Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Styreansvar, forsikring når beboer gjør ulovlige elinstallasjoner?


Lid/Ran

Anbefalte innlegg

Jeg sitter i styret i et lite seksjonssameie. En beboer har på egen hånd trukket ledninger, montert støpsler, veggbrytere osv i sin bod i utendørs bodanlegg (6 enheter). Dette skal han, igjen på egen hånd, koble til elnettet ved å trekke jordkabel fra sin strømmåler i boligen.

 

Hvilket ansvar har styret her? Jeg vet at innenfor eiers vegger er det eier som er ansvarlig. Men er denne boden rent formelt eiers eiendom? De ble bygget nylig og fordelt mer eller mindre tilfeldig, og det er ikke noe som er tinglyst. Dessuten trekkes det jo kabel gjennom felles eiendom.

 

Grunnen til at jeg lurer er forsikringen. Om noe skulle skje, så kan store verdier gå tapt, inkludert 6-7 biler og i verste fall hele boligmassen som ligger bare et par meter unna. Dersom boden formelt er å anse som fellesområde så er jo dette et styreansvar, i alle fall nå når vi er blitt informert om det som er gjort. Dersom det skulle bli en forsikringssak så kan vi ikke nekte på at vi visste, og når vi visste så kan forsikringen ryke. Det er det jeg frykter. Er frykten berettiget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorvidt boden er beboers eller sameiets eiendom er umulig for oss å si noe om. Uansett skal alle elektriske arbeider utføres og dokumenteres av autorisert personell. Er beboer elektriker/installatør? Finnes det samsvarserklæring for jobben som er gjort her? Du kan kontakte netteier og be om en el-kontroll av anlegget hos denne beboeren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorvidt boden er beboers eller sameiets eiendom er umulig for oss å si noe om. Uansett skal alle elektriske arbeider utføres og dokumenteres av autorisert personell. Er beboer elektriker/installatør? Finnes det samsvarserklæring for jobben som er gjort her? Du kan kontakte netteier og be om en el-kontroll av anlegget hos denne beboeren.

Som sagt så er dette noe som beboeren utfører på egen hånd. Og siden jeg tar opp problematikken så er han selvsagt ikke autorisert til slikt arbeid og det foreligger selvsagt ingen samsvarserklæring. Det er hele poenget.

 

Jeg er klar over at man kan be om elkontroll, det er ikke det jeg spør om. Jeg søker i første rekke svar på om jeg kan argumentere overfor beboer for hvorfor styret skulle blande seg inn i saken. I håp om at han er såpass rasjonell at han kontakter elektriker. Bomiljøet er allerede fryktelig dårlig så om det er mulig å unngå full konfrontasjon med trusler om elkontroll osv, så er det den beste løsningen.

 

Så da blir spørsmålet: Hva avgjør om bodene rent formelt er felleseie eller personlig eiendom (innendørs)? Det er da ikke helt tilfeldig om det er det ene eller andre og derfor på generell basis umulig å si noe om en bod er felles eller personlig eiendom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Styret har ansvar for HMS og brannsikkerhet. Du kan kreve at en godkjent elektriker skal se på installasjonen og vurdere om det er trygt av hensyn til sameiets sikkerhet. Vi gjorde ihvertfall det i en liknende situasjon da jeg satt i styret for noen år siden.

Nja... Det stemmer det du sier om HMS og brannsikkerhet, men etter hva jeg har lest så langt så er det begrenset til fellesareal/eiendom. Styret har ikke mandat til å kreve noe som helst innsyn i hva eier gjør innenfor sine egne vegger. Det hele og fulle ansvar ligger der på eier. Så blir spørsmålet om denne boden er "egne vegger" eller om det er noe han bare har bruksrett til.

 

Som bekymret beboer så vil man selvsagt å gjøre noe uansett, men det blir en annen diskusjon enn om vi kan vise til at boden er fellesareal, ergo styrets ansvar og styret kan ikke leve med at sameiets forsikring blir satt ut av spill. Man kan i såfall også bruke HMS og brannsikkerhet, men det er neppe noen argumenter denne personen forstår.

Lenke til kommentar

Ikke hvis du har god grunn til å tro at dette kan gå utover naboene, som det da vil gjøre hvis installasjonen er brannfarlig.

Jo, jeg er enig når jeg får tenkt meg om.

 

Men det er fremdeles ikke helt det jeg lurer på. For det er et argument han rett og slett ikke kommer til å forstå, og det kommer til å bli et sabla leven. Det kan hende vi må gå dit, men søker altså andre alternativer. Men jeg tror han kommer til å ha en viss forståelse dersom det påvirker sameiets forsikring om styret vet og ikke tar affære.

Lenke til kommentar

Det er seksjoneringsbegjæringen som avgjør om boden er en del av hans seksjon eller ikke, men det får mindre betydning her. Siden bodanlegget er bygget etter det opprinnelige sameiet er det antagelig fellesarealer med mindre det ble gjennomført en reseksjonering. Kommunens plan- og bygningsetat sitter på papirer om dette.

 

Ettersom han legger elkabler gjennom fellesarealer (uavhengig av om bodene er fellesareal eller ei) kreves styrets tillatelse for dette. Den enkelte seksjonseier har i utgangspunktet ikke rett til å utføre elarbeider på fellesarealer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er seksjoneringsbegjæringen som avgjør om boden er en del av hans seksjon eller ikke, men det får mindre betydning her. Siden bodanlegget er bygget etter det opprinnelige sameiet er det antagelig fellesarealer med mindre det ble gjennomført en reseksjonering. Kommunens plan- og bygningsetat sitter på papirer om dette.Ettersom han legger elkabler gjennom fellesarealer (uavhengig av om bodene er fellesareal eller ei) kreves styrets tillatelse for dette. Den enkelte seksjonseier har i utgangspunktet ikke rett til å utføre elarbeider på fellesarealer.

Takk! Da anser jeg, som jeg fant logisk, boden som fellesareal. Og som du sier så er det uansett utført elarbeid i fellesarealer. Men da gjenstår spørsmålet om styreansvar. Hvor langt går dette? Dersom et styre vet om ulovlig elinstallasjoner/arbeid på fellesarealer, men ikke gjør noe, vil de da bli holdt juridisk ansvarlig og hvordan påvirker dette evt sameiets forsikring?

Lenke til kommentar

Det er snakk om sikkerheit her òg, ikkje berre forsikring. Om nokon tar skade pga. elektrisk støt eller brann i det han har montert så er det liten trøyst at forsikringa er i orden. Få styret til å ta det opp med han og få orden på ting. Her er det tydelegvis fleire feil som er gjort. Oppførsel av elektrisk anlegg utan nødvendig kompetanse (gitt at han ikkje har det), mangel på dokumentasjon og godkjenning av installatør og oppførsel av elektrisk utstyr i fellesområder.

Lenke til kommentar

og det kommer til å bli et sabla leven.

 

Hva er verst av "et sabla leven" og at denne el-installasjonen er potensielt brannfarlig og kan føre til dødsfall?

 

Uautoriserte el-installasjoner (eller andre inngrep i boligmassen) som kan medføre fare for skader på deler av boligmassen utenfor selveiers egen boenhet, skal godkjennes av styret etter at inngrepet er godkjent av fagmann.

 

 

"Når det gjelder elektriske anlegg sier forskriften at den ansvarlige er «eier og bruker av elektriske anlegg og elektrisk utstyr…» Dette betyr at styret i et borettslag eller sameie må kartlegge statusen på det elektriske anlegget for å avdekke hvilke ulykker som kan inntreffe og gjennomføre tiltak som forhindrer at ulykker skjer."

 

Link

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er verst av "et sabla leven" og at denne el-installasjonen er potensielt brannfarlig og kan føre til dødsfall?

 

Uautoriserte el-installasjoner (eller andre inngrep i boligmassen) som kan medføre fare for skader på deler av boligmassen utenfor selveiers egen boenhet, skal godkjennes av styret etter at inngrepet er godkjent av fagmann.

 

 

"Når det gjelder elektriske anlegg sier forskriften at den ansvarlige er «eier og bruker av elektriske anlegg og elektrisk utstyr…» Dette betyr at styret i et borettslag eller sameie må kartlegge statusen på det elektriske anlegget for å avdekke hvilke ulykker som kan inntreffe og gjennomføre tiltak som forhindrer at ulykker skjer."

 

Link

Som sagt så har vi selvsagt tenkt å foreta oss noe uansett, men jo bedre (sett fra hans noget begrensede ståsted) argumenter vi finner, jo mer skånsomt blir det. Vi er et veldig lite sameie med 12 enheter og med pr tid kun 5 eiere som bor her, det siste delvis grunnet et eksepsjonelt surt bomiljø. Så lenge vi ikke blir kvitt den som forsurer alt så må vi ha en pragmatisk tilnærming til det hele.

 

Takk for nyttig link!

Lenke til kommentar

Det er snakk om sikkerheit her òg, ikkje berre forsikring. Om nokon tar skade pga. elektrisk støt eller brann i det han har montert så er det liten trøyst at forsikringa er i orden. Få styret til å ta det opp med han og få orden på ting. Her er det tydelegvis fleire feil som er gjort. Oppførsel av elektrisk anlegg utan nødvendig kompetanse (gitt at han ikkje har det), mangel på dokumentasjon og godkjenning av installatør og oppførsel av elektrisk utstyr i fellesområder.

Selvsagt. Som sagt så er ikke spørsmålene om styreansvar og forsikring det eneste vi tenker på, men dersom det var noe der så var det en type argument som nok ville fått oss i mål. Uten at det betyr at vi ikke skal i mål uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...