Gå til innhold

Boeing har gjort 96 tester med oppdatert 737-programvare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm, ehhh. Nei takk.

 

Tror jeg skal avstå for og noengang fly med denne modellen i en stille (ikke så stille nå lengre) protest mot billige løsninger som koster menneskeliv.

 

Dette er et lappverk av en flyvemaskin som aldri skulle ha eksistert. Men eksisterer fordi noen ikke vil bruke penger på og utvikle noe nytt, som møter dagens krav.

 

Lykke til Boeing

Lenke til kommentar

Hmmm, ehhh. Nei takk.

 

Tror jeg skal avstå for og noengang fly med denne modellen i en stille (ikke så stille nå lengre) protest mot billige løsninger som koster menneskeliv.

 

Dette er et lappverk av en flyvemaskin som aldri skulle ha eksistert. Men eksisterer fordi noen ikke vil bruke penger på og utvikle noe nytt, som møter dagens krav.

 

Lykke til Boeing

 

En interessant betraktning. Tror du folk er like bevisste på hvilken flytype de kjøper billett til da?

 

Nå vil det jo være dumt å skrote en flyvedyktig maskin. Men de kunne kanskje ha røsket ut gammel avionikk og satt inn ny avionikk som ga pilotene noe bedre samspill med hjelpesystemene?

 

Forenklet på disse ombord hjelpemanualene som de må lese i all panikken. Kurset pilotene nok en gang, og kanskje enda en gang deretter.

 

Jeg er også noe skeptisk til kun en programvareomskrivning.

 

Hva med sensorene, er det ikke noen bedre måte å designe sensorer på? Kan denne belemrede flytypen få disse sensorene byttet ut?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Boeing 737 er verdens tryggeste og beste fly. Lykke til Boeing.

 

"737 er verdens tryggeste fly"

Tall for 737 kontra tilsvarende A320:

 

737 A320

 

Introduced 1968 1988

Number Built 8104 6171

Accidents/Incidents 329 60

Hull Loss Accidents 154 23

Fatalities 4287 782

 

Tallene er for 2015, altså uten å ta hensyn til de helt unødvendige MAX ulykkene med ca. 350 omkomne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"737 er verdens tryggeste fly"

Tall for 737 kontra tilsvarende A320:

 

737 A320

 

Introduced 1968 1988

Number Built 8104 6171

Accidents/Incidents 329 60

Hull Loss Accidents 154 23

Fatalities 4287 782

 

Tallene er for 2015, altså uten å ta hensyn til de helt unødvendige MAX ulykkene med ca. 350 omkomne.

Og hvor har du hentet de tallene fra?

Lenke til kommentar

 

"737 er verdens tryggeste fly"

Tall for 737 kontra tilsvarende A320:

 

737 A320

 

Introduced 1968 1988

Number Built 8104 6171

Accidents/Incidents 329 60

Hull Loss Accidents 154 23

Fatalities 4287 782

 

Tallene er for 2015, altså uten å ta hensyn til de helt unødvendige MAX ulykkene med ca. 350 omkomne.

Og hvor har du hentet de tallene fra?

Aviation Stack Exchange forum.

Lenke til kommentar

 

 

En slik tabell sier ingenting om sikkerheten til flyene. Det som er interessant er totalt antall flytimer på 737 kontra 320 og hvor mange ulykker som er forårsaket av teknisk feil på flyet kontra ulykker som er forårsaket av pilotfeil/menneskelig feil. Da tror jeg nok svaret vil vise at selve flyet 737 er ufattelig bra på sikkerhet og kvalitet.

Endret av ACYBN18O
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En slik tabell sier ingenting om sikkerheten til flyene. Det som er interessant er totalt antall flytimer på 737 kontra 320 og hvor mange ulykker som er forårsaket av teknisk feil på flyet kontra ulykker som er forårsaket av pilotfeil/menneskelig feil. Da tror jeg nok svaret vil vise at selve flyet 737 er ufattelig bra på sikkerhet og kvalitet.

 

Den sier ihvertfall noe, kontra å si at "737 er verdens tryggeste fly".

Det er egentlig du selv som må komme frem med tall eller fakta som støtter påstandene dine eller motbevise andre sine tall, så langt har du ikke kommet frem med et eneste.

Lenke til kommentar

Den sier ihvertfall noe, kontra å si at "737 er verdens tryggeste fly".

Det er egentlig du selv som må komme frem med tall eller fakta som støtter påstandene dine eller motbevise andre sine tall, så langt har du ikke kommet frem med et eneste.

Pr nå har jeg ikke tall for slikt,om noen har det er vel vanskelig å si,spesielt på antall flytimer,som for 737 sin del vel snart være snakk om milliarder i antall. Som sagt så er utviklingen kommet så langt,at når vi må forutsette at pilotene virkelig kan sitt fly,så er den tekniske kvaliteten blitt så bra at jeg regner det for 100 prosent sikkert når jeg går ombord i ett fly tilhørende ett vestlig flyselskap,om det er Boeing,Airbus eller Embraer. Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Nå vil det jo være dumt å skrote en flyvedyktig maskin. Men de kunne kanskje ha røsket ut gammel avionikk og satt inn ny avionikk som ga pilotene noe bedre samspill med hjelpesystemene?

 

Forenklet på disse ombord hjelpemanualene som de må lese i all panikken. Kurset pilotene nok en gang, og kanskje enda en gang deretter.

Kanskje bare ha en audiobit eller varsel som kommer opp på skjermen om at venstre sensor detekterer stall vinkel, mcas aktivereres. For å deaktivere mcas trykk på x. At piloten skal måtte gjette seg til hva flyet holder på med er helt utrolig dårlig design.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dødsfallene er nå en gang nokså utilgivelige gitt at Boeing tok snarveier, uten å lære opp pilotene. De har nok en stor oppgave i å forbedre på mer enn kun denne programvareoppdateringen tipper nå jeg. Eller svelger Kjos bare den oppdateringen sånn uten videre? Oppdateringen behøves vel, for flyene kan ikke bli stående. Men er det i et langsiktig perspektiv godt nok for Max-flymaskinen at det forblir med den usle oppdateringen?

Lenke til kommentar

 

Den sier ihvertfall noe, kontra å si at "737 er verdens tryggeste fly".

Det er egentlig du selv som må komme frem med tall eller fakta som støtter påstandene dine eller motbevise andre sine tall, så langt har du ikke kommet frem med et eneste.

Pr nå har jeg ikke tall for slikt,om noen har det er vel vanskelig å si,spesielt på antall flytimer,som for 737 sin del vel snart være snakk om milliarder i antall. Som sagt så er utviklingen kommet så langt,at når vi må forutsette at pilotene virkelig kan sitt fly,så er den tekniske kvaliteten blitt så bra at jeg regner det for 100 prosent sikkert når jeg går ombord i ett fly tilhørende ett vestlig flyselskap,om det er Boeing,Airbus eller Embraer.

Jeg kan gi deg slike tall, altså "hull losses with fatalitites per mill. departures" som Boeing selv har publisert i 2018 og som viser at 737 har dårligere sikkerhetsstatistikk enn A320, men jeg vet ikke om det nytter. For hva nytter det å komme med fakta når alt som kommer tilbake er på nivå "verdens beste fly" eller "kvaliteten har blitt så bra".

 

Prøv å google selv, alt ligger i åpen tilgang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes all denne tåkepraten om at 737 plutselig er blitt ett dårlig fly bare pga en AoA sensor i to fly desverre viste feil data,noe desverre ikke pilotene klarte å finne ut av og motvirke på riktig måte før det var for sent,er heilt nonsens. 737 er verdens mest brukte fly og er ett superfly av en arbeidshest som vil fungere utmerket når ny software er installert og flyet kommer opp i skyene igjen. Det er absolutt ingenting mangler eller er feil med 737 på noen som helst slags måte. Jeg sier som Bjørn Kjos: Jeg tar gjerne med meg hele familien på tur i en 737 MAX når de gjenopptar jobben med å frakte millioner av mennesker akkurat dit de måtte ønske å reise rundt om i verden. Jeg synes det er fascinerende å fly og gleder meg til hver flytur med SAS eller Norwegian sine 737. Widerøe er akkurat like trivelige å fly med,noe jeg også gjør av og til.

Endret av ACYBN18O
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man vil krangle så er vel verdens sikreste fly et som aldri har hatt døsulykker, som A380 eller Dreamliner (om jeg husker rett). Uansett har moderne 737 vært supersikre, og det regner jeg med at de vil fortsette å være med en kjapp oppdatering.

Helt enig. Boeing 777 har heller aldri hatt dødsulykker.

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

737 er jo ikke blitt dårligere, men 737 MAX-utgaven som har vært involvert i de to ulykkene kan ha vært dårlig hele tiden. Om plasterlappen på software-siden gjør jobben er det kun reelle testkaniner i reelle flyvninger som kan vise på statistikkene.

 

Om noen er skeptiske til å sette seg i en slik maskin så kan jeg forstå det godt. La oss si noen opplevde litt uskyldig  men kraftig turbulens på sin siste flyvning, også i tillegg får høre om at passasjerer døde på flytypen til Kjos i Norwegian, så kan det hende de faktisk trenger et flyskrekk kurs nå. Flyskrekk er ikke til å kimse av, og vil man miste disse passasjerene til tog, båt og bil som er mer utsatt for ulykker muligens (kanskje med unntak av toget da) ?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om man vil krangle så er vel verdens sikreste fly et som aldri har hatt døsulykker, som A380 eller Dreamliner (om jeg husker rett). Uansett har moderne 737 vært supersikre, og det regner jeg med at de vil fortsette å være med en kjapp oppdatering.

Helt enig. Boeing 777 har heller aldri hatt dødsulykker.

Feil. Boeing 777 har vært involvert i 23 ulykker, hvorav 6 har resultert i hull losses, som har kostet 541 mennesker livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil. Boeing 777 har vært involvert i 23 ulykker, hvorav 6 har resultert i hull losses, som har kostet 541 mennesker livet.

Feil. Boeing 777 har ikke vært involvert i 23 alvorlige ulykker. Så vidt jeg kan se er 4 stk 777 tapt i England,SAN Fransisco,Ukraina og det som ble borte fra Kuala Lumpur til Beijing. 3 drept i SAN Fransisco pga at piloten glemte av at fart måtte tilpasses manuelt og fikk derav for lav fart,mistet løft og smalt i bakken og tørnet rundt. De som døde i Ukraina (298 personer)ble skutt ned av avanserte antiluftskyts og det som ble borte over havet (239 personer) har nok ikke noe med flyet å gjøre. 18 ble skadd i England etter loss of power pga is i drivstoff. 1 bakkemannskap døde etter brann ved drivstoffpåfylling. 298+239+3+1= 541 mennesker altså døde i 777 som følge av hendelser som ikke har noenting med Boeing eller 777 å gjøre,men derimot helt andre faktorer som pilotfeil og krigshandlinger. Ergo er ingen mennesker døde i ulykker med Boeing 777 som følge av teknisk svikt som kan skyldes konstruksjon/teknisk feil på 777. Altså er dødstallene for Boeing 777 fantastiske 0-Zero og det rangerer vel som verdens sikreste fly sammen med 787 dreamliner,757 og 767 pluss A-380. 777 har en ulykkesrate på 0,36 pr 1 million avganger. Altså du må fly en tur hver dag i nesten 9000 år (!) for å komme i en ulykke statistisk og slik det har gått til nå vil du til og med overleve den ulykken. Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...