Gå til innhold

Frykten for et fjerde rike sprer seg


Anbefalte innlegg

https://www.timesofisrael.com/siren-call-of-a-fourth-reich-is-spreading-warns-nazi-germany-expert/?fbclid=IwAR1hPAhmslEKPBOSus5LjTJgFwOUBVnm3OmTSjmzNzabnfPq_LDhxgiK8Rw

 

Vi hadde som kjent Das Erste Reich: Barbarossa, Das Zweite Reich: Samlingen av Tyskland av Preussen, Das Dritte Reich: Der Fuhrer.

og nå Das Vierte Reich: gjennom EU og hat mot muslimer. 

 

Er dette troverdig? At tyskerne kan gjennom EU og høyreekstreme partier etablere et nytt rasistisk rike?

 

Vi vet at det bor 3 millioner tyrkere i Tyskland som kom etter andre verdenskrig som en følge av at det ikke var unge tyske menn igjen på grunn av krigen. Er de et framtidig offer som jødene var?

 

Hva med de nylige ankomne syriske flyktninger? 

 

Bør vi frykte en slik tendens? 

Det første riket var det tysk-romerske rike (962 – 1806)

Det andre riket var Det tyske keiserrike (1871 – 1918)

Det tredje riket var Det tyske rike (1933 - 1945)

 

Det fjerde riket er vel noe som kommer om EU raser sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kulturene jeg snakket om er den spanske, den amerikanske, og den fillipinske stammekulturen. Jeg snakker ikke om landets etnisitet eller religion, men om kulturens opprinnelse.

 

Er det ikke dette du ville ha eksempler på? Kulturer som har smeltet sammen og lagd en ny, unik kultur?

 

I Spania og Fillippinene så var kulturene ganske like. I USA så ble samfunnet segregert.

 

Gruppens etnisitet og religion er en stor del av gruppes kultur. Etnisitet fører til at gruppene kan lettere identifisere hvem som er i hvilken gruppe og på den måten segregere seg og ulik religion fører til at man har ikke-kompatible feiringer/verdier/messer. Du kan ikke se bort ifra viktige faktorer.

 

Det jeg vil ha eksempel på er helt ulike kulturer som har smeltet sammen og laget en ny kultur. Jeg trenger ikke flere eksempler på relativt like kulturer som har smeltet sammen og laget en ny kultur.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

You wut, mate? De kunne nesten ikke vært lenger fra hverandre.

 

Kan du ikke forklare spesifikt hva som er så forskjellig, istedenfor å bare si "wut".

 

Jeg vil si at det er mye større forskjell mellom somalisk kultur og norsk kultur, enn mellom kulturen i Madrid og Barcelona eller mellom kulturen på de ulike øyene i Filippinene.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Kan du ikke forklare spesifikt hva som er så forskjellig. Jeg vil si at det er mye større forskjell mellom somalisk kultur og norsk kultur, enn mellom Madrid kultur og Barcelona kultur.

Ah... Vi snakker tydeligvis rundt hverandre. Beklager. Det Skurupu, og jeg, mente er sammensmeltningen av disse tre kulturene på Fillipinene. Ikke kulturen innad i Spania eller innad i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah... Vi snakker tydeligvis rundt hverandre. Beklager. Det Skurupu, og jeg, mente er sammensmeltningen av disse tre kulturene på Fillipinene. Ikke kulturen innad i Spania eller innad i USA.

 

Det er svært få spanjoler og amerikanere på Filippinene. 

Lenke til kommentar

Det er svært få spanjoler og amerikanere på Filippinene. 

Si meg, hvor mye kan du om Filippinene? Det var en spansk koloni og siden et amerikansk protektorat. Dette hadde veldig stor påvirkning på både kultur og befolkning.

Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Si meg, hvor mye kan du om Fillipinene? Det var en spansk koloni og siden et amerikansk protektorat. Dette hadde veldig stor påvirkning på både kultur og befolkning.

 

Så du tror Fillipinene hadde spansk kultur når de var en spansk koloni?

 

Det vi snakker om her er hva som skjer når 2 ulike kulturer bor i samme område. Det er hva Lada startet med.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Så du tror Fillipinene hadde spansk kultur når de var en spansk koloni?

 

Det vi snakker om her er hva som skjer når 2 ulike kulturer bor i samme område. Det er hva Lada startet med.

Ja, spanjolene tok med seg mye av kulturen sin når de dro over dit. Det er akkurat det jeg mener.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De hadde en blanding av spansk kultur og sin egen kultur. Og over tid ble den til bare én kultur, med aspekter av begge de to.

 

Nei, som nesten alle koloniland så beholdt de det meste av sin kultur. Kolonimakter har ikke ressurser til å detaljkontrolere sine kolonier.

 

Selv land som var sterkt påvirket av koloniseringen som Hong Kong, beholdte store deler av sin kultur.

Lenke til kommentar

Ja, spanjolene tok med seg mye av kulturen sin når de dro over dit. Det er akkurat det jeg mener.

 

Spanjolene dro ikke over dit. Som jeg sa det finnes nesten ingen spanjoler i Fillipinene.

 

Folk forandrer ikke sin kultur bare fordi noen andre styrer landet ditt. Hvor mye tror du egentlig en stammebefolkning i Fillipinene brydde seg om amerikanere eller spanjoler styrte landet deres?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Spanjolene dro ikke over dit. Som jeg sa det finnes nesten ingen spanjoler i Fillipinene.

 

Folk forandrer ikke sin kultur bare fordi noen andre styrer landet ditt. Hvor mye tror du egentlig en stammebefolkning i Fillipinene brydde seg om amerikanere eller spanjoler styrte landet deres?

De dro over i tusenvis både fra Spania og Ny-Spania. Og tror de brydde seg ganske mye.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur du undervurderer sterkt hvor stor kulturell innflytelse de hadde.

 

Ta deg en titt rundt på gatene, minner det deg om Amerika eller om Spania? Utenom de aller rikeste områdene, kunne du tro at du er i Amerika eller i Spania? Hvor mange prosent av urbefolkningen tror du snakket spansk under den spanske kolonitiden. Hvor mange av dem begynte å spise spansk mat? Hvor mange av dem begynte å ha spanske kulturelle skikker og verdier.

 

I virkeligheten så betydde det svært lite for befolkningen hvem som styrte, de kan ikke detaljkontrolere et land som er så langt unna dem selv. Spesielt ikke et land som filippinene hvor befolkningen er spredd rundt på ulike øyer. Det de klarte var å forandre styresettet til filippinene og på den måten sende dem i en annen retning enn de ville ha gjort uten kolinisering. 

 

Og det som egentlig var tema var hva som skjer når 2 helt ulike kulturer møter. Vi snakker egentlig ikke om en sakte forandring på grunn av krefter fra utsiden.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

De dro over i tusenvis både fra Spania og Ny-Spania. Og tror de brydde seg ganske mye.

 

Har du en kilde for denne påstanden?

 

Og når du sier tusenvis, mener du flere tusen over flere hundre år. Flere tusen over flere hundre år er ca 10 per år. Ikke spesielt mange.

Lenke til kommentar

Ta deg en titt rundt på gatene, minner det deg om Amerika eller om Spania? Utenom de aller rikeste områdene, kunne du tro at du er i Amerika eller i Spania? Hvor mange prosent av urbefolkningen tror du snakket spansk under den spanske kolonitiden. Hvor mange av dem begynte å spise spansk mat? Hvor mange av dem begynte å ha spanske kulturelle skikker.

 

I virkeligheten så betydde det svært lite for befolkningen hvem som styrte, de kan ikke detaljkontrolere et land som er så langt unna dem selv. Det de klarte var å forandre styresettet til filippinene og på den måten sende dem i en annen retning enn de ville ha gjort uten kolinisering. 

 

Og det vi snakker om her er at en kultur møter enn annen. Vi snakker egentlig ikke om en sakte forandring på grunn av krefter fra utsiden.

Ja, det minner meg om spania over alt hvor jeg går. Skal du virkelig lære meg om filippinsk kultur? Jeg har bodd her fast siden 2014.

 

Minst halvparten (veldig konservativt overslag) av alle filippinere har spanske navn. Både fornavn og etternavn.

 

De teller på spansk. Uno, dos, tres, osv. Deres egen tellemåte har nesten gått tapt. Kona mi vet ikke hva "én, to, tre" er på sitt eget språk, engang. Det heter bare "uno, dos, tres".

 

"Alle" gatenavnene har spanske navn. (Mest sannsynlig fordi de er oppkalt etter kjente filippinere, som jo alle har spanske navn.)

 

Alle matrettene har spanske navn.

 

Jeg studerte spansk på videregående, og det har hjulpet meg mye her nede. Annen hvert ord ut av munnen deres er spansk. Selv språket deres ble til en sammenslåing av deres eget språk, Visayan, og språket til den nye kulturen, spansk.

 

Lenger nord i landet, hvor de snakker tagalog, ble språket til en blanding av tagalog og engelsk, etter at amerikanerne var her. (Spanjolene slo seg ned i sør, amerikanerne i nord.) Alle sammen bytter mellom tagalog og engelsk når de snakker, selv midt i setninger. Det går ikke ann å snakke "rent" tagalog. Det språket finnes ikke lengere.

 

Selv utseende deres er spansk. De ligner ikke på de andre asiaterne i området. De har runde øyne, og brede hofter, akkurat som spanjolene.

 

 

Vet ærlig talt ikke hva mer jeg kan si. Du og jeg må ha totalt forskjellig formening av hva selve ordet "kultur" i det hele tatt betyr, så mye vi har snakket forbi hverandre i denne tråden.

Endret av Skurupu
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har du en kilde for denne påstanden?

 

Og når du sier tusenvis, mener du flere tusen over flere hundre år. Flere tusen over flere hundre år er ca 10 per år. Ikke spesielt mange.

Jeg gidder faktisk ikke grave dypt for å finne kilder, jeg er ingen historiker, men selv bare en kort kikk på Wikipedia støtter mine påstander.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det minner meg om både spania over alt hvor jeg går. Skal du virkelig lære meg om filippinsk kultur? Jeg har bodd her fast siden 2014.

 

Dette er en typisk gate i Manila

https://www.google.com.tw/maps/@14.6143834,120.9950841,3a,60y,316.71h,87.8t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGdjciAOTZ5UWAjE3qYlRoQ!2e0!7i13312!8i6656

 

Og her er en typisk gate i Madrid

https://www.google.com/maps/@40.4353585,-3.7130141,3a,75y,218.24h,92.19t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAF1QipPcwa3XipAX7JpcZZ--b6H-P3e2Kf5FUw2mHhEw!2e10!7i13312!8i6656

 

Du tror dette ligner på hverandre?

 

Minst halvparten (veldig konservativt overslag) av alle filippinere har spanske navn. Både fornavn og etternavn.

 

 

Nei, det har de ikke. Jeg vet ikke om det engang er korrekt for Spania.

 

Tar vi en titt på Filippinene sin navneliste finner vi hovedsakelig engelske navn, noe som er forventet.

http://www.studentsoftheworld.info/penpals/stats.php3?Pays=PHL

 

 

"Alle" gatenavnene har spanske navn. (Mest sannsynlig fordi de er oppkalt etter kjente filippinere, som jo alle har spanske navn.)

 

Endel gatenavn har spanske navn, spanjolene har vært flinke til å gi navn. Men du vil også finne andre navn på lokalspråket og engelsk.

 

Dette har også lite med kultur å gjøre. 

 

Alle matrettene har spanske navn.

 

Igjen tull, er dette spanske ord kinilaw, sinigang, paksiw na lechon?

 

 

Selv utseende deres er spansk. De ligner ikke på de andre asiaterne i området. De har runde øyne, og brede hofter, akkurat som spanjolene.

 

Det du egentlig ser er polynesia, ikke spanjoler.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...