Gå til innhold

Frykten for et fjerde rike sprer seg


Anbefalte innlegg

https://www.timesofisrael.com/siren-call-of-a-fourth-reich-is-spreading-warns-nazi-germany-expert/?fbclid=IwAR1hPAhmslEKPBOSus5LjTJgFwOUBVnm3OmTSjmzNzabnfPq_LDhxgiK8Rw

 

Vi hadde som kjent Das Erste Reich: Barbarossa, Das Zweite Reich: Samlingen av Tyskland av Preussen, Das Dritte Reich: Der Fuhrer.

og nå Das Vierte Reich: gjennom EU og hat mot muslimer. 

 

Er dette troverdig? At tyskerne kan gjennom EU og høyreekstreme partier etablere et nytt rasistisk rike?

 

Vi vet at det bor 3 millioner tyrkere i Tyskland som kom etter andre verdenskrig som en følge av at det ikke var unge tyske menn igjen på grunn av krigen. Er de et framtidig offer som jødene var?

 

Hva med de nylige ankomne syriske flyktninger? 

 

Bør vi frykte en slik tendens? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også lagt merke til gjennom møter med noen tyskere at de kikker veldig ned på tyrkere (såkalte gastarbeiters).

 

Dette er noe som blir bekreftet av etniske tyrkere med tilhørighet til Tyskland også...Det tyrkerne sa til meg ved siden av mangel på jobb og utdanningsmuligheter var at tyrkere ikke turte å sove i første etasje i bygninger i Tyskland. 

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

(...)

Er dette troverdig? At tyskerne kan gjennom EU og høyreekstreme partier etablere et nytt rasistisk rike?

 Nei

Vi vet at det bor 3 millioner tyrkere i Tyskland som kom etter andre verdenskrig som en følge av at det ikke var unge tyske menn igjen på grunn av krigen. Er de et framtidig offer som jødene var?

Nei

Hva med de nylige ankomne syriske flyktninger?

 Nei

Bør vi frykte en slik tendens?

Nei
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vi har aldri hatt det så godt som nå, det virker bare ikke slik pga Media.

 

Er det dette du mener er skremselspropaganda fra media?

 

Min erfaring er motsatt, media prøver å skjule at levestandaren i vesten har stagnert. Den lille veksten vi har hatt, har ikke kommet folket til gode.

 

 

 

551006fa6bb3f70e6183609d-750-439.jpg 

3A457QN25ZF5LL5JQ6WX25Z3KI.jpg

 

Sweden Reported Crime Rate

 

2560px-Sweden-crime-1976-2016-robbery-se

fkEDRXy.png

 

Norway GDP Per capita PPP

norway-gdp-per-capita@2x.png?s=nornygdpp

 

Italy GDP Per capita PPP

italy-gdp-per-capita@2x.png?s=itanygdppc

 

 

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Media lever av å skremme.

 

Verden har aldri i historien vært et så godt sted å leve som akkurat nå. Og i morgen er det sikkert enda bedre. Det er mindre krig, mindre sult, mindre sykdom, og mindre fattigdom enn noen gang tidligere.

 

At nasjonalisme er en trussel er selvsagt, men jeg er overbevist om at det vil forsvinne sakte med sikkert. Globalismens krefter er ustoppelige, og folk flest er adaptive og empatiske. Om relativt kort tid vil det være komplett umulig å vite hvor en person er fra kun ved å se på dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Media lever av å skremme.

 

I de fleste land lever media av å være rævslikkere.

 

Om de prøver å skremme så er det fordi private investorer og/eller myndighetene ber dem om å gjøre det.

 

Verden har aldri i historien vært et så godt sted å leve som akkurat nå. Og i morgen er det sikkert enda bedre. Det er mindre krig, mindre sult, mindre sykdom, og mindre fattigdom enn noen gang tidligere.

 

At nasjonalisme er en trussel er selvsagt, men jeg er overbevist om at det vil forsvinne sakte med sikkert. Globalismens krefter er ustoppelige, og folk flest er adaptive og empatiske. Om relativt kort tid vil det være komplett umulig å vite hvor en person er fra kun ved å se på dem.

 
Globalisme komme til å føre til at land grupperer seg i ulike allianser som Kina/Russland og USA/EU. 
 
Vi er ikke på vei imot en global federasjon.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er ikke på vei imot en global federasjon.

Nei, det trur ikke jeg heller. Men jeg trur det blir så mye sammarbeid og handel på tvers av grensene at de blir stort sett symbolske. Selv de "alliansene" du snakker om kommer til handle stort med hverandre.

 

Vi har utviklet oss i den retningen i veldig lang tid nå, og utviklingen har akselerert med tiden. Jeg ser ingen grunn til at dette skal stoppe opp eller gå i revers.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

At nasjonalisme er en trussel er selvsagt, men jeg er overbevist om at det vil forsvinne sakte med sikkert. Globalismens krefter er ustoppelige, og folk flest er adaptive og empatiske. Om relativt kort tid vil det være komplett umulig å vite hvor en person er fra kun ved å se på dem.

 

10, 100 eller 200 år?  Det er *det* som er det springende spørsmålet her.  Altså om prosessen går glatt eller om det oppstår masse friksjon.

 

En trenger forøvrig ikke bry seg om miljøværn - jorden skal jo gå under en gang likevel :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

 

I de fleste land lever media av å være rævslikkere.

 

Om de prøver å skremme så er det fordi private investorer og/eller myndighetene ber dem om å gjøre det.

 

 
Globalisme komme til å føre til at land grupperer seg i ulike allianser som Kina/Russland og USA/EU. 
 
Vi er ikke på vei imot en global federasjon.

 

 

 

Nei, det trur ikke jeg heller. Men jeg trur det blir så mye sammarbeid og handel på tvers av grensene at de blir stort sett symbolske. Selv de "alliansene" du snakker om kommer til handle stort med hverandre.

 

Vi har utviklet oss i den retningen i veldig lang tid nå, og utviklingen har akselerert med tiden. Jeg ser ingen grunn til at dette skal stoppe opp eller gå i revers.

Hva får dere til å si det?

 

Denne formen for globalisering har skjedd siden merkantilismen i form av seilskip og senere dampmotorer. Det siste århundret har vi sett en kobling til at globaliseringen har økt over landegrenser basert på halvleder-teknologi i form av økt komputasjon og bedre samferdsel med jetfly.

 

Vi er da en revolusjon i kvanteinformasjon og en revolusjon i rakettmotor unna langt høyere globaliseringsrate. 

Lenke til kommentar

Men ligger det ikke litt kulturelt overmot i å tro at alle på jorda vil føle seg som "en kultur" ?  Alle bli som f.eks. "europere" ?   

 

Når forskjellige kulturer møtes så er det to mulige utfall: den ene "vinner" eller det oppstår  økt segregering. Så langt som jeg har forstått, så er flere av historiske/gamle skikker og tro fra Midt-Østen utviklet for å merkere avstand til nære naboer. Midt-Østen var jo i sin tid et møtested for forskjellge kulturer (men ikke lenger).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når forskjellige kulturer møtes så er det to mulige utfall: den ene "vinner" eller det oppstår  økt segregering.

Dette er en forenkling. Det finnes mye mer enn to mulig utfall.

 

Mitt inntrykk er at det som oftest skjer er at de smelter sammen til én felles kultur med aspekter fra alle de gamle kulturene, før de utvikler seg videre og blir noe helt eget og unikt. Det er dette som har skjedd i de fleste land med massiv innvandring, som for eksempel de gamle kolloniene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en forenkling. Det finnes mye mer enn to mulig utfall.

 

Mitt inntrykk er at det som oftest skjer er at de smelter sammen til én felles kultur med aspekter fra alle de gamle kulturene, før de utvikler seg videre og blir noe helt eget og unikt. Det er dette som har skjedd i de fleste land med massiv innvandring, som for eksempel de gamle kolloniene.

 

Kan du nevne et par eksempler? Fordi det er ikke min erfaring i det hele tatt.

 

USA er segregert mellom ulike raser.

India er segregert mellom muslimer og hinduer.

I Australia tok de livet av lokalbefolkningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...