Gå til innhold

Forbrukertilsynet mener Teslas markedsføring av Autopilot er villedende


Anbefalte innlegg

Her tror du må vise til kilder.

Jepp. Særlig siden INGEN hittil har omkommet i elbil i Norge. Statistisk sett nesten en umulighet i forhold til antall dødsfall i året og antall kilometer elbilene har kjørt. Det er dødsulykkene som er de kostbare ulykkene, den samfunnsøkonomiske kostnaden er ofte flere titalls millioner kroner. Ulykker med hardt skadede kan også koste mye penger, der er også elbiler ekstremt underrepresentert.

 

Småbulking i byen uten personskader koster ikke engang småpenger i forhold. Det er ingenting. Knapt nok et musepiss i havet. 

 

Men klart, fra forsikringsselskapenes side ser det annerledes ut. De må betale for småbulkingen, men ser lite til kostnadene for døde og hardt skadede (annet enn noen utgifter ved evt. livsforsikring, men det er også småpenger i forhold til de samfunnsøkonomiske kostnadene). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men klart, fra forsikringsselskapenes side ser det annerledes ut. De må betale for småbulkingen, men ser lite til kostnadene for døde og hardt skadede (annet enn noen utgifter ved evt. livsforsikring, men det er også småpenger i forhold til de samfunnsøkonomiske kostnadene).

Vel, de skadesakene som fører til størst utbetaling (per skadetilfelle) er de som gjelder (hardt) skadde og drepte etter trafikkulykker. Fører- og passasjerulykkesforsikring er ikke akkurat noen uvanlig dekning, og inngår typisk i pakke sammen med kaskoforsikrkngen.

Lenke til kommentar

Vel, de skadesakene som fører til størst utbetaling (per skadetilfelle) er de som gjelder (hardt) skadde og drepte etter trafikkulykker. Fører- og passasjerulykkesforsikring er ikke akkurat noen uvanlig dekning, og inngår typisk i pakke sammen med kaskoforsikrkngen.

Allikevel utgjør disse kostnadene nesten ingenting i forhold til den samfunnsøkonomiske, som ble beregnet til over 35 millioner pr. dødsfall i 2016. For hardt skadede kan det koste ennå mye mer. 

 

Størst utbetaling per skadetilfelle ja, men siden langt de fleste ulykker er uten alvorlige personskader vil jeg tro kostnaden til kondemnering eller reparasjon overstiger utbetaling for personskade ganske mange ganger. 

 

Nyere biler (som elbiler stort sett er) vil jo også være mye dyrere å skade, siden kondemneringsverdien er så høy. Dermed blir utbetalingene høyere enn for snittet, men det vil gjelde alle nyere biler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utrolig mange sjofører der ute som er udugelig da.

Autopilot blir aldri uoppmerksom, trøtt eller mister fokuset. Autopilot vil være mye tryggere enn å kjøre selv i veldig mange situasjoner for veldig mange sjoffører.

Det er det nok men autopilot er ikke noe jeg hadde stolt på. Spesielt siden den har skapt ulykker. Så nei.. Autopilot er ikke spesielt tryggere

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...