Gå til innhold

Kronprinsen vil ha flere kraftkabler til Tyskland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bedre å bruke strømmen i Norge, og eksportere varene. Norge har er handelsunderskudd på rundt 200 milliarder pr år som vi kan tette på den måten. Meningsløst å selge strømmen ut av landet og så importere varer fra Tyskland.

Poenget med kablane er ikkje å eksportere kraft, men opp- og nedreguleringseffekt. Ideelt vil nettotransporten over ein slik kabel over tid vere null. Vi importerer like mykje som vi eksporterer. Difor kan vi bruke like mykje straum i Noreg som før.

 

Tyskland har enormt kraftoverskot, og er den største krafteksportøren i Europa. Heller ikkje Tyskland har interesse av netto-import av kraft frå Noreg.

 

Det vil vere sesongmessige skilnadar. Om vinteren er det mykje vind i Tyskland, og vi må difor rekne med å importere mykje billig vindkraft om vinteren. Det er berre positivt for Noreg, sidan vi då sparer på vatnet i magasina. Om sommaren er det mindre vind, og då må vi rekne med å eksportere meir. Det er òg positivt, for under snøsmeltinga har Noreg stort overskot. Straumprisen vil ikkje endre seg mykje, men vert litt høgare om sommaren og lågare om vinteren. Det er veldig bra for norske hushaldningar, som typisk har mykje lågare forbruk om sommaren enn om vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bedre å bruke strømmen i Norge, og eksportere varene. Norge har er handelsunderskudd på rundt 200 milliarder pr år som vi kan tette på den måten. Meningsløst å selge strømmen ut av landet og så importere varer fra Tyskland.

Tiltredes 100 prosent.

 

Det er utrolig hvor mange som tror det bare er å skru av lyspærene, når det vi snakker om er kraftkrevende industri som aluminiumsverk. Takket være politikere som rikssynsere uten innsikt i industrien, sendes kraftkrevende industri ut av landet. Se bare på samarbeidet Hydro - Quatar der de bygget et stort aluminiumsverk i Quatar, drevet med et gasskraftverk. Tapet av arbeidskrafter og all CO2 som følger med, er det ingen som snakker om,, siden dette er langt unna. Og ved å sende strømmen ut av Norge for å drive kraftkrevende industri i Tyskland, påløper også unødig tap i nettet og bygging av overflødig infrastruktur.

 

Det siste eksempelet er dagens oppslag i BBC:

 

"If we look at these extra emissions that we've identified from eastern China, it equates to about 35 million tonnes of CO2 being emitted into the atmosphere every year, that's equivalent to about 10% of UK emissions, or similar to the whole of London."
Suboptimalisering i Norge er da ene og alene symbolpolitikk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget med kablane er ikkje å eksportere kraft, men opp- og nedreguleringseffekt. Ideelt vil nettotransporten over ein slik kabel over tid vere null. Vi importerer like mykje som vi eksporterer. Difor kan vi bruke like mykje straum i Noreg som før.

 

Tyskland har enormt kraftoverskot, og er den største krafteksportøren i Europa. Heller ikkje Tyskland har interesse av netto-import av kraft frå Noreg.

Ja, og dette er jo nettopp hva kronprinsen mener, når han bruker betegnelsen "batteri for Europa". Men på sikt kan krafteksport bli aktuelt, hvis vi får fart på offshore vind for eksempel. Tyskland produserte i 2018 157 TWh fra vind og sol. Altså mer enn Norges totale kraftproduksjon. Det sier litt om potensialet i Norge.

 

Men Tyskland har fortsatt enorme dagbrudd hvor de henter ut brunkull. Det er snakk om arealer på størrelse med Vestfold som er gravd opp eller planlagt gravd opp. Og det gir store problemer med både CO2 og lokalmiljø. De skal også stenge ned kjernekraftverkene.

 

De er muligens netto eksportør av elkraft, men de er netto importør av energien i den, siden de importerer både gass og kull til kraftverkene. På sikt må trolig dette erstattes med import av elektrisk kraft.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Det er òg positivt, for under snøsmeltinga har Noreg stort overskot. 

Det er godt du ikke har ansvar for politikken på dette området, da virkeligheten er en annen enn den du tror.

Alle vet at vannkraften vår svinger mellom år med mye nedbør og nedbørsfattige år, som var grunnen til reglene om "Forsyningssikkerhet" før 1992.

2019 er et år med lite snø i fjellet, og er vi uheldige kommer det også lite nedbør utover høsten.

Har vi enda mer uflaks er det lite vind i Danmark og Tyskland kommende vinter, og Tyskland må starte kullkraftverk som ikke har vært i drift på lenge.

Hva skjer da med strømprisen?

Selvsagt vil Tyskland ta betalt for kullkraften i en slik situasjon, og vi kan få strømpriser opp mot kr 1,-/kWh på Nord Pool.

Energipolitikken er egentlig helt håpløs for tiden, for selvsagt burde vi tatt i bruk den fornybare energien vi har i overflod i Norsk Økonomisk Sone i form av vind og bølger, slik at vi var uavhengig av tysk og dansk strømproduksjon.

Ser av det du skriver at denne sammenhengen forstår du ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen tro på at vi får billigere strøm. Den har jo bare gått en vei, og det er oppover.

Sei meg, hugsar du dårleg, eller er du berre veldig dårleg med tal?

 

Straumprisen svingar veldig. Det har han alltid gjort. Straumprisen var til dømes høgare i 2006 og 2010 enn han var i 2018. (Inflasjonsjustert.) I andre år har straumprisen vore spesielt låg.

 

Tydelig at de ikkje har funnet en balanse enda siden de år etter år snakker om lave magasiner

Det problemet kan vi berre løyse ved å anten produsere meir kraft om vinteren frå andre kjelder enn vasskraft (då er vind det einaste aktuelle) eller importere frå land som har overskot om vinteren, fordi dei har mykje vindkraft. Kablar til Danmark og Tyskland løyser det problemet.

 

Fyllingsgrada no er forresten god, pga svært god vind i Danmark og Nord-Tyskland i mars og april.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyllingsgrada no er forresten god, pga svært god vind i Danmark og Nord-Tyskland i mars og april.

Går vi inn på nettsiden til Statnett ser vi at fyllingsgraden er rundt normalkurven for årstiden, men med lite snø får vi ikke forventet fylling av magasinene.

Dersom de med ansvar hadde oss strømkunder i fokus burde vi importert strøm fra Danmar, hvor strømprisen er 35 øre/kWh mot 40 øre i Norge.

I stedet eksporterer vi til Sverige som sender strømmen videre til Finnland hvor prisen er 65 øre.

Det er med andre ord pengene som rår, og dersom vi må importere utover sommeren og høsten for å unngå å komme under minimumskurven, er det vi strømkunder som må betale dyrt.

Selvsagt skal Statkraft tjene penger da også, og hva sier du til strømpriser rundt kr 1,-/kWh på Nord Pool?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sei meg, hugsar du dårleg, eller er du berre veldig dårleg med tal?

Straumprisen svingar veldig. Det har han alltid gjort. Straumprisen var til dømes høgare i 2006 og 2010 enn han var i 2018. (Inflasjonsjustert.) I andre år har straumprisen vore spesielt låg.

Det problemet kan vi berre løyse ved å anten produsere meir kraft om vinteren frå andre kjelder enn vasskraft (då er vind det einaste aktuelle) eller importere frå land som har overskot om vinteren, fordi dei har mykje vindkraft. Kablar til Danmark og Tyskland løyser det problemet.

Fyllingsgrada no er forresten god, pga svært god vind i Danmark og Nord-Tyskland i mars og april.

Si meg, går du virkelig rundt og husker hva strømprisen har vært 10-15 år tilbake i tid?

Si meg, må eg enten huske dårlig eller være dårlig med tall siden eg ikkje vet hva strømprisen var i 2006?

Si meg, er du uenig i at prisen for husholdning har steget de siste årene?

Si meg, er du uenig i at prisen mest sannsynlig vil stige ytterligere?

Si meg, er du uenig at det selges for mye for mye ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde like gjerne være forblåste UK (Skottland) og Irland som kunne tatt på seg rollen som "Europas batteri"

 

Om myndighetene der evt. sliter med motvillige godseiere og annen adel som ikke vil gi tilgang, for de heller lage nye lover som tvinger dem.

 

Ofrer ikke (lille) Norges natur areal for enhver pris, og er vel omtrent bygd nok her er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde like gjerne være forblåste UK (Skottland) og Irland som kunne tatt på seg rollen som "Europas batteri"

 

Om myndighetene der evt. sliter med motvillige godseiere og annen adel som ikke vil gi tilgang, for de heller lage nye lover som tvinger dem.

 

Ofrer ikke (lille) Norges natur areal for enhver pris, og er vel omtrent bygd nok her er nå.

Med batteri så menes vel at man "lader opp" batteriet når det er mye vind og sol, og lader ut igjen når det er lite kraft på markedet. Og da er det først og fremst snakk om å utnytte den eksisterende vannkraften til det. Eventuelt supplert med noen flere pumpekraftverk. Men det er ikke nødvendigvis snakk om pumping. I første omgang kan det holde å stoppe vannkraftturbiner når det er nok annen kraft tilgjengelig.
Lenke til kommentar

Det burde like gjerne være forblåste UK (Skottland) og Irland som kunne tatt på seg rollen som "Europas batteri"

 

Om myndighetene der evt. sliter med motvillige godseiere og annen adel som ikke vil gi tilgang, for de heller lage nye lover som tvinger dem.

 

Ofrer ikke (lille) Norges natur areal for enhver pris, og er vel omtrent bygd nok her er nå.

Mye av Spania er helt fantastisk for enorme sol anlegg. Slipper man og drepe så mye fugl og som enorme vind anlegg gjør.

 

Du vet at Norge er helt enormt i forhold til Skottland? Om du tar med England og Wales så har Norge nesten dobbelt så mye areal.

 

Og Irland har vi en 5 ganger så mye areal som. Vi er også et større land enn Tyskland. Bare Ukraina, Frankrike, Spania, Russland og Sverige med større landområde i Europa. 

 

Så stort land gjør at vi sitter på nok uran og thorium til og drive hele verden i en del hundre år.

 

Slik jeg hadde fikset dette om jeg fikk være diktator litt.

Solceller på ALLE hustak skal gjøres innen en viss tid, 2030? Så opp med kjernekraft, noen gruver og et deponi. 

 

Har ikke lyst til og plyndre naturen heller.

 

Energi krisen løst :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sei meg, hugsar du dårleg, eller er du berre veldig dårleg med tal?

Straumprisen svingar veldig. Det har han alltid gjort. Straumprisen var til dømes høgare i 2006 og 2010 enn han var i 2018. (Inflasjonsjustert.) I andre år har straumprisen vore spesielt låg.

Det problemet kan vi berre løyse ved å anten produsere meir kraft om vinteren frå andre kjelder enn vasskraft (då er vind det einaste aktuelle) eller importere frå land som har overskot om vinteren, fordi dei har mykje vindkraft. Kablar til Danmark og Tyskland løyser det problemet.

Fyllingsgrada no er forresten god, pga svært god vind i Danmark og Nord-Tyskland i mars og april.

Si meg, går du virkelig rundt og husker hva strømprisen har vært 10-15 år tilbake i tid?

Si meg, må eg enten huske dårlig eller være dårlig med tall siden eg ikkje vet hva strømprisen var i 2006?

Du må ha gullfiskminne for ikkje å ha fått med deg at straumprisen svingar mykje år for år, og at han både har gått oppover og nedover. Dei fleste av dei siste ti åra har straumprisen gått nedover. Til dømes vart Skagerak 4 sett i drift i 2014. I 2013 til 2015 gjekk straumprisen (årsgjennomsnitt) frå 38 øre i 2013 til 27 øre i 2014 til 20 øre i 2015. Nedgangen var spesielt stor om vinteren og skuldast for ein stor del mykje ny vindkraft frå Danmark.

 

Si meg, er du uenig i at prisen for husholdning har steget de siste årene?

I 2016 til 2018 har prisen stige att. Kablane går for full kapasitet når vinden bles, so vi får ikkje noko meir bidrag derifrå før vi har bygd ut meir. I tillegg går nettleiga opp og avgiftene har stige. Det har ikkje noko å gjere med klimakablane.

 

Si meg, er du uenig i at prisen mest sannsynlig vil stige ytterligere?

Ja.  Norsk vindkraftproduksjon aukar meir enn forbruket.  Når tilbodet av kraft i marknaden aukar meir enn etterspurnaden vil prisen gå ned.  I 2020 vert NORD.LINK (NO-DE) sett i drift.  Det vil medføre ytterlegare prisnedgang om vinteren, slik at hushaldningane betaler mindre totalt over året.

 

Si meg, er du uenig at det selges for mye for mye ut?

Sjølvsagt. Kva er det for eit absurd spørsmål? Skal vi berre la vatnet flyte utanom turbinane når vi har nok til eige forbruk? 96% av kraftproduksjonen i Noreg er frå vasskraft, og det er ingen samanheng mellom nedbør og kor mykje straum folk ynskjer å bruke. Når vi har overskot eit år, kan vi anten selje overskotet og få pengar for det, eller vi kan la pengane gå tapt. Det ville vel vere rimeleg idiotisk? Dersom vi ikkje sel noko ut, kan vi heller ikkje importere billig vindkraft inn om vinteren. Tenk deg kva som då hadde skjedd med straumprisen.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Du må ha gullfiskminne for ikkje å ha fått med deg at straumprisen svingar mykje år for år, og at han både har gått oppover og nedover. Dei fleste av dei siste ti åra har straumprisen gått nedover. Til dømes vart Skagerak 4 sett i drift i 2014. I 2013 til 2015 gjekk straumprisen (årsgjennomsnitt) frå 38 øre i 2013 til 27 øre i 2014 til 20 øre i 2015. Nedgangen var spesielt stor om vinteren og skuldast for ein stor del mykje ny vindkraft frå Danmark.

 

I 2016 til 2018 har prisen stige att. Kablane går for full kapasitet når vinden bles, so vi får ikkje noko meir bidrag derifrå før vi har bygd ut meir. I tillegg går nettleiga opp og avgiftene har stige. Det har ikkje noko å gjere med klimakablane.

 

Ja.  Norsk vindkraftproduksjon aukar meir enn forbruket.  Når tilbodet av kraft i marknaden aukar meir enn etterspurnaden vil prisen gå ned.  I 2020 vert NORD.LINK (NO-DE) sett i drift.  Det vil medføre ytterlegare prisnedgang om vinteren, slik at hushaldningane betaler mindre totalt over året.

 

Sjølvsagt. Kva er det for eit absurd spørsmål? Skal vi berre la vatnet flyte utanom turbinane når vi har nok til eige forbruk? 96% av kraftproduksjonen i Noreg er frå vasskraft, og det er ingen samanheng mellom nedbør og kor mykje straum folk ynskjer å bruke. Når vi har overskot eit år, kan vi anten selje overskotet og få pengar for det, eller vi kan la pengane gå tapt. Det ville vel vere rimeleg idiotisk? Dersom vi ikkje sel noko ut, kan vi heller ikkje importere billig vindkraft inn om vinteren. Tenk deg kva som då hadde skjedd med straumprisen.

Hvem som sier at eg ikkje vet at strømprisen varierer? Dette er en mening du tilegger meg.

Er no bare til å gå inn på SSb så ser du no det at prisene stiger år for år generelt sett.

Er ikkje verre enn det.

 

Hvis du ikkje har fått med deg at det er ønsket å stabilisere strømprisen i europa så bør du lese litt til.

Om prisen i Norge er for lav i forhold til resten så sier det selv at den skal enda mer opp.

For å ikkje snakke om at vi må betale en latterlig co2 avgift når vår strøm blir lagd av vann.

 

Om vi klarer å produsere mer selger vi mer. Ergo, vi må også importere mer når vi har ett " dårlig" år med feks nedbør.

 

Du er klar over det at ved lave magasinmengder så MÅ de ikkje la vannet renne ikkje sant ?

Går an å strupe igjen kranene fremfor å tappe de helt ned for å så øke prisene.

 

Er pengene som rår gutten min, både her, og i bompengepolitikken.

 

Kan snakkes igjen om fem år, så får vi se om det går mer penger fra husholdingen til strøm enn idag.

 

 

Er historisk høy strømpris, og dyrere skal det bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er rimelig patetisk hvordan visse prøver å normalisere forholdene nå for tiden. Samtidig prøve å få til at denne vridningen til full butikk med fortjeneste som hovedmål - å bli til det beste for oss forbrukere.

 

Er som å se en baby prøve å stappe firkanten inn i trekanthullet.

 

Dessverre biter ingen argumenter på disse.

 

Bompengesammenligningen er ikke dum, der også har man tatt fullstendig av og har prøvd å "normalisere" en fullstendig absurd innkreving.

 

Edit: Men jeg ser helt klart at det kan være fordeler med å importere og eksportere ut i fra andre kriterier enn goder for oss forbrukere. Men da får de legge om avgifter på strøm og nett slik at det passer bedre til et slikt regime - og at vi ikke betaler så mye som vi når gjør - for det blir kun et ekstra skatt som rammer de som har minst mest.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem som sier at eg ikkje vet at strømprisen varierer? Dette er en mening du tilegger meg.

Er no bare til å gå inn på SSb så ser du no det at prisene stiger år for år generelt sett.

Er ikkje verre enn det.

Du må lære deg tala.

 

Straumprisen gjekk ned frå 2003 til 2004 og vidare ned til 2005. So gjekk han opp i 2006 og ned att i 2007. I 2008 gjekk han opp, i 2009 gjekk han ned, i 2010 gjekk han opp, i 2011 og 2012 gjekk han ned, i 2013 gjekk han opp, i 2014 og 2015 gjekk han ned, i 2016, 2017 og 2018 gjekk han opp. Det er 8 år med nedgang og 7 år med oppgang. Din påstand var:

 

Ingen tro på at vi får billigere strøm. Den har jo bare gått en vei, og det er oppover.

Den påstanden på ingen måte støtta av faktiske data. Over tid har straumprisen gått begge vegar, og oftare ned enn opp.

 

Straumprisar herifrå:

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Yearly/?view=table

 

Konsumprisindeks herifrå:

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi

 

Hvis du ikkje har fått med deg at det er ønsket å stabilisere strømprisen i europa så bør du lese litt til.

Om prisen i Norge er for lav i forhold til resten så sier det selv at den skal enda mer opp.

 

Du veit tydelegvis ikkje kva ordet stabilisere tyder heller. Frå ordboka:

 

stabilisere v2 (gjennom fransk, frå latin) gjere stabil, stø

stabilisere ein valuta / situasjonen har stabilisert seg

 

No svingar prisen veldig. I Noreg er prisen veldig høg om vinteren og låg om sommaren. Stabilisering vil for Noreg sin del seie lågare prisar om vinteren og høgare om sommaren. Vi svingar i motfase med kontinentet. I tillegg varierer prisen veldig år for år med varierande nedbør. Utveksling med land med andre former for kraftproduksjon, spesielt vindkraft, vil hjelpe veldig på årsvariasjonane. I tillegg må vi ha eiga vindkraft, for vi kan ikkje gjere oss avhengige av import i tørre år.

 

For å ikkje snakke om at vi må betale en latterlig co2 avgift når vår strøm blir lagd av vann.

 

Det er heller ikkje sant. Kven er det som fortel deg slike eventyr? Vi betaler ei elavgift på 15 øre/kWh (sovidt eg hugsar), men den har ingenting med CO2 å gjere.

 

Om vi klarer å produsere mer selger vi mer. Ergo, vi må også importere mer når vi har ett " dårlig" år med feks nedbør.

Vi importerer naturlegvis meir i år med lite nedbør enn i år med mykje nedbør. Er ikkje det ganske opplagt?

 

Du er klar over det at ved lave magasinmengder så MÅ de ikkje la vannet renne ikkje sant ? Går an å strupe igjen kranene fremfor å tappe de helt ned for å så øke prisene.

Du får demme opp Glomma under snøsmeltinga, og høyre kva dei seier innover Austlandet. Kanskje dei vert glade for å kunne reparere taket frå båten?

 

Vi har nokre få fleirårsmagasin, og dei utnyttar vi til fulle, men veldig mange kraftverk har lite regulering å gå på. Dei kan halde att litt vatn ei stund, typisk nokre timar til døger, men dersom dei prøver å spare til vinteren vert det mange erstatningssaker. Sjølv i fjor haust, når magasina var veldig låge etter ein rekordtørr vår og sommar, var det kraftprodusentar som fekk klager mot seg fordi dei ikkje hadde tappa ned nok før haustregnet kom, eller ikkje produserte nok når det kom.

 

Er pengene som rår gutten min, både her, og i bompengepolitikken.

No vert klimapolitikken òg stadig viktigare, og når vi både kan tene pengar og spare mykje CO2-utslepp i same rennet, kan du vere sikker på at det vert gjennomført. Det er bra. Klimaendringane medfører allereie høge kostnadar. Berre spør forsikringsselskapa.

 

Kan snakkes igjen om fem år, så får vi se om det går mer penger fra husholdingen til strøm enn idag.

Gjerne det.

 

Er historisk høy strømpris, og dyrere skal det bli.

 

Straumprisen er på ingen måte historisk høg. Korrigert for prisstigning var straumprisen 14% høgare i NO2 (som har kablar til Danmark og Nederland) til 30% høgare i NO3 (som ikkje har slike kablar) i 2010 enn i 2018. I 2006 var straumprisen 22% høgare enn i 2018. Eg kan av og til gå med på ordet "historisk" brukt i den samanhengen at ingen nolevande menneske hugsar, men når det er under 10 år sidan sist er ordet "historisk" berre malplassert.

 

NVE har forresten rekna ut kva kraftprisen ville vore utan utveksling med utlandet. Er det slik du vil ha det:

https://www.nve.no/Media/7167/2018_08_16_notat-om-kraftpriser-uten-handelsmuligheter.pdf

Lenke til kommentar

Du må lære deg tala.

 

Straumprisen gjekk ned frå 2003 til 2004 og vidare ned til 2005. So gjekk han opp i 2006 og ned att i 2007. I 2008 gjekk han opp, i 2009 gjekk han ned, i 2010 gjekk han opp, i 2011 og 2012 gjekk han ned, i 2013 gjekk han opp, i 2014 og 2015 gjekk han ned, i 2016, 2017 og 2018 gjekk han opp. Det er 8 år med nedgang og 7 år med oppgang. Din påstand var:

 

 

Den påstanden på ingen måte støtta av faktiske data. Over tid har straumprisen gått begge vegar, og oftare ned enn opp.

 

Straumprisar herifrå:

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Yearly/?view=table

 

Konsumprisindeks herifrå:

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi

 

Du veit tydelegvis ikkje kva ordet stabilisere tyder heller. Frå ordboka:

 

stabilisere v2 (gjennom fransk, frå latin) gjere stabil, stø

stabilisere ein valuta / situasjonen har stabilisert seg

 

No svingar prisen veldig. I Noreg er prisen veldig høg om vinteren og låg om sommaren. Stabilisering vil for Noreg sin del seie lågare prisar om vinteren og høgare om sommaren. Vi svingar i motfase med kontinentet. I tillegg varierer prisen veldig år for år med varierande nedbør. Utveksling med land med andre former for kraftproduksjon, spesielt vindkraft, vil hjelpe veldig på årsvariasjonane. I tillegg må vi ha eiga vindkraft, for vi kan ikkje gjere oss avhengige av import i tørre år.

 

Det er heller ikkje sant. Kven er det som fortel deg slike eventyr? Vi betaler ei elavgift på 15 øre/kWh (sovidt eg hugsar), men den har ingenting med CO2 å gjere.

 

Vi importerer naturlegvis meir i år med lite nedbør enn i år med mykje nedbør. Er ikkje det ganske opplagt?

 

Du får demme opp Glomma under snøsmeltinga, og høyre kva dei seier innover Austlandet. Kanskje dei vert glade for å kunne reparere taket frå båten?

 

Vi har nokre få fleirårsmagasin, og dei utnyttar vi til fulle, men veldig mange kraftverk har lite regulering å gå på. Dei kan halde att litt vatn ei stund, typisk nokre timar til døger, men dersom dei prøver å spare til vinteren vert det mange erstatningssaker. Sjølv i fjor haust, når magasina var veldig låge etter ein rekordtørr vår og sommar, var det kraftprodusentar som fekk klager mot seg fordi dei ikkje hadde tappa ned nok før haustregnet kom, eller ikkje produserte nok når det kom.

 

No vert klimapolitikken òg stadig viktigare, og når vi både kan tene pengar og spare mykje CO2-utslepp i same rennet, kan du vere sikker på at det vert gjennomført. Det er bra. Klimaendringane medfører allereie høge kostnadar. Berre spør forsikringsselskapa.

 

Gjerne det.

 

Straumprisen er på ingen måte historisk høg. Korrigert for prisstigning var straumprisen 14% høgare i NO2 (som har kablar til Danmark og Nederland) til 30% høgare i NO3 (som ikkje har slike kablar) i 2010 enn i 2018. I 2006 var straumprisen 22% høgare enn i 2018. Eg kan av og til gå med på ordet "historisk" brukt i den samanhengen at ingen nolevande menneske hugsar, men når det er under 10 år sidan sist er ordet "historisk" berre malplassert.

 

NVE har forresten rekna ut kva kraftprisen ville vore utan utveksling med utlandet. Er det slik du vil ha det:

https://www.nve.no/Media/7167/2018_08_16_notat-om-kraftpriser-uten-handelsmuligheter.pdf

-Utrolig bombastisk du er altså, og en kverulant til de grader.

Hva med å være litt kritisk, og lese begge sider av saken ?

Hvorfor plukker du det ned i år, da vi er enige om at prisene varierer ?

Min påstand er at prisen stiger generelt. ingenting annet.

 

-Jupp, ser eg har skrevet feil. Er ikkje stabilitet eg ville frem til, men utjevning av pris.

 

-Veldig mange som forteller meg at det er en CO2 avgift som påvirker oss, så la oss bare si at det er en co2 avgift som vi blir "belastet" med i og med at vi er på markedet, som igjen påvirker hva priser vi får. Dette gidder eg ikkje engang å diskutere med deg.

 

-Hehe, igjen kommer kverulanten frem der det er enten eller. Eg sa ikkje at de skulle la magasinene renne over!

Eg sa de kunne strupe igjen.. Feks om vinteren har vært dårlig så går det an å gå vekk fra dagens salg selv om prisene er gode. Da slipper også produsentene å bekymre seg for magasinene sine. Vinn Vinn.

 

-Absolutt for klimaet vårt, men ønsker ikkje at Norge skal ende opp som ett batteri for europa som vi betaler for. Er en urimelighet at vi skal ha samme pris på strøm som de landene lengre sør.

 

-Ja ok, historisk er nok feilt ord. Kan være enig i det.

 

Men du skriver meg ihjel, og har verken tid eller lyst til å diskutere med deg med den negative holdningen din.

Er enten din vei, eller ingen.

 

Legger ved ett bilde du kan få studere.

Leser nok svaret ditt, om det kommer. Men tror neppe du får ett svar.

 

Snakkes om 5 år. Tror nok en større del av budsjettet til folk går med til strøm da. Håper selvfølgelig at eg tar feil.

post-209624-0-71131200-1558638026_thumb.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser også at det er noen som hele tiden, argumenter med at det ville vært dyrere hvis vi ikke hadde utveksling med utlandet. Det er en tåpelig sammenligning. For vi har hatt utveksling med utlandet i mange, mange tiår - en slik utveksling og kapasitet med tanke på forsyningssikkerhet er flott.

 

Men det er ikke det Statkraft og Statnett driver med i dag, man er langt forbi det, nå handler det om en utveksling og utbygging som styres av business og ikke forsyningssikkerhet.

 

Kapasiteten for utveksling med utlandet med tanke på forsyningssikkerhet har vært god nok allerede i en del år.

 

Det argumentet fra visse her og NVE osv, er like uærlig som den stadige gjentakelsen om at vi sparer masse penger i nettleie, samtidig som man ikke nevner at vi betaler mange ganger mer enn dette i økt strømpris.

 

Det er en råtten måte å argumentere på.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...