Gå til innhold

Frykten for et fjerde rike sprer seg


Anbefalte innlegg

Kan du nevne et par eksempler? Fordi det er ikke min erfaring i det hele tatt.

 

USA er segregert mellom ulike raser.

India er segregert mellom muslimer og hinduer.

I Australia tok de livet av lokalbefolkningen.

Virkelig? Jeg sliter noe forferdelig med å komme på noen eksempler på det motsatte. Du nevner Austraila, og der er jeg faktisk enig. Det samme med europeerne som kom til Nord-amerika og tok over etter de innfødte. Bortsett fra det veit jeg ikke om et eneste tilfelle hvor en kultur har erstattet en annen, i stedet for at de grodde sammen. Er jeg bare ignorant?

 

At du nevner USA er helt bak mål. Det er kanskje historiens beste eksempel på at kulturer gror sammen og blir noe nytt og eget.

 

Vil også nevne brorparten av vest-Afrika. Sør-Afrika. Hele karibia. Filippinene. India. Vietnam. Sri Lanka. Cypros. Dette er i nyere tid. Går man langt nok tilbake i historien, så gjelder jo dette omtrent hvert eneste land i hele verden. Finnes det en eneste kultur som ikke har sitt opphav som en samling av eldre kulturer som hadde innflytelse på hverandre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men ligger det ikke litt kulturelt overmot i å tro at alle på jorda vil føle seg som "en kultur" ?  Alle bli som f.eks. "europere" ?   

 

Når forskjellige kulturer møtes så er det to mulige utfall: den ene "vinner" eller det oppstår  økt segregering. Så langt som jeg har forstått, så er flere av historiske/gamle skikker og tro fra Midt-Østen utviklet for å merkere avstand til nære naboer. Midt-Østen var jo i sin tid et møtested for forskjellge kulturer (men ikke lenger).

Dette er et godt poeng. 

 

Men alle kulturer har blitt tilegnet. Ved den franske revolusjonen snakket vel bare omtrent 10 prosent av befolkningen fransk. Den norske kulturen ble laget på 1800-tallet og frem til 1905 i en langvarig prosess. Og så videre.

 

Samtidig foregår det allerede en kraftig vestliggjøring i verden. Den kan fungere som grobunn for videre globalisering eller ikke. Til og med kommunisme, sett i Kina, N. Korea og lignende er vestlig oppfinnelse. Det er en form for vestliggjøring også. 

 

Mitt poeng er likevel at det ikke blir nødvendig med en kultur. 

Lenke til kommentar

Så mye innvandring til landa skjønner jeg godt det blir en del nasjonalisme.

Begrenser man innvandringen til minimum så blir verden et bedre sted :)

Jeg er overbevist om at det er stikk motsatt.

 

Uten inn- og utvandring er vi ikke frie mennesker. Folk burde få lov til å i større grad bestemme over sine egne liv. Nasjonalisme innskrenker folks frihet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At du nevner USA er helt bak mål. Det er kanskje historiens beste eksempel på at kulturer gror sammen og blir noe nytt og eget.

Ta en titt på dette kartet

http://demographics.virginia.edu/DotMap/

 

Denne viser hvor folk bor etter deres rase. USA er segregert, de er ikke en melting pot.

 

Vil også nevne brorparten av vest-Afrika. Sør-Afrika. Hele karibia. Filippinene. India. Vietnam. Sri Lanka. Cypros. Dette er i nyere tid. Går man langt nok tilbake i historien, så gjelder jo dette omtrent hvert eneste land i hele verden. Finnes det en eneste kultur som ikke har sitt opphav som en samling av eldre kulturer som hadde innflytelse på hverandre?

Vest-Afrika er 100% svarte og hovedsakelig muslimsk. Sør Afrika har en hvit minoritet, men de er på vei til å forsvinne. India er ekstremt segregert. Vietnam og Fillippinene er relativt homogent.

 

Selvfølgelig kommer ikke kulturen fra et sted, men det gjorde den ikke i Norge heller. Vi har masse inflytelse fra resten av Europa. Det er naturligvis mye enklere å blande franske katolokker og norske protestanter enn å blande somaliere og nordmenn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Dette er en forenkling. Det finnes mye mer enn to mulig utfall.

 

Mitt inntrykk er at det som oftest skjer er at de smelter sammen til én felles kultur med aspekter fra alle de gamle kulturene, før de utvikler seg videre og blir noe helt eget og unikt. Det er dette som har skjedd i de fleste land med massiv innvandring, som for eksempel de gamle kolloniene.

 

Enig. Ikke *bare* to mulige utfall.  Sammensmelting kan dog ta veldig lang tid.  Er det ikke slik at det tar 3 år å bli amerikaner og 3 generasjoner å finsk? :-)   (ja her forenkler man)   Er religion en vesentlig del av "kulturen" og måten en ordner seg på - så kan det vel lett oppstå segregering?  Et system må jo forsvare seg.  Reaksjon skaper motreaksjon etc.   Noen av de mest harbarka konservative muslimene bor vel i England - der det ellers av forskjellige grunner er lett å integrere seg?  Var det vanskeligere å integrere seg - så var det vel lett større sjanse for å være moderat?  Mindre behov for å skape psykologiske murer, lissom?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Og fører Internet til at man holder på sin opprinnelige kultur?  Lettere å holde på kontakt med "gamlelandet" når en bruker facebook og kan snakkes via skype 1 time om dagen, ser TV fra "hjemlandet" - samt drar på årlig ferie etc?  Å sammenligne dagens innvandring med (enveis-)frakt av slaver til Amerika med seilskip blir vel litt spesielt :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Ta en titt på dette kartet

http://demographics.virginia.edu/DotMap/

 

Denne viser hvor folk bor etter deres rase. USA er segregert, de er ikke en melting pot.

 

 

Vest-Afrika er 100% svarte og hovedsakelig muslimsk. Sør Afrika har en hvit minoritet, men de er på vei til å forsvinne. India er ekstremt segregert. Vietnam og Fillippinene er relativt homogent.

 

Selvfølgelig kommer ikke kulturen fra et sted, men det gjorde den ikke i Norge heller. Vi har masse inflytelse fra resten av Europa. Det er naturligvis mye enklere å blande franske katolokker og norske protestanter enn å blande somaliere og nordmenn.

Du blander etnisitet og kultur, trur jeg.

 

Ja, Filippinene er homogent, og de har den samme kulturen. Men den felles kulturen har opphav i en blanding av mange forskjellige kulturer. Ingen av de kulturene "vant" over de andre. De smeltet sammen til én kultur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta en titt på dette kartet

http://demographics.virginia.edu/DotMap/

 

Denne viser hvor folk bor etter deres rase. USA er segregert, de er ikke en melting pot.

 

 

Vest-Afrika er 100% svarte og hovedsakelig muslimsk. Sør Afrika har en hvit minoritet, men de er på vei til å forsvinne. India er ekstremt segregert. Vietnam og Fillippinene er relativt homogent.

 

Selvfølgelig kommer ikke kulturen fra et sted, men det gjorde den ikke i Norge heller. Vi har masse inflytelse fra resten av Europa. Det er naturligvis mye enklere å blande franske katolokker og norske protestanter enn å blande somaliere og nordmenn.

 

Virkelig? Jeg sliter noe forferdelig med å komme på noen eksempler på det motsatte. Du nevner Austraila, og der er jeg faktisk enig. Det samme med europeerne som kom til Nord-amerika og tok over etter de innfødte. Bortsett fra det veit jeg ikke om et eneste tilfelle hvor en kultur har erstattet en annen, i stedet for at de grodde sammen. Er jeg bare ignorant?

 

At du nevner USA er helt bak mål. Det er kanskje historiens beste eksempel på at kulturer gror sammen og blir noe nytt og eget.

 

Vil også nevne brorparten av vest-Afrika. Sør-Afrika. Hele karibia. Filippinene. India. Vietnam. Sri Lanka. Cypros. Dette er i nyere tid. Går man langt nok tilbake i historien, så gjelder jo dette omtrent hvert eneste land i hele verden. Finnes det en eneste kultur som ikke har sitt opphav som en samling av eldre kulturer som hadde innflytelse på hverandre?

Stemmer det han sier, de er veldig segregert i USA. Og bo i "inn-gjerda" områder er kjempe populært.

 

Du kan se enkelt på hvordan byer er segregert. I områder der det bor stort sett bare folk som er svarte i huden, områder der latino bor, områder med Asiatere.

 

Mye har med økonomi i gjøre, noe har også med at folk søker likesinnede. Og når man tar og spør folk rundt om i verden, så vil de gjerne ha en nabo lik seg selv. Så si uansett hvor de kommer fra. 

 

Men statistikk lyver jo som regel ikke, er jo langt enklere og få jobb i USA så lenge din hudfarge er hvit.

 

silver-segregation-chicago-dot.png?w=575

Lenke til kommentar

Det vet jeg selvsagt. Men det er på ingen måte det samme som at de forskjellige kulturene som kom til amerika slo seg ned på forskjellige steder og aldri blandet seg, eller at én kultur vant over de andre. Det er dét vi (eller i hvert fall jeg) diskuterer her. Jeg trur vi har misforstått hverandre kraftig, for vi snakker om helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Du blander etnisitet og kultur, trur jeg.

 

Ja, Filippinene er homogent, og de har den samme kulturen. Men den felles kulturen har opphav i en blanding av mange forskjellige kulturer. Ingen av de kulturene "vant" over de andre. De smeltet sammen til én kultur.

 

Det er fordi Fillippinene besto av masse like kulturer. Når øyene ble mer forbundet med hverandre, så begynte kulturene å smelte sammen.

 

Like ting blander seg, ulike ting skiller seg.

 

Det vet jeg selvsagt. Men det er på ingen måte det samme som at de forskjellige kulturene som kom til amerika slo seg ned på forskjellige steder og aldri blandet seg, eller at én kultur vant over de andre. Det er dét vi (eller i hvert fall jeg) diskuterer her. Jeg trur vi har misforstått hverandre kraftig, for vi snakker om helt forskjellige ting.

 

Jeg vet ikke hva han tenkte på, men når jeg snakker om å vinne over en annen kultur, så tenker jeg på områder, ikke hele nasjonen.

 

Hvis to like kulturer flyttet inn i et område, så kommer de til å blande seg og skape en ny kultur. Om 2 ulike kulturer flytter til et område så vil den ene kulturen begynne å dominere over den andre. Når antallet når et kritisk punkt så begynner minoritetskulturen å flytte ut.

Lenke til kommentar

Hvis to like kulturer flyttet inn i et område, så kommer de til å blande seg og skape en ny kultur. Om 2 ulike kulturer flytter til et område så vil den ene kulturen begynne å dominere over den andre. Når antallet når et kritisk punkt så begynner minoritetskulturen å flytte ut.

Jeg trur ikke det der er så selvsagt. Men at to ulike kulturer blander seg saktere enn to like kulturer, det trur jeg.

Lenke til kommentar

Jeg trur ikke det der er så selvsagt. Men at to ulike kulturer blander seg saktere enn to like kulturer, det trur jeg.

 

Jeg har forstått det slik at ulike kulturer *kan* bli enda ulikere med tiden når de har mye fysisk nærhet. I hvert fall dersom religion og økonomi er blandet sammen med kulturen.  Ingen lovmessighet i at kulturer blander seg ved fysisk nærhet/migrering. En passer heller på å holde en viss kritisk avstand (i adskilte områder).

 

Emigrerer jeg til Kina og kan flytte inn i et "europesik" område - så gjør jeg det. Flytter jeg til England, så blir jeg 100 prosent engelsk på  kort tid :-)

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vet jeg selvsagt. Men det er på ingen måte det samme som at de forskjellige kulturene som kom til amerika slo seg ned på forskjellige steder og aldri blandet seg, eller at én kultur vant over de andre. Det er dét vi (eller i hvert fall jeg) diskuterer her. Jeg trur vi har misforstått hverandre kraftig, for vi snakker om helt forskjellige ting.

USA er et hav av kulturer. Og forskjellige kulturer ut i fra hvilken klasse du tilhører. USA er vanvittig stort, og er så kulturelt forskjellig fra øst til vest at de er mer forskjellige enn Nordmenn, Dansker og Svensker vil jeg si :p

 

De lavere klassene som er oppvokst i områder med en blandet befolkning har ofte en blandet kultur. Kan du se en hvit gutt slå en pinjata etc og feire bursdagen sin på en "mexikansk måte" etc.

 

Men dette er ikke noe du vil se hos dem som har litt mer penger da de har vært segregert hele livet og ikke blitt eksponert for andre kulturer. Da skolen demmes er gjerne en segregert skole og, så er det ikke før de havner på college de blir eksponert for andre kulturer og innflytelser.  Vel om de ikke er så rike at dem går på Harvard eller Yale da, så slipper dem vel og bli eksponert der og.

Lenke til kommentar

Jeg liker hvordan diskusjonen går. Noen ber om eksempler. De får eksempler. "Nei, ikke de da. Og ikke de heller. Men de var ikke forskjellige da, så de teller hvertfall ikke." :wee:

 

Dette var hva Lada sa

"Når forskjellige kulturer møtes så er det to mulige utfall: den ene "vinner" eller det oppstår  økt segregering."

 

Ditt eksempel var Japan hvor nesten helt like kulturer blandet seg sammen. Det er opplagt ikke hva Lada snakker om, han snakker om kulturer som ikke er like.

 

At like kulturer blander seg sammen er opplagt.

Lenke til kommentar

Jeg trur ikke det der er så selvsagt. Men at to ulike kulturer blander seg saktere enn to like kulturer, det trur jeg.

 

Det er hva som har skjedd i nesten hver eneste tilfelle, som muslimer i Europa, jøder i midtøsten og svarte og hvite i USA.

 

Jeg sliter faktisk med å finne et tilfelle hvor 2 helt ulike kulturer har blandet seg sammen. Det nærmeste jeg kommer på er Hawaii, hvor asiatere, hvite og lokalbefolkningen blandet seg sammen.

 

Jeg vil påstå ganske hardnakket at kulturene som blandet seg på Filippinene var veldig forskjellige.

 

Ikke fra det jeg ser. De har samme etnisitet, det betyr at du ikke kan se forskjell på folk. 91% av befolkningen er kristne og muslimene bor i sitt eget område. Klimaet er også ganske likt, noe som betyr relativt likt kosthold. 

 

Så hva er de store forskjellene?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Kulturene jeg snakket om er den spanske, den amerikanske, og den fillipinske stammekulturen. Jeg snakker ikke om landets etnisitet eller religion, men om kulturens opprinnelse.

 

Er det ikke dette du ville ha eksempler på? Kulturer som har smeltet sammen og lagd en ny, unik kultur?

 

Jeg trur omtrent alle verdens kulturer har en lignende bakgrunnshistorie, men det er bare synsing.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...