅ mye som kan brukes i firmaet og være reelt, men som jeg skjønner er til privat bruk.

 

Min sjef sier vi ikke får gjort mye annet enn å "stole" på kunden og gi beskjed om at dette er misstenkelig og blir man sjekket så må man stå for den dokumentasjonen som er gitt.

 

Kunden er hyggelig og betaler alltid regningen uten å klage, leverer innenfor frister osv osv. Men jeg misstenker at han regner med at han kan slippe unna med sin gode "skikk" for å være en god kunde for oss.. Altså det er veldig lett å ikke få med seg slike ting. Det er bare jeg som er ekstremt nazi og nøye på det.

 

Har lagd en liten oppsummering som jeg skal sende til kunden som jeg kommer til å informere om at vi ser på som misstenkelig og ha vedkommende sin kommentar som dokumentasjon dersom en sjekk vil komme senere.

 

Det er snakk om nærmere 400k ila 3 siste årene som jeg er rimelig sikker på har gått til privat bruk.

 

Nevneverdig; Griller 35k), stillaser 40k, maling 20k, byggvare 260k, hengere 20k 

Ellers er det masse smått her der.

 

Byggvarene har vært merket med adresser som til feks hytta hans, datteren sitt hus, sønner sitt hus, og sitt eget hus så har jeg sett mistenkelig på det.

 

De bor alle sammen i byen her og jeg har faktisk kjørt forbi alle husene flere ganger. De har jo som jeg misstenkte ny kledning, nye terrasser, nytt tak etc etc. Gud vet hva som er gjort på innsiden.

 

Vedkommende er jo som å se på som en lokal helt siden han pusser opp "byen" hus for hus og er kjent blant de gamle og i avisen..Så tror ikke noe går imot han heller hvis det skulle komme opp noe.

 

Men hva annet kan jeg gjøre bare for å få en HELT fullverdig sjekk på at alt han gjør er lovlig? 

 

Jeg personlig blir litt små dårlig moralsk av å føre regnskapet hans da jeg misstenker alt dette og vet han slipper unna med det.

 

Jeg får kommentarer som: Dårlig merking, feil merking etc etc når vi kommenterer ting som vi ser på som uvanlig..Så thats it.

 

 

 

Nei jeg er ikke en sjalu regnskapsfører...Jeg ønsker simpelthen ærlighet og at ting skal gjøres riktig når det kommer til det økonomiske.



Anonymous poster hash: c36e2...0b5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ta det opp som hjelpsom veiledning.

 

Minn om at du ser at anleggsadresse X (barns adresse) er oppført og at det er tatt fradrag for kostnader til et prosjekt på denne adressen, men at det ikke er fakturert noe til en kunde på prosjektet, og at man da må beregne verdien av prosjektet slik at man kan bokføre uttak, jf. skatteloven § 5-2 første ledd annet punktum - uttaksplikt for enkeltpersonforetak dersom kostpris er tatt til fradrag - og mval. §§ 3-21 til 3-23 samt 8-5 (uttaksplikt der varer tas ut av avgiftspliktig virksomhet).

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ligg det ikkje innanfor jobben din å rådføre kunden om at enkelte av transaksjonane ser mistenkelege ut, og at dette vil kunne få konsekvenser dersom skatteetaten tek bokettersyn?

Det hjelper lite at du som revisor og kunden som firmaeiger veit at innkjøp av grill til 15 000 kr per stykk er ei firmautgift, dersom skatteetaten kjem og meiner at det ikkje er godt nok dokumenteret og sansynleggjort at dette er ei firmautgift og ikkje eit skattepliktig privat gode.

 

Med denne måten så vil du oppnå ein av to ting. Enten så blir kunden langt meir forsiktig med å handle inn ting til firmaet som også kan nyttast privat. Eller så fortsetter kunden på same måte, men no med klart forfalska dokumentasjon som du har rapporteringsplikt om.

 

 

Sjølv om du personleg synes dette er på kanten, så ligg det vell godt innanfor ditt arbeidsoppdrag å hjelpe kunden? Det er skatteetaten som kunden må overbevise, og dersom du synes det er mistenkeleg at det er handla grill, stillas, maling, byggvare og hengarar på firmaet, så vil vell også skatteetaten reagere på dette ved å undersøke grundigare?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hengere og stillas er da normale driftsmidler? Og du er jo innleid av kunde og ikke av skatteetaten, hvis du finner dette så problematisk bør du høre om noen andre kan føre denne kunden. Du bør jo opplyse ham om at disse tingene _kan_ være ett problem ved ett bokettersyn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror du er for ny i jobben, å bør gi beskjed til sjefen din at denne kunden ikke er noe for deg.

 

Det er ikke din jobb å kjøre rundt for å forsøke å ta oppdragsgiveren din i skatteunndragelser, det er din jobb å hjelpe oppdragsgiveren din på best mulig måte, dersom vedkommende sier at griller, stillaser og annet er innkjøpt til firmaet, og har en plausibel forklaring på dette, så kan jeg ikke fatte og begripe at det er noe du som regnskapsfører skal legge deg borti, annet enn å gi kunden råd på beste mulig måte ?

Hadde min regnskapsfører fortalt meg at han mistenkte at grillen jeg førte på firmaet egentlig var til privat bruk, og at han hadde kjørt rundt for å se om familien hadde fått pusset opp noe, så hadde jeg funnet en annen regnskapsfører.

 

Eventuelt kan du søke jobb i skatteetaten, det passer kanskje bedre.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

@TS

 

Som autorisert regnskapsfører er det ditt ansvar å 
  • dokumentere alt som skurrer ut fra faglig ståsted og hvorfor 
  • dokumentere AT du har tatt dette opp med kunden
  • dokumentere kundens svar (skal altså gis skriftlig, evt skrives av deg fås kunden underskrift på) 
Derfra skal rimelig tvil komme din kunde til gode. Ser du derimot etterpå oe du VET er uriktig skal du enten konfrontere kunden med det og få kundens forklaring (som skal dokumenteres og altså underskrives av kunden) eller ta det opp med relevant etat om du ikke får dette. Det siste skal du være en smule forsiktig med å gjøre uten å først konfrontere kunden, ellers kan det bli et spørsmål om illojalitet.  
 
Er du assistent for en autorisert regnskapsfører, men ikke autorisert selv er det din plikt å legge til rette for at din sjef kan foreta en slik dokumentasjon. Derfra er det - jfr lojalitetsplikten - din sjefs sak å ta avgjørelser inntil du vet- så grundig du kan bevise i en rett - at dette er lovbrudd. Da er tiden inne for en kontakt med politiet og/eller skatteetaten og overlate bevisene - gjerne i kopi - til dem. 
 
En etisk ansvarlig person kan ikke lukke øynene for likt og ulikt og si “min plikt”, det gav Nürnbergprosessen etter 2. verdenskrig - uten sammenligning ellers - klar melding om heller ikke er holdbart i germansk rett som norsk rett er en del av. Samtidig skal man i regnskapsbransjen enten ha tiltro til en kunde eller si ham opp, og akkurat den vurderingen tilligger en autorisert regnskapsfører, ikke enhver som arbeider med regnskap. Blir din konklusjon da at din arbeidsgiver er like lurvete som din kunde er det du som må finne ny og bedre beitemark - men gjerne ta forholdet opp med Finanstilsynet, som jo har ansvaret for at de autoriskere faktisk etterlever det regelverket de skal etterleve. 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

... Hadde min regnskapsfører fortalt meg at han mistenkte at grillen jeg førte på firmaet egentlig var til privat bruk, og at han hadde kjørt rundt for å se om familien hadde fått pusset opp noe, så hadde jeg funnet en annen regnskapsfører....

 

Du er formodentlig klar over at en autorisert regnskapsfører ikke bare har ansvar for å hjelpe oppdragsgiver på best mulig måte, men også et samfunnsansvar for å se til at oppdragsgiver følger norsk regelverk? Det er derfor man har regelen om at før en ny autorisert regnskapsfører tar på seg et oppdrag skal det innhentes opplysninger - skriftlig - hos den gamle hvorfor kunden sluttet der. Normalt skyldes jo slike bytter ting som bedre pris, raskere levering av tall kunden ønsker, bedre oppdekning ved sykdom, bedre spesialkompetasnse for bransjen, verktøy bedre tilpasset kundens behov etc - alt sammen helt kurant grunn for et bytte. Iblant skyldes det imidlertid en kunde som synes dagens regnskapfører er ubehagelig nærgående i sine kontroller i forhold til lov og rett, og får en ny autorisert regnskapfører mistanke om at grunnen for et bytte  ligger der er det absolutt ikke bare å si “velkommen til oss”. Er ikke da den nye autoriserte overbevist om at den gamle ser spøkelser ved høylys dag og lager en passe dokumentasjonspakke for det skal den nye si nei takk til oppdraget, ellers begår han selv en ulovlighet som setter autoriasjonen i fare. Ikke “bare” for en næringsdrivende som synes spørsmål fra dagens regnskapsfører blir for nærgående å bytte til en annen regnskapsfører, altså... 
 
Selvfølgelig tar noen autoriserte lettere på regelverket enn andre, akkurat som noen sjåfører tar lettere på trafikkreglene enn andre. Det er derfor man - akkurat som i trafikken - har tilsynsordning som skal fange opp slike som er autoriserte, men ikke burde vært det og det er derfor autorisasjoner jevnlig inndras, akkurat som førerkort. 
 
Som krikkert påpekte i #5: Man er innleid av kunden for å føre lovlige regnskaper. Det er en autorisert regnskapsførers oppgave å kvalitetssikre “lovlige” også når kunden synes den kvalitetssikringen er ubehagelig. Regnskapsførere skal ikke se spøkelser ved høylys dag og skal ikke anse enhver kunde som uhederlig straks anledning til å være det gis eller kan tenkes, men regnskapfører - autorisert - skal vise sunn skepsis til kunders “plausible” forklaringer i forhold til ting de oppfatter som tvilsomme i forhold til regelverket. Det er også derfor de skal dokumentere slike forklaringer og evt sin egen vurdering knyttet til disse. 
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er derfor man har regelen om at før en ny autorisert regnskapsfører tar på seg et oppdrag skal det innhentes opplysninger - skriftlig - hos den gamle hvorfor kunden sluttet der.

Hvor finner jeg slike regler, spesifikt regelen om at ny regnskapsfører skal innhente informasjon om hvorfor kunden har valgt noen andre?

 

Jeg er klar over at forskriften sier at :

 

"Regnskapsfører plikter å gi opplysninger til ny regnskapsfører om forhold som tilsier at ny regnskapsfører ikke bør påta seg oppdraget dersom ny regnskapsfører spør om dette."

 

Men jeg kan ikke se at ny regnskapsfører er pliktig til å spørre om slike ting?

 

Ikke “bare” for en næringsdrivende som synes spørsmål fra dagens regnskapsfører blir for nærgående å bytte til en annen regnskapsfører, altså...

Jo, i praksis er det nok det, med mindre man driver med utstrakt ulovlig virksomhet.

 

Det finnes nok av regnskapsførere som ikke betviler sine kunder, å kjører rundt for å holde oppsyn med kundene.

Det er regnskapspliktig som er ansvarlig for regnskapet, dersom selskapet opplyser om at grillen ikke er kjøpt til privat bruk, bør det være mer enn nok.

 

Selvfølgelig tar noen autoriserte lettere på regelverket enn andre, akkurat som noen sjåfører tar lettere på trafikkreglene enn andre. Det er derfor man - akkurat som i trafikken - har tilsynsordning som skal fange opp slike som er autoriserte, men ikke burde vært det og det er derfor autorisasjoner jevnlig inndras, akkurat som førerkort. 

 

Som krikkert påpekte i #5: Man er innleid av kunden for å føre lovlige regnskaper.

Krikkert opptrer som advokat, og gir nødvendigvis råd som er i tråd med loven, for egen del svarer jeg ut i fra hva jeg som regelmessig bruker av regnskapstjenester ville gjort dersom min egen regnskapsfører hadde oppført seg på måten som beskrives her.

 

Jeg forstår at regnskapsførere må følge loven, og er autoriserte, men utgangspunktet bør fremdeles være at kunden har rett og er lovlydig, ikke at regnskapsfører tar på seg detektiv-hatten for å "avsløre" sine egne kunder.

 

Her snakker vi altså om en ansatt som allerede har fått beskjed av sin sjef hvordan det burde være, men som fremdeles ikke ønsker å tro på kunden.

 

Forskriften er klar på at dersom kunden misligholder sine plikter, slik at regnskapsfører ikke har mulighet til å produsere eller gi grunnlag for avtalt lovbestemt rapportering, plikter regnskapsfører å frasi seg oppdraget.

 

Dersom trådstarter ikke klarer å forholde seg til det kunden opplyser, så bør vedkommende gi beskjed om at denne kunden må finne en annen regnskapfører.

Hadde kunden visst hva trådstarter mener om sine egne kunder, og at denne bruker tid på å kjøre rundt å kontrollere innkjøp, ville vedkommende bedrift sannsynligvis byttet regnskapsfører på dagen, det ville i hvert fall jeg gjort.

Lenke til kommentar

Hadde kunden visst hva trådstarter mener om sine egne kunder, og at denne bruker tid på å kjøre rundt å kontrollere innkjøp, ville vedkommende bedrift sannsynligvis byttet regnskapsfører på dagen, det ville i hvert fall jeg gjort. ... 

 

Som jeg forklarte: Autoriserte regnskapførere har et etikkregelverk for hvordan de skal opptre og det blir i praksis ansett som en del av "regelverket". Med et slikt regelverk er det ikke "bare" å skifte regnskapsfører dersom den den forrige mener skiftet skjer med det som reell bakgrunn. Det da opp til den nye å dokumentere at den gamle høyst sannsynlig ser spøkelser ved høylys dag, si nei takk til oppdraget eller selv komme i problemer om spøkelsene skulle være bare LITT reelle ut fra aktuelle myndigheters syn (inkl Finanstilsynet). 

 

Husk også at en autorisert regnskapsfører - jeg snakker kun om disse - er KUN bundet av sin sjefs avgjørelse i de spørsmål som ikke går på yrkesetikken løs. Går ting på yrkesetikken løs har den forkjørsrett fremfor enhver sjef. Er man derimot ikke-autorisert assistent blir saken annerledes og derfor gav jeg også TS annerledes råd da. 

 

For ordens skyld: Jeg er ikke autorisert regnskapsfører selv, men kjenner av ulike grunner yrkesetikken der bedre enn mange i næringslivet. Altfor mange der tror at en autorisert regnskapsfører - inntil lovbrudd er konstatert og bevist - kun skal ivareta interessene til fakturabetaleren og at de fritt kan velge en annen om regnskapsfører "blir vanskelig". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor finner jeg slike regler, spesifikt regelen om at ny regnskapsfører skal innhente informasjon om hvorfor kunden har valgt noen andre?

 

Man får ikke nødvendigvis greie på hva kunden har tenkt, men man gis i hvertfall opplysninger om oppdraget.

 

Se punkt 2.2 i https://www.regnskapnorge.no/contentassets/7d4de2f522c7435d9dba5a6117f62def/god-regnskapsforingsskikk-grfs--juni-2017.pdf

Endret av nightowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altfor mange der tror at en autorisert regnskapsfører - inntil lovbrudd er konstatert og bevist - kun skal ivareta interessene til fakturabetaleren og at de fritt kan velge en annen om regnskapsfører "blir vanskelig". 

 

I den virkelige verden er det penger som rår, og det er nettopp "bare" å bytte regnskapsfører, jeg har aldri hørt om en regnskapsfører som ikke vil ta i mot nye kunder fordi den forrige regnskapsføreren trodde det kanskje kunne være kjøpt griller til privat bruk eller lignende.

 

Igjen, min personlige oppfatning er at det er å gå langt over streken å "mistenke at grillen er tatt med til hytta", og at trådstarter "skjønner at det er til privat bruk" og så videre, hele innlegget oser av en regnskapsfører som er mer opptatt av å arrestere sin egen kunde, enn å føre regnskapene.

 

Jeg registrerer at andre synes det er greit med slik oppførsel fra en regnskapsfører, men i min verden er regnskapsføreren en jeg betaler for å gjøre en jobb, og dersom vedkommende i stedet er mer opptatt av hvor griller og stillaser befinner seg, og tror jeg lyver om alt jeg utgiftsfører, så er det på å tide å finne noen andre.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

I den virkelige verden er det penger som rår, og det er nettopp "bare" å bytte regnskapsfører, jeg har aldri hørt om en regnskapsfører som ikke vil ta i mot nye kunder fordi den forrige regnskapsføreren trodde det kanskje kunne være kjøpt griller til privat bruk eller lignende.

 

Igjen, min personlige oppfatning er at det er å gå langt over streken å "mistenke at grillen er tatt med til hytta", og at trådstarter "skjønner at det er til privat bruk" og så videre, hele innlegget oser av en regnskapsfører som er mer opptatt av å arrestere sin egen kunde, enn å føre regnskapene.

 

Jeg registrerer at andre synes det er greit med slik oppførsel fra en regnskapsfører, men i min verden er regnskapsføreren en jeg betaler for å gjøre en jobb, og dersom vedkommende i stedet er mer opptatt av hvor griller og stillaser befinner seg, og tror jeg lyver om alt jeg utgiftsfører, så er det på å tide å finne noen andre.

 

Ikke helt enig med første avsnitt. I den virkelige verden noen oppsøker er det pengene som rår og der finner man regnskapsførere med tilsvarende etikk og jevnlig utbytte. I den virkelige verden andre oppsøker vektlegges mer enn penger og det er der man finner de samvittighetsfulle regnskapsførerne som aldri har problemer med yrkesetikken eller Finanstilsynets kontroller 

 

Jeg kan bare si at TS og du og later til å tilhøre to virkelige verdener. Selv kjenner jeg mest igjen i TS' verden men vet den andre også finnes. Det er den verdenen vi selv - langt fra regnskapsbransjen - unngår å ha forretningsforbindelse med, men jeg vet godt at en næringslivsverden hvor makt og penger er eneste saliggjørende også finnes. 

 

Over tid har de gode en tendens til å finne hverandre, de lurvete likeså. Det gjelder like mye regnskapsbransjen som alle andre bransjer. 

 

Med det avslutter jeg diskusjonen. TS har fått sine råd, og jeg har presisert hva jeg har å si om etikk i bransjen. 

Endret av *NORGE*
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv kjenner jeg mest igjen i TS' verden men vet den andre også finnes. Det er den verdenen vi selv - langt fra regnskapsbransjen - unngår å ha forretningsforbindelse med, men jeg vet godt at en næringslivsverden hvor makt og penger er eneste saliggjørende også finnes. 

 

Over tid har de gode en tendens til å finne hverandre, de lurvete likeså. Det gjelder like mye regnskapsbransjen som alle andre bransjer. 

 

Tja, den enes "gode" er nødvendigvis ikke den andres "gode".

 

Det jeg personlig ville kalle lurvete oppførsel av en regnskapsfører ville være ting som :

 

 

Har jobbet i knappe 1 år nå som regnskapsmedarbeider i et større byrå.

 

Her skjønner jeg jo at han lyver og tror jeg ikke vet hva som skjer.  Misstenkte nemlig at den andre grillen er tatt med til hytta hans. ( Stor sannsynlighet for dette)...

 

Altså..JEg kan fortsette med en god del hendelser, alt ifra kjøp av hengere, stillas, Altså SÅ mye som kan brukes i firmaet og være reelt, men som jeg skjønner er til privat bruk....

 

Det er snakk om nærmere 400k ila 3 siste årene som jeg er rimelig sikker på har gått til privat bruk....

 

De bor alle sammen i byen her og jeg har faktisk kjørt forbi alle husene flere ganger. De har jo som jeg misstenkte ny kledning, nye terrasser, nytt tak etc etc. Gud vet hva som er gjort på innsiden....

 

 

Dersom du driver med samme praksisen, så deg om det, jeg personlig anser ikke dette for å være normal oppførsel fra et selskap jeg betaler for å utføre en tjeneste, og dersom trådstarter er så ukomfortabel med dette, så bør vedkommende si fra seg oppdraget eller bytt jobb.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Regnskapsfører har rapporteringsplikt iht. Hvitvaskingsloven. Det trådstarter beskriver kan lett oppfattes som forsøk på hvitvasking av underslag. Det trådstarter her gjør er dermed ikke "lurvete oppførsel", men etterlevelse av gjeldende regelverk. 

 

Rapporteringspliktige skal ha rutiner for etterlevelse av hvitvaskingslovens plikter. Trådstarter bør derfor ta en ny prat med sin arbeidsgiver om dette. Det er nok heller tvilsomt om Finanstilsynet, som er tilsynsmyndighet for regnskapsførere, er fornyød med arbeidsgivers svar om å "stole på kunden og gi beskjed om at dette er mistenkelig".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobben til en regnskapsfører er blant annet å skille jobbrelaterte utgifter og private utgifter i regnskapet. Denne grillen burde kanskje vært ført som lønn??!

 

Man skal ikke være naiv og tro all informasjon er som god fisk.

 

En regnskapsfører har gjerne flere kunder og bør opprettholde god kvalitet på det han leverer. Hvis oppdragsgiver ber regnskapsfører å tøye strikken, kan det virke negativt på hans renomme.

til oppdragsgivers evt nye regnskapsfører er det jo bare å opplyse at man nektet å ettergå oppdragsgivers ønske om "tøye strikken"/ ulovlig føring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...