Gå til innhold

DNB lanserer Google Pay


Anbefalte innlegg

Og der lyser det jo igjennom at det ikke er en teknisk begrunnelse bak. Dvs, DNB må ikke ha tilgang til NFC chippen på iOS telefoner for å ta i bruk Apple Pay, men fordi de ikke får de(med Vipps for eks?) så skal de heller ikke åpne for Apple Pay. Snakk om å IKKE jobbe for kunden..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først bør DNB lansere hvordan forholde seg til kunder. Nå har DNB nok en gang problemer med at folk får tappet kontoen sin. Til dette svarer DNB på NRK nyheter at folk som er rammet må søke kreditt eller skaffe Mastercard, for å kjøpe mat eller betale regninger.

Banken burde da vist ydmykhet og service med å finne løsninger til kunder som er uskyldig rammet og til og med fått overtrukket kontoen pga feil hos DNB.

Lenke til kommentar

Og der lyser det jo igjennom at det ikke er en teknisk begrunnelse bak. Dvs, DNB må ikke ha tilgang til NFC chippen på iOS telefoner for å ta i bruk Apple Pay, men fordi de ikke får de(med Vipps for eks?) så skal de heller ikke åpne for Apple Pay. Snakk om å IKKE jobbe for kunden..

Det er det som har vært poenget mitt hele tiden da.
Lenke til kommentar

Av de 3 mobilbaserte betalingsløsningene (Apple, Google og Samsung) pay så er google´s den med dårligst sikkehet for brukerene. Både Apple og Samsung pay krever at du bruker biometrisk authentifikasjon eller kode hver gang du betaler med telefonen. Google pay kan brukes mens telefonen er låst så lenge du holder deg under den grensen bankene har satt før terminalen ber om pin. Dette betyr at hvis noen stjeler telefonen din så kan de bruke den til å betale inntil du sperrer kontoen eller sletter kortet i googles web interface. 

 

Hvis du stjeler en telefon med Samsung eller Apple pay så vil du ikke være i stand til å bruke den til å betale med så lenge du ikke har pin koden/passordet til telefonen. 

Lenke til kommentar

 

Hvorfor så mye styr for å bruke en klumpete mobil når det bare er å bruke det mye mindre bankkortet på samme terminal. Virker som en helt unødvendig ting.

For min del så hadde det vært så deilig å kunne la den hersens lommeboka ligge hjemme mens jeg er ute på farta. Enda en mindre ting å tenke på...

 

Hadde bare vegvesenet klart å fått det førerkortet digitalt nå så hadde det blitt konge!

Digitalt førerkort er rett rundt svingen

Lenke til kommentar

Fikk testet Google Pay som DNB-kunde nå nettopp. Funket ypperlig på min Mate 20 Pro. Eneste er at Google ikke har bragt over Google Pay til WearOS i Norge enda, så får ikke betalt med smartklokken (Fossil Explorist 4th gen) enda. Håper Google fikser det snart.

 

. Google pay kan brukes mens telefonen er låst så lenge du holder deg under den grensen bankene har satt før terminalen ber om pin. Dette betyr at hvis noen stjeler telefonen din så kan de bruke den til å betale inntil du sperrer kontoen eller sletter kortet i googles web interface. 

Hos meg er det 200 kr, så ikke noe stress akkurat. Verdt å risikere 200 kr en gang mot å kunne betale med telefonen hver gang. 

Lenke til kommentar

Hva er det Google Pay gir, kun NFC-betaling? NFC-betaling har man jo i ordinære bankkort i fra før.

 

Er det noen fordeler med Google Pay? Får man betalt på steder hvor Visa ikke har dekning?

 

Nei. Det er vel kun for å slippe å dra frem kortet. Å legge igjen bankkortet hjemme, når jeg uansett må/vil ha med førerkort (eller annen id) ser jeg ikke helt det store poenget med. Ikke alle steder støtter trådløs betaling heller, så da er bankkortet kjekt å ha med uansett.

 

Det blir nok bra en gang i fremtiden, men det er nok noen år unna før mobilen/klokka tar over fullstendig.

 

Av de 3 mobilbaserte betalingsløsningene (Apple, Google og Samsung) pay så er google´s den med dårligst sikkehet for brukerene. Både Apple og Samsung pay krever at du bruker biometrisk authentifikasjon eller kode hver gang du betaler med telefonen. Google pay kan brukes mens telefonen er låst så lenge du holder deg under den grensen bankene har satt før terminalen ber om pin. Dette betyr at hvis noen stjeler telefonen din så kan de bruke den til å betale inntil du sperrer kontoen eller sletter kortet i googles web interface. 

 

Hvis du stjeler en telefon med Samsung eller Apple pay så vil du ikke være i stand til å bruke den til å betale med så lenge du ikke har pin koden/passordet til telefonen. 

 

Hvis du stjeler et bankkort kan du gjøre akkurat det samme, uten pin. Opp til 400 kr hos DNB. Fornuftig nok at mobilen stiller likt. Men kunne kanskje vært noe brukeren selv kunne styre, opp til en maks sum.

 

Hvis jeg likevel må taste pin eller bruke fingeravtrykk (fingeravtrykk er håpløst ustabilt på min Mate 20 pro - savner dedikert leser utenfor skjermen) foretrekker jeg heller kortet som gjør samme jobben på kortere tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og der lyser det jo igjennom at det ikke er en teknisk begrunnelse bak. Dvs, DNB må ikke ha tilgang til NFC chippen på iOS telefoner for å ta i bruk Apple Pay, men fordi de ikke får de(med Vipps for eks?) så skal de heller ikke åpne for Apple Pay. Snakk om å IKKE jobbe for kunden..

 

Det gjelder vel strengt tatt om apple som ikke åpner opp for bruk av NFC i vipps.

Lenke til kommentar

Syntes det er bra jeg at noen store (ish) presser apple på deres monopol og karel virksomhet rundt iphone økosystemnet, EU gjør det jo ikke. 

 

Jeg skjønner ikke hvor dere android fantaster får fantasien ifra?

Det er bra at dem presser apple med dems økosystem og kartelvirksomhet?

 

Google / Android er jo gigantisk i forhold til apple... så hvis det er noen som driver med monopol / kartelvirksomhet så er det jo helt klart google vel?

Lenke til kommentar

Det har ingenting med tredjepartstilgang på Apple å gjøre.

 

Apple Pay, Google Pay, Fitbit Pay, Samsung Pay etc bruker alle den samme infrastrukturen og teknologiene for å fungere. Så når DNB nå har åpnet for Google Pay så er det en relativt smal sak å åpne for de andre.

 

Men, testet Google Pay med DNB nå i kveld uten hell. Så spørs om de har litt oppstartsproblemer.

 

Fikk det heller ikke til å fungere. Forresten. Må skjermen være på? Eller kan man bare legge mobilen på den dingsen? Virket med kortet å betale trådløst.

Lenke til kommentar

Fikk det heller ikke til å fungere. Forresten. Må skjermen være på? Eller kan man bare legge mobilen på den dingsen? Virket med kortet å betale trådløst.

 

Jeg har skjermen på og telefonen ulåst når jeg gjør det. 

funker kun på min visa kort da ikke mc. men det står det også i pressemeldingen. 

 

Har du contactless  symbolet når du går til "payments" der du har kortene ? .

post-91067-0-70481000-1558644330_thumb.png

 

 

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvor dere android fantaster får fantasien ifra?

Det er bra at dem presser apple med dems økosystem og kartelvirksomhet?

 

Google / Android er jo gigantisk i forhold til apple... så hvis det er noen som driver med monopol / kartelvirksomhet så er det jo helt klart google vel?

 

Google har i hvertfal en åpen platfrom og muligheter til og gå rundt play store slik at jeg kan legge inn apper vedsiden av kan du det med apple? nei. apple er monopolist uten like og langt mer en google. De rundene som google og microsoft har vert gjennom mth  på browser valg er noe apple også burde gjennom da de påtvinger safari nærmest. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...