Gå til innhold

Er 8% effektiv rente høyt på et lån som er sikret i bolig med realkausjon?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Før jeg startet mine studier fikk jeg ved hjelp av min lokale bank og mine foreldre til å refinanisere et lån fra BankNorwegian og gikk fra en effektiv rente på sikkert 15 % + til 8 %. Jeg fikk også avdragsfrihet gjennom studietiden. Det er unødvendig å si at dette var en lifesaver og jeg var egentlig bare sjeleglad for dette lånet ettersom det muliggjorde studietilværelsen min.

 

Har ikke tenkt så mye over det siden, men nå betaler jeg fullt avdrag på dette lånet (litt under kr 300 000 nå) og begynte plutselig å tenke over at 8% virker å være noe høyt for et sikret lån? Foreldrene mine kausjonerer med pant i sin bolig (så godt som helt nedbetalt).

 

Noen som vet?

 

Tenker å ta en samtale med banken min, men tar gjerne med meg innspill fra andre. Renter er jo penger rett ut for min del og jeg hadde jo trodd at et lån som var sikret i bolig kunne hatt en langt lavere rente enn som så. 

 

 



Anonymous poster hash: 59284...bbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det snakk om 2. prioritet pant ligger nok renten noe høyere, men bør være mulig å få bedre enn 8% med mindre både du og dine foreldre har veldig problemantisk økonomi.

 

En annen (og langt billigere) løsning kan være at dine foreldre refinansierer sitt boliglån og øker det nok til å innfri ditt lån, så skriver dere et privat gjeldsbrev med nedbetalingsplan for beløpet du skylder.

 

Da skal det være mulig å få rente ned mot 2% i banken, så er det opp til dere om dine foreldre skal sitte igjen med noe gevinst.

 

Det forutsetter at dere er i stand til, eller får hjelp til, å sette opp nødvendig avtale og nedbetalingsplan.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Kan legge til at mine foreldre er pensjonister uten stor formue. De har vel et lån på rundt 600K i boligen hvor boligen er taksert til rundt 3,5 millioner. Er mulig dette spiller inn.

 

Refinansiering i mine foreldres bolig er et godt forslag, men ønsker egentlig ikke involvere de mer enn jeg alt har gjort. Men åpen for å vurdere det.

 

Tror jeg starter med å sende en melding til banken og spørre hvorfor renten er så høy som den er og ser hva de svarer før jeg tar neste steg. Fikk nedjustert billånsrenten min i samme bank ved en telefon en gang.

 

Er vel dessverre slik at om man ikke er på hogget selv, så tar banken det de kan.



Anonymous poster hash: 59284...bbe
Lenke til kommentar

Husk at du no også står i betre forhandlingssituasjon.

 

Då du fyrst reforhandla lånet og fekk lånerenta halvvert med hjelp av kausjonist i tillegg til avdragsfriheit så hadde du ikkje anna valg enn å godta vilkåra.

 

Men eg er heilt enig i at 8% er høgt med tanke på at lånet er 100% sikra med betalingsdyktig kausjonist.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! :) 

 

Jeg fikk et negativt svar fra banken.

 

I korttekst sier de at lånet ble tatt opp for 5 år siden, men at lite har blitt betalt ned på det (fordi jeg har bedt om avdragsfrihet under studiene og fikk forlenget denne med 2 år mer enn opprinnelig avtalt). De sier også at et såkalt studentlån som de kaller det har en normal rente på 7,6 % nominelt, mens jeg har 7 %.

 

På grunn av høyere lånebeløp og lenger avdragsfrihet enn hva som er normalt vurderer de renten min som akseptabel.

 

-

 

Personlig synes jeg dette høres ut som tynn suppe. De pakker det inn med at det heter 'studentlån' og bygger resonnementene videre på det. Jeg er helt for å betale en høyere rente i en periode med avdragsfrihet og som student, men situasjonen min er en annen nå. I tillegg er lånet sikret i bolig. Hadde renten vært lavere hadde det tross alt vært litt enklere å betale ned på det.

 

Nå kan jeg jo like gjerne refinansiere lånet hos en forbruksbank til omtrent samme rente og uten å involvere mine foreldre som realkausjonister.

 

Og det er vel heller ingenting som hindrer banken i å kalle dette lånet noe annet enn et studentlån og refinansiere det til bedre betingelser.

 

Har ikke bestemt meg hva jeg skal svare, men jeg kommer nok til å bytte bank og skal se om jeg får med foreldrene mine også. Har møtt nok motvilje med denne banken tidligere. Hver gang det er noe er det en lang og omstendelig prosess.



Anonymous poster hash: 59284...bbe
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Få tilbud hos andre banker, og kom tilbake til nåværende bank med tilbudet, så skal du nok se at pipen får en annen lyd.

 

Det gjorde den, men da var det alt for sent og de kunne heller ikke matche tilbudet. Fikk halvert renten og har nå byttet bank. 

 

Skriver det slik andre kan lære av mine feil (burde gjort dette for lengst) og være mer oppmerksom på slike ting.

 

Anonymous poster hash: fe7cd...99f

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det gjorde den, men da var det alt for sent og de kunne heller ikke matche tilbudet. Fikk halvert renten og har nå byttet bank. 

 

Skriver det slik andre kan lære av mine feil (burde gjort dette for lengst) og være mer oppmerksom på slike ting.

 

Anonymous poster hash: fe7cd...99f

 

 

 

Husk også å regulere skattekortet ditt, du kommer til å få en del mindre skattefradrag(renter) nå. ;)

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...