Gå til innhold

Nå er prisene på Mercedes-elbilen klare


Anbefalte innlegg

VG (og andre) burde innføre en spesifikasjon på sin liste over sammenliknbare egenskaper mellom elbiler:

 

Eksistens av superladernett.

 

Det er en helt annen opplevelse av elbil når produsenten dedikerer et eget ladenett med superhurtige ladere til ditt bilmerke. En verden av forskjell.

 

Hvorfor skal man bry seg om det? De fleste lader hjemme og ikke engang Tesla sitt ladenettverk er stort nok til å håndtere de viktige toppene. Det er kø hos Tesla også i fellesferiene.

 

Men for å oppdatere deg: det er en håndfull bilprodusenter som samarbeider om raskere lading enn det Tesla driver med. De er i full sving med utbyggingen og som bonus følger de europeisk ladestandard - noe de amerikanske vrakene ikke gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

VG (og andre) burde innføre en spesifikasjon på sin liste over sammenliknbare egenskaper mellom elbiler:

 

Eksistens av superladernett.

 

Det er en helt annen opplevelse av elbil når produsenten dedikerer et eget ladenett med superhurtige ladere til ditt bilmerke. En verden av forskjell.

 

Hvorfor skal man bry seg om det? De fleste lader hjemme og ikke engang Tesla sitt ladenettverk er stort nok til å håndtere de viktige toppene. Det er kø hos Tesla også i fellesferiene.

 

Men for å oppdatere deg: det er en håndfull bilprodusenter som samarbeider om raskere lading enn det Tesla driver med. De er i full sving med utbyggingen og som bonus følger de europeisk ladestandard - noe de amerikanske vrakene ikke gjør.

Er CCS i Model 3, neste S og X får også CCS. Superlader V3 gir 250 kW på Model 3. Model 3 Kan også lade på grønn kontakt, Fortum, ionity osv.

 

Det er ellers mye kø på andre ladere, men sjeldent kø på superlader utenom de få som er helt inntil storby, dvs feks Åsane ved Bergen. Men det er ikke noe problem når jeg med 3 Performance Kan kjøre på og bruke ca 143 kW på langtur på tørt føre, da klarer den over 50 mil. Så er jo uansett dumt å lade på for fullt batteri og man starter gjerne med feks 90 prosent lading hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så er jo uansett dumt å lade på for fullt batteri og man starter gjerne med feks 90 prosent lading hjemme.

 

*så er jo uansett dumt å lade fullt på en Tesla.

 

Bare rettet skrivefeilen din. Dette trenger man selvsagt ikke bry seg om når man kjøper kvalitet.

 

Til og med elbybilen til BMW fra 2012 kunne man la stå fulladet i mange måneder i strekk uten problem. Slik det skal være på en kvalitetsbil. Som kunde skal ikke jeg bry meg om SOC for å ta vare på batteriet. Bilen skal bare virke.

 

Vil heller ha en bil som jeg slipper å planlegge hvor langt jeg skal kjøre hver dag, men med 30 km kortere maksrekkevidde pga buffer i batteriet - enn en Tesla med 30 km lenger rekkevidde som i praksis ikke tåler å bli ladet uten å ødelegge batteriet.

Lenke til kommentar

*så er jo uansett dumt å lade fullt på en Tesla.

 

Bare rettet skrivefeilen din. Dette trenger man selvsagt ikke bry seg om når man kjøper kvalitet.

 

Til og med elbybilen til BMW fra 2012 kunne man la stå fulladet i mange måneder i strekk uten problem. Slik det skal være på en kvalitetsbil. Som kunde skal ikke jeg bry meg om SOC for å ta vare på batteriet. Bilen skal bare virke.

 

Vil heller ha en bil som jeg slipper å planlegge hvor langt jeg skal kjøre hver dag, men med 30 km kortere maksrekkevidde pga buffer i batteriet - enn en Tesla med 30 km lenger rekkevidde som i praksis ikke tåler å bli ladet uten å ødelegge batteriet.

 

La meg se om jeg forstår deg rett. Du mener at Tesla og Panasonic ikke kan batteri? Og at denne mercedesen er en bedre el-bil enn Tesla? 

 

Du tenker at en el-bil som er bygd på chassi fra en fossilbil fordi Mercedes ikke var villige til å legge ned penger og gjøre en skikkelig jobb med å designe bilen fra grunnen blir et bedre produkt enn en bil som er designet nettopp for å være el-bil? Mercedes vil ha dårligere kjøreegenskaper pga høyere tyngdepunkt og mer dødvekt, mindre innvendig plass fordi tunnel for gearkasse og mellomaksling spiser innvendig plass. I front er bilen designet for å huse en fossilbil, og da er det også mindre lasteplass fordi Mercedes måtte legge alt av elektronikk der fossilmotoren var på donorbilen. Økt vekt og dårligere cw gir lavere effektivitet og dermed dårligere rekkevidde. Hvor var det Mercedesen var bedre enn Tesla? 

 

Det er vel ingen el-bil produsenter som har lengre garanti på batteripakken enn Tesla. Og heller ingen som har så lang erfaring og som har samlet så mye data om lading, ladehastighet, optimal lade-nivå for lengst mulig livsløp som Tesla har gjort. Dette gjør at Tesla's batteripakker helt sikkert vil leve godt i både 10 og 15 år. Kanskje mer hos de som bruker bilen i hht til det som anbefales for maks livsløp. 

Lenke til kommentar

"Ombordlader 7,2 kW" er ikke det for dårlig på en helt nyutviklet bil?

 

Såvidt jeg vet blir disse kun benyttet hjemme hos folk som ikke har permanent montert lader.

7200W betyr at du må ha en sikring på minimum 32A på egen kurs til elbilen. Altså ganske "heftig".

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet blir disse kun benyttet hjemme hos folk som ikke har permanent montert lader.

7200W betyr at du må ha en sikring på minimum 32A på egen kurs til elbilen. Altså ganske "heftig".

Brukes for de som har ladestasjon også. En ladestasjon er ikke noen lader sånn per definisjon da laderen sitter i bilen. Begrensningen vil også gjelde såkalte "semi-hurtiglading", altså ladestasjoner med type 2-uttak. Akkurat på disse er det litt kjipt å være begrenset til 7,2 kW. Når vi snakker hjemmelader så er nok 32A i øvre klasse. Er nok ganske få som har noe mer enn det hjemme?
Lenke til kommentar

Problemet med 7,2 kW er vel nettop det at det krever 32A for å oppnå denne effekten. De færreste har egen kurs på 32A og slik jeg har forstått det så er ikke strømleverandøren så fornøyd med at slike kurser settes opp heller.

 

Hadde bilen derimot kunne lade på 3 fas 11 kW, så får man mer effekt og det holder med 16A.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med 7,2 kW er vel nettop det at det krever 32A for å oppnå denne effekten. De færreste har egen kurs på 32A og slik jeg har forstått det så er ikke strømleverandøren så fornøyd med at slike kurser settes opp heller.

 

Hadde bilen derimot kunne lade på 3 fas 11 kW, så får man mer effekt og det holder med 16A.

Til gjengjeld må du ha TN nett. I Europa forøvrig hadde det gitt mening, men for norge spesifikt er det lite å hente da de fleste har IT nett. Her er kanskje 32A 1-fas mer tilgjengelig enn trefase, og selv om man ikke kan få 32A kan det hende man kan få 20 eller 25A som hjelper på. Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Til gjengjeld må du ha TN nett. I Europa forøvrig hadde det gitt mening, men for norge spesifikt er det lite å hente da de fleste har IT nett. Her er kanskje 32A 1-fas mer tilgjengelig enn trefase, og selv om man ikke kan få 32A kan det hende man kan få 20 eller 25A som hjelper på.

Det beste er å ha 11+ kW 400V trefaselader som også støtter 32A 230V enfase. Disse er ganske vanlige. Alle Tesla levert fra og med 2013 i europa har hatt dette som minimum.

 

En ny ting med Model 3 er at nå støtter laderen også fullverdig 230V trefase. Så Tesla forsetter å dytte grensene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Problemet her er jo at en EPA rekkevidde på 32 mil vs Tesla 60mil så blir det jo helt koko. Når den da lader på maks 40-50% av Tesla på ikke-eksisterende ladenettverk så er det jo nesten parodisk. Topphastighet på 180km/t er heller ikke noe sjakktrekk på det tyske markedet.

Lenke til kommentar

Norge har vel av dei lågaste straumprisane, høgaste drivstoffprisane og store subsidier for elbil. Sånt blir det salg av. Ellers i Europa er ikkje insentiva like store for elbil, så at dei ikkje pøser ut store mengder er vel ikkje så snodig.

 

Norge er landet det har blitt solgt flest elbilar i mengd, ikkje prosent av salget i landet. Då forstår ein at dette ikkje er like stor business i andre land. Det kan sjølvsagt endre seg framover, men Mercedes som alle andre skal tene pengar, og når elbilar utgjer eit par prosent av marknaden så er det ikkje skrikande behov for storproduksjon

Lenke til kommentar

Problemet med 7,2 kW er vel nettop det at det krever 32A for å oppnå denne effekten. De færreste har egen kurs på 32A og slik jeg har forstått det så er ikke strømleverandøren så fornøyd med at slike kurser settes opp heller.

 

Hadde bilen derimot kunne lade på 3 fas 11 kW, så får man mer effekt og det holder med 16A.

 

Enig her, har 3 fas 16A 400V selv, som blir 11kW. Men bruker stort sett dette på 1/3 styrke for en i3.

 

Men dere som kan det, siden denne bilen og i-pace ikke støtter 3-fas, får man da bare 3,6 kW på disse bilene på 3-fas 16A ladestasjon ?

Lenke til kommentar

Med andre ord ca 24 timer fra tomt til fullt batteri, hadde den støttet 3 fas 11kw, hadde dette blitt redusert til 8 timer. Skjønner egentlig ikke hvorfor de har valgt denne løsningen.

 

Skulle jeg brukt 700.000 på bil, ville jeg foretrukket Audi, Bmw, Mercedes etc over Tesla, men de har fortsatt veldig mye å lære av Tesla.

Lenke til kommentar

 

Men dere som kan det, siden denne bilen og i-pace ikke støtter 3-fas, får man da bare 3,6 kW på disse bilene på 3-fas 16A ladestasjon ?

Det er riktig. Man vil maks kunne trekke 16A enfase fra ladestasjonen, altså inntil 3,7 kW minus ladetap.

Hadde ikke tenkt på det, allerede vurdert 7.2 kW som litt lite for å kjøpe en iPace, men 3.6 kW gjør det ikke aktuelt.

 

At jeg lader på ca 4kW på min i3 stort sett er jo greit pga lite batteri, men jeg har jo brukt 11kW av og til og...

 

Angrer litt på jeg ikke sa ja til 3-fas 32A nå...men var nokså mye dyrere og det hadde blitt færre ladere på bygget.

Lenke til kommentar

32.000,- eks mva for et sett vinterhjul. Helt klart at de ikke vil selge vinterhjul iaf. Hvis de ikke bare er der for å kunne gi rabatt på totalpakka i et tilbud

Dekkene koster 15000, så da er det 25k for et sett originale felger. Det er faktisk ganske rimelig.

 

 

Forøvrig fables det som vanlig mye tøys i tråden om elektriske biler. Det er totalt meningsløst å ha 11000(!!) watt ladekapasitet hjemme, med ett mulig unntak: Du er drosjeeier og lader bilen hjemme. For alle vanlige mennesker som kjører vanlige distanser (en snittbil i norge går 12' km i året) så hoder 10A enfas i massevis. Har du 16A på CEE så er du mer en godt berget. 11kW? Hjelpes...

Endret av thklinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...