Gå til innhold

Project Privacy - Hjelp til aa finne en passende leiebolig


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et spesielt behov. Aa vaere alene og foele meg helt alene. Det har aa gjoere med psykisk lidelse. Aa faa vaere alene er THE factor for min livskvalitet.

En hytte hoeres da ideelt ut, men alle typer boliger er aktuelle. Jeg har lite erfaring meda aa finne boliger paa f.eks finn.no

 

Det som betyr noe er altsaa aa foele seg mest mulig alene/isolert fra omverdenen. Aa ikke kjenne "sosiale vibber" fra noen.

 

Jeg lurer paa om noen med peiling/erfaring kan hjelpe meg med aa finne noe passende.

 

HOVEDKRITERIET: Ingen naboer! Ingen. Paa minst fem hundre meter. Det skal vaere saann i stoerst mulig grad at man ikke merker andre.

 

Tilleggs/fordelskriterier:

 

Det vanlige altsaa internett, stroem, bad, kjoekken.

 

Gaaavstand til en vei hvor man kan faa skyss til aa dra for aa handle. Det maa altsaa vaere noenlunde mulig aa faa handlet.

 

PS: Det er snakk om aa leie her, ikke kjoepe. Men kjoepsalternativsforslag er interessante aa se paa saa de tas i mot.

 

Alle tips settes veldig stor pris paa!

Endret av leienisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mykje av det du etterspør har ikkje finn.no eigne kriterier for. Løysninga blir derfor å søke på leigeobjekt i aktuelt område, og gjennom manuell gjennomgang eliminere dei alternativa som ikkje passer med tanke på beliggenheit. Deretter må du sjekke kollektivtilbod og moglegheit for breiband.

 

Du finner nok ikkje veldig mykje, det du leiter etter er uattraktiv bustad for svært mange. Dei fleste som har slike hus er nok mest interessert i å selge.

 

Ditt beste håp er nok å sjå om du finner eit hus der bebuaren har flytta på sjukeheim og arvingane/bebuaren ikkje har bestemt seg for om dei skal selge eller finne ein til å ta over.

 

Sidan du ser etter eit utypisk leigeobjekt, så kan det nok også være lurt at du sjølv legger ut annonse på kva du ønsker å leige, både på finn.no og i aktuelle lokalaviser.

Lenke til kommentar

Vanskelig å finne slikt, ja. Å finne noe som ligger nærme infrastruktur, men samtidig for seg selv, som har god standard, og ikke koster for mye. Det er nesten umulig.

 

Jeg liker også å være helt aleine og trygg når jeg skal være hjemme eller vil være for meg selv. Har mer eller mindre kommet frem til at for å få til det du vil, så må du har midler til å kjøpe ditt eget, og lydisolere det sånn at du kan skape din egen isolerte atmosfære. En liten leilighet er egentlig det mest ideélle for dette formålet.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan man skal klare å finne et hus som er såpass langt unna annen sivilisasjon, men samtidig plassert på en slik måte at man skal kunne gå til en vei for å finne noen som kan kjøre deg til butikken... 

Hvis du har førerkort og bil ville det gjort livet ditt noe enklere. Alternativt en moped/scooter. Eller el-sparkesykkel i disse urbane dagene. Litt vanskeligere på vinteren.. El-sykkel er også et brukbart alternativ for å komme seg til/fra butikken dersom man bor øde til. 

 

Hvilken del av landet er det snakk om? Alvdal og Grong er full av skog og lite folk, så der er det lett å finne en ensom drømmebolig. 

Lenke til kommentar

Fungerer denne linken? https://www.finn.no/realestate/lettings/search.html?facilities=5&property_type=1&sort=2

 

Ved å søke kun på einebustadar, utan gjennbuarar, og til slutt sortere etter lavaste leigepris så finn eg litt forskjellig.

Dersom du har eit område du vil sjå nærmare på så kan du også begrense søket geografisk.

Grunnen til at eg har sortert etter pris er som eg nemnde tidlegare at slike hus som du ser etter typisk er lite attraktive hus for dei aller fleste andre.

 

 

 

Reint praktisk så tenker eg at du vil ha meir å velge mellom, og vil få dekka fleire behov dersom du ser etter ein meir sentral bustad med eigen inngang og nokenlunde lydisolering.

Sjølv om du bur sentralt så vil du kunne sleppe å sjå folk, og ved å bu meir sentralt så kan du leve på takeaway eller matkasse levert på døra.

Eg trur det kanskje er meir praktisk enn å finne seg ei hytte eller liknande langt ute på landet utan bil. Faren er stort for at den eine andre passasjeren på bussen eller busjåføren kjem til å snakke med deg, og at ho som driver nærbutikken nok også kjem til å være

nyskjerrig på kven du er.

Lenke til kommentar

Hei og takk for alle svar. For meg handler det faktisk ikke hovedsakelig om lyd, men om «sosiale vibber» - en foelelse av at andre hele tiden er «i kontakt» med meg, skal manipulere, paavirke meg osv (sosiopati). Det gir meg en foelelse av aa ikke vaere i meg selv, og det er fortvilende fordi det reduserer min livskvalitet til omtrent ingenting.

Lenke til kommentar

Hei og takk for alle svar. For meg handler det faktisk ikke hovedsakelig om lyd, men om «sosiale vibber» - en foelelse av at andre hele tiden er «i kontakt» med meg, skal manipulere, paavirke meg osv (sosiopati). Det gir meg en foelelse av aa ikke vaere i meg selv, og det er fortvilende fordi det reduserer min livskvalitet til omtrent ingenting.

Dette er noe du kan gå til legen og få medisiner for, så trenger du ikke flytte

 

Anonymous poster hash: 7087f...108

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hei og takk for alle svar. For meg handler det faktisk ikke hovedsakelig om lyd, men om «sosiale vibber» - en foelelse av at andre hele tiden er «i kontakt» med meg, skal manipulere, paavirke meg osv (sosiopati). Det gir meg en foelelse av aa ikke vaere i meg selv, og det er fortvilende fordi det reduserer min livskvalitet til omtrent ingenting.

 

Vel, jeg vil tro at dette er noe du kan finne relativt enkelt. Jeg skal være enig i at ved å leie et sted med tilhørende leiligheter, så vil du måtte omgås naboer på regulær basis. Det kan være uheldig og man kan få hvem som helst som nabo. Men hvis du prøver å leie en enkeltstående leilighet, kanskje med kun én nabo, og hvis du prøver å se på utformingen av hvordan inngangsparti er, så kan du relativt enkelt unngå disse faktorene.

 

Det er jo hyggelig å kunne slå av en lett prat med naboer om alt og ingenting, men folk som -skal- innunder huden på en, vite alt om alt, ikke er sky for å øse ut sine meninger, og ikke tar et nei for et nei, kan fort bli slitsomt.

 

Jeg er enig i at dette kan være en forstyrrende og utfordrende faktor i leiemarkedet. Men vær nøye med å se på bilder, se om inngangspartiet ligger for seg selv.

 

 

 

Dette er noe du kan gå til legen og få medisiner for, så trenger du ikke flytte

 

Anonymous poster hash: 7087f...108

 

Det er ikke sånne som ts som trenger medisiner. Det er de som manipulerer og er sosiopatiske som trenger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikke sånne som ts som trenger medisiner. Det er de som manipulerer og er sosiopatiske som trenger det.

 

Hvilken type medisin snakker man da om og hvilket tvangsmedisineringsregimé fungerer på disse menneskene som muligens ikke innser at det er dem selv det er noe galt med?

 

Til trådstarter:

Hva med å forhøre seg rundt omkring hos bønder som bor kun noen gangkilometer i fra et busstopp, et jernbanestopp? Du kan f.eks. bli litt Big Brother og lete selv med maps.google.com fra satelittbilder så ser du både hva slags veistandard og jernbanelinjer som befinner seg i nærområdene du leter på. Så kontakter du bøndene. Nå er det sikkert mange bønder som har mye av kårboligene sine samlet nært hovedhuset på gården da. Men det kan jo hende en og annen bonde har et kårhus som er plassert på en slik måte at du har det relativt isolert.

 

Har du en plan dersom du plutselig blir veldig syk og faktisk behøver naboer du kan spør om hjelp til å frakte deg til psykiatrisk da? Jeg regner nesten med at du har vært innom der og samlet opp en og annen diagnose i fra før, uten at jeg skal stikke nesen min dypere i hva dette her går i for deg.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvilken type medisin snakker man da om og hvilket tvangsmedisineringsregimé fungerer på disse menneskene som muligens ikke innser at det er dem selv det er noe galt med?

 

Til trådstarter:

Hva med å forhøre seg rundt omkring hos bønder som bor kun noen gangkilometer i fra et busstopp, et jernbanestopp? Du kan f.eks. bli litt Big Brother og lete selv med maps.google.com fra satelittbilder så ser du både hva slags veistandard og jernbanelinjer som befinner seg i nærområdene du leter på. Så kontakter du bøndene. Nå er det sikkert mange bønder som har mye av kårboligene sine samlet nært hovedhuset på gården da. Men det kan jo hende en og annen bonde har et kårhus som er plassert på en slik måte at du har det relativt isolert.

 

Har du en plan dersom du plutselig blir veldig syk og faktisk behøver naboer du kan spør om hjelp til å frakte deg til psykiatrisk da? Jeg regner nesten med at du har vært innom der og samlet opp en og annen diagnose i fra før, uten at jeg skal stikke nesen min dypere i hva dette her går i for deg.

 

Nøyaktig hvem, hvordan og hvorfor kan jeg ikke vite. Men saken er at de som skaper dritt er de som virkelig trenger det. Vanlige folk som bryr seg om seg selv og andre, ja kanskje trenger medisin, men å slenge ut dritt som ble gjort der er fullstendig unødvendig og er ren mobbing. Dette virker bare til å være psykologisk.

 

"Vært innom og plukket opp en og annen diagnose" Hva skjer med mobbing og dritt på forumet her? Snakker om å gjøre fem kalkuner ut av ett kyllinglår.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

@Taurean:
Det ble da skrevet for å bevistgjøre trådstarter når valg av bosted skjer også på det planet. Men det overså du?
 
Jamfør:
"Har du en plan dersom du plutselig blir veldig syk og faktisk behøver naboer du kan spør om hjelp til å frakte deg til psykiatrisk da?"
 
Trådstarters ønske om isolasjon burde kanskje ikke stenge ute absolutt alle, men få etablert seg et lite kontaktnettverk av nødvendige folk som kan kontaktes og som har litt kontakt. Kan hende noen i fra kommunen kan komme innom månedlig og sjekke hvordan det går med klienten. Altså ikke kutte absolutt alle lenker til omverdenen.
 
Det jeg mente med medisinspørsmålet som du dro fram var spesifikkt for la oss si psykopater, sosiopater, narsissister - altså så mener du at det må foreligge en medisin for disse. Jeg stiller meg tvilende. Så kanskje du kunne si noe mere om det. Altså så tenker jeg at du selv bruker det som setningsoppbyggende virkemiddel, og egentlig prater om medisinske ting du gjerne ikke hadde greie på?
 
Det var ikke skrevet for å ta mobberne i forsvar, om det var det du tror. Jeg spør bare fordi måten du ordla deg om en "annen" pasientgruppe muligens har få medisinske hjelpemidler på lur.
 


Hva skjer med mobbing og dritt på forumet her? Snakker om å gjøre fem kalkuner ut av ett kyllinglår.


 
Det er ikke alltid like enkelt å ordlegge seg like bra. Får beklage om det ble oppfattet slik du sier. Og jeg vet at du er en omsorgsfull forumdebattant. Stå på, og arrester meg gjerne flere ganger.

 

Edit: la det omdiskuterte innlegget i spoiler, da det framkommer flere ganger enn nødvendig for leseren allerede. Så har jeg ihvertfall ikke slettet rådene som evt. lå i innlegget  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Det var ikke jeg som brukte det som setningsoppbyggende for å snakke om ting jeg ikke har greie på, den biten var det Anonym i post #7 som stod for. Jeg bare forsvarer trådstarter.

 

For å si det som det er, så føler jeg at 99.99% av -alle- brukere på forumet her skriver om ting de ikke har greie på. Så hvis vi skal ta den dansen, så må alle begynne å moderére seg litt bedre, og 99% av alle poster må slettes, for da har de ingen verdi side ingen har relevant utdannelse og lang erfaring for å skrive noe som helst.

 

Når du forsvarer noen som skriver at trådstarter må ta medisiner så han eller hun ikke trenger å flytte, og at målet er å dope seg ned til den grad at man ikke bryr seg om omgivelsene, noe som hentyder til ren mobbing og stigmatisering, er ikke greit! Dét er sakens kjerne her. Det ble skrevet i en latterliggjørende og mobbende kontekst uten noen form for redegjørelse. Så hvorfor angriper du ikke den posten i stedet? Du er med på å støtte mobbere, og dét står jeg i rett til å slåss mot uansett hvilken utdannelse jeg har og ikke har.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for svar

 

La oss kalle dette Project Privacy. Har oppdatert trådtittelen.

 

Enn det å leie et minihus på hjul og sette det en plass helt for seg selv, noen som vet om noe sånt er mulig?

 

Hvordan finner jeg noe fra Alvdal og Grong da på finn.no? Søkte på navnet men fant ikke.

 

Sånn jeg ser det er ikke det å ha et fanatisk behov for meningsløs kontaktsøking og interaksjon med fremmede man aldri har sett, forenlig med mental helse.

 

Jeg kan heller ikke se noen selvfølgelighet i antakelsen at det skulle finne noen medisin for akkurat meg for akkurat det jeg plages med. Og en sånn antakende holdning henger vel i hop med det å være en patologisk kontaktsøker og sosiopat, ironisk nok – for det henger sammen med tankesettet om at folk skal måtte tilpasse seg til andre uavhengig av objektivitet.

 

Sånn jeg ser det bør jeg kunne få være i fred i mitt eget sinn i mitt eget hjem, uavhengig av andre. Og meningsløs kontakt med fremmede man aldri har sett er ikke det samme som en potensielt meningsfull interaksjon som en faktisk samtale med noen på kafe f.eks.

 

Jeg er ikke typen som «trenger» å bli innlagt stadig vekk, så dere kan se bort fra det i tilknytning til meg.

Lenke til kommentar

Minihus har jeg også luktet på. Det er mulig, men med visse komplikasjoner. Hvis den lovlig skal omgå byggloven, må den stå på egnet henger. Det kan bli en utfordring å få det koblet til vann, strøm og kloakk. Og jeg -tror- ikke du kan bruke det som fast bostedadresse, som kan gi problemer hvis du får ytelser av NAV. Men dét må ikke være verre enn at du gjør en avtale med en du stoler på om å ha bostedadresse hos den personen, så lenge bostedet oppfyller krav for å motta ytelser (mulighet for å lage mat, mulighet for å hvile, viss m2 på soverom og et par andre kriterier). Så kan du gjøre hva du vil på fritiden.

 

Hvis du vil ha den på et fast sted med kobling til det tidligere nevnte, kan det være vanskelig hvis du vil bo for deg selv. Det er ikke alltid regulert på nye tomter for slikt. Men, jeg har sett et par tomter til salgs i mitt fylke (Østfold) det siste året, med et par gamle tønner på, som bare kan rives. Da mener jeg jeg har lest at det er kobling til infrastruktur. Tomtene hadde dog prisantydning på 1 500 000. Minihus mener jeg å ha lest priser med mot 300 000. Hvis du setter den på henger, mener jeg du kan dette den hvor du vil i uregulert utmark.

 

Det finnes jo bio- og brenselstoalett, gassbrenner og vannrensesystemer. Alt avhenger vel av penger og vilje.

 

Utover dét så er det jo som en stor campingvogn. Og bør være en mulighet du bør sjekke grundig ut.

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det er ikke det å ha et fanatisk behov for meningsløs kontaktsøking og interaksjon med fremmede man aldri har sett, forenlig med mental helse.

 

Men er det ikke akkurat det du holder på med i denne tråden da, har meningsløs kontakt med mennesker du aldri har sett før?

 

Kunne bobil vært et alternativ?

 

Anonymous poster hash: 7087f...108

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som oftest må man ta noen valg, øde beliggenhet samt nærhet til infrastruktur og alle fasiliteter er ikke særlig vanlig, og vil sannsynligvis koste litt, det er faktisk flere som liker privatliv pluss bekvemmelighet i hverdagen.

 

Det er en gang slik at å bo langt fra folk, som oftest også betyr at man bor langt fra butikker og annen ferdsel.

 

Dersom du virkelig vil være alene, kan en båt være et alternativ, du blir neppe mer alene enn midt på havet i en seilbåt eller lignende, og internett, kokemuligheter og annet kan som regel fås relativt enkelt likevel, å du kan seile til en butikk når du trenger noe.

 

Alternativt er det ofte billige hytter å få kjøpt, når de ligger langt fra allfarvei.

På iNatur kan du ofte leie slike hytter billig utenfor sesongen, for å se om det er noe for deg i en periode.

Det finnes mye billige hus i nord-Norge, som ligger langt fra .. alt, men igjen, nærhet til alle fasiliteter samt avstand fra folk er en vanskelig kombinasjon, med mindre du har mulighet til å kjøpe gårdsbruk eller annet med stor eiet tomt rundt deg e.l.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Det der synes jeg var ubeskrivelig uintelligent skrevet, og at noen kan få til å ha satt et pluss som enig i den kommentaren er nokså ubegripelig.

 

F.eks, hvorfor mener du at dette er meningsløs kontakt?

 

Hvorfor må kommentaren være skrevet anonymt? Fordi du er "mobben" og bare "mobben" (de av lav intelligens) kan få til å være enig i noe som er åpenbart tåpelig?

 

Det jeg beskriver som meningsløs kontakt med fremmede er det å plage noen man ikke ser og aldri har sett døgnet rundt ved å kreve deres oppmerksomhet/fortelle dem hva de skal tenke/forsøke å manipulere dem/være inni hodet demmes på et eller annet vis. DET er meningsløs kontakt. 

Å starte en tråd med et klart mål og nytteverdi på et forum, hvordan får du det til å kalles for "meningsløs kontakt"???

 

Men er det ikke akkurat det du holder på med i denne tråden da, har meningsløs kontakt med mennesker du aldri har sett før?

Kunne bobil vært et alternativ?

Anonymous poster hash: 7087f...108

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Hvis det er mange billige øde hus i Nord-Norge, kan du peke meg mot et eksempel på det f.eks på finn.no?

 

Det finnes mye billige hus i nord-Norge, som ligger langt fra .. alt, men igjen, nærhet til alle fasiliteter samt avstand fra folk er en vanskelig kombinasjon, med mindre du har mulighet til å kjøpe gårdsbruk eller annet med stor eiet tomt rundt deg e.l.

Lenke til kommentar

Vurderer selv å flytte til en hytte (Kjøpe hytte), men beholde nåværende adresse, kanskje opprette postboks nær hytten

En får bo for seg selv og avgiftene er mye lavere (vann, avløp, avfall etc.)

En familie på 4 betaler like mye i avgifter som en enslig (Forbehold om at det ikke er vannmåler)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...