Gå til innhold

Så mye rekkevidde trenger dieselbileiere for at en elbil skal dekke deres behov


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det vel så godt som ingen dieselbiler som har 0.55 i snittforbruk som har 80 liters drivstofftank, og ingen av de som har 0.55 i snittforbruk klarer dette i -20.

Joda, og i motsetning til elbiler som aldri går varm om vinteren og som sliter med å ta imot lading, går dieselbilen varm etter ca fem til ti minutter med kjøring og dermed er forbruket likt enten det er mins 20 eller pluss 20 grader ute. Den ene bilen min har til og med en kolbe som gjør at motoren varmer seg opp rekordraskt mår det er kaldt ute.

Lenke til kommentar

Jeg tror iallfall jeg venter til infrastrukturen med ladestasjoner er mer tilgjengelig hjemme hos folk, før jeg kjøper elbil. Bruksmønsteret mitt i dag er egentlig innenfor hva en elbil takler: Til og fra jobb, barnehage med kid, butikken og små kjøreturer i fylket. Mesteparten er under 1 mil per dag, men kjøreturene blir kanskje på 15-20 mil. Fortsatt innafor. Men så kommer det til de gangene jeg kjører til slekta som bor langt borte. 40 mil (til vennesla), også innafor, men da begynner vi å komme opp i pris på elbiler som klarer rekkevidden. Så har jeg slekt i trøndelag, som da blir 60 mil. Da snakker vi lang rekkevidde og krav til elbil som også må over dovrefjell. Så til slutt har jeg familie i Rørvik. Der er det 90 mil å kjøre fra mitt hjemsted. Med min nåværende dieselbil klarer jeg dette lett. Hadde også klart det med forrige bensinbilen uten problemer. Men når man da skal bruke en elbil, må man beregne litt ladetid. Det er det jeg ikke gidder å vente på i dag.

Samtidig kommer argumentet inn med ladestasjoner hos folk og ellers omkring.

 

Men om 5-10 år når problemet er løst, kan det hende jeg kommer tilbake til dere med en elbil som rekker 90 mil på en lading over fjell og daler, samtidig som jeg ikke lenger svetter etter en ladestasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Dette argumentet er utdatert og irrelevant med dagens elbiler og utbredte hurtigladernettverk, og viser bare at du ikke har tenkt deg godt nok om. La meg hjelpe deg.

 

I dag kan du kjøre over 500 km når du kjører ut av garasjen om morran. Med gjennomsnittsfarten på norske motorveier tar dette 7 timer. For det første er det ganske vannvidd å pendle syv timer hver vei hver dag, og i så tilfelle er dette ekstremt utenfor normalfordelingen av bilbruk. For det andre sier du at å da stoppe 20 minutter per 7 timer for å lade er et kjempestort problem. I tillegg sparer du godt over tusen kroner i bensin for de 500+ km hver vei du kjører. Nei du, dette må du lengre ut på landsbygda med.

Hvilken elbil gjør 500 km med motorveihastighet?

Lenke til kommentar

Elbiler er jo vel og bra. Jeg tror det er en midlertidig trend så selskapene som utvikler teknologi kan få litt igjen for forskningen og om en 5-10 år så ser vi andre løsninger som ikke nødvendigvis er mer miljøvennlige, men kanskje bedre på bruken av energien som kreves.

 

En elbil som kan kjøre opp mot 500km vinterstid (lades kun hjemme) er helt innafor, på lengre turer er det gjerne både ett og to stopp og da kan man sette den i hurtiglader.

 

Men det som forundrer meg litt er at jeg enda har til gode å se en elbil følge miljøfartsgrensen i Oslo, at enkelte klager på at man må begynne å betale litt i bom og betale for både lading, installasjon av ladeutstyr og parkering.

 

Argumenter som at dersom man må betale parkering så er det ingen som kjøper elbil er jo litt selvmotsigende. Myndighetene har en plan frem mot 2025? så elbiler er kommet for å bli.

 

Så min konklusjon er at mange elbiler allerede er gode nok for familier, ligger litt etter for fagfolk som har behov for mye verktøy/deler og tilhenger og at vi kommer til å se et skifte om en 5-10 år. De dårlige holdningene mange viser på sosiale medier er nok stort sett trolling og skapt av de enkelte elbil eierene som roper ut om parkeringsavgifter og bompenger.

 

Om ikke lenge vil elbilparken være såpass stor at man er nødt til å få inn midler til alle utgiftene man har ved infrastrukturen.

 

Angående borettslag ser jeg ikke problemet. Har eieren rett til en parkeringsplass, så er det da bare å sette opp en godkjent lader og betale for strømmen etter egen strømmåler. Her er det nok eldre sosial tankegang og jantelov som jeg antar er årsaken til motargumentene.

Lenke til kommentar

Veldig mange som svarer på den undersøkelsen tror de må kjøre tomt batteriet, og så må de stå på strøm-pumpa og vente på at den skal lade. Hjemmelading dekker det daglige behovet til de aller fleste, 12 timer lading fra kveld til morgen på 16A gir over 250 km rekkevidde. Altså kan du kjøre 250 km hver eneste dag uten noen gang å besøke en hurtiglader.

Men du er ikke begrenset til 250 km. Hvis du starter dagen med fullt batteri klarer du 5-600 km med ett ladestopp. Og hvem må ikke ha seg en matbit og et dobesøk i løpet av 8-10 timers kjøring?

Elbiler er for de som kan matte. Dieselfundamentalister får kose seg så lenge det varer. Når de endelig bytter kommer de nok å angre i stillhet på at de ikke byttet før.

 

Det er heller du som ikke forstår problemet. Heller ikke elbilforeningen forstår problemet.

Ikke kommer dere til å forstå heller, uansett hvor mange ganger det blir fortalt.

Problemet er: ikke lade mulighet hjemme, og for å få det, må en kjøpe ny elsentral for området en bor i, og en fordelings ting til borettslaget, og selvsagt noen interne.

Og industrifeltet som benytter seg av samme sentral slipper å bli med, selv om dem vil benytte seg godt av oppgraderingen, samme med fordelingen mellom borettslag og boligfelt. boligfelt slipper å betale, men vil benytte seg godt av oppgraderingen.

 

Prisen må JEG betale, alt sammen. Og for den prisen, kan diesel koste 25,- pr liter og 100,- pr bom passering, i den framtid jeg kan kjøre bil.Så lading hjemme, det skjer ikke.

 

Derfor må lading skje, der alle burde lade bilene sine. På stasjoner alla bensinstasjoner. Den delen må fungere, like raskt og enkelt som for en bensin/diesel bil. Og.. tja strengt tatt ikke like sjeldent. 1 gang i uken er helt ok å bruke 5 - 10 min. selv om jeg pr i dag bruker 5 min pr 3 uke.

Med rask nok ladetid, ville jeg klart med med realitet vinter med 25 mil, og 10 min ladetid.

Det er helt ok. Min test var 30 min vær 3 dag med Ionic. Det blir for ofte, og for lang ladetid.

Lenke til kommentar

Du tar ikke feil, men tror ikke det er så mye bedre å kjøre rundt og brenne døde dinosaurer mens bilen din spyr ut giftig eksos som skader både det globale og lokale klimaet. :/

 

Olje er ikke akkurat uten sine konflikter det heller. I alle fall ikke i Afrika. Så jeg finner det svært snodig at folk kikker på kobolt, men driter ikke hvordan korrupsjonen rundt olje foregår. Vi snakker om olje, det er noe land er villige til å gå til krig for. Hvorfor er de blinde for akkurat dette, men kobolt a gitt - amaagaagdd?!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Joda, og i motsetning til elbiler som aldri går varm om vinteren og som sliter med å ta imot lading, går dieselbilen varm etter ca fem til ti minutter med kjøring og dermed er forbruket likt enten det er mins 20 eller pluss 20 grader ute. Den ene bilen min har til og med en kolbe som gjør at motoren varmer seg opp rekordraskt mår det er kaldt ute.

Her avslører du jo at du har absolutt ingen erfaring med elbiler. En elbil må ikke varme opp noe som helst før den varmer opp kupeen, og den er varm så godt som umiddelbart. I "Range mode" der både oppvarming av batteri og kupe er begrenset, er det behagelig på 700 meter kjøring i 30-sone (2 min). Det er mye mer komfortabelt med elbil enn dinosaurbil om vinteren.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Rekkevidde er én ting, det andre er hvor tungt det kan trekke. Mange har behov for å kunne trekke vogner over 2 tonn, og det er per i dag kun Tesla Model X som kan tilby dette.

2.5tonn hengervekt, 500km rekkevidde med henger og hurtiglading under 10 minutter så snakker vi et reelt alternativ. Diesel er enn så lenge best, og hadde norske myndigheter forstått at diesel med adBlue teknologi er mer miljøvennlig enn bensinmotor hadde vi kommet lenger i debatten

Lenke til kommentar

 

 

Det er deilig med renere luft i byene, men i et globalt perspektiv skjønner jeg ikke at el biler er miljøvennlige. De får komme opp med noe nytt, el bilen har blitt et gigantisk blindspor

Hva skal til da? Elbiler har 1/3 av fotavtrykket til de mest miljøvennlige alternativene. Jeg synes det er ganske bra

Fotavtrykket er det samme, husk de lades med køl

Og hva tror du diesel og bensin lages av???? Magi???? Enorme mengder strøm kreves her også for å omdanne olje. Og hvor kommer den strømmen fra tror du?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her i husholdningen har vi 2 små elbiler, da jeg er overbevist at små elbiler med effektive el-motorer og mulighet for å lade med strøm som er laget fra f.eks vannkraft er mer miljøvennlig. Å frakte store ting eller å reise på ekstreme langturer over flere dager kan by på sine utfordringer. Men vi klarer oss med disse bilene 95% prosent av tiden og ellers må vi finne alternative løsninger. Vi blir bare mer og mer folk på denne jorden og jeg blir litt irritert på folk som er så egoistiske at de ikke ønsker å trappe ned på komforten og luksus for miljøet sin del (f.eks JEG orker ikke stå å lade, JEG må ha minst 1000km++ rekkevidde på en ladning) eller må ha en bil som MÅ kunne brukes til alt av teoretiske gjøremål som kan tenkes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, og i motsetning til elbiler som aldri går varm om vinteren og som sliter med å ta imot lading, går dieselbilen varm etter ca fem til ti minutter med kjøring og dermed er forbruket likt enten det er mins 20 eller pluss 20 grader ute. Den ene bilen min har til og med en kolbe som gjør at motoren varmer seg opp rekordraskt mår det er kaldt ute.

En dieselmotor alene genererer ikke nok overskuddsvarme til å varme opp bilen etter 5 til 10 minutters kjøring så det er mest sansynlig basert på uvitenhet.

Men dieselbilen din kan bli varm etter beskrevet kjøring med et stykk tilleggsutstyr som begynner å bli veldig vanlig.

Selv ikke mercedes diesler fra 80 tallet klarte dette, men med en ekstra dieselbrenner ombord så klarer bilen å bli varm fort.

Dette kommer dåg med en rekkeviddebegrensende faktor, nemlig dieselforbruk og med mye småkjøring merkes dette godt.

Kjører nå rundt i en 4 måner gammel dieselbil i jobben og før den en jeg fikk ny i 2013 som den nye blei en erstatter for.

Når dieselvarmeren ikke tenner av en eller annen grunn tar det evigheter før motoren blir varm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...